Miksi vanhempiaan pitäisi kunnioittaa ehdoitta?
Itse en ainakaan kunnioita vanhempiani. Näin jälkikäteen ajateltuani niitä ei ikinä edes kiinnostanut mun tekemiseni ja menemiseni.Lisäksi helvetin itsekkäitä.
Näin jälkikäteen vanhempana on itse ollut tosi tarkka oman lapsen ( aikuinen jo) ja lapsenlapsen touhuista. ä
Jotenkin tuntuu että 70-luvulla aikuiset oli suurelta osin epäkypsiä lasten hoitoon. Isät veti röökiä autossa ja kotona sisällä ja lapset touhusi omiaan. Nykyvanhemmat ovat suurelta osin ihan erilaisia. Kai se on sitä kun ennen lapsia "piti" tulla ja nykyään ne halutaan.
Oma havainto.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolin eikä toisin tarvitse kunnioittaa. Mutta saa ja niin tekee fiksut ihmiset. Kunnioittaa muita, olipa ne ketä tahansa.
Kyllä se kunnioitus täytyy ansaita. Fiksut ihmiset tietävät sen.
Kunnioituksen ansaitseminen on vahva periaate, mutta jokaisella on ihmisenä oikeus tiettyyn peruskunnioitukseen ja ystävällisyyteen, kunnes sen menettää teoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiedä, mistä sulle on edes tuo ajatus tullut, että vanhempiaan, tai yhtään ketään, pitäisi kunnioittaa ehdoitta. Jos ihminen ei käyttäydy kunnioitettavasti, miksi häntä pitäisi kunnioittaa?
Meillä lasten oletetaan kunnioittavan meitä vanhempia sillä tavalla, että me olemme heidän elämässään auktoriteetti. Me sanelemme säännöt niin kauan kuin lapset ovat siinä iässä, että aloittavat itsenäisen elämän.
Entä jos tuo auktoriteetti on pedofiili, narsistinen sadisti? Silloinkinko lapsen tulee kunnioittaa isäänsä? Ja äitiään, joka katsoo tekoja kenties vierestä` eikä puolusta omaa lastaan?
Tämä. Miten tuollaisissa tapauksissa toinen vanhempi ei suojele lasta?! Hyvänen aika. On ilmeisesti läheisriippuvainen ja on pidettävä ulospäin kulissit kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kunnioittaa, jos kunnioitus ei ole molemminpuolista. Kyllä se on nähty, että vanhenevat vanhemmat muuttuvat ilkeäksi ja oudoiksi. Kun lapsensa kouluttautuvat heitä enemmän, eivät enää osaa suhtautua normaalisti. Ilmeisesti alemmuuskompleksi tai jotain. Nälvitään ja vinoillaan. Jopa uhkaillaan.
Heh, kouluttautunut ihminen on jotenkin parempi ihminen suhteessa muihin ja hän voi katsoa lempeästi hymyillen nenänvarttaan pitkin sukupolvea, joilla ei ollut samoja mahdollisuuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kunnioittaa, jos kunnioitus ei ole molemminpuolista. Kyllä se on nähty, että vanhenevat vanhemmat muuttuvat ilkeäksi ja oudoiksi. Kun lapsensa kouluttautuvat heitä enemmän, eivät enää osaa suhtautua normaalisti. Ilmeisesti alemmuuskompleksi tai jotain. Nälvitään ja vinoillaan. Jopa uhkaillaan.
Heh, kouluttautunut ihminen on jotenkin parempi ihminen suhteessa muihin ja hän voi katsoa lempeästi hymyillen nenänvarttaan pitkin sukupolvea, joilla ei ollut samoja mahdollisuuksia?
Ei se koulutettu ole vinoillut ja ilkeillyt. Olisi aivan normaalisti tekemisissä mutta vanhemmat eivät pysty olemaan. Näin se menee tuntemassani tapauksessa. Ja mitä mainitsemiisi mahdollisuuksiin tulee, niin itse ovat tiensä aikanaan valinneet hekin. Ihan samat mahdollisuudet heillä on ollut mutta ne jäi käyttämättä.
Toisaalta aikuisilla oli 70-luvulla auktoriteetti ja lapset eivät olleet pikkuprinssejä ja prinsessoita, joiden ympärillä maailma pyöri.
Jotain Jeesustelua aloitus. Minulla on ollut tosi hyvät välit sekä vanhempieni että lasteni kanssa. Ja lähes kaikki ovat tehneet virheitä. Rakkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se koulutettu ole vinoillut ja ilkeillyt. Olisi aivan normaalisti tekemisissä mutta vanhemmat eivät pysty olemaan. Näin se menee tuntemassani tapauksessa. Ja mitä mainitsemiisi mahdollisuuksiin tulee, niin itse ovat tiensä aikanaan valinneet hekin. Ihan samat mahdollisuudet heillä on ollut mutta ne jäi käyttämättä.
Emmää oikkeen ymmärrä. Oon kansakoulun käynyt mamma, lapset puolisoineen akateemisia hyvätuloisia. Samoja lapsia he ovat minulle silti ja eivät käydessään tuo viisauttaan vaan ihan vain itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu siitä minkäikäisiä vanhempasi ovat ja mikä on heidän lähtökohtansa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Jotain Jeesustelua aloitus. Minulla on ollut tosi hyvät välit sekä vanhempieni että lasteni kanssa. Ja lähes kaikki ovat tehneet virheitä. Rakkaus.
#toksinenpositiivisuus
Pitäisi olla aina pelkästään iloinen ja kokea vain kivoja asioita. Jos et ole onnellinen, on elämässäsi jotakin vikaa ja syyllinen on aika joku muu. Pakkopositiivisuus syntyy pelosta kohdata itseä.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta aikuisilla oli 70-luvulla auktoriteetti ja lapset eivät olleet pikkuprinssejä ja prinsessoita, joiden ympärillä maailma pyöri.
Kieltääkö joku sen ettei itsekkyys ole lisääntynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiedä, mistä sulle on edes tuo ajatus tullut, että vanhempiaan, tai yhtään ketään, pitäisi kunnioittaa ehdoitta. Jos ihminen ei käyttäydy kunnioitettavasti, miksi häntä pitäisi kunnioittaa?
Meillä lasten oletetaan kunnioittavan meitä vanhempia sillä tavalla, että me olemme heidän elämässään auktoriteetti. Me sanelemme säännöt niin kauan kuin lapset ovat siinä iässä, että aloittavat itsenäisen elämän.
Entä jos tuo auktoriteetti on pedofiili, narsistinen sadisti? Silloinkinko lapsen tulee kunnioittaa isäänsä? Ja äitiään, joka katsoo tekoja kenties vierestä` eikä puolusta omaa lastaan?
Tämä. Miten tuollaisissa tapauksissa toinen vanhempi ei suojele lasta?! Hyvänen aika. On ilmeisesti läheisriippuvainen ja on pidettävä ulospäin kulissit kunnossa.
Edelleenkään tuo ei vain liity mitenkään siihen, mitä mä kirjoitin auktoriteetistä ja kunnioittamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolin eikä toisin tarvitse kunnioittaa. Mutta saa ja niin tekee fiksut ihmiset. Kunnioittaa muita, olipa ne ketä tahansa.
Kyllä se kunnioitus täytyy ansaita. Fiksut ihmiset tietävät sen.
Ei tarvitse ansaita kunnioitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#toksinenpositiivisuus
Pitäisi olla aina pelkästään iloinen ja kokea vain kivoja asioita. Jos et ole onnellinen, on elämässäsi jotakin vikaa ja syyllinen on aika joku muu. Pakkopositiivisuus syntyy pelosta kohdata itseä.
TÄMÄ. Mua ainakin .v..uttaa ihminen joka on aina olevinaan onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Sukupolvien välinen kuilu.
Kyse on lähinnä siitä kiinnostaako vanhempien itseään edes tutustua lapsiinsa vai ovatko lapset lähinnä vaiva.
Kuvittelevat lastensa olevan heidän täydellisiä kopioitaan, jos näin ei ole on lapsi vääränlainen. Monella vanhemmalla olisi syytä katsoa peiliin ha pohtia mitä sieltä näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#toksinenpositiivisuus
TÄMÄ. Mua ainakin .v..uttaa ihminen joka on aina olevinaan onnellinen.
Mitä mieltä ole aina kaikesta valittavasta ihmisestä?
Surullista, että sinulla on noin huono suhde vanhempiesi kanssa.
Jep, ADHD, Asperger ja ties mitä satudiagnooseja tulee liukuhihnalta kun ensin kakaroille saadaan 10 s mittainen keskittymiskyky kun on totutettu aivot saamaan se dopamiiniannos määräajoin eli likimain koko ajan.