Rydmanin lista lääkkeistä joista poistetaan Kela-korvaus julkisen potilailla (yksityisen asiakkaille Kela-korvaus jätetään)
Näitä Kela ei enää kaikille korvaa
Gaucherin tauti: eliglustaatti, imigluseraasi ja velagluseraasi alfa. Harvinainen perinnöllinen aineenvaihduntasairaus, muutamia kymmeniä potilata. Kelan maksamat lääkekorvaukset v. 2025 1,3 milj. euroa.
Fabryn tauti: agalsidaasi alfa, agalsidaasi beeta, migalastaatti ja pegunigalsidaasi alfa. Harvinainen perinnöllinen aineenvaihduntasairaus, yli sata potilasta. Lääkekorvaukset 11,2 milj. euroa, ennuste tänä vuonna 14,5 milj.
Multippeli myelooma: daratumumabi, teklistamabi ja elranatamabi. Krooninen plasmasolusyöpä, noin 400 uutta tapausta vuosittain, yleinen ilmaantumisikä noin 70 vuotta. Lääkekorvaukset viime vuonna 34,3 milj., ennuste tänä vuonna 49,5 milj.
AL-amyloidoosi: daratumumabi. Harvinainen plasmasolutautiin liittyvä sairaus, muutamia kymmeniä uusia tapauksia vuodessa. Hoidon vuosikustannus tällä lääkkeellä voi nousta yli 100000 euron per potilas.
Perinnöllinen angioedeema (HAE): berotralstaatti, C1-esteraasin estäjä, garadasimabi, ikatibantti, konestaatti alfa ja lanadelumabi. Turvotuskohtauksia aiheuttava sairaus, yli sata potilasta. Lääkekorvaukset tänä vuonna 14,7 milj., ennuste tänä vuonna 14,2 milj.
Neuropaattinen kipu: kapsaisiini. Hermovauriokipu, yleisyys 1-8 % väestöstä. Lääkekorvaukset viime vuonna 60000 euroa.
Migreenin estohoito: atogepantti, eptinetsumabi, erenumabi, fremanetsumabi, galkanetsumabi ja rimegepantti. Päänsärkyä aiheuttava neurologinen sairaus. Hoito näillä lääkkeillä tyypillisesti tuhansia euroja vuodessa potilasta kohden. Käyttö kasvanut nopeasti. Esim. fremanetsumabin kulut kasvoivat vuodessa 18 milj.
Kostean silmänpohjan ikärappeuma (AMD): aflibersepti, farisimabi. Silmän ikärappeuman nopeammin etenevä muoto. Hoito tyypillisesti tuhansia euroja per potilas vuodessa. Taudin ilmaantuvuus noussut, kun väestö ikääntyy.
Jatkossa muita mahdollisia lääkeryhmiä voivat olla tietyt keuhkosyövän, rintasyövän ja eturauhassyövän hoidossa käytettävät lääkkeet ja pitkävaikutteiset psykoosilääkkeet.
Lähteet: Kela, STM,
Kommentit (126)
Eikö niitä lääkkeitä voi pistää itse?
Olin lapsettomuushoidoissa ja pistin itseeni vaikka mitä piikkejä, otin oikean määrän ruiskuun ampullista ja piikitin. Miksei noita muita lääkkeitä vai ottaa itse myös?
Vierailija kirjoitti:
OYS:n johtaja: Käsittämättömintä uudessa linjauksessa on se, että se koskee vain julkista terveydenhuoltoa. Jos potilas kuljettaa lääkkeen annosteltavaksi yksityiseen terveydenhuollon yksikköön, Kela-korvaus lääkkeestä on edelleen mahdollinen.
Kun luin otsikon, olin varma että siinä asia sanotaan väärin. Mutta noin jutussa sanotaan.
On tämä mennyt hulluksi!
Tuohan on vain päinvastainen lähestymistapa kuin shampanjapunikki Sanna Marinilla, joka halusi poistaa kaikki lääkekorvaukset yksityisen määräämistä lääkkeistä, kuten työterveyshuollon kolesteromi- ja verenpainelääkkeet, silmätulehdukset ym.
Tai mistä minä tiedän, onko tuo mikään lähestymistapa, kun ei vauvapalstan huippuosaaja ap osaa linkittää. Liian vaativaa.
Ohho, pitääkö tuo paikkansa? Ja jos pitää, niin kenen päätös? Persujen vai Kokoomuksen? Vaikea uskoa, että yksin jonkun Rydmanin.
Ja olkoot kenen tahansa niin kyllä sitä leikattavaa löytyisi ennemminkin vaikka kulttuuri- ja näennäistieteiden saralta - tai vaikka kehitysavusta, puhumattakaan laittomasti oleilevien elättämisestä.
Ei tosiaankaan perus hyvinvointivaltion toiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Olin lapsettomuushoidoissa ja pistin itseeni vaikka mitä piikkejä, otin oikean määrän ruiskuun ampullista ja piikitin. Miksei noita muita lääkkeitä vai ottaa itse myös?
Omaan silmäänkin?
(Silmänpohjanrappeuman lääke pistetään suoraan silmään)
Vierailija kirjoitti:
Wau. Köyhiltä viedään kelakorvaukset, mutta varakkaille niiden maksaminen jatkuu.
Todella erikoista.
Kun tarkemmin mietit niin ei oikeastaan ole yhtään erikoista. Onhan meillä sinimusta hallitus joka on ainoastaan rikkaiden asialla.
Vierailija kirjoitti:
Omaan silmämunaansa on vähän vaikeampi ja vaarallisempi pistellä kuin maharöllykkäänsä.
"päätöksen taustalla on sosiaali- ja terveysministeriö (STM). STM lähetti hyvinvointialueille 16. huhtikuuta ohjausasiakirjan"
Kyllä persaukinen persu silti ensi vaaleissakin äänestää tätä sakkia, kun persut sentään lauloi suvivirren!
Vierailija kirjoitti:
Ohho, pitääkö tuo paikkansa? Ja jos pitää, niin kenen päätös? Persujen vai Kokoomuksen? Vaikea uskoa, että yksin jonkun Rydmanin.
Ja olkoot kenen tahansa niin kyllä sitä leikattavaa löytyisi ennemminkin vaikka kulttuuri- ja näennäistieteiden saralta - tai vaikka kehitysavusta, puhumattakaan laittomasti oleilevien elättämisestä.
Ei tosiaankaan perus hyvinvointivaltion toiminnasta.
"päätöksen taustalla on sosiaali- ja terveysministeriö (STM). STM lähetti hyvinvointialueille 16. huhtikuuta ohjausasiakirjan"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikku-Wille pääsee kostamaan pienituloisille ottamalla heiltä lääkkeet pois.
Äänestäjät kannattavat Villeä kuitenkin?
En ole koskaan kannattanut rydmania.
T. Äänestäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihervasemmistolainen ap valehtelee. Kela-korvaukset kuuluvat sosiaaliturvaministerin hallinnonalaan
Ahaa, kuka siis on se ministeri?
Sosiaaliturvaministeri on Sanni Gran-Laasonen (Karoliina joku sijainen).
Mutta tämä ei ole yksinkertaista, sillä hyvinvointialueiden rahoitusasiat taas kuuluvat kuntaminiaterille Annakaisa Ikonen. Ja hyvinvointialueille annettava ohjsus Wille Rydmanille. Tämä asia liippaa noita kaikkia ja kuuluu kaikille heille. Plus tietysti valtiovarainministeri Purralle. Ja koska koko hallitus hyväksyy kaikki linjaukset, mikä selvisi Stea-tuista, niin koko hallitus on hyväksynyt tämänkin.
Rydman kehuskeli saavansa lapsilisiä vaikka ei niitä tarvitse. Sama heppu vie syöpäsairailta lääkityksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punikkimallin sote toimii hienosti, jos joku saadaan maksamaan siitä aiheutuneet kulut.
Taitaa yksityisen potilaat olla ennemmin kokoomuslaisia
Kokoomuksella on pitkäaikainen määrätietoinen kampajan terveydenhoidon yksityistämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkö se nyt on ongelma
https://www.laakarilehti.fi/terveydenhuolto/muutos-laakkeiden-korvausoi…
"Jormanainen kiistää, että tavoitteena olisi siirtää lääkehoidon kustannuspainetta Kelalta hyvinvointialueille. Hänen mukaansa taustalla on huoli lääkitysturvallisuudesta: jos potilas tuo lääkkeen mukanaan vastaanotolle, annostelusta vastaava yksikkö ei voi varmistaa lääkkeen asianmukaista kuljetusta, säilytystä tai käsittelyä.
– Varmasti ohjeella on myös jotain rahavaikutuksia, mutta ne eivät ole tässä motiivina, vaan tavoitteena on muistuttaa lainsäädännön noudattamisesta ja lääkitysturvallisuudesta.
Kelan uusi ohje ei koske yksityistä terveydenhuoltoa. Siellä määrätyistä lääkkeistä voidaan edelleen myöntää Kela-korvauksia, vaikka lääkehoito edellyttäisi annostelua terveydenhuollon yksikössä."
Ahahaha... Sain intissä 18-vuotiaana konekiväärin kouraan kovapanosammunnoissa, eikä ketään aikuista (eli kouluttavaa upseeria) ollut niin lähellä, että hän olisi ehtinyt estämään jos olisin alkanut sillä tahallaan tai vahingossa varomattomasti sinne sun tänne ampumaan. Mutta nyt on huoli siitä, etteivät aikuiset ihmiset osaa asianmukaisesti kuljettaa lääkettä :D
Vihaan ihan täydestä sydämestäni tätä hallitusta. Ensimmäistä kertaa ikinä ei tarvitse miettiä sekuntiakaan mitä puoluetta ensi vaaleissa äänestää (=vas.).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihervasemmistolainen ap valehtelee. Kela-korvaukset kuuluvat sosiaaliturvaministerin hallinnonalaan
Sosiaaliturvaministeri on Sanni Gran-Laasonen (Karoliina joku sijainen).
Mutta tämä ei ole yksinkertaista, sillä hyvinvointialueiden rahoitusasiat taas kuuluvat kuntaminiaterille Annakaisa Ikonen. Ja hyvinvointialueille annettava ohjsus Wille Rydmanille. Tämä asia liippaa noita kaikkia ja kuuluu kaikille heille. Plus tietysti valtiovarainministeri Purralle. Ja koska koko hallitus hyväksyy kaikki linjaukset, mikä selvisi Stea-tuista, niin koko hallitus on hyväksynyt tämänkin.
Tämä ei tule sosiaaliturvaministeriltä vaan sosiaali- ja terveysministeriltä.
Hoksaatko eron?
Onko lapsille tarkoitetut jälkiehkäisypillerit jätetty korvattavien piiriin?
No nyt menee Suomella huonosti. Psykoosi lääkkeistä hän se säästää kannattaakin.