miten raha asiat kun asutaan erillään
Kysyn että kuinka te järjestätte raha asiat kun ette esim asu yhdessä? mutta olette parisuhteessa ja elätte omissa asuinnoissa.
Toisella parempi palkka ja ei lapsia sekä oma asunto. Toisella huono palkka, lapsia kaksi edellisestä suhteesta ja vuokra maksettavana sekä tietysti ruokakulut lapsille/itselle ja muut laskut. Miten se yhteinen viikko? jos olette yhdessä kun lapset esim isällään / muualla ja voitte olla yhdessä.
Meneekö kauppa jutut puoliksi? vai miten te hoidatte sen asian?
vai maksaako se joka on parempi tuloinen vai ? Ja jos toisella ei olisi varaa maksaa jotain kallista ruoka juttua niin miten se mietitään vai ostetaanko halvempaa että toisella eli huono tuloisella on varaa ? kun hän kuitenkin maksaa kotona sitten kaiken..ruuat,vuokran..laskut yms kun lapset on hänellä.
kiitos jos jaksaatte kommentoida että miten te tekisitte? vai onko mahdoton yhtälö toteuttaa..
Kommentit (30)
Rahakas tukee "heikompaa". Sinkku kylläkin.
Asutaan yhdessä, mutta laitetaan menot puoliksi. Tarkoittaa käytännössä sitä, että eletään köyhemmän osapuolen elintasoon sopivalla tavalla.
Varmaan sellainen tavallinen suomalainen tapa, että yhteistä aikaa vietetään lähes ainanaisen luona naisen maksaessa kulut ja valmisttaessa ruuat. Mies tuo joskus viiniä. Olin kerran miehen mökillä ja vastavuoroisesti pistin miehen maksamaan ja kokkaamaan. Mies kiukutteli, joten suhde päättyi pian mökkeilyn jälkeen. Itse inhoan mökkeilyä muutenkin.
Jos näitä pitää kysellä, niin on mahdoton suhde.
Kyllä sun lapsillas isä on. Pyydä niiltä. Parempituloinen voi maksaa jotain jos haluaa. Vuokras ja laskus ei kuulu sille.
Normaalisti eletään sillä tavalla, että molemmilla on varaa. Jos varakkaampi haluaa jonnekin, jonne köyhällä ei ole rahaa lähteä, niin sitten hän maksaa molemmat, menee yksin tai pyytää sellaista kaveria, jolla on rahaa.
Itse olet kämppäsi ja lapsesi hankkinut, joten sinä maksat niiden kulut. Se, jos yhteisellä viikolla uusi mies haluaa maksaa jotain kalliimpaa, on kokonaisuudesta niin triviaali osuus etten näe sillä merkitystä.
No itse en alkaisi minkäänlaiseen suhteeseen tuossa tilanteessa. Keskittyisin lapsiini, ja aikanaan keskityinkin. Nyt ovat jo isoja, mutta sinkkuna olen halunnut pysyä. Lapset tarvitsevat äitiä ja sinun huomiotasi ja energiaasi eikä mikään randomäijä. Keskittyisin itseeni vapaaviikoilla. Kävisin salilla, uimahallilla, nukkuisin, siivoaisin ja näkisin kavereita. Unohda se suhde, ei se kestä kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Normaalisti eletään sillä tavalla, että molemmilla on varaa. Jos varakkaampi haluaa jonnekin, jonne köyhällä ei ole rahaa lähteä, niin sitten hän maksaa molemmat, menee yksin tai pyytää sellaista kaveria, jolla on rahaa.
Miksei se ole mahdollista, että varakkaampi maksaa hieman enemmän? Miksi hänen pitää maksaa toisen kulut kokonaan?
No eikö voi jatkaa samalla tavalla kuin ennenkin?
Vierailija kirjoitti:
Ainoa fiksu vastaus ja tapa toimia.
Oikeinkirjoituksesi on perseestä, aloituksesi on todella sekava. Niistä päätellen sinä olet se vähemmän tienaava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei se ole mahdollista, että varakkaampi maksaa hieman enemmän? Miksi hänen pitää maksaa toisen kulut kokonaan?
Koska se asettaa köyhemmän asemaan, missä hän joutuu kuluttamaan rahaa asiaan, johon ei itse rahaa laittaisi. Ei toisen kulujen maksaminen ole ongelma, jos oikeasti välittää. Muuten toki tuossa molemmat maksavat omansa.
Mutta kyllä sen varakkaan pitää olla tarkka, ettei esim loisi köyhemmän jääkaapilla.
En antaisi maksaa puolestani mitään, siitä ei seuraa kuin ongelmia. Ikuinen riidan, kiristyksen ja syyllistämisen aihe. Saisin kuulla kuinka silloinkin maksoi kaiken joten minä olen velkaa jotain suihinottoja ja kiitollisuuksia ja muuta paskaa. Ei käy. Minä maksan omat menoni ja jos ei ole rahaa, jään pois.
Vierailija kirjoitti:
En antaisi maksaa puolestani mitään, siitä ei seuraa kuin ongelmia. Ikuinen riidan, kiristyksen ja syyllistämisen aihe. Saisin kuulla kuinka silloinkin maksoi kaiken joten minä olen velkaa jotain suihinottoja ja kiitollisuuksia ja muuta paskaa. Ei käy. Minä maksan omat menoni ja jos ei ole rahaa, jään pois.
Hyi. Tuollaisen ihmisen kanssa ei suhteessa kannata olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata antaa toiselle mitään urputtamisen aihetta alun pitäenkään. Kannattaa olla fiksu etukäteen. Kaikki miehet iskevät vyön alle kun asetan rajat ja he eivät niistä pidä, silloin alkaa vanhojen kaivelu. Ei kannata antaa materiaalia sellaiseen.
Lession number 1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata antaa toiselle mitään urputtamisen aihetta alun pitäenkään. Kannattaa olla fiksu etukäteen. Kaikki miehet iskevät vyön alle kun asetan rajat ja he eivät niistä pidä, silloin alkaa vanhojen kaivelu. Ei kannata antaa materiaalia sellaiseen.
Lession number 1
Olen ollut avioliitossa, jossa kaikki on yhteistä, 32 vuotta. Välillä toinen on tuonut enemmän rahaa kotiin, välillä toinen. Ei ole vielä vyön alle iskeminen alkanut. Eikä ala, jos oikeasti rakastaa toista.
siis kyllä itse maksan omat matkani yms kaikki mitä ollaan tehty ja reissuiltu esim..en jää velkaa kenelläkään mistään..ja oman viikon kotona..sehän oli pointti että miten jaetaan yhteinen viikko eikä se että minulla on lapset ja oma koti..silloin maksan kaiken tietysti itse koska omat lapseni on ja oma kotini on että ei se siihen liity vaan siihen että miten maksaisitte yhteisellä viikolla kun on aikaa olla yhdessä ja lapseni ovat isällään joka maksaa silloin heidän kulut ja menot yms.
Terveisin: Lompakkoloinen YH-mamma