Henkinen väkivalta ja työpaikkakiusaaminen hoitoalalla
Kaipaisin muiden kokemuksia - sana on vapaa.
Millaista kiusaamista olette kokeneet hoitoalan työpaikoissa? Miten reagoitte? Parantuiko tilanne jossain vaiheessa? Oletteko yhä alalla vai lähdittekö?
Kommentit (38)
Vanhemmat naiset 50-60-vuotiaat nuoremmalle.....
Sain sijaisuuksia uuteen paikkaan ja tykkäsin. Yhtenä päivänä osastonhoitaja pyysi mua juttelemaan kaksin, ja kysyi onko mulla paniikkihäiriö.
No ei todellakaan ole, ihmettelin kysymystä, niin oh kertoi erään sairaanhoitajan kertoneen, että olen ihan mukava tyttö, mutta "kun sillä on niin paha paniikkihäiriö, ettei sille kannata jatkossa enää työvuoroja laittaa" 😳
Oh sanoi että kaikki muut ovat kehuneet minua, joten tämä on selvästi nyt pelkkää savustamista. Ei kuulemma ollut ensimmäinen kerta.
Minusta valheita väittänyt sh sai varoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Sain sijaisuuksia uuteen paikkaan ja tykkäsin. Yhtenä päivänä osastonhoitaja pyysi mua juttelemaan kaksin, ja kysyi onko mulla paniikkihäiriö.
No ei todellakaan ole, ihmettelin kysymystä, niin oh kertoi erään sairaanhoitajan kertoneen, että olen ihan mukava tyttö, mutta "kun sillä on niin paha paniikkihäiriö, ettei sille kannata jatkossa enää työvuoroja laittaa" 😳
Oh sanoi että kaikki muut ovat kehuneet minua, joten tämä on selvästi nyt pelkkää savustamista. Ei kuulemma ollut ensimmäinen kerta.
Ihan käsittämätön juttu! Vaikka olisikin paniikkihäiriö, ei se saa olla syrjinnän peruste, mikäli henkilö hoitaa hommansa. Toisekseen, rivisairaanhoitaja ei päätä muiden työvuoroista tai sijaisten palkkaamisesta.
Tuo on valehtelua ja mustamaalausta verhottuna huolenpidon kaapuun. Hirveää!
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan käsittämätön juttu! Vaikka olisikin paniikkihäiriö, ei se saa olla syrjinnän peruste, mikäli henkilö hoitaa hommansa. Toisekseen, rivisairaanhoitaja ei päätä muiden työvuoroista tai sijaisten palkkaamisesta.
Tuo on valehtelua ja mustamaalausta verhottuna huolenpidon kaapuun. Hirveää!
- ap
Kyseessä oli noin 60v sairaanhoitaja, ollut ikuisuuden töissä ko. osastolla ja varmaan siksi ajatteli, että häntä kuunnellaan. Oh sanoi ettei halunnut jättää asiaa selvittämättä ja vain lopettaa antamasta minulle vuoroja, vaan halusi jutella kanssani suoraan. Kun ei itsekään ollut huomannut minussa mitään väitettyjä asioita.
Hyvä kun selvitti, sain sieltä seuraavaksi pitkän sijaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Ei aikuista voi kiusata, paitsi ehkä jotkut teinit tai lapset, ja niitäkin voi vetää turpaan jos hyppii silmille.
Aikuiset naiset osaavat kiusata henkisesti, kun joku uusi työntekijä ei miellytä osaston epävirallista "pomoa". Kokemuksia yli 30v työuralta hoitoalalla, joista kahdessa työpaikasta ei viihtynyt pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerron oman kokemukseni: olen saanut kokea huutamista, raivoamista, epäasiallista kritiikkiä pienistä virheistä, nöyryyttämistä muiden edessä, henkilöön meneviä kommentteja ym. Oli myös seuran välttelyä ja tervehtimättä jättämistä, selän takana puhumista joka sekin oli henkilöön kohdistuvaa (yhden kerran satuin kuulemaan kun minusta puhuttiin).
Kritiikki voi olla ihan paikallaan, mutta huutaminen ei ole asiallista, etenkin jos asia on vähäpätöinen. Muutkin ovat kertoneet saaneensa samanlaista kohtelua, joten asia ei voi olla vain minun päässäni.
Useimmiten kiusaaja on ollut 50-60 -vuotias nainen. Työpaikka vanhusten tehostettu palveluasuminen.
- ap
Kamalaa. En voi muuta sanoa. Vanhat ihmiset sitä sitten seuraavat vierestä. Varmasti jollakin tasolla ymmärtävät ilmapiirin.
Kiitos. Nyt olen ollut alalla jo useamman vuoden, joten minulla on auktoriteettia jo sen verran, etten enää joudu samalla tavalla höykytyksen kohteeksi kuten työuran alussa. Kuitenkin edelleen tunnen nahoissani, että jotkut kollegat eivät pidä minusta ja aina tilaisuuden tullen yrittävät härkkiä ja näpäyttää.
Hoitoalalla joutuu helposti susien hampaisiin, jos on hieman hiljaisempi ihminen.
- ap
"Hoitoalalla joutuu helposti susien hampaisiin, jos on hieman hiljaisempi ihminen." Tämä pitää varmasti paikkaansa, jos ei halua jäädä juoruilemaan työkavereiden kanssa, vaan on mieluummin keskustella asiakkaiden kanssa.
Muutamassa tapauksessa, joissa kiusaaja ollut 50-60 v nainen, tilanne on onneksi ajan kanssa helpottanut. Syynä epäasialliseen käytökseen on ollut väsymys tai halu testata nuorempaa työntekijää. Tosin toisessa tapauksessa kyse on henkilön luonteesta, ikävä kyllä. Hänen kanssaan onneksi ei tarvitse koko ajan olla tekemisissä.
Pahimmat tapaukset ovat johtaneet nopeasti työpaikan vaihtoon. Ehkä olen herkkä, mutta huonoa kohtelua ei tarvitse sietää kenenkään. Ensimmäinen kokemus oli nuorena hoitajana suljetulla osastolla. Tiimin ainoat kaksi naista moittivat minua selkäni takana muille. Olin uusi työntekijä enkä täydellinen, mutta edellistäkin naistyöntekijää nämä kaksi moittivat. Esihenkilö halusi kuitenkin palkata kolmannen naisen tiimiin tasapainon vuoksi. Toivottavasti kohtelivat seuraavaa paremmin.
Toisessa tapauksessa olin uudessa työpaikassa, jossa lähin työparini oli introvertti omien sanojensa mukaan. Kuulemma ei voinut keskittyä, kun seurasin hänen työtään ja ikävää käytöstä puolusteli sillä, että on alkuun tämmöinen... Haukkui osaamiseni lyttyyn. Nostin nopeasti kytkintä ja onneksi löysin uuden työpaikan ihanilla esihenkilöillä ja pääosin kivalla työyhteisöllä, jossa viihdyin pitkään ja yhä keikkailen 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vakan työpaikat on syvältä, klikkejä, selkään puukotusta ja kampitusta. Onneksi päädin pois!
Olet onnekas! Miten sulla oli taloudellisesti varaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei aikuista voi kiusata, paitsi ehkä jotkut teinit tai lapset, ja niitäkin voi vetää turpaan jos hyppii silmille.
Sanoin kerran kollegalle (puolituttu) että voitko lopettaa ton sun törkeän käytöksen mua kohtaan? Mitä pahaa mä olen sulle tehnyt?! No, esimies pyysi puhutteluun. Oli saanut hysteerisesti itkevän ja pelkäävän puolituttu- kollegani pomon huoneeseen ja tämä oli sanonut että pelkää minua ihan hirveästi kun aivan syyttä suotta aloin uhkailemaan vaarallisesti eikä hän kohta uskalla tulla töihin. Vaihdoin tämän jälkeen työpaikkaa, mutta ikuinen arpi tästä jäi, koska muutama ihminen työpaikalla oli jo kauan ennen tätä tapausta tullut kysymään minulta, että miksi annan "puolituttu kollegan" kohdella minua huonosti, mikset mene pomoille kertomaan.
Että tällaista Helsingin päiväkodeissa voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehe, nyt meni vähän outoon valoon palstan naisasianaisten väitteen naisten keskinäisestä rakkaudesta ja solidaarisuudesta😆😆
Naiset joilla on omia nuoria tyttäriä, puolustavat myös sinun tytärtäsi henkeen ja vereen. Nuoria halutaan suojella ja auttaa eteenpäin.
Oma huomio
Kyllä, tämä juuri. Jos naisella on lapsia itsellään, jotka ovat suunnilleen samanikäisiä, suhtautuu nainen näihin nuoriin äidillisen suojelevasti. Jos naisella taas ei ole lapsia tai lapset ovat täysin eri ikäisiä kuin nuori, , hän voi olla Karenien Karen.
Hoitoalalle hakeutuu ne kaikkein ikävimmät ihmiset, joilla on hyvin vähän mitään annettavaa kenellekään, sekä tietysti hämmästyttävän moni sellainen joka aidosti haluaa tappaa heikossa asemassa olevia ihmisiä. Googlatkaapa "serial killer nurses" kotimaastakin löytyy. Kirsikkana kakun päällä hoitoalan naiset ovat tunnetusti ja todistetusti aktiivisimpia pettämään parisuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerron oman kokemukseni: olen saanut kokea huutamista, raivoamista, epäasiallista kritiikkiä pienistä virheistä, nöyryyttämistä muiden edessä, henkilöön meneviä kommentteja ym. Oli myös seuran välttelyä ja tervehtimättä jättämistä, selän takana puhumista joka sekin oli henkilöön kohdistuvaa (yhden kerran satuin kuulemaan kun minusta puhuttiin).
Kritiikki voi olla ihan paikallaan, mutta huutaminen ei ole asiallista, etenkin jos asia on vähäpätöinen. Muutkin ovat kertoneet saaneensa samanlaista kohtelua, joten asia ei voi olla vain minun päässäni.
Useimmiten kiusaaja on ollut 50-60 -vuotias nainen. Työpaikka vanhusten tehostettu palveluasuminen.
- ap
Vanhat naiset ovat yleensä niitä paskimpia ihmisinä.
Ei se aina ole iästä kiinni. Ja tuollainen eläkeikää lähestyvä naisihminen voi myös olla kypsä aikuinen, joka rauhoittaa tilanteet ja menee järki edellä. Ja samalla tavalla nuorissa voi olla karmeita tyyppejä, jotka käyvät töissä lähinnä rahan takia.
Itse olen kohdannut täysin epäasiallista käytöstä hoitoalalla kaikenikäisiltä hoitajilta. Joskus lääkäreiltäkin, tosin ei niin säännöllisesti. Moni lääkäri on itse asiassa minusta ollut hyvinkin ystävällinen potilaille ja myös hoitajille. Onneksi hoitoalallakin on nykyään aika paljon uudelleenkouluttautuneita, jotka ovat olleet aiemmin yksityisen sektorin töissä. Heillä on usein terveempi asenne työkavereita ja asiakkaita kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti käydä keväällä poliklinikalla, ja en ole missään tavannut yhtä ilkeitä ihmisiä.
Uskon ihan kaiken pahan, mitä kuulen niistä lääkäreistä ja hoitajista.
Niin ja tästä tuli mieleen että lääkärikäyntien (erikoissairaanhoito) vaikeuttaminen siten että ilmoittaessani että minulla on esimerkiksi kolmen viikon päästä keskussairaalassa aika keskiviikkona klo 12:30, tarvitsen siihen aamuvuoron, kun työvuorolistat julkaistaan (viikko kerrallaan masnantaisin tai tiistaisin) huomasn että minulle on laitettu iltavuoro.
Se vaka-alalla oleva
Eipä siinä, lähdet vaan kun pitää lähteä etkä tule takaisin. Eikös se ole esimiehen ongelma eikä sinun?
Vierailija kirjoitti:
- ap
Miten en yllättynyt, keski-ikäinen varhaisritva pääsee purkamaan pahaa oloaan ja käyttämään VALTAA.
Vierailija kirjoitti:
#naisvaltaisuus
Pahin juoruilija ja selkäänpuukottaja hoitoalalla, johon itse olen törmännyt, oli n. 50-vuotias mies. Luuli olevansa joku asiantuntija ja pätemässä joka paikassa, sekä tietenkin laukoi typeriä vitsejä vähän joka väliin ja haukkui kaikki harjoittelijat, kollegat ja potilaat, jotka jostain syystä eivät nuolleet hänen saappaitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#naisvaltaisuus
Pahin juoruilija ja selkäänpuukottaja hoitoalalla, johon itse olen törmännyt, oli n. 50-vuotias mies. Luuli olevansa joku asiantuntija ja pätemässä joka paikassa, sekä tietenkin laukoi typeriä vitsejä vähän joka väliin ja haukkui kaikki harjoittelijat, kollegat ja potilaat, jotka jostain syystä eivät nuolleet hänen saappaitaan.
Olen itsekin joutunut töissä mieskollegan jatkuvan arvostelun ja kyttäämisen kohteeksi. Välillä se tuntui ihan kiusaamiselta.
- ap
Hoitoalalla - KAIKILLA ALOILLA !