Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi te halaatte lupaa kysymättä?

Vierailija
08.07.2026 |

USA:sta Suomeen lanseerattu halailutapa on omaksuttu täälläkin laajasti. Se on korvannut kättelyn ja moikkauksen. Monet halaavat jopa ensi kerran tavatessa, puolituttuja ja tuttuja, vaikkei kovin läheisiä ollakaan. Useimmat eivät kysy lupaa halaamiseen. Miksi halaatte lupaa kysymättä?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltäydyn töissä, jos nuori yrittää halata. Perustelen heti tilanteen yhteydessä väärinymmärtämisen mahdollisuudella ja kunkin ihmisen omalla tilalla. Jos pyytää luvan, niin halaan, mikäli paikalla on toinen ohjaaja näkemässä.

- miespuolinen laitosohjaaja

On tosi ikävä että Suomessakin ollaan tässä tilanteessa. Ymmärrän siis erittäin hyvin asennoitumisesi mutta on harmi, ettei nuorelle voi antaa halausta jos hän sitä kaipaa.

Vierailija
22/24 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tottunut Suomalaistyyliseen etäisyyteen joten huomaan joskus hätkähtäväni jos joku tulee lähelle. Toisaalta ihminen on vahvasti laumaeläin ja varmaan luonnollisempi tapa on olla lähellä muita ihmisiä. Varmaan tottuisin myös nopeasti siihen että tullaan lähelle jos muuttaisin maahan missä se on tapana, ehkä silloin voisi jopa paremmin kun on enemmän yhteisöllistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuo halaus nyt kovin paha ole. Meneppä sitten ranskaan tai sveitsiin niin tulevat poskipusuttelemaan, aivan tuntemattomatkin kaverin tutut. Se vasta ällöä onkin.

Vierailija
24/24 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tottunut Suomalaistyyliseen etäisyyteen joten huomaan joskus hätkähtäväni jos joku tulee lähelle. Toisaalta ihminen on vahvasti laumaeläin ja varmaan luonnollisempi tapa on olla lähellä muita ihmisiä. Varmaan tottuisin myös nopeasti siihen että tullaan lähelle jos muuttaisin maahan missä se on tapana, ehkä silloin voisi jopa paremmin kun on enemmän yhteisöllistä. 

Minä taas en usko, että on luonnollisesti parempi olla ihan lähellä kuin vähän etäämmällä fyysisesti. Se on vain tavoista kiinni. Ihminen vain matkii ja sopeutuu nopeasti ympäristöön. Asuessaan ulkomailla pidempään alkaa vääntää samaa aksenttia kuin paikalliset, tervehtimään kuten he, halaamaan kuten he jne. Se ei ole parempi tai huonompi, mutta on luonnollista toimia ympäristön tavoin.