Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unitohtori valittaa: Nukumme liian vähän ja se on sairaan vakavaa

Vierailija
08.07.2026 |

Ainoa neuvo mikä annetaan on nukkukaa riittävästi. Kun työpäivät ovat tyyliin 8-16 suurimmalla osalla, onko asia näin. Syö nuku ja tee töitä, käy ruokakaupassa, suihkussa ja wc:ssä, meikkaa / aja parta. Jos haluat tehdä jotain muutakin, on pakko lyhentää nukkumaikaa. Miksi tähän ei puututa lohkaisemalla 1-2h työaajasta pois, tekemällä tehokkaammin työt näin jää aikaa nukkua paremmin ja tehdä muutakin kui yllä mainitut asiat.

Aiheesta lisää
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/015cb181-2f11-47dc-8bdb-511277322548

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nukkuisin mielelläni jos uni vain tulisi ja pysyisi. Unen tärkeyden julistaminen ei auta, se lähinnä ahdistaa lisää. Huono nukkuminen harvoin on oma valinta. 

Mitä olet tehnyt, jotta saisit paremmat unet? Minulla oli samaa ongelmaa, joten jouduin tekemään paljon töitä paremman unen eteen. Seuraavat asiat tein ja unet parani. 
1. Säännöllinen heräämisaika, aina sama.

2. Ei näyttöjä 17.30 jälkeen iltaisin.

3. Pimentävät verhot, ja pimeään oleskelemaan 1-2h ennen nukahtamista.

4. Ei alkoholia - koskaan

5. Ei kofeiinia - koskaan6.

6. Liikunta aamuun, iltapäivällä / illalla estää nukahtamista.

7. Päivittäiset kylmäallaspulahdukset.

8. Mindfulness / rauhoittuminen

9. Lisätty sokeri pois ruuasta. Joskus harvoin sallin, ja heti huomaa unen laadussa.

10. Paastopäivä viikkoon

11. Mahdollisimman vähän jalostettua ruokaa / lisöaineiden minimointi.

Jotain varmasti jäi pois, mutta nuo auttoi itseä ja nykyään voin paljon paremmin ja nukun 7,5 - 8 h yössä. 

Käytännössä koko päivä on rakennettu nukkumista varten, ei vain yö vaan myös päivä. Kova on hinta.

Semmosta se on. Jostakin pitää luopua, jos veinaa jotaib saada.

Vierailija
42/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukkuisin enemmän jos nukuttaisi. En osaa nukkua kesäisin. Pillereitä ei myönnetä, koska työikäisenä (alle 40v) ei niitä myönnetä kuin vakavassa unettomuudessa. 4-5h unta yössä ei ole vakavaa.

Minulla oli aiemmin erikoislääkärin kirjoittama antihistamiiniresepti, jossa oli kaksi tablettia vuorokaudessa. Samaa antihistamiinia käytetään myös uniongelmissa. Erikoislääkäri jäi eläkkeelle ja uusi lääkäri kirjoitti reseptin, jonka mukaan otetaan puoli tablettia illalla. Se ei auta millään lailla kutinaan. En saa nukuttua kutinan vuoksi. 

Olen käyttänyt kyseistä lääkettä jo alaikäisenä. Nyt siitä on ilmeisesti hupikäyttäjien vuoksi tehty huume ja sille ei kai kirjoiteta toimivaa reseptiä. Lääke ei edes väsytä minua ja voin ottaa sitä aamuin illoin ja silloin kutina pysyy kurissa. Lääkkeitä oikeasti tarvivien elämä on tehty helvetiksi hupikäyttäjien vuoksi. Ilmeisesti nykyään ajatellaan ihmisen, joka on käynyt kymmeniä vuosia erikoislääkärillä saman problematiikan vuoksi, ottavan ja myyvän omat reseptilääkkeensä Telegramissa hupikäyttäjille. 

Tämä helvetti on jatkunut niin pitkään ja tulehtuneet raapimisjäljet kutisevat niin paljon, että mieleen on tullut varata naapurimaasta lääkäriltä aika ja pyytää häntä kirjoittamaan minulle entisaikojen mukainen resepti. On selvää, että työtehoni on laskenut lääkityksen nykyannostuksella. Mielestäni on inhottavaa leimata jokainen lääkkeidenkäyttäjä omia lääkkeitään myyväksi hämärätyypiksi. On ongelmia, jotka eivät pelkällä perusvoiteella parane.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, en tiennytkään, että ihminen voi itse päättää paljonko nukkuu.

Totta, nukkumiseen ja omaan vireystilaan voi vaikuttaa yllättävän paljon.

Minua ei ole nukuttanut 20 vuoteen. Lääkärit eivät osaa selittää, miten on mahdollista, että ihmistä ei ole nukuttanut 20 vuoteen. Mutta sinä varmaan osaat selittää?

Vierailija
44/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, työpäivät ovat aivan liian pitkiä. 

Monella alalla  juuri näin. Ei tule tehtyä yhtään enempää. Niillä aloilla, joilla työaika korreloi suoraan tuottavuuden määrän kanssa on eriasia.

Vierailija
45/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, työpäivät ovat aivan liian pitkiä. 

Äänestäkää edelleen kokoomusta, niin ne pitenee entisestään.

Demarien neljän päivän työviikko kaikille on ihan pellehommaa. Mieluummin  5pv 6h päivät kuin 4pv 8h päivät.

Ja ylipäätänsä vakio pitäisi olla 6h ja sitten paikallisesti voi yksinkertaisella pyynnöllä vaatia työsopimusta tehdessä 7h tai 8h päivän halutessaan.

Vierailija
46/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi, jotka nukkuvat ÄLYTTÖMÄN pitkiä yöunia: Kata Kärkkäinen ja Dakota Johnson.

Olisin valmis sanomaan, että se näkyy.

Vierailija
47/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nukkuisin enemmän jos nukuttaisi. En osaa nukkua kesäisin. Pillereitä ei myönnetä, koska työikäisenä (alle 40v) ei niitä myönnetä kuin vakavassa unettomuudessa. 4-5h unta yössä ei ole vakavaa.

Minulla oli aiemmin erikoislääkärin kirjoittama antihistamiiniresepti, jossa oli kaksi tablettia vuorokaudessa. Samaa antihistamiinia käytetään myös uniongelmissa. Erikoislääkäri jäi eläkkeelle ja uusi lääkäri kirjoitti reseptin, jonka mukaan otetaan puoli tablettia illalla. Se ei auta millään lailla kutinaan. En saa nukuttua kutinan vuoksi. 

Olen käyttänyt kyseistä lääkettä jo alaikäisenä. Nyt siitä on ilmeisesti hupikäyttäjien vuoksi tehty huume ja sille ei kai kirjoiteta toimivaa reseptiä. Lääke ei edes väsytä minua ja voin ottaa sitä aamuin illoin ja silloin kutina pysyy kurissa. Lääkkeitä oikeasti tarvivien elämä on tehty helvetiksi hupikäyttäjien vuoksi. Ilmeisesti nykyään ajatellaan ihmisen, joka on käynyt kymmeniä vuosia erikoislääkärillä saman problematiikan vuoksi, ottavan ja myyvän omat reseptilääkkeensä Telegramissa hupikäyttäjille. 

Tämä helvetti on jatkunut niin pitkään ja tulehtuneet raapimisjäljet kutisevat niin paljon, että mieleen on tullut varata naapurimaasta lääkäriltä aika ja pyytää häntä kirjoittamaan minulle entisaikojen mukainen resepti. On selvää, että työtehoni on laskenut lääkityksen nykyannostuksella. Mielestäni on inhottavaa leimata jokainen lääkkeidenkäyttäjä omia lääkkeitään myyväksi hämärätyypiksi. On ongelmia, jotka eivät pelkällä perusvoiteella parane.

Miten tuo on mahdollista?

Minulle työterveys kirjoittaa 2 tablettia päivässä vain pyytämällä.

Vaihda lääkäriä.

Vierailija
48/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töiden jälkeen, urheilua, suihku, ruoka ja nukkumaan. Rutiinit, rutiinit ja rutiinit.

Mutku mä halun elää! 

Ruutua, ruutua ja ruutua. 

Toiset eivät tykkää elää askeettista elämää jossa jokainen päivä on itseruoskintaa jotta fokus pysyy siinä, että kaikesta tulee kieltäytyä jotta voi helvetin hyvin ja elää 100 vuotiaaksi. Ei se pitkä elämätön ja mitään kokematon elämä ole sen arvoista

Mulla on joka päivä viisi tuntia aikaa ihan itselleni töitten jälkeen, siinä on ihan hyvin aikaa elää tätä elämää. Ei säännöllinen unirytmi tarkoita askeesia, se tarkoittaa säännöllistä nukkumaanmenoaikaa, niinkuin lapsillakin on. Vai oletko sitä mieltä, että kaikki lapset elävät askeesissa? 

Jos nettiä ja suoratoistopalveluja ei olisi, kaikki ihmiset voisivat nukkua riittävästi. Tämän voi päätellä siitä, kun mitään tällaisia ongelmia ei raportoitu silloin ennen 2000-lukua, kun netti oli vielä harvinaisuus. Ihmiset orjuuttavat itse itsensä ruuduille ja ihmettelevät kun uni ei tule. Uni tulee kun harrastaa riittävästi liikuntaa, puoli tuntia riittää, syö hyvin, opettelee rentouttamaan itsensä ja pitää kiinni nukkumaanmenoajoista. Tässä tarvitaan sitä aikuisen ihmisen vastuuta omasta elämästä, sitä ei kutsuta askeesiksi. 

Kaikki voivat minun puolestani elää vaikka joka yö sitä askeesitonta elämää, mutta ei sitten tarvitse tulla inisemään, kun nukkuu huonosti. 8 tunnin työaika ei ihmistä estä elämästä, tekeehän monet vuorotyötäkin, eivätkä valita, vaikka aihetta oliskin.

Ihmisten unen tarve on yksillöllinen ja tämä on todettu niin aukottomasti kuin tutkimuksilla voi. Joku sopeutuu helposti 5h unilla toinen 7,30h ja kolmannen elimistö vaatii jop 9h. 

Sano vielä että painu aikaisemmin nukkumaan. Siinähän sitten häviää sitä aikaa mitä tehdä kodinhoidon, töiden, kaupassa käynnin, suihku, hampaampesut jne.

Vierailija
49/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-16 on rahvaan työaika. Korkeakoulutetut toimistoissa ovat 9-10 - 17. 

Vierailija
50/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva olisi nukkua enemmän, mutta vakava unettomuus ja nukahtamis-/unilääkkeitä pantataan. Ei satu lääkäriin tietty jos väsymyspäissäni ajan vaikka kolarin.  

Vierailija
51/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyiskö se uni tohtori tai kuka tahansa palstan pätevä vielä kertomaan, miten se itse nukahtaminen ja nukkuminen tapahtuu kun mikään ei ole toiminut?

Vierailija
52/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin tärkeä pointti aloittajalla. Kaikki tuntemani aikuiset kamppailevat nukkumisen kanssa jos ovat täysipäiväisesti työelämässä. Lehdissä ja työterveydessä syyllistetään jatkuvasti tavallisia ihmisiä "unihygieniasta", mene klo 21 sänkyyn joka päivä, älä selaa puhelinta, oma vika. 
Ihminen tarvitsee myös vapaa-aikaa, jolloin on hereillä! 8 tuntia töissä ei oikeasti ole 8 tuntia töissä ja 8 vapaalla. Useimmilla menee työpäivään valmistautumiseen ja työmatkaan joka päivä helposti ainakin 2-3 tuntia. Ei se ole mitään rentouttavaa vapaa-aikaa vaikka meitä kuinka yritetään aivopestä ajattelemaan niin. 

Vierailija
53/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen aina, että käykö näiden "nukkukaa enemmän"-unilääkärien vastaanotoilla lähinnä ihmisiä, joille riittää että heitä käsketään nukkumaan enemmän?

Ovatko he oikeasti unettomien kanssa tekemisissä ollenkaan?

Vierailija
54/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen aina, että käykö näiden "nukkukaa enemmän"-unilääkärien vastaanotoilla lähinnä ihmisiä, joille riittää että heitä käsketään nukkumaan enemmän?

Ovatko he oikeasti unettomien kanssa tekemisissä ollenkaan?

En saanut linkkiä auki, joten tämä kommenttini ei liittynyt juuri tähän kyseiseen artikkeliin, vaan ilmiöön yleensä. Seuraan paljon unettomuusaihetta ja myös ulkomaalaisessa mediassa törmään tähän ilmiöön.

-Sama

Vierailija
55/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On pakko siirtyä yleisesti 6 tunnin työpäiviin jos ihmiset pakotetaan olemaan työelämässä 70 - vuotiaiksi asti. 

tällä voisi monen hyvinvointi aidosti parantua, jäisi aikaa palautua työstä arkenakin + hoitaa kotijuttuja ettei ole viikonlopun 2 päivää sitten kauhean paineen alla että pitäisi hoitaa rästihommat ja levätä ja nauttia ja kuntoilla :D. Puhun nyt perus 8-16 ma-pe työrytmistä. Itselläni työ on kuormittanut viimeisen muutaman vuoden aikana sen verran paljon että arkena olen pääosin aika poikki ja melkein pakko nukkua pienet päikkäritkin ja viikonloput vaan hujahtaa ohi. Joku voisi ehkä puhua jo uupumuksestakin.

Vierailija
56/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kokeilleet purkista aminohappoja? Esim L- glysiiniä? Niitä jotkut  ottavat yötä vasten. Joku otti myös L tryptofaania, mutta siitä en tiedä mitään. 

Meinasin kokeilla seuraavaksi itsekin jotain. Tutkikaa, joku voi sopia itselle. Kaikki ei sovi kaikille, joten huolellisuutta. 

Vierailija
57/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töiden jälkeen, urheilua, suihku, ruoka ja nukkumaan. Rutiinit, rutiinit ja rutiinit.

Mutku mä halun elää! 

Toiset eivät tykkää elää askeettista elämää jossa jokainen päivä on itseruoskintaa jotta fokus pysyy siinä, että kaikesta tulee kieltäytyä jotta voi helvetin hyvin ja elää 100 vuotiaaksi. Ei se pitkä elämätön ja mitään kokematon elämä ole sen arvoista

Mulla on joka päivä viisi tuntia aikaa ihan itselleni töitten jälkeen, siinä on ihan hyvin aikaa elää tätä elämää. Ei säännöllinen unirytmi tarkoita askeesia, se tarkoittaa säännöllistä nukkumaanmenoaikaa, niinkuin lapsillakin on. Vai oletko sitä mieltä, että kaikki lapset elävät askeesissa? 

Jos nettiä ja suoratoistopalveluja ei olisi, kaikki ihmiset voisivat nukkua riittävästi. Tämän voi päätellä siitä, kun mitään tällaisia ongelmia ei raportoitu silloin ennen 2000-lukua, kun netti oli vielä harvinaisuus. Ihmiset orjuuttavat itse itsensä ruuduille ja ihmettelevät kun uni ei tule. Uni tulee kun harrastaa riittävästi liikuntaa, puoli tuntia riittää, syö hyvin, opettelee rentouttamaan itsensä ja pitää kiinni nukkumaanmenoajoista. Tässä tarvitaan sitä aikuisen ihmisen vastuuta omasta elämästä, sitä ei kutsuta askeesiksi. 

Kaikki voivat minun puolestani elää vaikka joka yö sitä askeesitonta elämää, mutta ei sitten tarvitse tulla inisemään, kun nukkuu huonosti. 8 tunnin työaika ei ihmistä estä elämästä, tekeehän monet vuorotyötäkin, eivätkä valita, vaikka aihetta oliskin.

Ihmisten unen tarve on yksillöllinen ja tämä on todettu niin aukottomasti kuin tutkimuksilla voi. Joku sopeutuu helposti 5h unilla toinen 7,30h ja kolmannen elimistö vaatii jop 9h. 

Sano vielä että painu aikaisemmin nukkumaan. Siinähän sitten häviää sitä aikaa mitä tehdä kodinhoidon, töiden, kaupassa käynnin, suihku, hampaampesut jne.

Niin sanonkin. Jos menee tuntia aikaisemmin nukkumaan, se yleensä riittää. Luuletko, ettei mulla ole koskaan ollut unettomuutta? Pahimpina aikoina valvoin kolme yötä putkeen, sain siihen ruinaamalla ruinaten opamoxia, että kehon yliviritys lähti purkautumaan. Siitä opin jotain, kuten sen että nukkumista ja rentoutumista ei kannata laittaa arvoasteikossa viimeiseksi.

Hampaidenpesut ja muut pesut vie maksimissaan puoli tuntia aikaa. Koti pysyy kunnossa vartin siivouksella, viikonloppuna sitten voi pestä ja puunata tarkemmin, siihen ei tarvitse työviikolla omaa aikaa tuhlata. Kaupassakäynti on vartin homma pari-kolme kertaa viikossa, jollei erityisesti halua viettää aikaansa niissä. Vielä jää neljä tuntia aikaa tehdä mukavia omia juttuja joka arki-ilta, viikonlopusta puhumattakaan.

Vierailija
58/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutku mä halun elää! 

Niin sanonkin. Jos menee tuntia aikaisemmin nukkumaan, se yleensä riittää. Luuletko, ettei mulla ole koskaan ollut unettomuutta? Pahimpina aikoina valvoin kolme yötä putkeen, sain siihen ruinaamalla ruinaten opamoxia, että kehon yliviritys lähti purkautumaan. Siitä opin jotain, kuten sen että nukkumista ja rentoutumista ei kannata laittaa arvoasteikossa viimeiseksi.

Hampaidenpesut ja muut pesut vie maksimissaan puoli tuntia aikaa. Koti pysyy kunnossa vartin siivouksella, viikonloppuna sitten voi pestä ja puunata tarkemmin, siihen ei tarvitse työviikolla omaa aikaa tuhlata. Kaupassakäynti on vartin homma pari-kolme kertaa viikossa, jollei erityisesti halua viettää aikaansa niissä. Vielä jää neljä tuntia aikaa tehdä mukavia omia juttuja joka arki-ilta, viikonlopusta puhumattakaan.

Ei se auta, jos sanoo, että mene nukkumaan aikaisemmin. Ei se uni tule, jos ei väsytä. 

Uni ei ole sellainen, että toimii nappia painamalla.

Vierailija
59/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin, 6 tunnin työpäivät. On tutkimusnäyttöä siitä, että pelkkää hyötyä. Mutta ei näitä haluta, koska tällöin ihmisillä on jaksamista suunnitella vallankumousta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme