Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unitohtori valittaa: Nukumme liian vähän ja se on sairaan vakavaa

Vierailija
08.07.2026 |

Ainoa neuvo mikä annetaan on nukkukaa riittävästi. Kun työpäivät ovat tyyliin 8-16 suurimmalla osalla, onko asia näin. Syö nuku ja tee töitä, käy ruokakaupassa, suihkussa ja wc:ssä, meikkaa / aja parta. Jos haluat tehdä jotain muutakin, on pakko lyhentää nukkumaikaa. Miksi tähän ei puututa lohkaisemalla 1-2h työaajasta pois, tekemällä tehokkaammin työt näin jää aikaa nukkua paremmin ja tehdä muutakin kui yllä mainitut asiat.

Aiheesta lisää
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/015cb181-2f11-47dc-8bdb-511277322548

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aamuvirkku ja herään yleensä viiden jälkeen, paitsi nyt lomalla saatan nukkua jopa yhdeksään, kun ei ole mikään kiire mihinkään. Menen nukkumaan viimeistään kymmeneltä. Ihan hyvät unet siinä saa. Työaika on 8 - 15.45, työmatkoihin menee vajaa tunti yhteensä. Aamulla teen puolen tunnin treenin ja illalla voi keskittyä muihin asioihin. Tunti menee ruuanlaitossa ja syömisessä, viisi tuntia jää aikaa omille jutuille. Pieniä lapsia eli huolehdittavia ei ole enää, mutta ei mulla silloinkaan unet jääneet vähiin, kumpikin nukkui hyvin yöt pienestä vauvasta lähtien. Heräsivät hekin aikaisin, kuten minäkin, mutta menin melkein samaan aikaan nukkumaan, niin sain ihan riittävästi unta.

Vierailija
22/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukkuisin mielelläni jos uni vain tulisi ja pysyisi. Unen tärkeyden julistaminen ei auta, se lähinnä ahdistaa lisää. Huono nukkuminen harvoin on oma valinta. 

Mitä olet tehnyt, jotta saisit paremmat unet? Minulla oli samaa ongelmaa, joten jouduin tekemään paljon töitä paremman unen eteen. Seuraavat asiat tein ja unet parani. 
1. Säännöllinen heräämisaika, aina sama.

2. Ei näyttöjä 17.30 jälkeen iltaisin.

3. Pimentävät verhot, ja pimeään oleskelemaan 1-2h ennen nukahtamista.

4. Ei alkoholia - koskaan

5. Ei kofeiinia - koskaan6.

6. Liikunta aamuun, iltapäivällä / illalla estää nukahtamista.

7. Päivittäiset kylmäallaspulahdukset.

8. Mindfulness / rauhoittuminen

9. Lisätty sokeri pois ruuasta. Joskus harvoin sallin, ja heti huomaa unen laadussa.

10. Paastopäivä viikkoon

11. Mahdollisimman vähän jalostettua ruokaa / lisöaineiden minimointi.

Jotain varmasti jäi pois, mutta nuo auttoi itseä ja nykyään voin paljon paremmin ja nukun 7,5 - 8 h yössä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, myös päiväunet voisi olla aika hyvät terveydelle, vaikka päinvastaista väitetään. Mutta eiköhän pidennetä työaikoja kun täällähän on ihan liikaa vapaa-aikaa ja silleen...

Vierailija
24/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töiden jälkeen, urheilua, suihku, ruoka ja nukkumaan. Rutiinit, rutiinit ja rutiinit.

Mutku mä halun elää! 

Vierailija
25/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töiden jälkeen, urheilua, suihku, ruoka ja nukkumaan. Rutiinit, rutiinit ja rutiinit.

Mutku mä halun elää! 

Ruutua, ruutua ja ruutua. 

Vierailija
26/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, en tiennytkään, että ihminen voi itse päättää paljonko nukkuu.

Vierailija
27/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutku mä halun elää! 

Toiset eivät tykkää elää askeettista elämää jossa jokainen päivä on itseruoskintaa jotta fokus pysyy siinä, että kaikesta tulee kieltäytyä jotta voi helvetin hyvin ja elää 100 vuotiaaksi. Ei se pitkä elämätön ja mitään kokematon elämä ole sen arvoista

Vierailija
28/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, en tiennytkään, että ihminen voi itse päättää paljonko nukkuu.

Totta, nukkumiseen ja omaan vireystilaan voi vaikuttaa yllättävän paljon.

Vierailija
29/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutku mä halun elää! 

Toiset eivät tykkää elää askeettista elämää jossa jokainen päivä on itseruoskintaa jotta fokus pysyy siinä, että kaikesta tulee kieltäytyä jotta voi helvetin hyvin ja elää 100 vuotiaaksi. Ei se pitkä elämätön ja mitään kokematon elämä ole sen arvoista

Mustaa ja valkoista. 

Vierailija
30/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukkuisin mielelläni jos uni vain tulisi ja pysyisi. Unen tärkeyden julistaminen ei auta, se lähinnä ahdistaa lisää. Huono nukkuminen harvoin on oma valinta. 

Sama täällä, joskus mietin mitä kaikkea pillereitä ne vanhempamme popsivat sodassa ollessaan kun jälkikasvulla on niin monella tämä diagnosoitu uniapnea ja sitäkin on vielä kolme eri vaikeusastetta. Plus sitten muut univaikeudet päälle.

Ystävälläni meni unettomuuden takia melkein koko työelämä vinksinvonksin, kun lopen uupuneena ei vaan jaksanut!! 

Ai niin, mutta määräsiväthän lekurit uusia pillereitä vuosikaudet, josko tämä auttaa, tai tuo mutta kokeillaan vielä sitä yhtä mikä vasta tuli markkinoille ymym!

Ja loppujen lopuksi kun kävi terveyskaupassa, apua tuli, vaikkei sekään nyt yltänyt ihan siihen unentuloon mikä miehellään ihan luonnostaan on!

Vierailija
31/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä olet tehnyt, jotta saisit paremmat unet? Minulla oli samaa ongelmaa, joten jouduin tekemään paljon töitä paremman unen eteen. Seuraavat asiat tein ja unet parani. 
1. Säännöllinen heräämisaika, aina sama.

2. Ei näyttöjä 17.30 jälkeen iltaisin.

3. Pimentävät verhot, ja pimeään oleskelemaan 1-2h ennen nukahtamista.

4. Ei alkoholia - koskaan

5. Ei kofeiinia - koskaan6.

6. Liikunta aamuun, iltapäivällä / illalla estää nukahtamista.

7. Päivittäiset kylmäallaspulahdukset.

8. Mindfulness / rauhoittuminen

9. Lisätty sokeri pois ruuasta. Joskus harvoin sallin, ja heti huomaa unen laadussa.

10. Paastopäivä viikkoon

11. Mahdollisimman vähän jalostettua ruokaa / lisöaineiden minimointi.

Jotain varmasti jäi pois, mutta nuo auttoi itseä ja nykyään voin paljon paremmin ja nukun 7,5 - 8 h yössä. 

Käytännössä koko päivä on rakennettu nukkumista varten, ei vain yö vaan myös päivä. Kova on hinta.

Vierailija
32/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On pakko siirtyä yleisesti 6 tunnin työpäiviin jos ihmiset pakotetaan olemaan työelämässä 70 - vuotiaiksi asti. 

Palkka luonnollisesti sovitetaan sen 6h mukaan.

Vierailija
33/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihmiset tekevät vuorohommissa 12h "päivää" tai "yötä". 

Vierailija
34/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutku mä halun elää! 

Hei historia tule hakemaan homehtuneet ja menneeseen jumittuneet ajatukset takaisin.

Vierailija
35/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten olemme me vuorotyötä tekevät.

Pe-la-su-ma kello on soinut klo 4 ja tänään, yhden vapaapäivän jälkeen seuraavat 4 päivää pitäisikin olla töissä klo 22 asti illalla. Siitä yhdellä vapaapäivällä taas klo 4:n herätyksiin joita on 6 putkeen. Koita tässä sitten pitää jotain rutiineja ja nukkua tarpeeksi. 

Vierailija
36/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutku mä halun elää! 

Hmm, sitä voi sanoa viisikymppiselle joka ei pääse kyykkyyn kärsi, kyllä sä olet nauttinutkin?

- fyssäri

Vierailija
37/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutku mä halun elää! 

Hmm, sitä voi sanoa viisikymppiselle joka ei pääse kyykkyyn kärsi, kyllä sä olet nauttinutkin?

- fyssäri

Ja mistäs sä päättelit niin, että elämästään nauttiva ei treenaisi? Mielummin 75 vuotta oman elämän näköistä epätäydellistä elämää kuin 100 vuotta jatkuvaa kumartelua suositusten ja askeesin suuntaan pelissä jossa yksikin piilevä geenivirhe voi tuoda äkkikuoleman 42 vuotiaana.

Vierailija
38/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutku mä halun elää! 

- fyssäri

Mitään ei voi tehdä kun se heikentää elämän laatua. 

Vierailija
39/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutku mä halun elää! 

Mulla on joka päivä viisi tuntia aikaa ihan itselleni töitten jälkeen, siinä on ihan hyvin aikaa elää tätä elämää. Ei säännöllinen unirytmi tarkoita askeesia, se tarkoittaa säännöllistä nukkumaanmenoaikaa, niinkuin lapsillakin on. Vai oletko sitä mieltä, että kaikki lapset elävät askeesissa? 

Jos nettiä ja suoratoistopalveluja ei olisi, kaikki ihmiset voisivat nukkua riittävästi. Tämän voi päätellä siitä, kun mitään tällaisia ongelmia ei raportoitu silloin ennen 2000-lukua, kun netti oli vielä harvinaisuus. Ihmiset orjuuttavat itse itsensä ruuduille ja ihmettelevät kun uni ei tule. Uni tulee kun harrastaa riittävästi liikuntaa, puoli tuntia riittää, syö hyvin, opettelee rentouttamaan itsensä ja pitää kiinni nukkumaanmenoajoista. Tässä tarvitaan sitä aikuisen ihmisen vastuuta omasta elämästä, sitä ei kutsuta askeesiksi. 

Kaikki voivat minun puolestani elää vaikka joka yö sitä askeesitonta elämää, mutta ei sitten tarvitse tulla inisemään, kun nukkuu huonosti. 8 tunnin työaika ei ihmistä estä elämästä, tekeehän monet vuorotyötäkin, eivätkä valita, vaikka aihetta oliskin.

Vierailija
40/59 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko kyse ennemminkin siitä että ihmisen pitäisi totuttaa itsensä tiettyyn rytmitykseen, sillonhan sillä ei ole väliä onko se uni 5 tuntia vai 8 tuntia. Jotkut ihmiset kirjaimellisesti nukkuu pari tuntia yössä ja ne toimii ihan hyvin, koska ne on tehnyt sitä vuosia. Varmaan enemmän just vaikuttaa se että ihmisillä ei ole mitään tiettyä rytmiä yhtää missää mitä ne noudattaa, sen takia se unikin on sellasta vaihtelevaa kokoajan ja pitkässä juoksussa se pistää kaiken sekasin. Oikeastihan jos ihminen totuttaa itsensä johonkin rytmiin, se ei edes tarvi herätyskelloa mihinkään. Siihenhän tulee sitte se ihmisen oma tekeminen ja vastuu isosti esiin että mistä se oma arki koostuu, minkälaisista valinnoista mitkä vaikuttaa niihin omiin rytmeihin. Ja nyt kun aletaan puhumaan vastuusta, se riittää kommentin alanuolittamiseen.

Voi kun olisikin noin helppoa. Olen jo 48-vuotias ja tehnyt koko ikäni päivätyötä, mutta herääminen oli vaikeaa jo yläasteikäisenä ja vaikeaa se on edelleen, vaikka vuosikymmenet olen joutunut töiden takia heräämään aikaisin. Illalla ei uni välttämättä tule, vaikka olisin koko päivän kuolemanväsynyt, mutta vaikka nukahtaisin aikaisin, olen aina väsynyt, jos en saa nukkua niin pitkään kuin nukuttaa. Joskus on univaje kuitattava ja jos ei ole viikonloppuna menoja aikaisin, nukun silloin. Harvemmin herään ennen kuin 10 tuntia unta on tullut täyteen, yleensä menee kellon ympäri. Perjantaisin etenkään en edes valvo myöhään vaan menen nukkumaan kuten arki-iltoina ja monesti aiemminkin, koska saan paremmin unta kun ei tarvitse stressata aamun heräämisestä.

Olen 47 v. ja ihan sama.

Joillekin ei tunnu menevän jakeluun että haluan viinkoloppuisin ja lomilla nukkua niin pitkään kuin unta piisaa, enkä välitä vittujakaan paljonko kello on ylösnoustessa. Toisille tuntuu olevan käsittämätöntä että ei viikonloppuisin ole pomppaamassa tikkana klo 7 ylös, ilman mitään näkyvää syytä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi