HS:n demonisoiman podcastaajan vastaus
Helsingin Sanomien kulttuuriosiossa julkaistussa esseessä antropologi Annastiina Kallius kuvaa, kuinka monet hänen tuttavansa eivät kestä kuunnella valtavirran oikeistolaisia podcasteja, kuten Viides Valta, Suomen Nostatus tai Kuuntelija. Ohjelmat aiheuttavat oksetusta, päänsärkyä ja tarvetta huutaa. Kirjoittaja vertaa kokemusta Unkarin Viktor Orbánin viestintään, ja pitää podcasteja vaarana demokraattiselle yhteiskunnalle.
Sekä yhden mainituista podcasteista juontajana että politiikkaakin joskus yliopistolla opiskelleena muutama ajatus poliittisten yhteisöjemme muodostumisesta ja luonteesta.
Jo luentosarjassaan Politiikasta filosofi Aristoteles kuvasi ihmistä zoon politikonina, poliittisena eläimenä, sekä zoon logikonina, rationaalisena eläimenä. Aristoteles ajatteli, että toisin kuin muille eläimille, luonto on antanut ihmiselle logoksen - puheen ja järjen - jotta voimme yhdessä harkita asioita kuten totuutta, oikeudenmukaisuutta, hyvää ja hyödyllistä. Toisin toisin kuin muut eläimet, jotka nekin pystyvät kokemaan mielihyvää ja kipua, ihmiset kykenevät myös keskustelemaan oikeasta ja väärästä muodostaakseen ja kehittääkseen poliittisia yhteisöjään, ja käyttämään järkeään. Yleisesti ottaen viskeraalinen inho erimielisiä ihmisiä kohtaan, yleinen kyvyttömyys ymmärtää heitä tai heidän ajatuksiaan, käsitellä tai vastata heidän argumentteihinsa, tai yrittääkään vakuuttaa heitä, edustaisi Aristoteleen kaltaiselle ajattelijalle todennäköisesti merkkiä intohimojen voittamasta järjestä, sekä laaja-alaisemmasta epäonnistumisesta järjelliseen ajatteluun kykenevien kansalaisten - saati yliopistotutkijoiden - koulutuksessa.
Suosiotaan kasvattavista suomalaisista podcasteista voidaan toki olla montaa mieltä, mutta samanaikaisesti tilanne näyttää olevan myös se, että nämä huutavat, pyörtyvät, tai oksentavat tutkijamme eivät enää vakuuta yliopistoympyröidensä ulkopuolella ketään - eivätkä luonnollisesti kykene vastaamaan eri mieltä olevien argumentteihin tai haasteisiin mitenkään. Kuten jo valistusajattelijat John Locke ja Thomas Jefferson ymmärsivät kauan aikaa sitten, ihmistä - vapaana olentona - ei voida pakottaa uskomaan yhtään mitään. Jos hänen mieltään haluaa muuttaa, hänen kanssaan on järkeiltävä, ja hänet on vakuutettava. Tilanne on toki takamatkalta lähteville tutkijoille nyt haastava, mutta siitä ei nähdäkseni aivan erityisesti voida syyttää muutamaa itsenäistä suomalaista podcastaajaa, vaan ongelman juurisyyt näyttäisivät olevan huomattavasti syvemmällä länsimaisen poliittisen ajatteluperinteen unohtamisessa ja laiminlyönnissä.
@jarikuikanmaki
"Oksetus ja väistely eivät pysäytä laitamedian nousua", (HS 5.7.2026)
Kommentit (56)
"Laitamedia"... Hesarista on tullut äärivasemmistolainen paskatuutti.
Podcastit, kuten Kuuntelija ja Puheenaihe ovat erittäin asiallisia ja niitä kannattaisi jokaisen seurata. Ettei jää jonkun hesarin tasolle informaation saamisessa...
Vierailija kirjoitti:
Podcastit ovat vaarallisia demokratialle, koska matalan tietotason kuulijakunta on niiden kautta altis radikalisaatiolle. Tarvittaisiin samanlainen ohjelmistotoimilupa kuin TV:seen/radioon, joka edellyttäisi journalistisiin periaatteisiin sitoutumista. Sama juttu kirjallisuuden kanssa. Ei mitä tahansa saa sanoa.
Soita poliisille jos tiedät rikoksesta, muuten --------
Vierailija kirjoitti:
Siinä olikin taas paraatiesimerkki Helsingin Sanomien laatujournalismista. Kun jotain on pakko sanoa, niin vihjaillaan ja esitetään ohjelmien tekijät suurin piirtein rikollisina.
Tähän linjaan me nyt punavihersivistyneistössä luotetaan, mutta miten pitkään pystytään piilottamaan omia kohtalokkaita mokia..yhtäkkiä ihmiset on saatava aivan tolkuttoman ameeboiksi ymmärtämään mitään, ainakaan kyselemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli se hs:n kolumni kyllä aika paha rimanalitus taas kerran. Myönteistä lähinnä se, että myönnetään miten syvällä omassa kuplassa mennään kun pitää alkaa huutamaan tai oksentamaan siksi, että jossain on joku eri tavoin ajatteleva päässyt ääneen.
Ei ollut HS:n kolumni, vaan tutkijan essee - ja mielestäni erinomainen ja kiinnostava. Olen itsekin yrittänyt kuunnella näitä oikeistopodeja, mutta liian hapokasta disinformaatiota minulle.
Olet selkeästi aivopesun uhri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli se hs:n kolumni kyllä aika paha rimanalitus taas kerran. Myönteistä lähinnä se, että myönnetään miten syvällä omassa kuplassa mennään kun pitää alkaa huutamaan tai oksentamaan siksi, että jossain on joku eri tavoin ajatteleva päässyt ääneen.
Ei ollut HS:n kolumni, vaan tutkijan essee - ja mielestäni erinomainen ja kiinnostava. Olen itsekin yrittänyt kuunnella näitä oikeistopodeja, mutta liian hapokasta disinformaatiota minulle.
Itse pidän hyvänä, kun vaikka Roni Arvonen antaa ihmisten puhua suunsa puhtaaksi. Ei jää mitään epäselvyyttä mielipiteistä ja jos joku sitten haluaa haastaa noita näkemyksiä, niin voi sitten järjestää itse jokun kunnon revolverihaastattelun piinapenkkeineen. Jos valtamedia ei tähän haasteeseen tartu, niin turha marista siitä, että noiden epätoivottujen hahmojen pointit jäävät prosessoimatta.
Vierailija kirjoitti:
Luin kolumnin aamulla. Oli kyllä erittäin sakeaa omassa kuplassa tekohengittämistä. Minua huvitti erityisesti kun siinä todettiin, että Suomessa ei ymmärretä, kuinka Unkarissa podit ovat hyvin vasemmistolaisia, koska Unkarin valtamedia on orbanilaista tuubaa.
Kolumnisti oli täysin sokea sille tosiasialle, että Suomessa nämä hänen hakkumansa "laitapodit" ovat oikeistolaisia täysin samasta syystä! Kun valtamedia on vasemmistolaista tuubaa, niin vastalauseena vapaat podit ovat oikeistolaisia ja markkinaliberaaleja....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Podcastit ovat vaarallisia demokratialle, koska matalan tietotason kuulijakunta on niiden kautta altis radikalisaatiolle. Tarvittaisiin samanlainen ohjelmistotoimilupa kuin TV:seen/radioon, joka edellyttäisi journalistisiin periaatteisiin sitoutumista. Sama juttu kirjallisuuden kanssa. Ei mitä tahansa saa sanoa.
Kumma juttu että tällaisia vaatimuksia laitetaan podeille tms. kun eipä noita YLE tai HS kovin innokkaasti noudattele. Soittakaa poliisille, jos itkettää joku fakta.
Kuinkas monta maanpetostuomiota Helsingin Sanomilla olikaan...?
En tiennyt oikeastaan, mitä Tuukka Kuru ajattelee, ennen kuin kuuntelin hänen ajatuksiaan Kuuntelija-podcastin maratonhaastattelussa. Nyt tiedän, mitä en ainakaan halua kannattaa. Tiedonsaantioikeus on demokratian ytimessä. Kiitos Roni!
Sananvapaus on hieno asia.
Se antaa mm. minulle vapauden todeta, eträ Kuuntelija-podcast on suureksi osaksi tunnepohjaista öyhötystä ja pölhöpopulismia.
Eikö olekin hienoa?
Vierailija kirjoitti:
"Tarvittaisiin samanlainen ohjelmistotoimilupa kuin TV:seen/radioon, joka edellyttäisi journalistisiin periaatteisiin sitoutumista"
Tämähän on vitsi nykyään Hesarin ja YLE:n suhteen, eli mielestäsi noilta pitäisi peruuttaa lupa?
Vierailija kirjoitti:
Se antaa mm. minulle vapauden todeta, eträ Kuuntelija-podcast on suureksi osaksi tunnepohjaista öyhötystä ja pölhöpopulismia.
Eikö olekin hienoa?
Mitenkäs tuo Hesarin juttu, kun siinä puhutaan oksentamisesta. Eikö se ole jo aika tunnepohjaista ilmaisua?
Tämäkin keskustelu tullaan poistamaan ihan näillä hetkillä, koska vasemmisto on kommenttikentässä niin pahasti häviöllä.
Ironista, sama mitä hesarin kolumnistiki halusi, sensuroida vastapuolta.
Hassua :)
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelen mielelläni podcasteja laidasta laitaan, koska mielestäni se rikastuttaa keskustelua ja auttaa hahmottamaan, että ihmisillä on erilaisia näkemyksiä aikamme ilmiöihin. Olisi tylsää, jos olisimme yksiäänisten yhteiskunta.
Sama täällä. Erityisesti se yksi podi, jossa Tuukka Kurua haastateltiin oli silmiä avaava. Oli havahduttavaa huomata kuinka monessa asiassa olin aluksi samoilla linjoilla hänen kanssaan, kunnes sitten en ollut enää yhtään samoilla linjoilla. Haastattelija antoi Kurun puhua vapaasti ilmaisematta ollenkaan omia ajatuksiaan tai mielipiteitään asioista joista Kuru puhui.
Lopputulos minun kohdallani oli, että koin todellakin hieman kuvotusta Kurun ideologiaa kohtaan. Mutta en kuitenkaan heijastanut sitä podin pitäjään, sillä ei kyseisessä jakso käsitellyt hänen ajatusmaailmaansa!
On olemassa monia hyviä podcasteja ns. valtavirran ulkopuolelta. Sitten on taas sysipaskoja, jotka ovat tosiaan lähinnä propagandaa. Propagandan tunnistaa hyvin rajatusta valikoimasta argumentteja, joiden perustelut ovat kovin yksinkertaistettuja ja ontuvat pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelen mielelläni podcasteja laidasta laitaan, koska mielestäni se rikastuttaa keskustelua ja auttaa hahmottamaan, että ihmisillä on erilaisia näkemyksiä aikamme ilmiöihin. Olisi tylsää, jos olisimme yksiäänisten yhteiskunta.
Sama täällä. Erityisesti se yksi podi, jossa Tuukka Kurua haastateltiin oli silmiä avaava. Oli havahduttavaa huomata kuinka monessa asiassa olin aluksi samoilla linjoilla hänen kanssaan, kunnes sitten en ollut enää yhtään samoilla linjoilla. Haastattelija antoi Kurun puhua vapaasti ilmaisematta ollenkaan omia ajatuksiaan tai mielipiteitään asioista joista Kuru puhui.
Lopputulos minun kohdallani oli, että koin todellakin hieman kuvotusta Kurun ideologiaa kohtaan. Mutta en kuitenkaan heijastanut sitä podin pitäjään, sillä ei kyseisessä jakso käsitellyt hänen ajatusmaailmaansa!
Jos ei muuta, niin on se Kuru selvästi keskustelukykyisempi ihminen kuin porukka toisella puolella keskimäärin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö olekin hienoa?
Kyseinen podi on mielestäni todella hyvin tehty. Siinä on öyhötysjaksot samanmielisten henkilöiden kanssa ja sitten siinä on myös jaksoja, jossa haastattelija antaa puhujalle todella vapaata aikaa kertoa tarinaansa ja kuuntelija saa itse luoda omat näkemyksensä.
Eikö tuota viimeistä juuri hyvän journalismin tulisi olla? Ikävä kyllä tämäkin hesarin juttu meni taas sille öyhötys puolelle, sillä kyseinen media pyrkii lähes joka asiassa nykyään agendajournalismiin.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa monia hyviä podcasteja ns. valtavirran ulkopuolelta. Sitten on taas sysipaskoja, jotka ovat tosiaan lähinnä propagandaa. Propagandan tunnistaa hyvin rajatusta valikoimasta argumentteja, joiden perustelut ovat kovin yksinkertaistettuja ja ontuvat pahasti.
Tämä! Kaikki mielipiteet kun eivät ole samanarvoisia. Kelvottomia niistä ei tee niiden näkökulma, vaan näkökulman huono perustelu.
Marxistit eivät enää 1950-luvulla itsekään uskoneet työväestön tekevän vallan-kumousta, joten päätettiin, että siirrytään g r o o m aamaan keskiluokkaa pehmeillä keinoilla. Hyvin meni, Suomessakin keskiluokkaiset, korkeakoulutetut luulevat, että vasemmistolaisuus ei ole poliittinen ideologia vaan tosiasia. Oikeistolaisuus taas on poikkeama tosiasiasta. Toki suomalaisten pään kääntäminen oli hiukan vaikeampaa, koska naapurimaa sattuu olemaan marxisti-leninistien koti, mutta kyllä se ajan kanssa näköjään onnistuu.
Mainio teksti Kuikanmäeltä. Olisihan se kiinnostavaa saada HS:n toimittaja ja nuo omaehtoiset debatoimaan aiheesta. Liveä Sanomatalolta vaan!
Kiitos noista podcast- tiedoista, täytyy laittaa tilaukseen