Maitoaltistuksesta
Kysyisin nyt kokeneempien mielipiteitä.
Pojallamme (6kk) on maitoallergiaepäily, joka tuli 3kk iässä kun alkoi oireilla suolioirein ja yöt muuttuivat itkuisiksi. Olin maidottomalla dietillä 2vkoa (imetän) ja tilanne helpottui huomattavasti etenkin öiden osalta. Kun otin maidon takaisin yöt ja muut oireet taas paheni. Niinpä olen siitä asti ollut maidottomalla ja kananmunattomalla dietillä.
Nyt saimme lastenlääkäriltä opastuksen tehdä maitoaltistus kotona erityismaidon korvattavuuden saamiseksi. Tuttelia ensimmäisenä päivänä 10ml+20ml+30ml. Annoimme Tuttelit eilen, ja pojalle tuli tuon toisen annoksen jälkeen iltapäivällä ilmeisesti pahoinvointia, kun yökkäili useaan otteeseen mitä ei ole aiemmin tehnyt, ja samalla suusta tuli vähän vaahtoa. Oksensi myös kerran. Kakkaa tuli kerran, selvästi pehmeämpää ja pahanhajuisempaa. Lisäksi oli tosi itkuinen iltapäivän ja illan, ei edes sylissä rauhassa (tosin tekee nyt hampaitakin.) Eli olin varma että Tutteliin reagoi. Kuitenkin yö meni ihan ok vaikka sai 30ml Tuttelia yötä vasten. Heräili muutamaan otteeseen itkien mutta rauhoittui heti tutilla, ei lainkaan sellaista huutoa kuin silloin kun käytin maitotuotteita itse.
Tämän sekavan sepustuksen jälkeen se kysymys :) Lääkäri sanoi, että yksi päivä riittää kokeilua jos oireet tulee, muuten toinen päivä ja tarv. useampikin. Oireitahan tuli ja mielestäni selkeitäkin, mutta ihmetytti että yö oli silti noinkin hyvä.. Olisikohan pitänyt jatkaa varmuuden vuoksi vielä toinen päivä tänään Tuttelikokeilulla? Aamulla pähkäilin mitä teen, ja tulin siihen tulokseen etten viitsi kiusata enää pientä. Mutta voiko nyt ollakaan varma tuloksesta, mitä mieltä olette?
Kommentit (5)
Olimme yksityisellä puolella, ja lääkäri kokeneen oloinen, ajattelisi tietävän miten asian kanssa tulee toimia?
Taidan sitten luottaa " tulokseen" kuten itsekin arvelin. Kiitos kun vastasit :)
Tutuilta maitoallergikoilta on muiltakin vaadittu valvottu altistus, ainoa poikkeus oli lapsi joka sai maidosta anafylaktisen reaktion joka todettiin päivystyksessä ja uusi testaus olisi siis ollut kohtuutonta.
Yksityisellä mekin käymme. Jos lääkäri ei ollut allergialääkäri, niin ei välttämättä tunne niin hyvin kaikkia Kelan (kieltämättä merkillisiä) kiemuroita.
Noilla oireilla en jatkaisi missään nimessä. Soita lääkärille ja varmista,että varmasti kotialtistus riittää. Meillä ei ainakaan ole riittänyt, vaan lääkäriasemalla on altistus aloitettu ja tarvittaessa jatkettu kotona. Paikkakuntakohtaisia eroja löytyy, mutta aika moisella riskillä olette liikkeellä, koska virallisesti kotialtistus ei riitä (joku erityistapaus voi olla ja onnella on joku saanut myös).
Meillä oli tosiaan kotialtistus, mutta se ei ollut lääkärin määräämä. Itse annoin tuttelia ennen kuin edes osasin mitään maitoallergiaa epäillä.
Ja tuloksena oli että jouduttiin päivystykseen lähtee kun poika joi parikymmentä milliä tuttelia. Kyllä säikäytti.
Myöhemmin lääkäri ei enää maitoaltistusta tehnyt.
Saatiin korvattavuus. (meillä myös prick-testi tuttelista, sekä almiron pepti kokeilu polilla)
Mutta jäin miettimään tuota, että lääkärinne määräsi kotialtistuksen korvattavuuden saamiseksi. Tietääkseni Kela hyväksyy lähinnä vain valvotut altistukset, eli altistukset jotka on aloitettu sairaalassa/vastaanotolla. Ehkä tämä vaihtelee Kelan toimiston mukaan. Toivottavasti saatte korvattavuuden kotialtistuksella!