Viking Line vai Silja Line?
Suunnittelen perheellemme kevätlomaristeilyä Tukholmaan Helsingistä. Kumpaa laivaa suosittelette Vikingiä vai Siljaa? Millä perusteilla? Meillä on lapsia 3 (1-4v.). Kummasta löytyy kivempaa ohjelmaa vai löytyykö molemmista? Aiempaa kokemusta on Siljasta, mutta nyt edullisen tarjouksen houkuttelemana harkitsen Viking (Mariella muistaakseni) ja huomaan olevani epäilevinen Vikingin suhteen, en tiedä miksi. Kertokaapa kokemuksianne!
Kommentit (5)
Paremmat tilavammat hytit (Promenade otetaan aina, kun saa pälyillä keskikannelle laivan sisäpuolelle), ja parisängyksi saa yhdistettyä alapedit.
Näin saadaan kaikki nukuttua samassa sängyssä.
Edellä tuli kaikki muut hyvät jutut jo, ja sen lisäksi Tukholmasta. Siljalla pääsee minusta lyhyemmällä kävelyllä, kun kävelee vaan lähimmälle metropysäkille. Ei tarvi bussilla siis mennä aina.
itsekin siitä toki enemmän tykkään sen promenade-kadun takia. Mutta mielestäni Viking Linella on kivasti ohjelmaa lapsille myös, Ville Viking, kasvojen maalausta, bingoa jne..... Itse kohta lähdemme perheen kanssa Vikingillä juuri halvan hinnan takia :-D
En ota kantaa itse laivojen viihtyvyyteen vaan ohjelmiin lasten kanssa. Itse ollaan kuljettu molemmilla. Itse petyin Siljaan ohjelmauudistusten jälkeen: Ovat panostaneet nuoriin (on discoa, meikkikoulua, habbohotellia yms.), mutta pienille lapsille ei ole niin hyvin ohjelmaa (taisi olla joku suunnistus laivalla, jossa piti itse osata lukea tai aikuinen auttamassa). Itse leikkipaikat ovat kivoja, mutta esim. naamiaisistakin olivat luopuneet ja Helsingistä lähtevien laivojen lastenohjelma (muumi+muuta) oli illalla klo 20:00, jolloin jo pienemmät sippaavat ja menossa tuntuvat pienemmät jäävän jalkoihin.
Me suuntaamme yleensä laivoille loma-aikoina, jolloin konfrenssikansi on myös usein leikkikäytössä. Siljalla siellä oli Silja Spurt -ohjelma, joka oli pettymys. Vikingillä lapset on tykänneet nukketeatterista, onginnasta, Ville Vikingin näytelmästä yms. Lisäksi konfrenssikannella ollut ylimääräinen pallomeri oli kiva. Tuntui myös että Vikingin ravintoloissa oli enemmän valinnanvaraa myös huokeammasta päästä. Me tykkäsimme Vikingistä juuri pienten lasten kanssa.
Tästä Vikingistä tykkäämisen ja sen halvemmista hinnoista huolimatta ollaan lähdössä seuraavaksi Siljalle. Johtuu tuttavaperheestä jonka kanssa lähdetään, he kun käyttävät Siljaa. Tuntuu monella olevan juuri pidemmältä ajalta (ehkä omilta nuoruusajoilta asti) käsitys tuosta Siljan tasokkaimmista laivoista. Itsellä tuo jo karisi viime reissujen jäljiltä.
Perhehyttiin sovimme hyvin, kärryt mahtuivat sinne myös. Pettymyksiäkin sitä vastoin oli. Hytti oli kaikista viimeisin laivan perällä. Pitkää kapeaa käytävää sai kulkea tavaroiden kanssa. Seaside-hyttiin kuuluivat selvästi kilinät ja kolinat, kun laiva saapui keskellä yötä Maarianhaminaan.
Takaisin tullessa Symphonyllä suurin pettymys oli, että hyttiä ei ollut siivottu kunnolla. Hytin oven lukko oli rikki, hytissä oli tupakoitu, lisäksi löytyi verisiä jälkiä sängyn reunalta! Siis mitä mainioin perhehytti! Kaikki asiat korjattiin, mitään ylimääräistä pahoittelua ei saatu. Tupakansavu poistettiin suihkeella. Terveellistä varmaan. Kokemusten jälkeen ei ole kauhean suuri hinku risteilemään.
Heippa!
Itse suosittelisin ehdottomasti silja linea, vaikka onkin hieman kalliimpi. viikkari on mielestäni " ahtaamman oloinen ja tunkkaisempi" . siljalla mahtuu mielestäni paremmin kulkemaan laivalla rattaiden kanssa ja lasten leikkipaikka (pallomeri ym.) taitaa olla isompi kuin viikkarilla. lisäksi siellä on huomioitu pallomeren kohdalla, että pienemmille lapsille on toinen pallomeri ja isommille toinen. lapsille omaa ohjelmaa taidetaan järjestää kummallakin laivalla.
tukholmassa olo päiväksi voi siljan laivalta lainata rattaita (brio ponyt tai emmaljungan vastaavat perusrattaat, en muista kumman merkkiset). pantti rattaista ainakin viime vuonna oli 20e, jonka sai siis takaisin kun palautti rattaat takaisin laivaan tultuaan.
tai jos ei maihin lähde, niin siljalla on mahdollista saada myös lounasaikaan ruokaa ravintolasta.
jos oikein muistan, niin siljalla taitaa olla myös jotain perhehyttejä, joihin mahtuu siis enemmän kuin 4 henkeä. tai vaihtoehtoisesti voi hyttiin matkaa varattaessa pyytää vauvan matkasängyn, jossa perheen pienin voi nukkua.
siljan terminaalista ruotsin päässä on piudempi matka kaupungille kuin viikkarin, mutta kannattaa suosia terminaalista lähteviä busseja, ei ole kalliita ja pääsee hyvin kaupungille. takaisinkin päin matkanteko sujuu mutkitta, kunhan muistaa ottaa selville bussiaikataulut (laivan infosta).
ollaan tehty useampi reissu kahden pienen lapsen kanssa siljalla, ja tosi tyytyväisiä ollaan oltu. (itsellä nuoruusajan risteilyt suuntautui viikkarille useamman kerran vuodessa juuri halvemman hinnan takia, ja ehkä juuri tästä syystä koen sen itse enemmän nuorten " ryyppylaivaksi" . siljalla on ehkä hieman sanoisiko " sivistyneempää" käytöstä kohdattavissa yleisesti ottaen.)
tämä siis taas vain meidän perheen kokemus.
Hyvää reissua, kyllä tässä itselläkin alkoi menojalka vipattamaan ja johonkin pitäisi päästä..