Muutin yksiöön ja nyt on huoleton olo
Stressasin rahasta, kun työt ovat loppumassa ja on vaikea saada töitä 50+, mutta eläkkeeseenkin on aikaa.
Muutin ennakoivasti isosta asunnosta yksiöön ja se oli loistava teko. Minulla on nyt levollinen olo, kun asumiskulut pienenivät. Välirahan, joka jäi kun isomman asunnon myin, saan sijoitettua niin, että sen tuotto kattaa asumiskulut. Eli kun yhtiövastike pieneni 200 euroa kuussa ja saan pääomatuloa 200 euroa kuussa, niin sain oikeastaan rahaa 400 euroa kuussa lisää.
Seuraavaksi on suunnitelmana luopua autosta, jos tosiaan jään työttömäksi, eikä uutta työtä löydy. Se säästää kuukausitasolla myös paljon!
Suosittelen tällaisia etukäteisiä sopeutuskeinoja kaikille, jotka stressaavat rahasta. Kun vähentää minimikulutustaan jo ennakkoon, niin tietää pärjäävänsä, eikä ole niin ahdistunut. Ihmetyttää miten monet vanhukset asuvat isoissa ja kalliissa kodeissa. Kannattaa suunnitella elämää pidemmällä aikajänteellä.
Kommentit (22)
Tietenkin jos on hyvin säästänyt, niin 50-vuotiaana voi helposti olla pääomatuloja 1500€/kk nettona. Sitten muuttaa johonkin halvempaan maahan, eli melkein mihin tahansa Euroopassa pl. Norjat ja Sveitsit, ja elelee paikallisen keskiluokkaisesti vapaaherrana.
Lisäys vielä edelliseen, että oma äitini oli myös yh ja raha oli aina tiukoilla ja ruokakaapit tyhjinä ennen palkkapäivää. Näin jälkikäteen katsottuna iso osa käytettävissä olevista rahoista meni seiniin, ja jokapäiväinen eläminen oli kireää. Jos olisi ollut yksi makkari vähemmän, niin olisi ollut helpompaa elämä.
Minä en ole iloinen puolestasi. Olen hyvin hyvin vihainen!https://youtu.be/vN5m-UH0b48?si=fkZubohnwOYFdSlK
Aika monilla on lapsia ja lapsenlapsia joista ei halua olla erossa vaikka muualla olisi edullisempaa asua. Jos on auto ja kortti niin saa täältäkin syrjäseuduilta kohtuuhintaisia asuntoja. Ilman autoa siellä ei enää pärjää kun bussit kulkee kerran päivässä, eikä silloinkaan lasten loma-aikoina.
Ketuttaa tämän valtion rahan hukkaan heittäminen ja sen verran olen anarkisti, että ostan paljon käytettynä, jää valtiolta alvit ja tuloverot saamatta niistä ostoista. Taitaa moni muukin miettiä samoin, sen verran pientä on kulutus ollut viime vuosina.
Tuo käytettynä ostaminen liittyi tuohon elämisen kalleuteen, että silläkin voi kulujaan vähentää.
Oma ikivanha sukulaiseni asuu yksin 6 huonetta pääkaupungissa, eikä siitä meinaa lähteä toistellen "Mihinkäs sitä ihminen kotoaan lähtisi".
Maksaa kovaa vastiketta remonttilainoineen eikä luovu myöskään mistään tavarasta.
No siihen hänellä toki on oikeus.
Hyvin toimittu. Aikoinaan myytiin uusi auto pois kun mies aavisteli että työt loppuu. No työt loppuikin. Me asutaan asossa ja säästetään omaa asuntoa eli osakkeita ostetaan. Lainaa ei oteta yhtään ja jos loppuu työt niin on sitten turvapuskuri. Ollaan vanhempia kuin mitä sinä olet.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin jos on hyvin säästänyt, niin 50-vuotiaana voi helposti olla pääomatuloja 1500€/kk nettona. Sitten muuttaa johonkin halvempaan maahan, eli melkein mihin tahansa Euroopassa pl. Norjat ja Sveitsit, ja elelee paikallisen keskiluokkaisesti vapaaherrana.
En minä halua muuttaa vieraaseen maahan. Haluan asua lähellä lapsiani, jotta voin auttaa hoitamaan lapsenlapsia, jos sellaisia saavat.
Eilä ole tarvetta "elä herroiksi", aloituksen pointti oli, että pyrin elämään vaatimattomammin.
Ap
En tiedä miten voisin enää sopeuttaa, kun ei ole autoa ja vuokrakin vain 325 euroa. Silti käteen jää ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin toimittu. Aikoinaan myytiin uusi auto pois kun mies aavisteli että työt loppuu. No työt loppuikin. Me asutaan asossa ja säästetään omaa asuntoa eli osakkeita ostetaan. Lainaa ei oteta yhtään ja jos loppuu työt niin on sitten turvapuskuri. Ollaan vanhempia kuin mitä sinä olet.
Sanot, että työt loppui, ja sitten että jos työt loppuu?
Muutin eläkkeelle jäätyäni kahden makuuhuoneen asuntoon Portugaliin. Ei tarvitse stressata mistään.
Vierailija kirjoitti:
Muutin eläkkeelle jäätyäni kahden makuuhuoneen asuntoon Portugaliin. Ei tarvitse stressata mistään.
Omaan vai vuokralle?
Paneskelen rehevää naista ja tavoitteena saada laps alulle.
Sitte vaan ootellaan lapsilisiä tilille, kun ois ruokkomaksuja rästissä toisaalle.
Ap
Kela maksaa asumisen ja asumisen kulut.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten voisin enää sopeuttaa, kun ei ole autoa ja vuokrakin vain 325 euroa. Silti käteen jää ei mitään.
Se on ilman muuta vaikeampaa, jos on oikeasti köyhä.
Oma esimerkkini koskee ihan hyväosaista keskiluokkaa. Moni hyvät tulot jossain vaiheessa saanut on tottunut korkeaan elintasoon, eikä halua luopua kalliista kulueristä, vaikka tulot tippuvat.
Ap
Itse käteistän kahden vuoden kuluttua vapaaehtoisen eläkevakuutukseni, joka tuottaa minulle 1500 euroa kuussa verojen jälkeen viiden vuoden ajan. Tämän jälkeen elän sijoitussalkkuni vuosittaisella 65 000 euron tuotolla.
En tule kaipaamaan suomea.
Vierailija kirjoitti:
Paneskelen rehevää naista ja tavoitteena saada laps alulle.
Sitte vaan ootellaan lapsilisiä tilille, kun ois ruokkomaksuja rästissä toisaalle.
Ap
Tämä ei ole oikea ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaan vai vuokralle?
Vuokralle. Sijoitukset tuottavat 30 000 euroa vuodessa, joka kattaa vuokran ja ruokakulut ja jättää mukavasti käyttörahaakin vielä.
Vierailija kirjoitti:
Itse käteistän kahden vuoden kuluttua vapaaehtoisen eläkevakuutukseni, joka tuottaa minulle 1500 euroa kuussa verojen jälkeen viiden vuoden ajan. Tämän jälkeen elän sijoitussalkkuni vuosittaisella 65 000 euron tuotolla.
En tule kaipaamaan suomea.
Kuulostaa oudolle. Eikö sinulla ole Suomessa sukulaisia, perheenjäseniä tai ystäviä?
Hei ja onnittelut sinulle ap, olen iloinen puolestasi! Kaikkien pitäisi toimia noin, ja usein ihmettelenkin miksi ihmiset eivät muuta pienempään ihan vain taloudellisten seikkojen vuoksi. Kun olin pienituloinen yh-äiti, niin asuimme lapsen kanssa kaksiossa, lapsella oli oma huone ja minun sänkyni oli olohuoneessa. Ihan hyvin tulimme toimeen niillä tiloilla. Usein ihmiset ajattelevat jääräpäisesti että en voi elää ilman sitä ja tätä ja sitten ihmetellään miksi rahat eivät riitä. Sitäkin olen miettinyt että kouluissa pitäisi olla jo seiskaluokalta talousopetusta, eli käytännön tietoa siitä paljonko palkkaa saa mistäkin työstä ja mitä sillä rahalla pitää maksaa ja mihin se oikeastaan riittää.
Onnittelut vielä viisaasta ratkaisustasi!