Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako opiskelu taloudellisesti?

Vierailija
06.07.2026 |

Olen yliopistossa loppututkinnon suorittanut, lukion lehtori. Mieheni on ammattikoulun käynyt sähköasentaja. Miehelläni on suurempi palkka kuin minulla.

N 41v.

Kannattaako opiskelu taloudellisesti?

Vaihtoehdot

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun käy vain peruskoulun ja ammattikoulun, niin pääsee paljon nuorempana työelämään kuin henkilö, joka suorittaa lukion ja korkeakoulututkinnon. Ammattimies tienaa hyvin saman verran kuin opettaja.  

Vierailija
2/24 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä minulle on, että saan tehdä työtä, josta pidän. En haluaisi tehdä sähkömiehen hommia. Olen tyytyväinen yliopistotutkintooni, ammattiini, työpaikkaani ja 4500 euron kuukausipalkkaani. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni oli sähköasentaja, joka opiskeli insinööriksi. Molemmat lapsensa hän kannusti DI opintoihin ja kyllä kannatti. Tuntemani matematiikan lehtori ansaitsee hyvää palkkaa. Lisänä pitkät lomat. 

Vierailija
4/24 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen pääsi helpommin töihin, nyt se on peruskoulupohjalta vähintäänkin epävarmaa.

Vierailija
5/24 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on yliopistolla tutkijana. Suorittanut tohtorin tutkinnon. Hänellä on koulutukseen nähden tosi huono palkka. Pienempi kuin peruskoulun opettajalla.

Vierailija
6/24 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yleisesti halveksittu puhelinmyyjä. Myyn puhelinliittymiä ja tienaan keskimäärin 7000 euroa kuukaudessa. Olen käynyt vain peruskoulun.

Vierailija
7/24 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä joskus ennen vanhaan korkeakouluttautuminen kannatti aina, mutta Suomi ja maailma on 2020-luvulla muuttunut silläkin tavalla, ettei se enää kannata. Nykyään kannattaa ehdottomasti kouluttautua amiksessa/ammattikorkeassa ja ryhtyä duunariksi. Yhteiskunnassa on enemmän kysyntää heille kuin koulutetuille.

Vierailija
8/24 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että sellainen satu, incelli.

Vierailija
9/24 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä se satu tuossa aloituksessa oli?

Vierailija
10/24 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa taloudellisesti. Jos haluaa maksimoida saadut tulot, se onnistuu helpoiten yliopistotutkinnolla. Minulle yliopistotutkinnolla on muutakin arvoa.

Vierailija
11/24 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä joskus ennen vanhaan korkeakouluttautuminen kannatti aina, mutta Suomi ja maailma on 2020-luvulla muuttunut silläkin tavalla, ettei se enää kannata. Nykyään kannattaa ehdottomasti kouluttautua amiksessa/ammattikorkeassa ja ryhtyä duunariksi. Yhteiskunnassa on enemmän kysyntää heille kuin koulutetuille.

Miksi sitten vain amiksen suorittaneissa on suhteellisesti paljon enemmän työttömiä kuin ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneissa?

Vierailija
12/24 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo riippuu täysin siitä mitä opiskelet ja myös monesta muusta tekijästä, esim. siitä miten lahjakas olet ja onko vähämpään tyytyvä vai tekeekö kaikkensa, jotta pääsee mahdollisimman korkealle. Sanoisin, että menestymisessä tärkeämpää on sinnikkyys kuin tutkinto, mutta toki jos haluaa tietylle alalle se tutkinto on pakko hommata.

Vierailija
13/24 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä se satu tuossa aloituksessa oli?

Sähköasentajalla ei ole suurempi palkka kuin lukion lehtorilla, tampio.

Vierailija
14/24 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humanistisilta- ja taidealoilta valmistutaan yleensä pienipalkkaisiin töihin. Olen suorittanut yliopistossa ylemmän korkeakoulututkinnon. Olen kirjastonhoitaja ja palkkani on pienempi, kuin miehelläni, joka on peruskoulun käynyt kaivinkoneenkuljettaja.

Vierailija
15/24 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea ei voi tai pidä laskea rahassa. Kapea tapa nähdä työura/tehokas aika yhteiskunnassa.

T. Tuplamaisteri 

Vierailija
16/24 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea ei voi tai pidä laskea rahassa. Kapea tapa nähdä työura/tehokas aika yhteiskunnassa.

T. Tuplamaisteri 

Mielestäni nykyaikana ja varsinkin tulevaisuudessa pitää, koska maailma muuttuu kovaa vauhtia kovempaan suuntaan ja Suomi kuihtuu kiihtyvään tahtiin.

Vierailija
17/24 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos miehesi olisi lähihoitaja ja sinä aivokirurgi, kumpi tienaisi todennäköisesti enemmän?

Vierailija
18/24 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen korkeakoulutus suojaa työttömyydeltä paremmin, valtaosa työttömistä on vähemmän koulutettuja. Toki korkeakoulutettujakin työttömiä on, etenkin tietyillä aloilla, mutta kyllä se nykypäivänäkin tuo turvaa työllistymiseen paremmin kuin matala koulutus.

Että siinä mielessä kyllä kannattaa, jos vertaa siihen että olisi vaan työttömyystuella tai matalalla palkalla hanttihommissa.

Vierailija
19/24 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Olin yliopistossa kaksi vuotta, mutta totesin että on taloudellisempaa lopettaa ja mennä töihin. Tienaan nyt enemmän kuin yliopistokaverit. Olisi tuonkin tajunnut ennen niin olisi kerinnyt tienata enemmän ja säästynyt opintotukien takaisinperinnältä.

Vierailija
20/24 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on järjetöntä , että suoritetaan tohtorin tutkintoja ihan hyödyttömiltäkin aloilta. Eikä ole mielekästä, että sama ihminen tekee useampia maisterin tutkintoja. Tällaisten lahjakkaiden ihmisten pitäisi keskittyä alansa työhön eika aina vain opiskella.