Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: 10 lapsen yh käytti poikansa ripille pääsyyn yli 1 000 €

Vierailija
06.07.2026 |

Amanda Varsell alkoi säästää poikansa ripille pääsyä varten jo vuosi sitten, kun hän tajusi, miten kalliiksi se tulee.

”Leiri, matkat, juhlapuku, tarjoilut”, Varsell luettelee kuluja.

Kangasalla asuva Varsell on kymmenen lapsen yksinhuoltaja, joten talous on tiukalla.

Pelkästään pojan juhlapuku maksoi yli 300 euroa. Se piti ostaa miesten vaatetusliikkeestä, sillä sopivaa pukua pienikokoiselle pojalle ei löytynyt marketeista tai käytettynä.

”Kirpputoreilta löytää tytöille helposti ihania juhlamekkoja, mutta pojille sopivan puvun löytäminen on vaikeaa”, Varsell sanoo.

Poika halusi itse pukeutua konfirmaatiopäivänä pukuun ja solmioon toisten nuorten tapaan.

”Nuorilla on kova tarve olla erottumatta joukosta.”

Kengissä säästettiin, kun poika käyttää vanhoja tennareitaan.

Itse rippikoulun kustannuksia ovat 150 euron leiri sekä taksikuljetukset leirikeskukseen ja takaisin. Kangasalan seurakunnan järjestämälle leirille ei ollut yhteiskuljetusta, eikä Varsellilla ole autoa. Taksit parinkymmenen kilometrin päähän maksoivat 110 euroa.

Tarjoilut 30 hengen rippijuhliin tulevat pitopalvelusta. Hinta: 450 euroa. Lisäksi tarjotaan kahvia ja mehua, joihin menee noin 40 euroa, Varsell kertoo.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000012102366.html

Kommentit (565)

Vierailija
541/565 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa yllätys,kallein puku ja pitopalvelu. Onko nykyihmiset  niin vajaita että eivät osaa itse leipoa ja puku olla pakko merkkiliikkeestä jota tuokin poika käyttää about kerran.

Kallein puku?! Tuohan oli vielä halpa! Ostimme pojallemme yo juhlia varten puvun, joka maksoi 350€. Oli siellä kalliimpiakin, mutta poika tykkäsi ostetusta. 

Vierailija
542/565 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse olen isotuloinen yh, mutta rippijuhliin menee ehkä satanen. Minä kun pidän ne pienelle porukalle ja tarjolla on lasit kuoharia, lohikeittoa, ruisleipää, kahvia ja kakkua. Poika pistäköön päälle kauluspaidan ja farkut. 

Ja juu: ateisti olen eikä voisi vähempää tällainen pelleily kiinnostaa. 

Niin, mitäpä ne ateistit lapsensa juhlapäivästä piittaisivat, ihan ihme pelleilyähän se vaan on.

Poikaa kiinnostaa vielä vähemmän. Leirille menee, koska kaverit. 

Meijän poika ei halunnut mennä rippikouluun. Ei kulkenu massan mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/565 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10 lasta. 10. Lasta. 

Nuorin vuoden ikäinen.

Missä lapsen isä on?

Mahtaako tietää itsekään. Hämmästyttää kyllä nämä miehetkin. (Kyllä, uskallan olettaa että monikko.) Että löytyy tällaisia jotka käy vaan ilman ehkäisyä panemassa valtavan kakaralauman yksinhuoltajaa, roinat ränniin ja se on soromnoo? Eihän tuollainen mies eroa enää eläimestä mitenkään. 

Vierailija
544/565 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa yllätys,kallein puku ja pitopalvelu. Onko nykyihmiset  niin vajaita että eivät osaa itse leipoa ja puku olla pakko merkkiliikkeestä jota tuokin poika käyttää about kerran.

Kallein puku?! Tuohan oli vielä halpa! Ostimme pojallemme yo juhlia varten puvun, joka maksoi 350€. Oli siellä kalliimpiakin, mutta poika tykkäsi ostetusta. 

Tarkoitti varmaan että käytetystä tuhannesta eurosta isoin siivu meni pukuun ja pitopalveluun, ei sitä että olisi ostanut kalleimman saatavilla olevan puvun. Siihen ei edes se tonni riitä, lähellekään.

Vierailija
545/565 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun pääsin ripille 1997 vanhemmat järjestivät rippijuhlat sen mukaisesti, mikä oli heidän taloudellinen tilanne. Ja se oli huono. Ei ostettu uusia vaatteita, eikä ajeltu taksilla, kakku oli äitin itse leipoma, kuten muutkin tarjoilut, vieraita oli oma perhe, sisarukset lapsineen.

Sitä tehtiin mihin raha riitti, eikö tarvinnut lehtiin soitella perästäpäin.

M43

Vierailija
546/565 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10 lasta. 10. Lasta. 

Nuorin vuoden ikäinen.

Missä lapsen isä on?

Outoa kyllä, että kaikista lapsista yksinhuoltajuus, ei yhdestäkään yhteishuoltajuutta. Onkohan sumplittu asia paperilla, niin saa paremmat tuet? 

Vierailija
547/565 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten päädytään 10 lapsen yksinhuoltajaksi?

Ellei ole leskiytynyt lesta.

Vierailija
548/565 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä kirjoitus tosiaan. Itse ostin puvun (Tiger of Sweden) kirppikseltä 20 eurolla pojalle. Tosi paljon on pukuja ja siihen liittyviä asusteita myynnissä.

Aina mietityttää myös se, että eikö oikeasti lasten isät osallistu lainkaan lastensa elämään!

Ehkä tuolla on eri olosuhteet. 

"Tuolla"? Katselin juuri, että tuo Kangasala on nähtävästi ihan Tampereen naapurikunta. Bussitkin kulkee todella tiheään nyt keskellä kesääkin ja puoli tuntia suuntaansa. Joo, tietty ei olisi voinut niiden kymmenen lapsen kanssa mennä, mutta miten se omakotitalossa asuva isoäiti: mummo pojan kanssa pukua hakemaan tai sitten loppujen yhdeksän lapsen vahdiksi päiväksi.

Poika on jo niin vanha, että hän voisi varmasti mennä yksinkin Tampereelle pukua etsinään. Ja sitten kun sopiva puku löytyy, kuvat on helppo lähettää äidille kännykällä, joka päättää jatketaanko etsimistä vai ei. 

Ja muistaakseni Kangasalla on pukuvuokraamo, mistä saa pienille, sekä isommille pojille vuokrattua puvun. Tuskin poika mittasuhteiltaan mikään kovin erikoinen on, jos sopiva puku löytyi pukuliikkeestäkin. 

Vierailija
549/565 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten päädytään 10 lapsen yksinhuoltajaksi?

Ellei ole leskiytynyt lesta.

Jännillä valinnoilla. 

Vierailija
550/565 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä rippileiri kaikille halukkaille ei ole ilmainen ! Tämä oli uusi tieto. Ei kai rippileirillä saa rahastaa. Kyllä seurakunnilla rahaa on.

Terveisin kirkollisveron maksaja

150 e viikon leiristä ei ole rahastusta. Seurakunnat järjestävät yleensä myös ilmaisen vaihtoehdon, jossa käydään tunneilla päivisin seurakunnan tiloissa. Oppitunnit ovat ilmaisia, mutta yöpyminen leirikeskuksessa ja ruoka maksavat. 

Ilmainen vaihtoehto rippikoulun suorittamiseen on tarjolla jokaisessa seurakunnassa, vaikkei sitä mainostettaisi erikseen. 

Rippileirille ei lapsi pääse ellei maksa 150 euroa? Haistakaa nyt seurakunta kukkanen!

Mihin meidän kirkollisverot käytetään?

Ristiäiset, vihkiminen, hautaaminen, jumalanpalvelukset sunnuntaisin, joulukirkko jne. Seurakunnat järjestää myös kaikenlaista toimintaa joka on kokonaan ilmaista, tai hyvin edullista verrattuna siihen, että itse maksaisi kaiken. Ripoileirikin olisi paljon kalliimpi, jos olisi kokonaan omakustanteinen.

Vierailija
551/565 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 lapsen yh somaliperheet saa ainakin 7000€ pelkkiä tukia ja eläreitä. Päälle mahd vammmaistuet. Joita saa suht herkästi. 

Ja arvaappa kuka nekin kustantaa? Kantasuomalaiset veronmaksajat. Menkööt sikiämään omaan maahansa!

Vierailija
552/565 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10 lasta. 10. Lasta. 

Nuorin vuoden ikäinen.

Missä lapsen isä on?

Tai "missä lasten ISÄT"?

Vierailija
553/565 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla 10 lapsen yksinhuoltaja, eikö hän ole kuullut pillereistä. Aika vastuutonta menoa tehdä lapsia kuin liukuhihnalta. Hiukan yksinkertaisilta ihmisiltä se näyttää onnistuvat elää Kelan rahoilla ja kasvattaa uusi sukupolvi yhteiskunnan riesaksi. Miettikää nämä kymmenen lisääntyvät taas 10 kertaa ja meillä on satoja autettavia!

Vierailija
554/565 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10 lasta. 10. Lasta. 

Ja yksi vielä syöttötuolissa. Epäilyttää onko yksinhuoltaja vain paperilla, että saisi paremmat tuet. Vuosi sitten alkanut säästämään rippijuhlia varten, eli nuorin ollut vastasyntynyt. Vai tehtaileeko alunperinkin isättömiä lapsia.

Kun katsoo noita tukisummia, niin selvää on, että lapsitehtailu on myös taloudellinen strategia. Ei keskituloisella pariskunnalla olisi varaa noin moneen lapseen. 

Vierailija
555/565 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä kirjoitus tosiaan. Itse ostin puvun (Tiger of Sweden) kirppikseltä 20 eurolla pojalle. Tosi paljon on pukuja ja siihen liittyviä asusteita myynnissä.

Aina mietityttää myös se, että eikö oikeasti lasten isät osallistu lainkaan lastensa elämään!

"Tuolla"? Katselin juuri, että tuo Kangasala on nähtävästi ihan Tampereen naapurikunta. Bussitkin kulkee todella tiheään nyt keskellä kesääkin ja puoli tuntia suuntaansa. Joo, tietty ei olisi voinut niiden kymmenen lapsen kanssa mennä, mutta miten se omakotitalossa asuva isoäiti: mummo pojan kanssa pukua hakemaan tai sitten loppujen yhdeksän lapsen vahdiksi päiväksi.

Poika on jo niin vanha, että hän voisi varmasti mennä yksinkin Tampereelle pukua etsinään. Ja sitten kun sopiva puku löytyy, kuvat on helppo lähettää äidille kännykällä, joka päättää jatketaanko etsimistä vai ei. 

Ja muistaakseni Kangasalla on pukuvuokraamo, mistä saa pienille, sekä isommille pojille vuokrattua puvun. Tuskin poika mittasuhteiltaan mikään kovin erikoinen on, jos sopiva puku löytyi pukuliikkeestäkin. 

Pukuvuokraamossa ei ole kaikkia erikoiskokoja. Pukuvuokraamon pitäminen on liiketoimintaa, jossa tulee tulosta kun vaatteita vuokrataan. Jokainen erikoiskokoinen puku, jota lainataan pari kertaa vuodessa tuottaa tappiota pukuvuokraamolle. Siksi siellä on tarjolla sen kokoisia vaatteita, mitkä menevät suomalaisten enemmistön päälle. Siellä ei ole pukuja alle 172-senttisille hoikille teinipojille eikä tanakoille kaksimetrisille miehille, joilla ovat tavallista pitemmät raajat. Erikoiskokoiset joutuvat hankkimaan pukunsa etsimällä omaa kokoaan monestakin eri kaupasta. 

Vierailija
556/565 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pukuvuokraamossa ei ole kaikkia erikoiskokoja. Pukuvuokraamon pitäminen on liiketoimintaa, jossa tulee tulosta kun vaatteita vuokrataan. Jokainen erikoiskokoinen puku, jota lainataan pari kertaa vuodessa tuottaa tappiota pukuvuokraamolle. Siksi siellä on tarjolla sen kokoisia vaatteita, mitkä menevät suomalaisten enemmistön päälle. Siellä ei ole pukuja alle 172-senttisille hoikille teinipojille eikä tanakoille kaksimetrisille miehille, joilla ovat tavallista pitemmät raajat. Erikoiskokoiset joutuvat hankkimaan pukunsa etsimällä omaa kokoaan monestakin eri kaupasta. 

Eiköhän siellä puolen tunnin paikallisliikenteen bussin päässä Tampereella olisi ollut ihan riittävästi vaihtoehtoja. Olisivat voineet etukäteen vaikka soittaa, jos ei netistä olisi selvinnyt. Nämä ihmiset eivät siis asu missään "maalla metsässä" vaan erittäin lähellä kaikenlaisia vaatekauppoja.

Vierailija
557/565 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10 lasta. 10. Lasta. 

Nuorin vuoden ikäinen.

Missä lapsen isä on?

Tai "missä lasten ISÄT"?

Niinpä. Oli neljä vuotta sitten 8 lapsen yksinhuoltaja silloisessa lehtihaastattelussa. Nyt on 10 lapsen yksinhuoltaja. Ilmeisestikään isät eivät pysy kuvioissa, jos ikinä ovat mukana olleetkaan.

Vierailija
558/565 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse olen isotuloinen yh, mutta rippijuhliin menee ehkä satanen. Minä kun pidän ne pienelle porukalle ja tarjolla on lasit kuoharia, lohikeittoa, ruisleipää, kahvia ja kakkua. Poika pistäköön päälle kauluspaidan ja farkut. 

Ja juu: ateisti olen eikä voisi vähempää tällainen pelleily kiinnostaa. 

Niin, mitäpä ne ateistit lapsensa juhlapäivästä piittaisivat, ihan ihme pelleilyähän se vaan on.

Poikaa kiinnostaa vielä vähemmän. Leirille menee, koska kaverit. 

Meijän poika ei halunnut mennä rippikouluun. Ei kulkenu massan mukana.

Hänellä ei ole kavereita? Yleennsä se on vaan  hauskanpitoa kavereiden kesken.

Vierailija
559/565 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun pääsin ripille 1997 vanhemmat järjestivät rippijuhlat sen mukaisesti, mikä oli heidän taloudellinen tilanne. Ja se oli huono. Ei ostettu uusia vaatteita, eikä ajeltu taksilla, kakku oli äitin itse leipoma, kuten muutkin tarjoilut, vieraita oli oma perhe, sisarukset lapsineen.

Sitä tehtiin mihin raha riitti, eikö tarvinnut lehtiin soitella perästäpäin.

M43

Näinhän tämä menee. Minulla jäi isä työttömäksi 90-luvun lamassa, kun olin teini-iän kynnyksellä. Ei meidän perheen taloustilannetta minulta ikinä salailtu enkä myöskään onneksi ollut niin materialistinen lapsi, että olisin alkanut itselleni vaatia kaikenlaisia merkkifarkkuja, levyjä ym. Ainut mikä vähän kirpaisi oli se, että pianonsoittotunnit piti lopettaa, kun olin niitä ottanut yksityisesti ja opettaja nosti hintoja. 

Mutta sellaista se. Ihan normaali ihminen minusta on tullut, vaikka en tietenkään saanut kaikkea mahdollista. En kyllä ikinä silmä kovana edes seurannutkaan, mitä muilla on, ja tehnyt vertailuja. Materialistiset kakarat voivat tietysti kärsiä, mutta minä en.

Vierailija
560/565 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei sitten pukenut poikaa mekkoon? Tuo nainen ollut kuitenkin vasemmistoliiton ehdokkaana joten luulisi ymmärtävän että mikä sitä nykyaikaa on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi