Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhusten ruokahinnat palvelutalot, yksityisillä

Vierailija
06.07.2026 |

800€ kk .   Kannattaa alkaa itse kasvattaa ruokaa . Kuten avomaan kurkut ja säilöä ne. Punajuuret ja säilöä ne. Porkkanaa ja säilöä.  Kukkapurkissa kasvaa tilli kuin muutkin. Kyllä myös palvelutalon pihalla voi kasvattaa laatikoissa.  Omena puu tuottaa lopulta sulle mehua ja hilloa. Yksityisillä palvelutaloilla maksaa ateria noin 14€ lounas.  Joissain on erikseen siivousmaksu 100€  2 tuntia kuukaudessa .  Hanki lääkäri mikä antaa reseptejä heti eikä sitten kun tauti on tosi pahana. 

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

14e on ihan normaali hinta lounaasta. Sen se maksaa melkein kaikissa lounasravintoloissa. 

Jos halvemmalla haluaa niin omaiset voivat tehdä ruoan itse.

Harva meistä suostuisi maksamaan 14 euroa vetisestä perunasoseesta (suolaton), 2 palasta makkaraa (1cm x 1 cm x 1 cm) ja jauhetusta kurkunsivusta, ruokaa yhteensä 1,5 dl. Sellaista saa palvelutalossa. Wolttaamalla saa syötävää ruokaa halvemmalla.

Kuka sen wolttaamisen tekee? Se muistisairas, joka ei osaa enää käyttää puhelinta?

Miksi oletat, että palvelutalossa on vain muistisairaita?

Vierailija
22/28 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

14e on ihan normaali hinta lounaasta. Sen se maksaa melkein kaikissa lounasravintoloissa. 

Harva meistä suostuisi maksamaan 14 euroa vetisestä perunasoseesta (suolaton), 2 palasta makkaraa (1cm x 1 cm x 1 cm) ja jauhetusta kurkunsivusta, ruokaa yhteensä 1,5 dl. Sellaista saa palvelutalossa. Wolttaamalla saa syötävää ruokaa halvemmalla.

Kuka sen wolttaamisen tekee? Se muistisairas, joka ei osaa enää käyttää puhelinta?

Jos olet siinä kunnossa, että pääset palvelutaloon tai hoivakotiin, niin olet jo siinä kunnossa, että et pärjää enää kotona. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö ,. Vanhusten tulot on puolet vähemmän kuin työntekijöiden.  

Ei yksityinen palvelutalo olekaan tarkoitettu kaikille, vaan ainoastaan niille joilla on maksukykyä. Samalla tavalla kuin hotellit, ravintolat jne.

Pienituloinen voi hakea hyvinvointialueen ylläpitämiin hoitolaitoksiin tai kotihoitoa.

Vierailija
24/28 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö, ei välttämättä. Vanhukset ei ole mikään yhtenäinen ryhmä jotka saavat summan x. On kyllä pieniä eläkkeitä, mutta on myös hyviä ja kaikkea siltä väliltä. On säästöjä ja omaisuutta. Osa on elänyt vaatimattomasti ja vaikka eläke olisi pieni, voi säästöt olla isojakin. Kenestäkään ei pidä olettaa. Mutta siinä vaiheessa, kun ovat palvelutalossa, niin niitä menoja ei kauheasti muuta ole kuin mitä siitä palvelusta menee ja lääkkeet yms, missä on maksukatot ja toimeentulotuki ihan kuin muillakin. On se kumma, että aina kun puhutaan vanhuksista, niin alkaa tämä toisten orjuutuskeskustelu. Joku ne ruoat tekee, toimittaa jne. Perustakaa itse vanhusten ateriapalvelu ja toimittakaa ruoat esim. 5e/päivä. Ja muistakaa, kunnon raaka-aineista sitten, herkullisen näköistä ja monipuolista, eri ruokavaliot huomioiden.

Vierailija
25/28 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet siinä kunnossa, että pääset palvelutaloon tai hoivakotiin, niin olet jo siinä kunnossa, että et pärjää enää kotona. 

Ei tarvitse olla huonossa kunnossa, vaan palveluiden piiriin pääsee myös ihan vain maksamalla niistä itse. Yksityisissä palvelutaloissa asuvat ovat juuri niitä joilla on varaa järjestää hoitonsa ja asumisensa ilman hyvinvointialueen tukea.

Mutta jos hyvinvointialueen maksamaan hoitoon haluaa, niin sitä tosiaan saa vasta kun kunto on jo tosi huono. Siinä olet täysin oikeassa.

Vierailija
26/28 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö, ei välttämättä. Vanhukset ei ole mikään yhtenäinen ryhmä jotka saavat summan x. On kyllä pieniä eläkkeitä, mutta on myös hyviä ja kaikkea siltä väliltä. On säästöjä ja omaisuutta. Osa on elänyt vaatimattomasti ja vaikka eläke olisi pieni, voi säästöt olla isojakin. Kenestäkään ei pidä olettaa. Mutta siinä vaiheessa, kun ovat palvelutalossa, niin niitä menoja ei kauheasti muuta ole kuin mitä siitä palvelusta menee ja lääkkeet yms, missä on maksukatot ja toimeentulotuki ihan kuin muillakin. On se kumma, että aina kun puhutaan vanhuksista, niin alkaa tämä toisten orjuutuskeskustelu. Joku ne ruoat tekee, toimittaa jne. Perustakaa itse vanhusten ateriapalvelu ja toimittakaa ruoat esim. 5e/päivä. Ja muistakaa, kunnon raaka-aineista sitten, herkullisen näköistä ja monipuolista, eri ruokavaliot huomioiden.

Minä mietin ihan samaa. Ei kukaan ole valmis tekemään työtään hyvää hyvyyttään eikä pidäkään olla. Jos omistaa ruokapalveluja tuottavan yrityksen, niin silloin niitä annoksia tietenkin myydään sellaiseen hintaan että kulut (työntekijät, säilytystilat, valmistustilat, välineet, kuljetukset, raaka-aineet, verot jne.) saadaan katettua ja yrittäjälle jää voittoa.

Vierailija
27/28 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa kunnissa on ulkoistanut omat hoitokotipaikkansa niille yksityisille toimijoille.

Vierailija
28/28 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla huonossa kunnossa, vaan palveluiden piiriin pääsee myös ihan vain maksamalla niistä itse. Yksityisissä palvelutaloissa asuvat ovat juuri niitä joilla on varaa järjestää hoitonsa ja asumisensa ilman hyvinvointialueen tukea.

Mutta jos hyvinvointialueen maksamaan hoitoon haluaa, niin sitä tosiaan saa vasta kun kunto on jo tosi huono. Siinä olet täysin oikeassa.

Harvalla on varaa 5000...6000 €/kk maksuihin. Oma bruttopalkkani on tuo, netto on jo jotain muuta, saati tuleva eläke.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme