Miten on mahdollista että jos ei mene 30€ terveyskeskuskäynnille niin sakko on 75€?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Minustakin tuo on järjetöntä. Sakon pitäisi olla vähintään 150 euroa.
Sakon pitäisi olla vähintään 500 e ja kahdesta peruuttamattomasta ajasta parin vuoden karenssi. Ehkä ihmiset oppisivat sillä pitämään paremmin huolta asioistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sen ajan voisi antaa toiselle jos et itse mene. Siksi ilmoita ensikerralla ajoissa peruutus.
Minun varaamalle ajalle ei kukaan muu mene, oli peruttu tai ei. Jos maksan sakon niin aika on silti minun jota muut ei saa käyttää.
Ap
Tietenkin ajallesi menee joku muu, jos perut sen ajoissa. Ja saat silloin myös varata itsellesi uuden ajan hyvällä omallatunnolla.
Jos maksan sakon niin se on edelleen minun aika jota muut ei saa käyttää.
Ap
Ei sitä muut edes pysty käyttämään koska sakkomaksu tulee siitä että et ilmaannu varaamallesi ajalle.
Vierailija kirjoitti:
Tuo aikahan annetaan nykyään monen kuukauden päähän, joten se on helppo myös unohtaa, ennen sai ajan samalle päivälie ja sitä ei unohtanut jos ei ollut paha dementia.
Opettele käyttämään kalenteria johon merkkaat tärkeät asiat niin ei unohdu. Ihan perusjuttuja työelämässäkin, ei kaikkea voi laittaa muistin varaan tai puolet unohtuu..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sen ajan voisi antaa toiselle jos et itse mene. Siksi ilmoita ensikerralla ajoissa peruutus.
Minun varaamalle ajalle ei kukaan muu mene, oli peruttu tai ei. Jos maksan sakon niin aika on silti minun jota muut ei saa käyttää.
Ap
Tietenkin ajallesi menee joku muu, jos perut sen ajoissa. Ja saat silloin myös varata itsellesi uuden ajan hyvällä omallatunnolla.
Ap
Ei ole, et maksa ajasta vaan oikeudesta palveluun sillä ajalla. Verovaroin ylläpidetystä, erittäin kuormittuneesta terveydenhuollosta, jonka asiakasmaksut ovat vain pieni osa todellisista kustannuksista, sakkomaksu on erityisen perusteltu. Myös yksityisellä puolella voi olla sakkomaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Tuo aikahan annetaan nykyään monen kuukauden päähän, joten se on helppo myös unohtaa, ennen sai ajan samalle päivälie ja sitä ei unohtanut jos ei ollut paha dementia.
Jos unohtuu niin ei aikaa tarvitsekaan. Kunnon sakko vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Se käyntimaksu ei ole täysi hinta, mahtaisiko olla se sakkomaksu olla lähempänä kuluja.
Tyypillisesti:
Tavallisen lääkärikäynnin todellinen kustannus hyvinvointialueelle on noin 150–300 € riippuen esimerkiksi käynnin pituudesta, henkilöstökuluista, tiloista ja mahdollisista tutkimuksista.
Jos käyntiin liittyy laboratoriokokeita, kuvantamista tai muita tutkimuksia, kokonaiskustannus voi nousta selvästi tätä suuremmaksi.
Esimerkiksi:
Asiakas maksaa: 30 €
Todellinen kustannus: esimerkiksi 180 €
Verovaroin katettava osuus: 150 €
Tarkkaa summaa yhdelle käynnille ei voi sanoa, koska se vaihtelee palvelun sisällön ja hyvinvointialueen kustannusrakenteen mukaan. Keskimäärin voidaan kuitenkin arvioida, että 30 euron asiakasmaksu kattaa noin 10–20 % käynnin todellisista kustannuksista, ja loppu rahoitetaan pääosin verovaroista.
Teistä täydellisistä kusipäistä on siis oikein että SAIRAITA rangaistaan, teihin ei taida auttaa edes mikään hoito!
Täytyykin muistaa huomenna aamulla soittaa ja perua aika.
Ohareiden tekijöiltä pitäisi ottaa kaikki ilmaiset terveyspalvelut pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Jos peruisit ajoissa niin senkin ajan olisi joku todella sitä tarvitseva saanut. Resurssipula ja lääkäriajat kortilla niin todella röyhkeää jättää perumatta. Maksu käyttämättömästä ajasta pitäisi olla vähintään 200 ja heti vuoden karenssi ja jos toistuu niin kaksi vuotta jne.
Yhteiskunta tukee sun lääkärissä käymistäsi ja maksaa suurimman osan sen käynnin hinnasta verovaroista niin että sulle jää maksettavaa vain 30€. Kun sä jätät lääkäriajan käyttämättä niin sitä yhteiskunta ei tue verovaroista vaan sun pitää maksaa ostamastasi palvelusta sakkomaksu joka on lähempänä palvelun tuottamisen oikeaa hintaa.
Peruuttamaton aika menee hukkaan, ehkä vähän sakkoa siitä. Miksi et peruuttanut?
Nyt maksat oppirahat huonosta käytöksestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Provo paljastui, lankesit omaan näppäryyteesi.
Kelle tahansa voi sattua unohdus tai tapahtuu jotain yllättävää, esim. juuri lähtöä tehdessä lapsi oksentaa, auto ei käynnisty, myöhästyy bussista, pyörän kumi on tyhjä tai rikki, asiakas saa paniikkikohtauksen. Myös terveydenhuolto kämmäilee, unohtaa ilmoittaa ajan tai muuttaa sen eikä ilmoita asiakkaalle.
Käsittämättömintä on, että samat sakkoukaasit koskevat myös muistisairaita, jotka eivät edes tiedä mikä vuosi nyt on, saati päivä. Siksi ei pitäisi rankaista yksittäisestä kerrasta ja asiakkaalle voitaisiin soittaa, onko tämä unohtanut, myöhässä vai mistä on kyse. Mutta toistuvista poisjäänneistä ja yleisestä löperyydestä voisi sitten hyvinkin sakottaa. Paitsi niitä muistisairaita, kyseessä on rahankeruuautomaatti. Tosin ne löperöimmät tuskin edes maksaa niitä sakkojaan itse, mutta kun se asiansa aina hoitanut yhden krran unohtaa, niin heti kostautuu.
Ps. Suomessa ei ole ilmaista terveydenhuoltoa kuin lapsille. "Köyhässä" Italiassa on.