Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en näe suomessa ihmisten pesevän riisin

Vierailija
05.07.2026 |

Ja keittävän riisin oikealla määrällä riisiä ja vettä 1:2 suhteella 1kuppi riisiä 2kuppia vettä

Suomalaiset eivät osaa keittää riisiä

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko riisin pestä samaan aikaan jauhenlihan kanssa vai pitääkö niiden pesemisen välissä olla joku tauko?

Vierailija
62/84 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko paikalla jokaisessa keittiössä?

Vierailija
64/84 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi lehtien resepteissä ei lue, että ensin pese riisi arsenikin määrän vähentämiseksi?

Arseeni, syöpää aiheuttava plus kaikki Euroopassa ajat sitten kielletyt torjunta-aineet kuten ddt.

Vierailija
65/84 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka (s)ääliö käyttää "kuppi"-mittoja?

Britit, Intialaiset..

Ei käytä. Mittaavat "sormella".

Tuo on yksi keino mitata veden ja riisin suhde, laittaa riisin kattilaan ja vettä niin paljon että se yltää riisin tasosta etusormen ensimmäiseen niveleen. Vähän epäluotettava kun käsiäkin on niin eri kokoisia. Muuta jokainen voi kokeilemalla löytää oman mittansa.

Hups. korjaus, toiseen niveleen, ei ensimmäiseen niveleen.

Vierailija
66/84 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kieli on melko haastavaa.

Minä pesen riisiä / minä olen pesemässä riisiä. = tämä on parasta aikaa tapahtuva toiminta, tässä hetkessä, nyt.

Minä pesen riisin ennen keittämistä. = tämä on yleinen toteamus tavasta, jota itse noudattaa yleisesti, mutta ei ole juuri nyt parasta aikaa sitä pesemässä

Pesitkö riisin ennen keittämistä? = viitataan jo tehtyy tekoon

Olitko pesemässä riisiä, kun minä sillä aikaa puhuin puhelimessa = viitataan kahteen samaan aikaan tapahtuvaan tekoon ja riisin pesua ei ole välttämättä vielä suoritettu loppuun.

Pesitkö riisin, kun olin puhelimessa? = kaksi saman aikaista tekoa (riisi on jo pesty).

Vierailija
67/84 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lopputulos ole suunnilleen sama, jos keittää väljässä vedessä ja sitten siivilöi liian veden pois? En yhtään tykkää keittää riisiä oikeaoppisesti niin, että vesi imeytyy riisiin. Se palaa pohjaan lopuksi, ellei vahdi ihan haukkana. Ei kiinnista paneutua riisin keittämiseen sillä tarkkuudella.

Vierailija
68/84 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei myydä paskaisia elintarvikkeita kuten teillä Vinkuintiassa

Arsenikki on myrkkyä. Ei paskaa. 

Vierailija
69/84 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö lopputulos ole suunnilleen sama, jos keittää väljässä vedessä ja sitten siivilöi liian veden pois? En yhtään tykkää keittää riisiä oikeaoppisesti niin, että vesi imeytyy riisiin. Se palaa pohjaan lopuksi, ellei vahdi ihan haukkana. Ei kiinnista paneutua riisin keittämiseen sillä tarkkuudella.

1 mitta riisiä, 2 mittaa vettä, suolaa veteen. Huuhdo riisi niin moneen kertaan että vesi on kirkas. Anna valua hetken ajan. Keitä riisiä ilman kantta että vesi haihtuu, älä hämmennä ettei riisistä tule tahmeaa. Kun riisiin on tullut "reikiä" laita kansi  päälle 12-15 minuutiksi, levy mahd. pienelle. Levy pois päältä ja anna riisin levätä 10 minuttia. Kuohkeuta ja tarjoile.  Älä laita levyä täydelle teholle missään vaiheessa ettei pala pohjaan. 

Vierailija
70/84 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi lehtien resepteissä ei lue, että ensin pese riisi arsenikin määrän vähentämiseksi?

Miksi lukisi? Ei niissä muistuteta perunoitakaan pesemään. Nuo asiat pitää osata.

Mä pesen vielä ne pestyt perunatkin. Ostaisin mieluusti multaperunoita, mutta ikävää jos paljastuu vihertäviksi. Pesen myös riisin.

Vierailija
71/84 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeaoppisesti riisiä ei ainoastaan pestä vaan se liotetaan 30min pesemisen jälkeen ennen keittämistä.

Vierailija
72/84 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itse ainakin pesen riisin ja vieläpä hyvin.

Kiinalaiset myyvät pahiten arseeniset riisit ulkomaihin.

Se arseeni ei sitten lähde mihinkään parin minuutin huljuttelulla, vaan riisin täytyy liota useita tunteja,.ennen kuin alkaa arseeni vähenemään. 

Taidan ostaa vaan perunoita. Niissä ei ole katsos myrkkyjä.

Katso ettei ole vihertäviä. Sitten on myrkkyä.

Vierailija
73/84 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttääkö AP sossun tuomaa astianpesukonetta vai pyykkituvassako haisee?

Vierailija
74/84 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta likaista riisiä. Riisiä syödään pari kertaa viikossa.

Vierailija
75/84 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP voisi pestä perseensä, ehkä peseekin riisivedessä?

Vierailija
76/84 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itse ainakin pesen riisin ja vieläpä hyvin.

Kiinalaiset myyvät pahiten arseeniset riisit ulkomaihin.

Se arseeni ei sitten lähde mihinkään parin minuutin huljuttelulla, vaan riisin täytyy liota useita tunteja,.ennen kuin alkaa arseeni vähenemään. 

Taidan ostaa vaan perunoita. Niissä ei ole katsos myrkkyjä.

Vihreissä on. Älä osta vihreitä. 

Kaupoissa ei edes myydä tarpeeksi vihreitä perunoita myrkytyksen aiheuttamiseen.

Mistäs sen näkee jos multa päällä. On nimittäin käynyt joskus niin, että huomannut vasta pestessä. En käytä perunaa jos siinä vähänkin vihreitä kohtia.

Vierailija
77/84 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttääkö AP sossun tuomaa astianpesukonetta vai pyykkituvassako haisee?

Kommenttisi ei ollut edes vitsikäs. Aina joku keskenkasvuinen tolee ketjuihin soittamaan suutaan.

Vierailija
78/84 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeaoppisesti riisiä ei ainoastaan pestä vaan se liotetaan 30min pesemisen jälkeen ennen keittämistä.

Tämäkö on nyt oikea ohje. Olen vain huuhdellut hyvin kraanan alla.

Vierailija
79/84 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, pitää huuhdella. Aa: lähtee pois liika tärkkelys, niin ei tule puuroa (tärkkelys on se valkoinen väri, mikä lähtee huuhteluveteen). Bee: joskus riisin joukosta on löytynyt esim. pieni kivensiru. Tekee huonoa jälkeä puraistessa.

Aivan totta; liika tärkkelys ja todellakin ainakin aikoinaan riisipussista löytyi kuin löytyikin pikku kivi toisinaan! Tärkkelyksen takia kannattaa huuhtoa lävikössä riisi ennen keottämistä!

Vierailija
80/84 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP voisi pestä perseensä, ehkä peseekin riisivedessä?

Tyhmän pitäisi oppia pitämään suunsa viivana ettei pursuta tyhmyyttään liiaksi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi