Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako sairaanhoitajan opiskelupaikka ottaa vastaan ensikertalaisena? Jos se ei ole ihan unelma -ammatti mutta

Vierailija
05.07.2026 |

ehkä kuitenkin jonkinlainen polku kohti unelmia.  Rahkeet ei ehkä ihan riitä kuitenkaan uusimaan yo -kirjotuksia loputtomiin tai yrittää pääsykoiden kautta vuosi toisensa jälkeen. 

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako pojan opiskella sairaanhoitajaksi?

Miksei kannattaisi, jos se häntä itseään kiinnostaa. 

Vierailija
22/33 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä vaihtoehtoja on. Jos vaihtoehtona on välivuoden pitäminen työttömänä työnhakijana, niin silloin ainakin minusta kannattaa. Tuskin se nyt inhokkiammattikaan on, koska on sinne kuitenkin itse päättänyt hakea, ja moni jatkaa siitä myöhemmin eteenpäin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä sitten on sun unelma? Riippuu siitä.

Vierailija
24/33 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako pojan opiskella sairaanhoitajaksi?

Kyllä kannattaa, näin sivusta seuranneena miehet työllistyvät hoitoalalle paremmin kuin naiset. Ja jos sitä  oikeesti itse haluaa.

Vierailija
25/33 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensikertalaisuuskiintiö pitäisi poistaa. Voisiko joku tehdä kansalaisaloitteen. 

Ennen pystyi kokeilemaan opintoja ja vaihtamaan sitten, jos eka valinta ei ollutkaan hyvä

Vierailija
26/33 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata yrittää uusia ainakaan äidinkielen yo-kirjoituksia.

Kerro miksei?  Vain koska sinulla ei tärpännyt?

No siis eihän yo-tutkinnolla voi enää hakea jos on menettänyt ensikertalaisuuden.

Vierailija
27/33 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä opiskele hoitajaksi, jos se ei ole unelma. Sodan tullessa joudut jäämään Suomeen.

Sodan tullessa suomeen jäävät kaikki 17-65 vuotiaat.. muistaakseni ne oli ne iät. ei suomesta vaelleta pois kuten ukrainasta, vaan meillä on kaikilla maanpuolustusvelvollisuus. ikävä kyllä. 

mutta siis asiaan.. tytär valitsi koulupaikan, joka ei ollut ihan se mieluisin.. ja tähänkin oli tosi vaikea päästä, hyvin pienellä prosentilla ottivat sisään porukkaa.. nyt ei pääse vaihtamaan enää, huomasi ettei tosiaan tästä tykkää, mutta toiskertalaisena ei tule käytännössä enää pääsemään siihen unelmapaikkaan. 

Tarkoitat varmaankin "17–65-vuotiaat". Kannattaisiko opetella vaikka se yhdysviivan käyttämisen taito?

Vierailija
28/33 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis eihän yo-tutkinnolla voi enää hakea jos on menettänyt ensikertalaisuuden.

Kyllä joihinkin hakukohteisiin voi päästä todistusvalinnassa ei-ensikertalaisena ja siis yo-todistuksella.

Itse olen päässyt todistusvalinnassa ei-ensikertalaisena ylioppilaana mm. Lapin AMKin tietojenkäsittelyyn, LABin sairaanhoitajaan verkkopainotteisena ja JAMKin restonomi monimuotoon.

Oma yo-todistus vuodelta 2001.

Vierailija
29/33 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen todellakin säästämään ensikertalaisuuden johonkin järkevään yliopistotutkintoon. Pk-seudullakaan ei kaikki sh-opiskelijat tahdo saada edes harjoittelupaikkoja vaan nämä joutuvat lähtemään täysin skutaan harjoittelua varten. Luonnnollisesti harjoittelu myös on palkatona.

Hae vaikka hammaslääkikseen, lääkikseen, psykologialle, farmaseutiksi (tai farmaseutti + proviisori suoraan jos rahkeet riittävät), logopediaan, oikeustieteisiin tai mikä vaan järkevä paikka.

Jos kuitenkin alat sairaanhoitajaksi, tee homma huolella ja hyvin arvosanoin ja hae tämän jälkeen terveys- tai hoitotieteen maisteriin.

Vierailija
30/33 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä joihinkin hakukohteisiin voi päästä todistusvalinnassa ei-ensikertalaisena ja siis yo-todistuksella.

Itse olen päässyt todistusvalinnassa ei-ensikertalaisena ylioppilaana mm. Lapin AMKin tietojenkäsittelyyn, LABin sairaanhoitajaan verkkopainotteisena ja JAMKin restonomi monimuotoon.

Mutta tarkoittaa että ennen 2014. Jos olet suorittanut korkeakoulututkinnon ennen 1. elokuuta 2014, se ei poista ensikertalaisuuttasi. Voit siis hakea uuteen tutkintoon "ensikertalaisena", vaikka sinulla olisi jo vanha tutkinto.

Vierailija
31/33 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tarkoittaa että ennen 2014. Jos olet suorittanut korkeakoulututkinnon ennen 1. elokuuta 2014, se ei poista ensikertalaisuuttasi. Voit siis hakea uuteen tutkintoon "ensikertalaisena", vaikka sinulla olisi jo vanha tutkinto.

Kyllä myös ennen 1.8.2014 suoritettu korkeakoulututkinto poistaa ensikertalaisuuden.

Vierailija
32/33 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä poistaa. Jos on ottanut paikan vastaan ennen 1.8.2014, mutta ei ole valmistunut alempaan tai ylempään tutkintoon, niin sitten on ensikertalainen. Jos taas on valmistunut ennen tuota päivämäärää vastaanottamastaan opiskelupaikasta tai ottanut paikan vastaan alkaen 1.8.2014, ei ole enää ensikertalainen todistusvalinnassa.

Vierailija
33/33 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä poistaa. Jos on ottanut paikan vastaan ennen 1.8.2014, mutta ei ole valmistunut alempaan tai ylempään tutkintoon, niin sitten on ensikertalainen. Jos taas on valmistunut ennen tuota päivämäärää vastaanottamastaan opiskelupaikasta tai ottanut paikan vastaan alkaen 1.8.2014, ei ole enää ensikertalainen todistusvalinnassa.

Niin ja lisään omaani vielä että ei tietenkään ole ensikertalainen myöskään valintakoevalinnassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi