Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnistatko puhetavasta pk-seudulla syntyneet, joiden vanhemmatkin ovat syntyneet pk-seudulla?

Vierailija
05.07.2026 |

Eli eivät puhu "mitään murretta", puhuvat siis miten pk-seudulla puhutaan.

Siinäpä kysymys.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunnista. 

Vierailija
42/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seutulaisen tunnistaa puheen lisäksi olemuksesta. 

Yllättäen eivät ole leuhkan oloisia, vaan vaisun, surullisen ja ujon oloisia. Vähän koleita ja persoonattomia. 

Kun taas jo joku tulee muualta Suomesta, on hän kuin elämää täynnä: juntti, mutta iloinen ja rempseä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja en tarkoita pelkästään sanavalintoja, vaan myös puheen nuottia ja tyyliä, millä sanat sanotaaan.

Itse tunnistan heti ne, jotka ovat pk-seutulaisia jo useammassa polvessa ja ne, jotka ovat junantuomia.

Mitä tarkoittaa "useammassa polvessa"? Epäilen todella kovasti, ettet todellakaan erota Helsingissä syntynyttä, oli tämän vanhemmat sitten muuttaneet Helsinkiin muualta tai helsinkiläiset juuret ulottuvat useamman sukupolven taakse. 

Vierailija
44/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me käveltiin itiksestä Vuosaareen ostarilla ostarille , oltiinkin hyvässä kunnossa sitten. 

Vierailija
45/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättäen eivät ole leuhkan oloisia, vaan vaisun, surullisen ja ujon oloisia. Vähän koleita ja persoonattomia. 

Kun taas jo joku tulee muualta Suomesta, on hän kuin elämää täynnä: juntti, mutta iloinen ja rempseä. 

vmp :D

Vierailija
46/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Afganistanin Sisilia on oma maa missä ne on tappanut kristittyjä , voitteko palauttaa ennenkuin ne aloittaa .  Kotona aikana kristittyjen vihaajat ei hoitanut kristittyjä vanhuksia . 

Vierailija
47/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Afganistanin Sisilia on oma maa missä ne on tappanut kristittyjä , voitteko palauttaa ennenkuin ne aloittaa .  Kotona aikana kristittyjen vihaajat ei hoitanut kristittyjä vanhuksia . 

Joku taas hakkeroi niin että kaikki menee sekaisin. Lopeta jo . 

Vierailija
48/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja en tarkoita pelkästään sanavalintoja, vaan myös puheen nuottia ja tyyliä, millä sanat sanotaaan.

Itse tunnistan heti ne, jotka ovat pk-seutulaisia jo useammassa polvessa ja ne, jotka ovat junantuomia.

Kerro mistä meidät tunnistaa. Tunnistan itsekin yleensä muut, mutten osaa tarkasti selittää mistä. Se on jokin puhetyylissä, sanavalinnoissa.

Tuuksä, meeksä , mä mee himaan, ooksä nähny mun puhelinta. Mihin sä meet. Mitä me syötäs. Mul o varvas kipee. Onks toi koira iha terve ku se ulvoo 

Näyttääpä hassulta kirjoitettuna. Eli lyhyen empiirisen tutkielman perusteella ainakin sanojen lyhentäminen ja nuotti. Helsinkiläiseksi väitetyn ja inhotun loppukiekaisun jätän nuorempien naishenkilöiden ominaisuudeksi

Helsinkiläiset sanovat "tuutsä", "meetsä", ja "ootsä", eivätkä mitä sinä höpötät. 

Vierailija
49/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa "useammassa polvessa"? Epäilen todella kovasti, ettet todellakaan erota Helsingissä syntynyttä, oli tämän vanhemmat sitten muuttaneet Helsinkiin muualta tai helsinkiläiset juuret ulottuvat useamman sukupolven taakse. 

Älä ala selittää että arabit on suomalaisia tai turkkilaiset jne 

Vierailija
50/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro mistä meidät tunnistaa. Tunnistan itsekin yleensä muut, mutten osaa tarkasti selittää mistä. Se on jokin puhetyylissä, sanavalinnoissa.

Tuuksä, meeksä , mä mee himaan, ooksä nähny mun puhelinta. Mihin sä meet. Mitä me syötäs. Mul o varvas kipee. Onks toi koira iha terve ku se ulvoo 

Näyttääpä hassulta kirjoitettuna. Eli lyhyen empiirisen tutkielman perusteella ainakin sanojen lyhentäminen ja nuotti. Helsinkiläiseksi väitetyn ja inhotun loppukiekaisun jätän nuorempien naishenkilöiden ominaisuudeksi

Helsinkiläiset sanovat "tuutsä", "meetsä", ja "ootsä", eivätkä mitä sinä höpötät. 

Ootsä, voitsä, säkällä, kuulitsä, tulikse, tuuksä, parasta Helsinkiä on paikallisjunat ja teollisuus saasteet. 

Vierailija
51/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuutsä/tuutsa, meetsä, mä meen kotiin, ootsä nähnyt mun puhelinta. Mihin sä oot menossa. Mitä haluut syödä. Mulla on varvas kipeä. Näin minä sanoisin. -syntynyt Helsingissä

Vierailija
52/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä on rannikon ilmasto ja kylmä viima talvella siinä hymy hyytyy pysäkillä.  

Vierailija
53/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mamuilta jotka eivät osaa kunnolla suomea matkittuja outoja sanavalintoja.

Vierailija
54/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katselin tuossa Mike Monroen dokumentin telkkarista, heti huomaa puheesta, että on syntynyt Helsingissä. Samoin katsoin lääkäri Antti Heikkilän (on jo 80-vuotias) haastattelun Youtubesta, suoraan kuulee, kuinka puhuu stadin slangia.

Tiedätkö myös MONROEN OIKEAN NIMEN MINKÄ SYNTYMÄSSÄ SAANUT ? 

Tiedän.

Vierailija
55/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on täällä Heseissä nämä omat puhekielen sanat kuten linjuri ja raitsikka. Sitten on se punainen juna joka liikkuu puoliksi maan päällä ja puoliksi tunnelissa lyhyen reitin eestaas, metrikseksi kutsutaan paikallisten kesken.

Stadissa on dösä, spora ja metro.

Olen syntynyt Helsingissä enkä sano koskaan stadi, dösä enkä spåra. En faija, mutsi, systeri ym. Toinen vanhemmistani puhuu stadin slangia välillä, toinen (kotona ruotsinkieli pääkieli) ei.

Nämä on myös yhteiskuntaluokkakysymyksiä. Helsingissä luokkaerot on ehkä jyrkemmät kuin muualla Suomessa. Yleensä erotan esim. itähelsinkiläiset munkkiniemeläisistä. 

Vierailija
56/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootsä, voitsä, säkällä, kuulitsä, tulikse, tuuksä, parasta Helsinkiä on paikallisjunat ja teollisuus saasteet. 

Juu, helsinkiläinen sanoo tuutsä, ootsä, voitsä jne. Tuo kuulostaa minusta enemmän turkulaiselta, jos joku sanoo että ooksä, tuuksä, voiksä jne. 

Vierailija
57/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on täällä Heseissä nämä omat puhekielen sanat kuten linjuri ja raitsikka. Sitten on se punainen juna joka liikkuu puoliksi maan päällä ja puoliksi tunnelissa lyhyen reitin eestaas, metrikseksi kutsutaan paikallisten kesken.

Stadissa on dösä, spora ja metro.

Olen syntynyt Helsingissä enkä sano koskaan stadi, dösä enkä spåra. En faija, mutsi, systeri ym. Toinen vanhemmistani puhuu stadin slangia välillä, toinen (kotona ruotsinkieli pääkieli) ei.

Suomenkielinen duunariluokka puhuu slangia, ja myös luokkahypyn tehneet erottaa joskus slangista. 

Vierailija
58/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä stadilaiset kutsu Helsinkiä kuten sinä kutsut. Metro on metro ei sillä lempinimeä ole. Keskustassa ja vähän muuallakin jo kulkee spora. Metroasema on metris. Linjuri on jyväjemmareiden sanastoa. Bussi on bösä.

Vierailija
59/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yks ystävä, joka on nelikymppinen Helsingissä syntynyt nainen. Hänen isänsä on ties kuinka monen polven stadilainen, äitinsä savolainen. Hänellä on puheessa sellainen lievä savolaisnuotti, jonka tunnistin heti hänen puheestaan, kun tapasimme. En olisi ikinä voinut kuvitella, että hän on syntyperäinen helsinkiläinen. Pääkaupunkiseutulaiset kuulostavat yleensä kuitenkin tietynlaiselta, ei helsinkiläistä erota vantaalaisesta. Ja uusmaalaiset kuulostavat ylipäätään pitkälti melko samalta.

Vierailija
60/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei varmasti pysty tunnistamaan mistä jonkun vanhemmat on kotoisin. Esim. äitini on syntyperäinen helsinkiläinen, mutta isäni ei. Itse olen aina asunut Hgissä ja epäilen, että joku puheestani pystyy sanomaan, että isäni ei ole täältä kotoisin. Aivan älytön väite. Mutta tietysti aidot stadilaiset junantuomista erottaa - tai no ainakin luulisi niin, mutta en kyllä päätäni antaisi pantiksi. Jotkut omaksuvat asuinpaikkansa murteen nopeastikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi