Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnistatko puhetavasta pk-seudulla syntyneet, joiden vanhemmatkin ovat syntyneet pk-seudulla?

Vierailija
05.07.2026 |

Eli eivät puhu "mitään murretta", puhuvat siis miten pk-seudulla puhutaan.

Siinäpä kysymys.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tokkiinsa:

Vierailija
22/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tunnistan. Ne ei puhu miusta ja siusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on täällä Heseissä nämä omat puhekielen sanat kuten linjuri ja raitsikka. Sitten on se punainen juna joka liikkuu puoliksi maan päällä ja puoliksi tunnelissa lyhyen reitin eestaas, metrikseksi kutsutaan paikallisten kesken.

Stadissa on dösä, spora ja metro.

Olen syntynyt Helsingissä enkä sano koskaan stadi, dösä enkä spåra. En faija, mutsi, systeri ym. Toinen vanhemmistani puhuu stadin slangia välillä, toinen (kotona ruotsinkieli pääkieli) ei.

Vierailija
24/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bamlaaja ei tiedä että puhuu selvää ruotsienglantia .  

Vierailija
25/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on täällä Heseissä nämä omat puhekielen sanat kuten linjuri ja raitsikka. Sitten on se punainen juna joka liikkuu puoliksi maan päällä ja puoliksi tunnelissa lyhyen reitin eestaas, metrikseksi kutsutaan paikallisten kesken.

Missä on Heset?

Linjuri ja raitsikka eivät kuulu Helsingin, Espoon eikä Vantaan puhekieleen.

Täällä linja-auto on joko bussi tai dösä.

Metro on metro.

Raitsikka on nimenomaan alkuperäistä slangia, ei mikään muu jäljempi nimitys.

Vierailija
26/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja en tarkoita pelkästään sanavalintoja, vaan myös puheen nuottia ja tyyliä, millä sanat sanotaaan.

Itse tunnistan heti ne, jotka ovat pk-seutulaisia jo useammassa polvessa ja ne, jotka ovat junantuomia.

Kerro mistä meidät tunnistaa. Tunnistan itsekin yleensä muut, mutten osaa tarkasti selittää mistä. Se on jokin puhetyylissä, sanavalinnoissa.

Sanapainosta, miten lauseet sanotaan. Siinä on ihan eri nuotti kuin stadissa syntyneillä. Enemmän sellainen ylös alas menevä äänensävy myös. Sellainen voimakas kahdennus, kuten sanassa "tokkiinsa". Ja vaikka noi yrittäis puhua, miten täällä puhutaan, niin se paistaa läpi. Se oma murre puskee sieltä väkisinkin läpi, jos nyt sanat pysyy kurissa joten kuten, mutta se puheen nuotti ei pysy kurissa kuin hetkittäin.

Vierailija
27/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt Helsingissä enkä sano koskaan stadi, dösä enkä spåra. En faija, mutsi, systeri ym. Toinen vanhemmistani puhuu stadin slangia välillä, toinen (kotona ruotsinkieli pääkieli) ei.

Mekin puhutaan busa tai dösä tai bussi.  

Vierailija
28/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katselin tuossa Mike Monroen dokumentin telkkarista, heti huomaa puheesta, että on syntynyt Helsingissä. Samoin katsoin lääkäri Antti Heikkilän (on jo 80-vuotias) haastattelun Youtubesta, suoraan kuulee, kuinka puhuu stadin slangia.

Tiedätkö myös MONROEN OIKEAN NIMEN MINKÄ SYNTYMÄSSÄ SAANUT ? 

Koko Suomi sen tietää, eikä se ole huutamisen paikka.

Vierailija
29/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En huomaa.

Kaverin isoisoiso ja niin edelleen vanhemmat olleet jo helsinkiläisiä. Ainoa ero, ettei ole ylimielinen pas ka niinkuin nämä Tuupovaaralta karjajunalla tulleet uusstadilaiset.

Vierailija
30/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon syntyny Helsingissä ja mä käytän jatkuvasti sanoja dösä, spora, faija, mutsi, systeri, broidi, stadi. Päivittäin.

Vierailija
31/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä asuu eestiläisiä myös paljon ja Latvian rikollisia..ihmisiä. Meidän sukulaisia on haudattu ympäri Suomea myös Helsinkiin ja Kanadaan.  Enemmistö on täällä asunut jo ruotsin aikana . 

Vierailija
32/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristityt luterilaiset myös on pyhitetty Jeesuksessa joten lopettakaa syrjintä. 

Vierailija
33/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä on Heset?

Metro on metro.

Sana raitsikka oli käytössä joskus 80-luvulla.

Vierailija
34/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon syntyny Helsingissä ja mä käytän jatkuvasti sanoja dösä, spora, faija, mutsi, systeri, broidi, stadi. Päivittäin.

Me käytettiin sanaa sisters.  

Vierailija
35/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mekin puhutaan busa tai dösä tai bussi.  

Minä: bussi, Helsinki ja ratikka. Stadin slangin käyttäminen liittyy alunperin myös kaupunginosaan missä asuttiin.  Paremmilla alueilla nuoret, jotka halusivat olla koviksia, puhuivat slangia. Kun taas tultiin huonommilta alueilta tai maaseudulta yritettiin puhua kirjakieltä, jotta oma murre peittyisi.

Vierailija
36/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stadissa asuva heinäkenkä yrittää esittää paikallista. Stadissa ei ole koskaan puhuttu linjurista. Älä bamlaa fuulaa.

Kyllä. Mä (oon yli nelikymppinen) ja vanhempani olemme syntyneet Helsingissä, emme ole ikinä käyttänyt sanaa linjuri tai raitsikka.

Raitsikka oli Viipurin ratikka vaunu .   Eestissä on raitsikka.   Turussa on ollut joskus ratikka. Joten kyllä eri murteet on sekoittunut.  Joku vei rahaa vedenpuhdistamoon varastettuun Karjalaan niin mitä tapahtui . Tuli bussilasteittain venäläisiä Helsinkiin Viikin puhdistamoa varasta katsomaan.   Te olette vieneet ensin ruotsinsuomen maat sitten käydään hakemassa rahaa ja ta varaa nyt ollaan taas rosvoamassa.   TE LOPETATTE TÄN NYT. 

Varastelevat itäeurooppalaiset -hullulta on taas lääkkeet loppuneet...

Vierailija
37/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja en tarkoita pelkästään sanavalintoja, vaan myös puheen nuottia ja tyyliä, millä sanat sanotaaan.

Itse tunnistan heti ne, jotka ovat pk-seutulaisia jo useammassa polvessa ja ne, jotka ovat junantuomia.

Kerro mistä meidät tunnistaa. Tunnistan itsekin yleensä muut, mutten osaa tarkasti selittää mistä. Se on jokin puhetyylissä, sanavalinnoissa.

Tuuksä, meeksä , mä mee himaan, ooksä nähny mun puhelinta. Mihin sä meet. Mitä me syötäs. Mul o varvas kipee. Onks toi koira iha terve ku se ulvoo 

Näyttääpä hassulta kirjoitettuna. Eli lyhyen empiirisen tutkielman perusteella ainakin sanojen lyhentäminen ja nuotti. Helsinkiläiseksi väitetyn ja inhotun loppukiekaisun jätän nuorempien naishenkilöiden ominaisuudeksi

Vierailija
38/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadin slangin historiaa: 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Stadin_slangi

Vierailija
39/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuuksä, meeksä , mä mee himaan, ooksä nähny mun puhelinta. Mihin sä meet. Mitä me syötäs. Mul o varvas kipee. Onks toi koira iha terve ku se ulvoo 

Näyttääpä hassulta kirjoitettuna. Eli lyhyen empiirisen tutkielman perusteella ainakin sanojen lyhentäminen ja nuotti. Helsinkiläiseksi väitetyn ja inhotun loppukiekaisun jätän nuorempien naishenkilöiden ominaisuudeksi

Heh, tässä kohtaa nauratti ääneen: "Onks toi koira iha terve ku se ulvoo". Hyvin kiteytetty, tunnistan omani ja läheisteni puhetavan.

Vierailija
40/63 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä on Heset?

Metro on metro.

Sana raitsikka oli käytössä joskus 80-luvulla.

Muualla kuin Viipurissa ei ole ollut ratikkaa ja Turussa .  Helsingin raitsikka .  No mennään ratikalla . Me asuttiin joskus unioninkadulla Siltasaaren sillan kupeessa ja ratikka tömisi siinä mutta ne oli korkea lattiaiset mihin kiivettiin.  Nykyään on sentään lapsille parempi päästä rappusia.  Te vanhat pierut voitte tehdä hyvästelykierroksen vaikka Jätkäsaareen ja takaisin ratikalla. Tai kalasatamaan ja kävellen siltaa pitkin Korkeasaareen tai tutkia Ruoholahti sillat Jätkäsaari sillat.  Me käytiin jo kiertämässä uudet lähiöt ja sillat. Käyrämiekkajengiä tuotu tänne TAAS . 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi