Mistä syystä voi saada potkut koeajalla? Minkälaisia syitä tarvitaan?
Kommentit (26)
Koskee myös työntekijää, voi lähteä kälppimään heti, jos työ ei miellytä.
Olen saanut, enkä vielä tänäkään päivänä tiedä miksi. Uskoisin olevan juuri tuo, että henkilökemiat eivät natsanneet. Sekin on outoa, koska olen ollut muualla aina tosi tykätty.
Ne olivat elämäni ainoat potkut. Kaikissa muissa työpaikoissa minusta on tykätty ja työtäni ylistetty.
Vierailija:
Olen saanut, enkä vielä tänäkään päivänä tiedä miksi. Uskoisin olevan juuri tuo, että henkilökemiat eivät natsanneet. Sekin on outoa, koska olen ollut muualla aina tosi tykätty.Ne olivat elämäni ainoat potkut. Kaikissa muissa työpaikoissa minusta on tykätty ja työtäni ylistetty.
millaiset oli välinne potkujen antajan kanssa?
Vähän aikaa tuo vaivasi, mutta sain lähes heti työpaikan (paremman kuin tuo) ja siellä työskentelen vieläkin. Tässä uudessa paikassa vastaanotto on ollut samanlainen, kuin mihin olen aikaisemmin tottunut eli minusta tykätään ja työni hoidan loistavasti :)
Vierailija:
Vierailija:
Olen saanut, enkä vielä tänäkään päivänä tiedä miksi. Uskoisin olevan juuri tuo, että henkilökemiat eivät natsanneet. Sekin on outoa, koska olen ollut muualla aina tosi tykätty.Ne olivat elämäni ainoat potkut. Kaikissa muissa työpaikoissa minusta on tykätty ja työtäni ylistetty.
millaiset oli välinne potkujen antajan kanssa?
Syy voi olla mikä tahansa, myös muu kuin henkilöstä itsestään johtuva. Joillakin aloilla näitä on myös käytetty väärin: on tarvittu lyhytaikaista henkilöä ja palkattu muka vakituiseksi, jotta saadaan hyvät työntekijät.
Ainakaan ylipitkiin koeaikoihin ei kannata suostua, 3 tai 4 kk normaali.
työllistämistöissä on tuo 4kk koeaika siltikin)
Vierailija:
Syy voi olla mikä tahansa, myös muu kuin henkilöstä itsestään johtuva. Joillakin aloilla näitä on myös käytetty väärin: on tarvittu lyhytaikaista henkilöä ja palkattu muka vakituiseksi, jotta saadaan hyvät työntekijät.Ainakaan ylipitkiin koeaikoihin ei kannata suostua, 3 tai 4 kk normaali.
Syytä ei tarvitse ilmoittaa kummankaan osapuolen jos haluaa päättää työsuhteen.
Voi lähteä vaikka kesken päivän.
Työnantaja kirjoittaa työtodistukseen. Työnantaja päätti työsuhteen koeaikana tms. Työsuhde päättyi koeaikana.
Tämä sitten työkkäriin ja ei tule karenssia jos aloite on työnantajan puolelta.
Syy oli se (vakituinen, koeaika 4kk) että henkilökuntaan palaa äitiyslomalta työntekijä joten mua ei enää tarvita.
Mun mielestä tuo on epäasiallinen koeajanpurkuperuste.
myös siten että otetaan aina uusi työntekijä, joka taas "potkitaan pois" ennen koeajan päättymistä.
Molemmat osapuolet voivat koeajalla lopettaa työsuhteen sen kummemmin syytä ilmoittamatta. Raskaana olevan työntekijän työsuhdetta tosin ei voi koeajallakaan katkaista.
perusteella ettei naama miellytä.
Pitää olla selkeä syy. Esimerkiksi se ettei työt suju niinkuin on sovittu. Ammattitaito ei riitä tai ei sovellu jostain muusta syytä siihen työhän jota on palkattu tekemään.
Ja pätee molempiin suuntiin. Myöskään työntekijä ei voi vain lähteä. Jos saa vaikka koeajalla paremmin palkatun työn niin se ei riitä syyksi.
Tästä asiasta on tosi paljo väärää tietoa liikkeellä.
Siis koeajalla ei voi vaan käskeä lähtemään, vaikka niin monesti tehdäänkin. Se on laiton irtisanominen.
Ja koeajan pituus voi olla maksimissaan 4kk. Jos pitempi laitetaan työsopimukseen niin se ei ole lainvoimainen vaan katsotaan että koeaika päättyy 4kk päästä kuitenkin.
Sanoa, etä itselleni ei merkitse kohtaako henkilökemiat. En palkkaa itselleni kavereita. Toki se on mukavampaa jos kemiat toimii, mutta ei potkujen syy. Sillä on merkitystä kuinka työnsä hoitaa. Työnantajana tarkkailen täsmällisyyttä mm. töihin tulo, lähtö- yllättävän monella on tapana myöhästyä aina se muutama minuutti ja ennen lähtöä alkaa valmistelemaan töistä lähtöä 10-30 min aiemmin.
Työnantajan neuvominen , edellisestä työnantajasta , työpaikasta yksityiskohtainen kertominen on virhe. Odotan työntekijältä kykyä ymmärrystä salassapitovelvollisuudesta eli vaikka sitä ei missään kielletäkkään niin kuuluu ymmärtää nämä asiat.
Käytöstavat merkitsevät yllättävän paljon. Aina äänessä oleminen , keskeyttäminen jne. Kielii jatkosta.
Tarkkailen perusrehellisyyttä, ristiinpuhumista. Myös ulkoinen huoliteltu olemus on miellyttävämpi kuin hikinen homssu. Ei riitä että työhaastatteluun jaksaa vaivautua pukeutumaan. Toisaalta ylimenevä pukeutuminen ja meikki kertoo henkilöstä jotakin. Ulkonäöllä sinänsä ei ole väliä.
Olennaista ei siis ole se että osaako heti työn kaikki kuviot vaan moni muu asia.
Tässä muutama.
selitystä... sillä hetkellä. Kaksi päivää myöhemmin firmassa alkoi yt:t, joiden lopputuloksena lähti yli 1000 ihmistä. Lieneekö siinä ollut syy? Koeajalla oleva oli helppo potkaista, kun ei ollut ehtinyt edes työtään oppia. Kertoo kyllä firman politiikasta, kun ensin rekrytään rahalla työntekijä ja sitten parin viikon päästä ei tarvitakaan työntekijää ja on muutama muukin ylimääräinen.
Molemmat osapuolet voivat koeajalla lopettaa työsuhteen sen kummemmin syytä ilmoittamatta. Raskaana olevan työntekijän työsuhdetta tosin ei voi koeajallakaan katkaista.
Tämä ei pidä paikkansa! Koeajalla voi työsuhteen päättää vaikka työntekijä olisikin raskaana. Silloin vain on varauduttava siihen, että riitautustilanteessa työnantajalla on näyttöä työsuhteen purun syystä, joka ei saa olla työntekijän raskaus!
Tämä ei pidä paikkansa! Koeajalla voi työsuhteen päättää vaikka työntekijä olisikin raskaana. Silloin vain on varauduttava siihen, että riitautustilanteessa työnantajalla on näyttöä työsuhteen purun syystä, joka ei saa olla työntekijän raskaus!
näissä jutuissa on ollut koeajalla poispotkittu työntekijä joka on ollut raskaana.
perusteella ettei naama miellytä.
Pitää olla selkeä syy. Esimerkiksi se ettei työt suju niinkuin on sovittu. Ammattitaito ei riitä tai ei sovellu jostain muusta syytä siihen työhän jota on palkattu tekemään.
Ja pätee molempiin suuntiin. Myöskään työntekijä ei voi vain lähteä. Jos saa vaikka koeajalla paremmin palkatun työn niin se ei riitä syyksi.
Tästä asiasta on tosi paljo väärää tietoa liikkeellä.
Siis koeajalla ei voi vaan käskeä lähtemään, vaikka niin monesti tehdäänkin. Se on laiton irtisanominen.
Ja koeajan pituus voi olla maksimissaan 4kk. Jos pitempi laitetaan työsopimukseen niin se ei ole lainvoimainen vaan katsotaan että koeaika päättyy 4kk päästä kuitenkin.
Ja syytä ei tarvitse ilmoittaa. Riittää vain, että on koeaika. Ihan laillista on. Ja tietenkin työntekijäkin voi lähteä jos haluaa tuolla koeajalla.
firmat hyvikseen palkkaile ihmisiä ja sitten hankkiudu eroon koeajalla.
Rekryprosessi on yllättävän kallis ja syö yrityksen resursseja, jostain tuottavammasta.
Ja entäs sitten uuden henkilön kouluttaminen uuteen tehtävään. Koulutukset, toinen henkilö opastaa... On tutkittu, että uudella työntekijällä kestää keskimäärin 18 kk, ennen kuin pystyy suorittamaan töytä täysillä ja on "kotiutunut" yritykseen. (tietty jossain kaupan kassalla asia ei näin, mutta...)
Vierailija: