Henkilökohtaisen avustajan työ: saako avustettava pakottaa avustajan keräämään pulloja ja tölkkejä?
Itselleni avustettava määrää jatkuvasti iltavuoroja, jolloin lähdemme kaupungille ja puistoon kiertelemään, ja minun tehtäväni on kurkkia roskiksiin ja poimia muovikasseihin pulloja ja tölkkejä. Avustettava kulkee sähköpyörätuolillaan vieressä vahtimassa minua, joskus saattaa bongata jostain pullon tai tölkin lojumasta. Sitten mennään palauttamaan kerätyt, minun pitää tietenkin lapata ne palautusautomaattiin ja avustettava ottaa niistä tulleet panttirahat kokonaan itselleen. Tällaisen työvuoron jälkeen olen aina ihan likainen: vaatteet haisee oluelle, kaljalle ja ties mille ja vaatteet täynnä mustia tuhruja. Avustettava sanoo, että tämä on sitä mitä hän tekisi, jos kykenisi täysin liikkumaan itse, eli sellaista työtä, jota voi avustajalla teettää. Onko muka ok? : (
Kommentit (46)
Ap:lla tuli aika pitkäksi ja tällaisen tarinan tällä kertaa keksi.
Jos tarina olisi tosi, niin toivottavasti aloittajalla on edunvalvoja.
Vierailija kirjoitti:
Niin avustettavan pitäisi maksaa sinulle rokotukset kuntoon. Vaadi myös muiden ehdottomat hanskat. Ei ole leikin asia. Sinä olet töissä joten tuollaisten asioiden pitää olla kunnossa. Jos avustettava ei suostu ehtoihin niin sellaisesta paikasta voi lähteä.
No ei tuollaista työtä voi tietenkään teettää!
Vierailija kirjoitti:
Sinun tehtäväsi on avustaa, ei tehdä puolesta. Käske häntä työntämään käsi roskikseen, niin sinä avustat esim vahtimalla ettei pyörätuoli karkaa alta.
Just tämä, tehtävänä ei ole tehdä puolesta, vaan avustaa. Jos haluaa kerätä tölkkejä, niin avustetaan roskiksen vierelle ja sitten avustettava itse tonkii roskista. Jos ei siihen pysty, ei ko. tehtävää tehdä. Ainoastaan selkeästi hoivaan kuuluvat asiat, joita avustettava ei kykene tekemään, on avustajan tehtävä tyyliin vuodevaatteiden vaihtaminen.
Minä haluaisin olla katusoittaja, mutta en pysty (en osaa soittaa). Saanko avustajan soittamaan kadulle puolestani?
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin olla katusoittaja, mutta en pysty (en osaa soittaa). Saanko avustajan soittamaan kadulle puolestani?
Entä incel? Voiko hän ottaa avustajan joka lähestyy ja rakastelee naisia hänen puolestaan?
Ei tällaisia asioita oikeasti mistään nettipalstalta kysellä vaan siltä sosiaalityöntekijältä, joka huolehtii avustettavan asioista.