Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henkilökohtaisen avustajan työ: saako avustettava pakottaa avustajan keräämään pulloja ja tölkkejä?

Vierailija
05.07.2026 |

Itselleni avustettava määrää jatkuvasti iltavuoroja, jolloin lähdemme kaupungille ja puistoon kiertelemään, ja minun tehtäväni on kurkkia roskiksiin ja poimia muovikasseihin pulloja ja tölkkejä. Avustettava kulkee sähköpyörätuolillaan vieressä vahtimassa minua, joskus saattaa bongata jostain pullon tai tölkin lojumasta. Sitten mennään palauttamaan kerätyt, minun pitää tietenkin lapata ne palautusautomaattiin ja avustettava ottaa niistä tulleet panttirahat kokonaan itselleen. Tällaisen työvuoron jälkeen olen aina ihan likainen: vaatteet haisee oluelle, kaljalle ja ties mille ja vaatteet täynnä mustia tuhruja. Avustettava sanoo, että tämä on sitä mitä hän tekisi, jos kykenisi täysin liikkumaan itse, eli sellaista työtä, jota voi avustajalla teettää. Onko muka ok?  : (

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole OK.

Avustaja kyllä auttaa tekemään sen, minkä avustettava tekisi jos pystyisi itse, mutta ei se silti kaikkea maan ja taivaan väliltä tarkoita. Perustoiminnot avustetaan, kuten hygienia, pyykinhuolto, asunnon siivous, ruoanlaitto ja ruokailu, harrastuksiin liikkuminen, kauppareissut. Mutta ei todellakaan tehdä mitään mikä voi olla avustajalle vaarallista, esim. tuo tölkkien keräily, koska siinä on riski saada viiltoja, likaisten neulojen pistoja jne.

Itse olen avustajana ihan suoraan kieltäytynyt tietynlaisista tehtävistä, esim. en pese autoja, en maalaa taloa, en tyhjennä ja pese uima-allasta, en tyhjennä räystäitä jne. Ne on kaikki erikseen ostettavan ammattilaispalvelun tehtäviä.

Jestas miten härskejä pyyntöjä. Talonmaalaus ammattimaalarilla maksaisi useita tuhansia, edes kymppitonnilla ei varmaan omakotitaloa maalattaisi.

Vierailija
22/40 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla provo mutta itse työtä tehneenä en yhtään ihmettele etteikö olisi mahdollista tuollainen. Avustajia kyykytetään joidenkin avustettavien toimesta ihan kunnolla. 11 euron tuntipalkalla pitäisi olla siivooja, kokki, hoitaja, terapeutti, kuski, puutarhuri, lastenhoitaja, koiranulkoiluttaja, huoltomies...lista on loputon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus haettiin henkilökohtaista avustajaa joka olisi kaiken muun päälle trimmaustaitoinen. Hänen olisi pitänyt siis puunata avustettavan koira siinä sivussa.

Vierailija
24/40 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole missään nimessä ok!

Vierailija
25/40 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerätköön itse pullonsa, ei ole sun homma tonkia roskiksia.

Vierailija
26/40 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla firman kautta töissä eikä siten että avustettava on suoraan sun työnantaja.  Itse  isossa firmassa ollut nyt  9 vuotta avustajana   ja itse sen päätän ketä haluan avustaa ja ketä en.  Yksi avustettava on ollut sellainen missä kävin yhden kerran ja sitten sanoin pomolle että en enään mene sinne.

Vierailija
27/40 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai mieluummin avustat seksissä ja paskantamisessa?

Vierailija
28/40 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meidän firmassa ei avustaja tee niitä asioita mitä avustettava  pystyy itse tekemään esim. yksi yritti hyväksikäyttöä avustajia että tamppaisivat matot ym. 

Sillä asiakkaalla ei saa tehdä mitään kodinhoito hommia. Sen tunnit on vain vapaa-ajan avustukseen tarkoitettuja.

Vierailija
29/40 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ok, ja vaikka olisikin niin eiköhän ne pullorahatkin ole sinun, sinähän ne olet kerännyt.

Vierailija
30/40 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käräytä avustettava verottajalle pullonpalautustuloista. Hänhän ne pullot mielestään kerää, kun ottaa rahatkin.

Vierailija
31/40 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni jo sekin on hullua että jotkut avustettavat vaativat että avustajalla on auto jolla pitäisi kuskailla avustettavaa asioilla. Taksilla ne muutkin kulkee. 

Vierailija
32/40 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meidän firmassa ei avustaja tee niitä asioita mitä avustettava  pystyy itse tekemään esim. yksi yritti hyväksikäyttöä avustajia että tamppaisivat matot ym. 

Sillä asiakkaalla ei saa tehdä mitään kodinhoito hommia. Sen tunnit on vain vapaa-ajan avustukseen tarkoitettuja.

Mun kaverin avustajat tekee keittiöhommia ja käy kaupassa ja siivoaa. 

Ei ne mitään vapaa-ajanjuttuja varten ole pelkästään. 

Kaverini ottaa firmasta eikä ole itse työnantaja. Avustajista on vaikeaa löytää hyvää. Yksikin alkoi pomottaa ja vaatia itse määräämiään vuoroja jne. 

Vierailija
33/40 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni jo sekin on hullua että jotkut avustettavat vaativat että avustajalla on auto jolla pitäisi kuskailla avustettavaa asioilla. Taksilla ne muutkin kulkee. 

Tiedän avustettavan, jonka henkilökohtaiset avustajat hakee kaupasta ostokset ja vie avustettavalle. 

Vierailija
34/40 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja määrää työtehtävät ja kieltäytymisestä seuraa luonnollisesti karenssia.

Sekä palkasta pidätystä ja entistä kusisempia hommia...No ei vaiskaan. Oikeesti, en minä ainakaa menis tonkimaan vaan kieltäytyisn moisesta. Eiks ne palkat maksa yleensä kaupunki tai kunta, ota sos.toimen kanssa asia puheeksi. Se että hän tonkisi ei tarkoita mielestäni sitä että sinun pitää roskiksia tonkia, sehän on jo terveys riski. San sille ettei vakuutus varmaan kata...

Vierailija
35/40 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai mieluummin avustat seksissä ja paskantamisessa?

Aiheellinen kysymys. Näinhän se menee, että joudut valitsemaan, avustatko seksissä ja paskantamisessa vai tongitko roskiksia toisen puolesta.

Vierailija
36/40 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja määrää työtehtävät ja kieltäytymisestä seuraa luonnollisesti karenssia.

Se.riippuu. Meidän firmassa työntekijä määrittelee sen miten on käytettävissä ja millaisia työtehtäviä avustettavilla tekee. Työnantaja sitten katsoo sopivia vuoroja sen mukaan.

Vierailija
37/40 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää koskaan menkö töihin avustettavalle niin, että avustettava on itse työnantaja. Ilman muuta kannattaa mennä firman kautta, niin on tuki ja puskuri siinä välissä. 

Vierailija
38/40 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverini ottaa firmasta eikä ole itse työnantaja. Avustajista on vaikeaa löytää hyvää. Yksikin alkoi pomottaa ja vaatia itse määräämiään vuoroja jne. 

No kylllä sillä yhdellä nuorella avustettavalla ne tunnit on pelkästään vapaa-aikaan.  En sanonutksan mitenkään yleistäen.  Se on täysin avustettava kohtaista että missä asioissa pitää avustaa.

Vierailija
39/40 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kylllä sillä yhdellä nuorella avustettavalla ne tunnit on pelkästään vapaa-aikaan.  En sanonutksan mitenkään yleistäen.  Se on täysin avustettava kohtaista että missä asioissa pitää avustaa.

ja myös se on avustettava kohtaista että mitä saa tehdä ja mitä ei jos on sellaisia asioita mitä ei saa tehdä vaikka avustettava pyytäisi.  Mutta itse en ole niin tarkka. Hyvä jos on tekemistä eikä mitään sormien pyörittelyä. Aika kuluu nopeammin. 

Vierailija
40/40 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa kannattaa:

1. Pyytää työnantajalta suojavarusteita ja/tai välineitä jotka ovat sellaiset että sun paljas ihosi ei koskaan koske roskiin eikä roskiksiin

2. Jos sun pitäisi työntää mikään osa kädestäsi roskiksen sisäpuolelle, niin silloin lisäksi pyytää työnantajalta kirjallista arviota sen työn turvallisuudesta. Arviota tekemässä pitää olla ollut henkilö jolla on siihen pätevyys

Mikäli työnantaja ei anna noita kumpiakin niin sä voit työturvallisuuslain 23 pykälän mukaisesti pidättäytyä kyseistä työtehtävästä koska sä koet että sen tekeminen olisi vaarallista. Silloin sun kuitenkin pitäisi lopettaa työstä pidättäytyminen siinä vaiheessa kun nuo asiat on hoidettu kuntoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan