Henkilökohtaisen avustajan työ: saako avustettava pakottaa avustajan keräämään pulloja ja tölkkejä?
Itselleni avustettava määrää jatkuvasti iltavuoroja, jolloin lähdemme kaupungille ja puistoon kiertelemään, ja minun tehtäväni on kurkkia roskiksiin ja poimia muovikasseihin pulloja ja tölkkejä. Avustettava kulkee sähköpyörätuolillaan vieressä vahtimassa minua, joskus saattaa bongata jostain pullon tai tölkin lojumasta. Sitten mennään palauttamaan kerätyt, minun pitää tietenkin lapata ne palautusautomaattiin ja avustettava ottaa niistä tulleet panttirahat kokonaan itselleen. Tällaisen työvuoron jälkeen olen aina ihan likainen: vaatteet haisee oluelle, kaljalle ja ties mille ja vaatteet täynnä mustia tuhruja. Avustettava sanoo, että tämä on sitä mitä hän tekisi, jos kykenisi täysin liikkumaan itse, eli sellaista työtä, jota voi avustajalla teettää. Onko muka ok? : (
Kommentit (40)
Voi olla provo mutta itse työtä tehneenä en yhtään ihmettele etteikö olisi mahdollista tuollainen. Avustajia kyykytetään joidenkin avustettavien toimesta ihan kunnolla. 11 euron tuntipalkalla pitäisi olla siivooja, kokki, hoitaja, terapeutti, kuski, puutarhuri, lastenhoitaja, koiranulkoiluttaja, huoltomies...lista on loputon.
Joskus haettiin henkilökohtaista avustajaa joka olisi kaiken muun päälle trimmaustaitoinen. Hänen olisi pitänyt siis puunata avustettavan koira siinä sivussa.
Kerätköön itse pullonsa, ei ole sun homma tonkia roskiksia.
Kannattaa olla firman kautta töissä eikä siten että avustettava on suoraan sun työnantaja. Itse isossa firmassa ollut nyt 9 vuotta avustajana ja itse sen päätän ketä haluan avustaa ja ketä en. Yksi avustettava on ollut sellainen missä kävin yhden kerran ja sitten sanoin pomolle että en enään mene sinne.
Ai mieluummin avustat seksissä ja paskantamisessa?
Ainakin meidän firmassa ei avustaja tee niitä asioita mitä avustettava pystyy itse tekemään esim. yksi yritti hyväksikäyttöä avustajia että tamppaisivat matot ym.
Sillä asiakkaalla ei saa tehdä mitään kodinhoito hommia. Sen tunnit on vain vapaa-ajan avustukseen tarkoitettuja.
Ei ole ok, ja vaikka olisikin niin eiköhän ne pullorahatkin ole sinun, sinähän ne olet kerännyt.
Käräytä avustettava verottajalle pullonpalautustuloista. Hänhän ne pullot mielestään kerää, kun ottaa rahatkin.
Mielestäni jo sekin on hullua että jotkut avustettavat vaativat että avustajalla on auto jolla pitäisi kuskailla avustettavaa asioilla. Taksilla ne muutkin kulkee.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meidän firmassa ei avustaja tee niitä asioita mitä avustettava pystyy itse tekemään esim. yksi yritti hyväksikäyttöä avustajia että tamppaisivat matot ym.
Sillä asiakkaalla ei saa tehdä mitään kodinhoito hommia. Sen tunnit on vain vapaa-ajan avustukseen tarkoitettuja.
Mun kaverin avustajat tekee keittiöhommia ja käy kaupassa ja siivoaa.
Ei ne mitään vapaa-ajanjuttuja varten ole pelkästään.
Kaverini ottaa firmasta eikä ole itse työnantaja. Avustajista on vaikeaa löytää hyvää. Yksikin alkoi pomottaa ja vaatia itse määräämiään vuoroja jne.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni jo sekin on hullua että jotkut avustettavat vaativat että avustajalla on auto jolla pitäisi kuskailla avustettavaa asioilla. Taksilla ne muutkin kulkee.
Tiedän avustettavan, jonka henkilökohtaiset avustajat hakee kaupasta ostokset ja vie avustettavalle.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja määrää työtehtävät ja kieltäytymisestä seuraa luonnollisesti karenssia.
Sekä palkasta pidätystä ja entistä kusisempia hommia...No ei vaiskaan. Oikeesti, en minä ainakaa menis tonkimaan vaan kieltäytyisn moisesta. Eiks ne palkat maksa yleensä kaupunki tai kunta, ota sos.toimen kanssa asia puheeksi. Se että hän tonkisi ei tarkoita mielestäni sitä että sinun pitää roskiksia tonkia, sehän on jo terveys riski. San sille ettei vakuutus varmaan kata...
Vierailija kirjoitti:
Ai mieluummin avustat seksissä ja paskantamisessa?
Aiheellinen kysymys. Näinhän se menee, että joudut valitsemaan, avustatko seksissä ja paskantamisessa vai tongitko roskiksia toisen puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja määrää työtehtävät ja kieltäytymisestä seuraa luonnollisesti karenssia.
Se.riippuu. Meidän firmassa työntekijä määrittelee sen miten on käytettävissä ja millaisia työtehtäviä avustettavilla tekee. Työnantaja sitten katsoo sopivia vuoroja sen mukaan.
Älkää koskaan menkö töihin avustettavalle niin, että avustettava on itse työnantaja. Ilman muuta kannattaa mennä firman kautta, niin on tuki ja puskuri siinä välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini ottaa firmasta eikä ole itse työnantaja. Avustajista on vaikeaa löytää hyvää. Yksikin alkoi pomottaa ja vaatia itse määräämiään vuoroja jne.
No kylllä sillä yhdellä nuorella avustettavalla ne tunnit on pelkästään vapaa-aikaan. En sanonutksan mitenkään yleistäen. Se on täysin avustettava kohtaista että missä asioissa pitää avustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kylllä sillä yhdellä nuorella avustettavalla ne tunnit on pelkästään vapaa-aikaan. En sanonutksan mitenkään yleistäen. Se on täysin avustettava kohtaista että missä asioissa pitää avustaa.
ja myös se on avustettava kohtaista että mitä saa tehdä ja mitä ei jos on sellaisia asioita mitä ei saa tehdä vaikka avustettava pyytäisi. Mutta itse en ole niin tarkka. Hyvä jos on tekemistä eikä mitään sormien pyörittelyä. Aika kuluu nopeammin.
Tuossa tilanteessa kannattaa:
1. Pyytää työnantajalta suojavarusteita ja/tai välineitä jotka ovat sellaiset että sun paljas ihosi ei koskaan koske roskiin eikä roskiksiin
2. Jos sun pitäisi työntää mikään osa kädestäsi roskiksen sisäpuolelle, niin silloin lisäksi pyytää työnantajalta kirjallista arviota sen työn turvallisuudesta. Arviota tekemässä pitää olla ollut henkilö jolla on siihen pätevyys
Mikäli työnantaja ei anna noita kumpiakin niin sä voit työturvallisuuslain 23 pykälän mukaisesti pidättäytyä kyseistä työtehtävästä koska sä koet että sen tekeminen olisi vaarallista. Silloin sun kuitenkin pitäisi lopettaa työstä pidättäytyminen siinä vaiheessa kun nuo asiat on hoidettu kuntoon.
Jestas miten härskejä pyyntöjä. Talonmaalaus ammattimaalarilla maksaisi useita tuhansia, edes kymppitonnilla ei varmaan omakotitaloa maalattaisi.