Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henkilökohtaisen avustajan työ: saako avustettava pakottaa avustajan keräämään pulloja ja tölkkejä?

Vierailija
05.07.2026 |

Itselleni avustettava määrää jatkuvasti iltavuoroja, jolloin lähdemme kaupungille ja puistoon kiertelemään, ja minun tehtäväni on kurkkia roskiksiin ja poimia muovikasseihin pulloja ja tölkkejä. Avustettava kulkee sähköpyörätuolillaan vieressä vahtimassa minua, joskus saattaa bongata jostain pullon tai tölkin lojumasta. Sitten mennään palauttamaan kerätyt, minun pitää tietenkin lapata ne palautusautomaattiin ja avustettava ottaa niistä tulleet panttirahat kokonaan itselleen. Tällaisen työvuoron jälkeen olen aina ihan likainen: vaatteet haisee oluelle, kaljalle ja ties mille ja vaatteet täynnä mustia tuhruja. Avustettava sanoo, että tämä on sitä mitä hän tekisi, jos kykenisi täysin liikkumaan itse, eli sellaista työtä, jota voi avustajalla teettää. Onko muka ok?  : (

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä?

Vierailija
2/38 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ällöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja määrää työtehtävät ja kieltäytymisestä seuraa luonnollisesti karenssia.

Vierailija
4/38 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

hih hih

Vierailija
5/38 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko työturvallisuudestasi huolehdittu. Viiltosuojahanskat ja joku kouratyökalu kaiveluun. Jos ei, niin työsuojeluun yhteys. Ei tuo ole ok.

Vierailija
6/38 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota avustettavalle diiliä: sinä et lähde pullonkeruuseen, vaan maksat palkastasi osan avustettavalle itselleen. Näin hän saa enemmän rahaa kuin pulloista saisi, ja sinä vältyt likaiselta työltä.

Vierailija
7/38 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdota avustettavalle diiliä: sinä et lähde pullonkeruuseen, vaan maksat palkastasi osan avustettavalle itselleen. Näin hän saa enemmän rahaa kuin pulloista saisi, ja sinä vältyt likaiselta työltä.

No ei todellakaan mitään tällaista. Eikä tuo pullojen kaiveluttaminen roskiksista ole ok.

Vierailija
8/38 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä laita kättä roskikseen, siellä voi olla neuloja tai siruja. 

kysy liiton mielipidettä asiaan, ainakin hanskat pitää tulla työantajan toimesta.

Vierailija
9/38 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö hän kykene ihan itse käsillään ottamaan pulloja ?   Tai sillä roskapihti jutulla. Aika pahasti kohtelee sinua kun kostaa sen että on joutunut pyörä tuoliin. 

Vierailija
10/38 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumeneulojen verisiä ruiskuja , koronanenäliinoja roskissa.  Nythän sinä teet kahta työtä kun saat palkan vain yhdestä . 

Vierailija
11/38 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla myös rokotukset kunnossa. Jäykkäkouristus ainakin.

Mutta joo. En usko, että avustettavalla on oikeus teettää mokomaa hommaa. Sen vielä ymmärtäisi, että poimitaan maassa lojuva pullo tai tölkki satunnaisesti mukaan. Muttei todella mitään iltavuoroja tuohon.

Vierailija
12/38 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku sanoi niin vaadi viiltosuojahanskat. En tiedä mitä liitto sanoisi vaatteiden likaantumisesta. Yhtään pulloa tai tölkkiä en ilman oikeanlaisia hanskoja tai apuvälineitä keräisi. Ei henkilökohtainen avustaja mikään orja ole vaikka usein avustettavat niin kuvittelevat.

Vierailija
13/38 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustaja ei ole roskisdyykkari. 

Vierailija
14/38 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole OK.

Avustaja kyllä auttaa tekemään sen, minkä avustettava tekisi jos pystyisi itse, mutta ei se silti kaikkea maan ja taivaan väliltä tarkoita. Perustoiminnot avustetaan, kuten hygienia, pyykinhuolto, asunnon siivous, ruoanlaitto ja ruokailu, harrastuksiin liikkuminen, kauppareissut. Mutta ei todellakaan tehdä mitään mikä voi olla avustajalle vaarallista, esim. tuo tölkkien keräily, koska siinä on riski saada viiltoja, likaisten neulojen pistoja jne.

Itse olen avustajana ihan suoraan kieltäytynyt tietynlaisista tehtävistä, esim. en pese autoja, en maalaa taloa, en tyhjennä ja pese uima-allasta, en tyhjennä räystäitä jne. Ne on kaikki erikseen ostettavan ammattilaispalvelun tehtäviä.

Vierailija
15/38 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin avustettavan pitäisi maksaa sinulle rokotukset kuntoon. Vaadi myös muiden ehdottomat hanskat. Ei ole leikin asia. Sinä olet töissä joten tuollaisten asioiden pitää olla kunnossa. Jos avustettava ei suostu ehtoihin niin sellaisesta paikasta voi lähteä. 

Vierailija
16/38 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteys liittoon ja kerro tuo mitä meille kerroit. Avustettavan on tarkoitus mahdollistaa normaali arki, ei roskisten kaivelu 20 sentin toivossa ole normaalia. Kohta joudut myymään itseäsi, kun avustettava tekisi varmaan sitäkin mikäli liikkumaan pystyisi.

Vierailija
17/38 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustettava siis sanoo  että tätä hän tekisi, jos kykenisi liikkumaan. Entä jos hän olisi prostituoitu, jos kykenisi liikkumaan? Pitäisikö avustajan siinä tapauksessa harjoittaa prostituutiota avustettavan puolesta?

Vierailija
18/38 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun tehtäväsi on avustaa, ei tehdä puolesta. Käske häntä työntämään käsi roskikseen, niin sinä avustat esim vahtimalla ettei pyörätuoli karkaa alta.

Vierailija
19/38 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteys liittoon ja kerro tuo mitä meille kerroit. Avustettavan on tarkoitus mahdollistaa normaali arki, ei roskisten kaivelu 20 sentin toivossa ole normaalia. Kohta joudut myymään itseäsi, kun avustettava tekisi varmaan sitäkin mikäli liikkumaan pystyisi.

Korjaus, avustajan

Vierailija
20/38 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sadepäivän kunniaksi tällainen. 0/5.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan