Miksi jotkut eivät malta parannella flunssaa kunnolla?
Tunnen muutaman ihmisen, joille flunssa on aina vähintään kuukauden projekti. Työkaverini on tästä malliesimerkki.
Kaava menee aina samalla tavalla. Ensin ollaan saikulla pari päivää, sitten pari päivää niiskutellaan töissä, olo alkaa jo vähän kohentua... ja sitten viikonloppuna pitääkin lähteä mökille kaatamaan koko metsä puista, osallistua maratonille, hiihtää sata kilometriä tai muuten vain rehkiä aamusta iltaan. Maanantaina ollaan taas töissä yskimässä ja valitetaan, että "ei tämä flunssa vaan ota parantuakseen".
Sitten sama toistuu seuraavana viikonloppuna. Vähän parempi olo -> täysi suoritus päälle -> taas yskitään ja niiskutetaan. Lopputuloksena pieni flunssa kestää vähintään neljä viikkoa, ja siinä sivussa koko työpaikka saa kuunnella köhimistä ja arpoa, onko seuraava tartunnan saanut minä.
Ymmärrän, ettei elämä pysähdy flunssan takia, mutta välillä mietin, onko lepääminen heidän mielestään joku luonteen heikkous. Miksi on niin vaikea antaa keholle pari rauhallista päivää, että tauti menisi oikeasti ohi?
Olen ääriesimerkki: jättäydyn kotiin ensimmäisestä flunssan oireesta, jos täytyy kävellä niin kävelen korostetun hitaasti, etten vaan hengästy tai syke nouse, ja simsalabim flunssani onkin parissa päivässä ohi.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on ainakin vaikea sanoa, milloin on riittävän terve. Töistä on vaikea olla pois vain sen taia, että en nyt oikein tiedä, olenko työkuntoinen vai en. Työt kaatuvat työkavereiden niskaan. Mulla ei ole juuri koskaan kuumetta, kun sairastan, joten ylipäätään on vaikea sanoa, mikä on se piste, kun pitää jäädä töistä pois.
Se piste, kun muiden täytyy kuunnella jatkuvaa niiskutusta ja yskimistä, ja työkavereita vituttaa ja kuvottaa... Kukaan ei halua sairastua flunssaan.
Mulla oli kaksi vuotta sitten kaksi kuukautta kestänyt yskä. Olisko sun neuvo ollut olla koko sen kaksi kuukautta poissa töistä? Kukahan lääkäri olisi sellaisen saikun kirjoittanut...
Eikä tuollainen kahden kuukauden yskä myöskään ole kahta kuukautta tartuttava. Näin kirjoitettiin jopa koronasta silloin pahimpaan aikaan, että karanteenin voi lopettaa kun on muuten parantunut, vaikka vielä yskisikin.
Tuossa viestissä sanottiin, että pitäisi olla poissa, jos työkaverit joutuvat kuuntelemaan koko ajan jatkuvaa yskimistä.
Pysy poissa sitten!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on ainakin vaikea sanoa, milloin on riittävän terve. Töistä on vaikea olla pois vain sen taia, että en nyt oikein tiedä, olenko työkuntoinen vai en. Työt kaatuvat työkavereiden niskaan. Mulla ei ole juuri koskaan kuumetta, kun sairastan, joten ylipäätään on vaikea sanoa, mikä on se piste, kun pitää jäädä töistä pois.
Se piste, kun muiden täytyy kuunnella jatkuvaa niiskutusta ja yskimistä, ja työkavereita vituttaa ja kuvottaa... Kukaan ei halua sairastua flunssaan.
Mulla oli kaksi vuotta sitten kaksi kuukautta kestänyt yskä. Olisko sun neuvo ollut olla koko sen kaksi kuukautta poissa töistä? Kukahan lääkäri olisi sellaisen saikun kirjoittanut...
Eikä tuollainen kahden kuukauden yskä myöskään ole kahta kuukautta tartuttava. Näin kirjoitettiin jopa koronasta silloin pahimpaan aikaan, että karanteenin voi lopettaa kun on muuten parantunut, vaikka vielä yskisikin.
Tuossa viestissä sanottiin, että pitäisi olla poissa, jos työkaverit joutuvat kuuntelemaan koko ajan jatkuvaa yskimistä.
Pysy poissa sitten!
Ilmeisesti lukeminen on sen verran vaikeaa, että palataan siihen alkuun: ei kukaan työterveyslääkäri kirjoita kahden kuukauden sairaslomaa yskästä. Riittääkö tää jankkaus jo?
Vierailija kirjoitti:
Flunssahan kestää 2 viikkoa hoitamatta ja 14 vrk hoidettuna. Eipä taida monessakaan työpaikassa saada palkallista saikkua 2 viikkoa flunssan takia. Mulle kelpaisi kyllä.
Sinä puhut nyt influenssasta. Perusnuha kestää max. viikon.
Vierailija kirjoitti:
Mulle käy aina noin. Nytkin on flunssa kestänyt viikkokausia, kun en jaksa pysyä pois töistä, salilta, uimasta…..mä en vaan ikinä opi.
Kannattaa oppia ennen kuin tulee sydänlihastulehdus.