Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Otatko vieraita vastaan jos ilmoittavat 2 päivää ennen että ovat tulossa?

Vierailija
04.07.2026 |

Miten on?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset unohtavat myös sen että jos menee toisen luokse kylää tai yökylään, on sitten velvollisuus pyytää isännät vastavierailulle. 

Jos oma koti on omasta mielestä jotenkin kauhea tai mökkiä jonne vieraita voisi pyytää ei ole, voi aina vaikka järjestää jonkun teatterin, konsertin tai muuta kivaa vastapalveluksena isännille. Näin omat ystävämme toimivat.

Vierailija
22/36 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Minä päätän, milloin otan vieraita vastaan. Se ei ole mikään ilmoitusasia, että vieras kertoo, milloin tulee ja milloin minun on oltava valmiina palvelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti, ilmoittaako joku menevänsä toiselle kylään ?

Missä junttilassa ap oikein asuu ?

Ei kai kukaan kutsumatta mene kenellekään kylään?

Vierailija
24/36 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista ei ilmoiteta.

Vierailija
25/36 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Meillä varoaika on aina sen kaksi viikkoa. Siinä ajassa ehtii budjetoida, suunnitella, tehdä hankintoja ja järjestellä tilat väkimäärään sopiviksi. Meille ei siis voi ilmestyä vaan oven taakse, koska emme avaa, emmekä päästä sisälle vaikka olisi kuinka tuttu ihminen kyseessä. Ihmisillä täytyy olla kotirauha ja oma tila.

Vierailija
26/36 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. En ota vastaan ketään joka ilmoittaa tulevansa kylään.

En minäkään. Eri juttu on, jos kysyy 😊

Vierailija
27/36 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin. JOs joku tulee yllätysvierailulle, tai kutsuu itse itsensä vierialemaan kodissani, niin hän tietenkin tuo mukanaan myös vuodevaatteet ja ruokansa. 

Vierailija
28/36 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin. JOs joku tulee yllätysvierailulle, tai kutsuu itse itsensä vierialemaan kodissani, niin hän tietenkin tuo mukanaan myös vuodevaatteet ja ruokansa. 

Helsingissä ei ainakaan ole tapana mennä yllätysvierailulle minnekään. Joskus kaverit käyvät ovella tuomassa jotain tai hoitamassa jotain asiaa, mutta silloinkin soittavat aina ensin.  

Isännillä voi olla työkiireitä, sovittuja menoja tai muita vieraita, eikä toisen elämän sotkeminen yllätysvierailulla todellakaan ole kohteliasta.

Omant ystävämme ovat ainakin hyvin kiireisiä ja vapaa-aikakin on melko aikataulutettua. Liikuntaharrastuksia ym on paljon.

Vierailija
29/36 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset unohtavat myös sen että jos menee toisen luokse kylää tai yökylään, on sitten velvollisuus pyytää isännät vastavierailulle. 

Jos oma koti on omasta mielestä jotenkin kauhea tai mökkiä jonne vieraita voisi pyytää ei ole, voi aina vaikka järjestää jonkun teatterin, konsertin tai muuta kivaa vastapalveluksena isännille. Näin omat ystävämme toimivat.

Joo, on olemassa tällainen muita hyväksikäyttävä ihmistyyppi joka ilmestyy perheineen toisen loma-asunnolle vuodesta toiseen, mutta ei koskaan pyydä ketään vastavierailulle.

Vaikea tajuta mitä näiden ihmisten päässä oikein liikkuu. Onko se vaan alemmissa sosiaaliluokissa kasvaneiden moukkamaisuutta ja käytöstapojen puutetta vai ihan puhdasta ahneutta ?

Vierailija
30/36 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille ei kyllä tule kukaan oven taakse edes omien lakanoiden ja ruokien kanssa.

Vierailija
31/36 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ainakaan 20 vuoteen ottanut enää vastaan sellaisia vieraita, jotka vain ilmoittavat tulevansa yökylään. Kyllähän sukulaistenkin kesken pitää odottaa kutsua. Yksi tällainen on ollut erityisen sitkeä, vaikka istuikin vieraineen autossa pihassa, kun ilmaantui sinne kutsumatta ja sanoin, että vierailu ei sovi. Hänellä siis oli tapana tuoda täysin tuntemattomiakin meille kahville ohiajaessaan. Valitettavasti oli jo unohtanut tuolloisen loukkaantumisensa, kun taas pari kuukautta sitten soitti istuvansa talomme edessä autossa ihmeissään, kun ei pääse sisälle. Emme olleet kotona. 

Mikä helvetti siinä on, että tällaiset ihmiset eivät opi? Menee välit, kun näitä perusjuttuja ei opita edes opettamalla. Ei tarvitse tulla kyläilemään meille enää ikinä tuolla tyylillä.

Vierailija
32/36 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ainakaan 20 vuoteen ottanut enää vastaan sellaisia vieraita, jotka vain ilmoittavat tulevansa yökylään. Kyllähän sukulaistenkin kesken pitää odottaa kutsua. Yksi tällainen on ollut erityisen sitkeä, vaikka istuikin vieraineen autossa pihassa, kun ilmaantui sinne kutsumatta ja sanoin, että vierailu ei sovi. Hänellä siis oli tapana tuoda täysin tuntemattomiakin meille kahville ohiajaessaan. Valitettavasti oli jo unohtanut tuolloisen loukkaantumisensa, kun taas pari kuukautta sitten soitti istuvansa talomme edessä autossa ihmeissään, kun ei pääse sisälle. Emme olleet kotona. 

Mikä helvetti siinä on, että tällaiset ihmiset eivät opi? Menee välit, kun näitä perusjuttuja ei opita edes opettamalla. Ei tarvitse tulla kyläilemään meille enää ikinä tuolla tyylillä.

PS. Olen siis lukuisia kertoja sanonut tälle ihmiselle, että soita hyvissä ajoin, jos olet tulossa niin katsotaan sopiiko. Onko se vittuilua vain mitä ihmeen hidasjärkisyyttä, kun ei mene perille? Älyllisesti normaali ja muuten fiksu ihminen kyllä. Kyvyttömyys kunnioittaa muiden rajoja se ainakin on.

Vierailija
33/36 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei tulla, meille kutsutaan.

Vierailija
34/36 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en ole kotona,niin en tietenkään voi ottaa vieraita vastaan.

Vierailija
35/36 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä että joku ilmoittaa tulevansa yökylään/lomalle enkä sitä että kahville tms ei myöskään saa mennä ilman kutsua enkä että on velvollisuus kutsua vastavierailulle. Minun kohdalla se menee tyyliin näin: minä: voisin tulla käymään joku päivä päivä. Kaveri: joo tuu ihmeessä. Milloin sopisi? Minä: vaikka milloin töitten jälkeen. Milloin sulle? Jne. Noi tilanteet mitä kommenteissa on ei kuulosta edes ystävyyksiltä, en tiedä mitä ne on mutta en ihmettele enää että Suomessa on niin paljon yksinäisiä.

Vierailija
36/36 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tulossa mihin? Häihin vai kahville?