Kuinka paljon vietät yhteistä kesälomaa puolisosi kanssa?
Jos sinulla on kesäloma samaan tai ainakin osittain samaan aikaan puolisosi kanssa, niin kuinka paljon matkustelette tai vietätte aikaa yhdessä loman aikana? Onko kummallakin omat menonsa/reissunsa vai suunnitteletteko aktiviteetit yhdessä`?
Mun mutsi ihmetteli, kun hänen veljenpoika, joka on yli 10 vuotta ollut yhdessä puolisonsa kanssa ja heillä on alakouluikäinen lapsi, niin he silti touhuilevat omiaan. Toisella on omat reissunsa ja toisella omansa. Kun mutsini mielestä avioliitossa ollessa kun on yhteisiä nuoria lapsia, niin yleensä sitä yhdessä vietetään loma koko perheenä...
Kommentit (50)
Koko loma yhdessä, tietenkin. Kuka nyt ei oman rakkaansa kanssa lomaansa viettäisi. Matkustamme ensin kolmisen viikkoa ja sen jälkeen mökille tai oleilua muuten Suomessa.
N44 & M52, naimisissa 10 v, ei lapsia.
Kommenttien perusteella selvästi havaittavissa, että pariskunnat, joilla ei ole harrastuksia, viettävät lomaansa yhdessä. Aktiivisemmat taas kaipaavat omaakin aikaa omille jutuilleen.
Vierailija kirjoitti:
Kommenttien perusteella selvästi havaittavissa, että pariskunnat, joilla ei ole harrastuksia, viettävät lomaansa yhdessä. Aktiivisemmat taas kaipaavat omaakin aikaa omille jutuilleen.
Varmasti näin. Tunnen kyllä myös pariskuntia, joilla on yhteinen harrastus. Esimerkiksi yksi kaveripariskunta harrastaa triathlonia. He käyttävät lomansa kisareissuihin tai harjoitusleireihin.
Osalla pariskunnista on varmasti myös niin, että vaikkapa mökkeilevät yhdessä, mutta siellä mökillä sitten kuitenkin puuhailevat omia juttujaan. Toinen vaikka kalastaa ja toinen neuloo ja lukee. Eli lomailevat yhdessä samassa, mutta se mökkeily mahdollistaa oman harrastuksen siinä ohessa.
Meillä on 4 viikkoa yhteistä loma-aikaa. Just tultiin Euroopanreissulta. Seuraavaksi minä menen festareille kavereiden kanssa. Ensi viikonloppuna toisille äitini kanssa. Sitten yhdessä kavereiden mökkireissulle miehen kanssa, ja sieltä suoraan kotimaanmatkalle miehen kanssa myös. Nämä ns. väliajat ollaan pääasiassa yhdessä esim. terasseilla, mutta molemmilla on omia menoja myös
Lapsia ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on opettajan pitkä kesäloma, miehellä 2 viikkoa. Keksin suurimman osan kesästä lapsille tekemistä. Mies saa sitten oman kesälomansa touhuta harrastuksissaan.
Voin tulla touhuamaan kanssasi 8 vkoksi, uun miehesi on töissä. T. Sinkku-ope
Me vietämme kaikki lomat yhdessä, ollaan sitten kotimaassa tai ulkomailla. Ei olla vielä tarvittu omaa lomaa, mutta toki jotain muutaman tunnin omia menoja on lomillakin. Meillä on iso talo ja piha eli ihan kylki-kyljessä ei tarvitse olla kun puuhaillaan kotona jotain. Ihan hyvin on sujunut yli 30v
Sama meillä. 11vkoa yhteistä aikaa ja 30v yhdessä. 14 viikkoa ollaan tuohon päälle sitten eri maissa, ei pääse kyllästymään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne pariskuntien yhteiset lomatekemiset oikein on?
Minä tykkään meillä puuhastella tontilla, käydä kukka- ja rautakaupoilla, rakennella ja laittaa jotain pientä. Tämän kesän projekti on pari uutta istutusallasta muurikivistä.
Miestä ei voisi vähempää kiinnostaa, vaan viettää aikaansa mieluiten urheillessa ja tekee myös kavereidensa kanssa reissun asian tiimoilta.
Minua kiinnostaa jotkin kesätapahtumat. Miestä ei niin tippaakaan. Joten menen niihin käymään mieluummin ystäväni kanssa, jota ne myös kiinnostavat.
Vastaavasti minua ei voisi vähempää kiinnostaa lähteä Tahkolle maastopyöräilemään, tai Portugaliin pelaamaan golffia viikoksi jne.
Toki olemme olleet yhdessä nyt 18 vuotta, joten ehkä sitä kautta elämässä on aikalailla muutakin kuin sellainen kylki-kyljessä oleskelu.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten noin erilaisilla kiinnostuksenkohteilla ylipäätään päätyy yhteen?
Kyllä kai nyt ihmisten mielenkiinnon aiheet muuttuvat myös elämän aikana? Parikymppisenä minä ja mieheni molemmat pidimme esimerkiksi lumilautailusta. Tapasimmekin talvilomareissulla. Sittemmin itselläni se on jäänyt taka-alalla ja lasken ehkä päivän-kaksi vuodessa hiihtolomalla, mutta mies on jatkanut laskemista innolla ja käy talvisin kaereidensa kanssa useammankin laskureissun Alpeilla, Norjassa jne. Säästää siihen osa kesälomistaan/vaihdetuista lomavapaista.
Vastaavasti itsellä myös tuollainen kotoilu ml. pihatyöt on tullut elämään vasta tässä nelikymppisenä. Kuten vaikkapa marjassa käynti on itselle mukavaa tekemistä nykyään. Miestä ei edelleenkään moinen kiinnosta.
Voin kuvitella, että 10 vuoden päästä voi olla taas joku uusi harrastus, tai mielenkiinnon kohde, puolin ja toisin.
Itse miellän, että yhteiselo on paljon muutakin kuin yhteiset harrastukset ja vapaa-ajan mielenkiinnon kohteet. Tuntuisi jopa vähän oudolta, jos kaikki tekeminen olisi aina yhdessä pariskuntana vs. kavereiden kanssa.
-Eri
Sama täällä: tavattiin miehen kanssa 20 vuotta sitten yhteisen urheiluharrastuksen kautta, mutta sittemmin miehen harrastus on muuttanut muotoaan kisaamisesta ultramatkoihin, kun taas oma harrastukseni on loppunut kokonaan (käytönnössä talvettomassa ulkomaassa ihan eri laji kuin Suomen ilmastossa) - ja siinä missä mies on ultramatkojensa parissa, mä pyörin kotona lemmikkieläinten kanssa, ja se on nykyään mun juttuni, toisin kuin silloin 20 vuotta sitten.
Ja itse aiheeseen, kesälomilla kyllä varsin paljon käytetään aikaa just niihin omiin juttuihin, joita ei arjessa ehdi, joten melko paljon touhutaan erillään, mutta en mä sitä pahana pidä, koska arjessa ollaan ihan valtaosa ajasta yhdessä, sitä suuremmalla syyllä, kun töitäkin tehdään molemmat kotoa käsin.
Tänäkään kesänä meillä ei ole lomaa samaan aikaan. Tehdään pari viikonloppureissua, siinä se.
Kyllä kai nyt ihmisten mielenkiinnon aiheet muuttuvat myös elämän aikana? Parikymppisenä minä ja mieheni molemmat pidimme esimerkiksi lumilautailusta. Tapasimmekin talvilomareissulla. Sittemmin itselläni se on jäänyt taka-alalla ja lasken ehkä päivän-kaksi vuodessa hiihtolomalla, mutta mies on jatkanut laskemista innolla ja käy talvisin kaereidensa kanssa useammankin laskureissun Alpeilla, Norjassa jne. Säästää siihen osa kesälomistaan/vaihdetuista lomavapaista.
Vastaavasti itsellä myös tuollainen kotoilu ml. pihatyöt on tullut elämään vasta tässä nelikymppisenä. Kuten vaikkapa marjassa käynti on itselle mukavaa tekemistä nykyään. Miestä ei edelleenkään moinen kiinnosta.
Voin kuvitella, että 10 vuoden päästä voi olla taas joku uusi harrastus, tai mielenkiinnon kohde, puolin ja toisin.
Itse miellän, että yhteiselo on paljon muutakin kuin yhteiset harrastukset ja vapaa-ajan mielenkiinnon kohteet. Tuntuisi jopa vähän oudolta, jos kaikki tekeminen olisi aina yhdessä pariskuntana vs. kavereiden kanssa.
-Eri