Saako lentokoneen matkustamoon ottaa pienen pyörillä kulkevan lentolaukun lisäksi selkärepun?
Siinäpä kysymys. Vai onko niin, että jos ottaa sen pienen pyörillä kulkevan lentolaukun, niin sen lisäksi saa olla vain minikokoinen käsilaukku, johon mahtuu lompakko, avaimet ja kännykkä?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentokone ei ole suunniteltu siten, että koko porukka pystyisi matkustamaan vain käsimatkatavaroidensa kanssa mutta siltikin lentoyhtiöt hinnoittelullaan kannustavat siihen, että matkustajat matkustaisivat vain käsimatkatavaroiden kanssa. Ja tämä sitten käännetään asiakkaiden viaksi. Jos asiakas tulee koneeseen niiden laukkujen kanssa, mitä lippuun on kirjattu, niin hän toimii aivan oikein.
Ja minua vi*uttaa erityisesti se, kun itse tulen ns. sallitun kokoisen repun kanssa, niin käytännössä se pakotetaan laittamaan jalkatilaan, jotta ne v:n ylikokoiset pyörälaukut mahtuisivat hyllylle. Miksi minä joudun uhraamaan jalkatilani, vaikka noudatin ohjeita? Joku parin tunnin lentokin on aika kurjaa, jos ei saa jalkoja laitettua kunnolla sen edessä olevan repun takia.
Sun ratkaisu on se että olet ajoissa kun lentokoneeseen pääsee ja otat laukullesi tilan sieltä ylähyllyltä. Tai varaat aikaisemman boarding. Paras pitkälle henkilölle on se että varaa tilan exit kohdalta jolloin jaloissa ei saa lennolla pitää yhtään mitään ja kaikki sun tavarat laitetaan automaattisesti ylähyllylle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentokone ei ole suunniteltu siten, että koko porukka pystyisi matkustamaan vain käsimatkatavaroidensa kanssa mutta siltikin lentoyhtiöt hinnoittelullaan kannustavat siihen, että matkustajat matkustaisivat vain käsimatkatavaroiden kanssa. Ja tämä sitten käännetään asiakkaiden viaksi. Jos asiakas tulee koneeseen niiden laukkujen kanssa, mitä lippuun on kirjattu, niin hän toimii aivan oikein.
Ja minua vi*uttaa erityisesti se, kun itse tulen ns. sallitun kokoisen repun kanssa, niin käytännössä se pakotetaan laittamaan jalkatilaan, jotta ne v:n ylikokoiset pyörälaukut mahtuisivat hyllylle. Miksi minä joudun uhraamaan jalkatilani, vaikka noudatin ohjeita? Joku parin tunnin lentokin on aika kurjaa, jos ei saa jalkoja laitettua kunnolla sen edessä olevan repun takia.
Osa lentoyhtiöistä ottaa maksun cabin size-kokoisesta laukusta, joten heillä on toki täysin oikeus tuoda se koneeseen ja sinne ylähylylle, koska jalkatilaan se ei mahdu. Välillä matkalaukut mitataan ja jos se ylittää koon, laukku menee ruumaan hintalapun kanssa. Jos taas koneeseen saa tuoda cabin size-kokoisen laukun ja repun, reppu menee jalkatilaan ja laukku hyllylle. Jokaisella on samat oikeudet ja samaan hintaan. Itseäni ei edes haitaa reppu jaksatilassa, koska olen keskimittainen nainen. Toki ymmärrän, että pitkä ihminen tarvitsee enemmän tilaa ja jollain 10 h lennolla kaikki tila on tarpeen.
Ota vaan koko omaisuutesi mukaan. Henkilökunta kertoo sitten portilla mitä voit ottaa koneeseen ja mitä pitää laittaa ruumaan.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan hahmota miten se asiakkaiden viaksi on käännetty, sillä ruumaan menevän laukun hinta on muistaakseni samaa luokkaa kuin ylimääräinen matkustamon laukkukin. Pienen budjetin matkustajat vain ovat tuleet mukaan halpalentoyhtiöiden myötä ja koettavat säästää tuomalla kaikki matkatavaransa matkustamoon. Business-luokassa maksat aika paljon kalliimman lipun hinnan siitä, että ne työmatkallasi tarvitut tavarat ovat otettavissa suoraan mukaan matkustamosta eikä tartte odottaa ruumasta tulevaa laukkua, vaikka ne tulevatkin aina ensimmäisinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun ratkaisu on se että olet ajoissa kun lentokoneeseen pääsee ja otat laukullesi tilan sieltä ylähyllyltä. Tai varaat aikaisemman boarding. Paras pitkälle henkilölle on se että varaa tilan exit kohdalta jolloin jaloissa ei saa lennolla pitää yhtään mitään ja kaikki sun tavarat laitetaan automaattisesti ylähyllylle.
Eikö ketjunkaan perusteella vielä selvinnyt, että ylähyllyllä on paikka niille, jotka ovat maksaneet siitä? Sama koskee exit-paikkoja, jotka ovat maksullisia. Hintaan on lisätty paikka matkalaukulle ylhäällä, koska sitä ei voi laittaa istuimen alle. Koneen ollessa täynnä nämä katsotaan portilla hyvin tarkkaan ja ylimääräiset laukut lähtevät armotta ruumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ÄLÄ TUO matkustamoon niin saatanasti tavaraa! Kaikki paikat nyssäköitä ja pussukoita täynnä.
Tässä matkustetaankin ilman perinteistä ruumaan menevää isoa matkalaukkua.
Ap
Olen eri, mutta sitä varten nämä määräykset ovat tulleet, että ihmiset tuovat liikaa tavaraa matkustamoon. Kahta käsimatkatavaraa ei saa ottaa. Jos reppusi on pienen käsilaukun kokoinen ja pieni matkalaukku täyttää määräykset mittojen ja painonsa osalta, niin voit ottaa ne matkustamoon.
Ärsyttää nää määräykset, kun persaukiset tuo kaiken mikä vaan rajoihin mahtuu. Kai niissä jotkut painorajat on?
Piti siis kirjoittamani että kun ruumalaukut on maksulliset, niin lopputulos on tämä.
Minä en riskeeraa lomaani sillä, että lentoyhtiö hukkaa ruumaan menevät matkatavarani jonnekin. Sillä ei ole mitään tekemistä rahan kanssa. Enkä tarvitse lomalle koko vaatekaapin sisältöä mukaan, vähemmälläkin pärjää, hellevaatteet on pieniä.
Osta sitten lippu, joka oikeuttaa matkatavaran, jonka paikka on ylähyllyllä eikä käsimatkatavaroissa jalkatilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ÄLÄ TUO matkustamoon niin saatanasti tavaraa! Kaikki paikat nyssäköitä ja pussukoita täynnä.
Ap
Etkö osaa kysyä lentoyhtiöltä, pahvi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole maksanut siitä, että laukkusi on ylähyllyllä. Jos et maksa, sijoitat laukkusi sinne mihin se kuuluu lipputyyppisi mukaan. Jos olet maksanut repustasi, se pannaan ylös ja joku muu pikkureppu poistetaan sieltä, jos se on halvimman hintaluokan matkustajan reppu.
Tässä sekaannuksessa on kyse lentoyhtiöiden hyväntahtoisuudesta ja käytöstavoista, kun ei ole käytössä ylähyllytavaroille esim. eriväristä tagiä, joka kiinnitetään laukkuun. Vain ne, joista on maksettu enemmän, saavat paikan ylhäältä. Nyt koneen ollessa täynnä syntyy vain turhaa mussutusta, kun halvimman lipputyypin ostaneilta otetaan lisämaksu ruumaan menevistä liian suurista laukuista. Ja lisäksi osa kuvittelee, että matkustamoon saa ilmaiseksi tuoda vaikka millaisia kapaaseja ja jalkatila on tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olen eri, mutta sitä varten nämä määräykset ovat tulleet, että ihmiset tuovat liikaa tavaraa matkustamoon. Kahta käsimatkatavaraa ei saa ottaa. Jos reppusi on pienen käsilaukun kokoinen ja pieni matkalaukku täyttää määräykset mittojen ja painonsa osalta, niin voit ottaa ne matkustamoon.
Ärsyttää nää määräykset, kun persaukiset tuo kaiken mikä vaan rajoihin mahtuu. Kai niissä jotkut painorajat on?
Piti siis kirjoittamani että kun ruumalaukut on maksulliset, niin lopputulos on tämä.
Minä en riskeeraa lomaani sillä, että lentoyhtiö hukkaa ruumaan menevät matkatavarani jonnekin. Sillä ei ole mitään tekemistä rahan kanssa. Enkä tarvitse lomalle koko vaatekaapin sisältöä mukaan, vähemmälläkin pärjää, hellevaatteet on pieniä.
Osta sitten lippu, joka oikeuttaa matkatavaran, jonka paikka on ylähyllyllä eikä käsimatkatavaroissa jalkatilassa.
Näkee et kesälomalaiset aktivoituu oikein lentelemään. Juntti jutut
Olkaa todella varovaisia, jos lento sisältää vaihtoja. Olen ammatiltani valokuvaaja, ja lensin Etelä-Amerikkaan Heathrow'n kautta. Matkatavarat menivät ruumaan, mutta käsimatkatavaroina olivat kameralaukku ja läppäri. Helsingissä OK, mutta yhtäkkiä Hethrow'n turvassa vaativat luopumaan jommastakummasta. Eli vaihtoehdot olivat antaa pois MacbookPro tai 10 000 € kamerakalusto.
Onneksi sain sitten asian selvitettyä esihenkilöiden ja lentoyhtiö kansaa, mutta aikaa paloi tunti. Jos vaihtoaika olisi ollut lyhyempi, olisin missannut jatkolennon.
Ennen viisastelijoita kannattaa vielä mainita, että ainakin Euroopan ulkopuolelle lennettäessä ei mitään arvokkaampaa kannata pakata sinne ruumaan meneviin. Varkaudet ovat hyvin tavallisia.
Vierailija kirjoitti:
Olkaa todella varovaisia, jos lento sisältää vaihtoja. Olen ammatiltani valokuvaaja, ja lensin Etelä-Amerikkaan Heathrow'n kautta. Matkatavarat menivät ruumaan, mutta käsimatkatavaroina olivat kameralaukku ja läppäri. Helsingissä OK, mutta yhtäkkiä Hethrow'n turvassa vaativat luopumaan jommastakummasta. Eli vaihtoehdot olivat antaa pois MacbookPro tai 10 000 € kamerakalusto.
Onneksi sain sitten asian selvitettyä esihenkilöiden ja lentoyhtiö kansaa, mutta aikaa paloi tunti. Jos vaihtoaika olisi ollut lyhyempi, olisin missannut jatkolennon.
Ennen viisastelijoita kannattaa vielä mainita, että ainakin Euroopan ulkopuolelle lennettäessä ei mitään arvokkaampaa kannata pakata sinne ruumaan meneviin. Varkaudet ovat hyvin tavallisia.
Siis et ollut maksanut pienestä matkalaukusta tai repusta, johon molemmat mahtuvat vaan ne olivat erillisinä paketteina? Et lainkaan kertonut niitä olennaisia asioita. Mullakin on aina mukana kameralaukku ja läppäri, jotka laitan pieneen matkalaukkuun ja maksan siitä. Siellä ovat myös lääkkeet. Tosin matkustan välillä myös business-luokassa työmatkoilla, siellä ei ole niin tarkkaa, jolloin saattavat olla erillisissä laukuissakin.
Pitäisi saada joku sääntö, että jokainen toisi vain sen YHDEN pienen laukun matkustamoon ja loput menisi ruumaan.
Eli yksi normaalikokoinen reppu tai pieni lentolaukku. Ei mitään muita nyssyköitä, käsilaukkuja tms. muuten kuin sen yhden lentolaukun/repun sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Eiväthän vaihdot tuossa ratkaise, vaan lipputyyppisi.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi saada joku sääntö, että jokainen toisi vain sen YHDEN pienen laukun matkustamoon ja loput menisi ruumaan.
Eli yksi normaalikokoinen reppu tai pieni lentolaukku. Ei mitään muita nyssyköitä, käsilaukkuja tms. muuten kuin sen yhden lentolaukun/repun sisälle.
Niinhän se onkin eli käsilaukun on tarkoitus olla aivan pieni (mihin mahtuu puhelin, lompakko ja passi), joka mahtuu vaikka istuimen sivulle. Ei niin, että mukana on kaksi käsimatkatavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin lentoyhtiöstä ja lipputyypistä. Finnairilla esim. on Supersaver-lippu, johon ei kuulu edes sitä lentolaukkua vaan pelkästään pieni laukku (kokoa reppu) ja lisämaksusta voit ostaa sen lentolaukunkin käsimatkatavaraksi. (taisi tosin jollain aikataululla tämä taas muuttua Finnairillakin siten, että lentolaukkukin sisältyy lippuihin automaattisesti).
Mutta siis pitää aina tsekata lippuja varatessa, että mitä kyseinen lipputyyppi sisältää.
Ja repuista pitää muistaa se, että repulla ei tarkoiteta rinkkaa.
Ajoittain näkee näitä "reppureissaajia", jotka raahaavat matkustamoon rinkan kaikkine siihen kiinnitettyine lisänyssyköineen sillä varjolla että se on selässä kannettava, ja sen mukaan tulkittavissa repuksi.
Ja sanottakoon tässä nyt varmasti ärsyttävä näkemykseni; reppu ei kuulu tyylitajuisen ihmisen varusteisiin muuten kuin retkeilytarkoituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta ne toiset ovat ehkä maksaneet siitä matkalaukustaan, joka pannaan hyllylle. Sinä olet halvemmalla lipulla liikkeellä.
Ei, vaan vaikka hylylle laitettava käsimatkatavara sisältyisi hintaan, emot vaatii silti laittamaan reput jalkotilaan, jotta ne ylisuuret pyörälliset jääkaapit saadaan hyllylle. Ja tämä on väärin.
Ihan sama minne lentää, niin mitään arvokasta ei kannata pakata ruumaan meneviin tavaroihin. Samoin sinne ei pakata päivittäisessä käytössä olevia lääkkeitä tai auton tai kodin avaimia. Ei yhtään mitään sellaista, minkä hajoaminen tai katoaminen harmittaisi tai vaikeuttaisi elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta ne toiset ovat ehkä maksaneet siitä matkalaukustaan, joka pannaan hyllylle. Sinä olet halvemmalla lipulla liikkeellä.
Ei, vaan vaikka hylylle laitettava käsimatkatavara sisältyisi hintaan, emot vaatii silti laittamaan reput jalkotilaan, jotta ne ylisuuret pyörälliset jääkaapit saadaan hyllylle. Ja tämä on väärin.
Ei se nykyisin sisälly, jos et ole siitä maksanut. Siksi ylähyllylle kuuluvat laukut voisi merkitä tagilla, jolloin emo näkisi oletko maksanut erillisen maksun vai et. Lippuusi on voinut kuulua yksi käsimatkatavara, jolloin sen paikka on jalkatilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin lentoyhtiöstä ja lipputyypistä. Finnairilla esim. on Supersaver-lippu, johon ei kuulu edes sitä lentolaukkua vaan pelkästään pieni laukku (kokoa reppu) ja lisämaksusta voit ostaa sen lentolaukunkin käsimatkatavaraksi. (taisi tosin jollain aikataululla tämä taas muuttua Finnairillakin siten, että lentolaukkukin sisältyy lippuihin automaattisesti).
Mutta siis pitää aina tsekata lippuja varatessa, että mitä kyseinen lipputyyppi sisältää.
Ja repuista pitää muistaa se, että repulla ei tarkoiteta rinkkaa.
Ajoittain näkee näitä "reppureissaajia", jotka raahaavat matkustamoon rinkan kaikkine siihen kiinnitettyine lisänyssyköineen sillä varjolla että se on selässä kannettava, ja sen mukaan tulkittavissa repuksi.
Ja sanottakoon tässä nyt varmasti ärsyttävä näkemykseni; reppu ei kuulu tyylitajuisen ihmisen varusteisiin muuten kuin retkeilytarkoituksessa.
Ei rinkka mene läpi kyllä enää missään matkustamoon. Ehkä 20 vuotta sitten vielä onnistui.
Mulla kerran Finnair hukkasi laukun lomalennolla. Olin Teneriffalla viikon josta laikku kiersi Dubaissa ja missä lie 5pvä, eikä muuten naurattanut kun jouduin ostamaan uikkarit ja pyyhkeet jne uusiksi. Toki vakuutus korvasi, onneksi. Käsimatkatavaroissa oli mulla 2pvän verran vaatetta eli olin varautunut että matkalaukku hukkuisi pariksi päiväksi mutta 5pvä oli liikaa. Tästä on parikymmentä vuotta.