Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako lentokoneen matkustamoon ottaa pienen pyörillä kulkevan lentolaukun lisäksi selkärepun?

Vierailija
02.07.2026 |

Siinäpä kysymys. Vai onko niin, että jos ottaa sen pienen pyörillä kulkevan lentolaukun, niin sen lisäksi saa olla vain minikokoinen käsilaukku, johon mahtuu lompakko, avaimet ja kännykkä?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin siitä, millainen lippusi on. Voi olla, että et saa viedä mitään laukkua.

Vierailija
22/50 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ÄLÄ TUO matkustamoon niin saatanasti tavaraa! Kaikki paikat nyssäköitä ja pussukoita täynnä. 

Tässä matkustetaankin ilman perinteistä ruumaan menevää isoa matkalaukkua. 

Ap

Olen eri, mutta sitä varten nämä määräykset ovat tulleet, että ihmiset tuovat liikaa tavaraa matkustamoon. Kahta käsimatkatavaraa ei saa ottaa. Jos reppusi on pienen käsilaukun kokoinen ja pieni matkalaukku täyttää määräykset mittojen ja painonsa osalta, niin voit ottaa ne matkustamoon.

Ärsyttää nää määräykset, kun persaukiset tuo kaiken mikä vaan rajoihin mahtuu. Kai niissä jotkut painorajat on? 

Miten voi ärsyttää, jos kaikilla on se mitä rajoihin mahtuu? Ymmärtäisin ärsytyksen, jos tuodaan nyssykkää ja pussukkaa yli rajojen tai liian isoja laukkuja, mutta jos rajojen sisällä ollaan, niin siitä ei pitäisi kenenkään ärsyyntyä. Osittain tämä on myös lentoyhtiöiden omaa syytä, kun ruumalaukuista tehtiin maksullisia ja näin suorastaan kannustettiin matkustajia käyttämään vain käsimatkatavaroita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ÄLÄ TUO matkustamoon niin saatanasti tavaraa! Kaikki paikat nyssäköitä ja pussukoita täynnä. 

Ap

Voisi kysyä miksi? Miksi pitää tehdä kaikkien olo tukalaksi? 

Mutta useimmin saa lentolaukku lisäksi olla käsilaukku tms. Ja sinne ylös hän ei mahdu kaikilta edes yhtä laukkua, joten se pienempi pitää olla penkin alla. 

Vierailija
24/50 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olen eri, mutta sitä varten nämä määräykset ovat tulleet, että ihmiset tuovat liikaa tavaraa matkustamoon. Kahta käsimatkatavaraa ei saa ottaa. Jos reppusi on pienen käsilaukun kokoinen ja pieni matkalaukku täyttää määräykset mittojen ja painonsa osalta, niin voit ottaa ne matkustamoon.

Ärsyttää nää määräykset, kun persaukiset tuo kaiken mikä vaan rajoihin mahtuu. Kai niissä jotkut painorajat on? 

Miten voi ärsyttää, jos kaikilla on se mitä rajoihin mahtuu? Ymmärtäisin ärsytyksen, jos tuodaan nyssykkää ja pussukkaa yli rajojen tai liian isoja laukkuja, mutta jos rajojen sisällä ollaan, niin siitä ei pitäisi kenenkään ärsyyntyä. Osittain tämä on myös lentoyhtiöiden omaa syytä, kun ruumalaukuista tehtiin maksullisia ja näin suorastaan kannustettiin matkustajia käyttämään vain käsimatkatavaroita. 

Jos ne laitetaan myös sinne minne kuuluu. Yleensä kukaan ei halua laittaa penkin alle mitään ja tunkee kaikki nyssykkänsä sinne ylös. Ja sitten toisten lentolaukut ei mahdu. 

Vierailija
25/50 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa. Jos reppu mahtuu edessä olevan istuimen alle. Lentolaukku menee säilytyslokeroon. Jos ostat jonkun supereconomy- lipun, niin tässä voi olla rajoitus.

Vierailija
26/50 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Reput selässä tönitään muita matkustajia, ja niitä kovia laukkuja kun otetaan alas niin kaikkien kuupat on vaarassa. 

Vierailija
27/50 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikilla olisi rajojen sisällä olevat tavarat oikeissa paikoissa, olisi matkustaminen helpompaa. Mutta koneeseen pitää rynniä.juuri sen takia, että saa sen oman vähän ylipainoisen 5 cm liian ison laukun ja pikku repun sinne ylös, niin että sinne ei mahdu kaikkien muiden laukut. 

Vierailija
28/50 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin, sinä ja 90% muista matkustajista. Joskus käsimatkatavaratkin joudutaan laittamaan ruumaan, kun tilaa ei ole matkustamossa. Lentokone ei ole suunniteltu siten, että koko porukka pystyisi matkustamaan vain käsimatkatavaroidensa kanssa.

Vastauksena kysymykseesi: pieni laukku ja reppu on ok, kunhan reppu mahtuu edessäsi olevan penkin alle. Tiedoksi, että jalkasikin pitää mahtua sinne eikä tursuta toisen matkustajan tilaan.

Vierailija
29/50 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Piti siis kirjoittamani että kun ruumalaukut on maksulliset, niin lopputulos on tämä. 

Minä en riskeeraa lomaani sillä, että lentoyhtiö hukkaa ruumaan menevät matkatavarani jonnekin. Sillä ei ole mitään tekemistä rahan kanssa. Enkä tarvitse lomalle koko vaatekaapin sisältöä mukaan, vähemmälläkin pärjää, hellevaatteet on pieniä.

Vierailija
30/50 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörillä kulkeva laukku + reppu + sello + flyygeli. Hyvin mahtuu.

Vierailija
31/50 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa, ja tuliaseen, puukon, veitsen ja pommin, ja miksei myös avatun viinapullon ja säkillisen kokaiinia.

Jos on oma lentokone niin miksei?

Vierailija
32/50 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyörillä kulkeva laukku + reppu + sello + flyygeli. Hyvin mahtuu.

En ikinä laita Steinway&Sonsiani ruumaan!

Vierailija
33/50 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentokone ei ole suunniteltu siten, että koko porukka pystyisi matkustamaan vain käsimatkatavaroidensa kanssa mutta siltikin lentoyhtiöt hinnoittelullaan kannustavat siihen, että matkustajat matkustaisivat vain käsimatkatavaroiden kanssa. Ja tämä sitten käännetään asiakkaiden viaksi. Jos asiakas tulee koneeseen niiden laukkujen kanssa, mitä lippuun on kirjattu, niin hän toimii aivan oikein. 

Vierailija
34/50 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lentokone ei ole suunniteltu siten, että koko porukka pystyisi matkustamaan vain käsimatkatavaroidensa kanssa mutta siltikin lentoyhtiöt hinnoittelullaan kannustavat siihen, että matkustajat matkustaisivat vain käsimatkatavaroiden kanssa. Ja tämä sitten käännetään asiakkaiden viaksi. Jos asiakas tulee koneeseen niiden laukkujen kanssa, mitä lippuun on kirjattu, niin hän toimii aivan oikein. 

Ja minua vi*uttaa erityisesti se, kun itse tulen ns. sallitun kokoisen repun kanssa, niin käytännössä se pakotetaan laittamaan jalkatilaan, jotta ne v:n ylikokoiset pyörälaukut mahtuisivat hyllylle. Miksi minä joudun uhraamaan jalkatilani, vaikka noudatin ohjeita? Joku parin tunnin lentokin on aika kurjaa, jos ei saa jalkoja laitettua kunnolla sen edessä olevan repun takia.

Vierailija
35/50 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lipputyypistä ja lentoyhtiöstä. Yleensä se on niin päin että reppu tulee lisämaksutta mutta cabin size -matkalaukku ei. Lentoyhtiön sivuilla on mitat sille repulle ja sen pitää mahtua edessä olevan istuimen alle. 

Vierailija
36/50 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minua vi*uttaa erityisesti se, kun itse tulen ns. sallitun kokoisen repun kanssa, niin käytännössä se pakotetaan laittamaan jalkatilaan, jotta ne v:n ylikokoiset pyörälaukut mahtuisivat hyllylle. Miksi minä joudun uhraamaan jalkatilani, vaikka noudatin ohjeita? Joku parin tunnin lentokin on aika kurjaa, jos ei saa jalkoja laitettua kunnolla sen edessä olevan repun takia.

Koska sen pienen käsimatkatavaran paikka on jaloissa. Isot menevät hyllylle. Itse lensin just halpis Wizzairilla ja siellä katsottiin todella tarkkaan, että ylähyllylle meni vain ne laukut, joista se ylähyllyn paikka oli maksettu ja penkin alla oli pieni käsimatkatavara. Jos haluat istua ilman laukkua jaloissa niin pakkaa niin, että kaikki tavarat ovat isossa käsimatkatavaralaukussa.

Vierailija
37/50 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso lentoyhtiön määräykset. Mä ottaisin nuo kummatkin ja jos lentoyhtiö vaatisi niin varautuisi siihen että laitan pienen laukun siihen pyörillä liikkuvaan ja otan sen sitten lentokoneessa esille. Mulla on pienessä käsilaukussa puhelin, passi, avaimet, nenäliinat, hygieniatarvikkeita, lompakko, lääkkeet ja korvatulpat sekä kuulokkeet musiikin kuunteluun. Toki jos takki jossa hyvät taskut niin nuo kaikki voi myös jemmata ne sen taskuihin ja laittaa myöhemmin kevyeeseen taitettavaan pussukkaan myös😄 Olen lennellyt ympäri maailman ja tämä aina toiminut hyvin. 

Vierailija
38/50 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta ne toiset ovat ehkä maksaneet siitä matkalaukustaan, joka pannaan hyllylle. Sinä olet halvemmalla lipulla liikkeellä.

Vierailija
39/50 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso lentoyhtiön määräykset. Mä ottaisin nuo kummatkin ja jos lentoyhtiö vaatisi niin varautuisi siihen että laitan pienen laukun siihen pyörillä liikkuvaan ja otan sen sitten lentokoneessa esille. Mulla on pienessä käsilaukussa puhelin, passi, avaimet, nenäliinat, hygieniatarvikkeita, lompakko, lääkkeet ja korvatulpat sekä kuulokkeet musiikin kuunteluun. Toki jos takki jossa hyvät taskut niin nuo kaikki voi myös jemmata ne sen taskuihin ja laittaa myöhemmin kevyeeseen taitettavaan pussukkaan myös😄 Olen lennellyt ympäri maailman ja tämä aina toiminut hyvin. 

Samoin toimin itsekin. Mulla on minikokoinen käsilaukku ja miehen kanssa yhdessä pieni kova matkalaukku (josta maksamme erillisen hinnan, jos se ei peruslippuun kuulu) ja tungemme sitten matkalaukkuun yhden pehmeän laukun, josta otamme matkalla tarvittuja tavaroita. Matkalaukussa on lääkkeet ja muut välttämättömät asiat, joilla pärjää, jos ruumaan mennyt matkalaukku hukkuu väärään koneeseen.

Vierailija
40/50 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko lukea aina säännöt lentoyhtiön sivulta ja ymmärtää, että ne voivat vaihdella eri lentoyhtiöiden välillä? 

Jopa pitkännliikenteen busseissa on omat sääntönsä matkatavaroille ja välilä näkee miten ihmiset eivät ole lukeneet ehtoja, kun ovat matkan varanneet. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi