Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kalastusetiketti? Menin pojan kanssa kalaan, mutta ajettiin pois?

Vierailija
01.07.2026 |

Mentiin pojan kanssa joen rantaa kalaan ja aikomuksena onkia ja hiukan heittää virveliä. Näin tehtiin ja heitettiin onki veteen.  Kuinkas ollakaan vastarannalla oli jo kalastaja virvelinsä kanssa. Hämmästyin kun heitteli sitä viehettään ihan meihin asti, hiukan pelottikin. Jatkettiin sitä onkimista kuitenkin.

Vähän ajan päästä poikani otti virvelin ja heitti vieheen sopuisasti toiseen suuntaan kuin vastarannan kalastaja pääasiassa heitteli. Kuinkas ollakaan kun vastapäinen kalastaja huomasi pojan heiton niin heitti tämän siiman päälle ja siimat sotkeutuivat yhteen ja kalastaja sai oman viehensä takaisin, mutta pojan viehe pohjaan kiinni ja vedettiin  sitten siima poikki.

Vastarannan kalastaja huusi että hän oli paikalla ensin ja heitellään ja ongitaan hänen reviirillään. 

Paskanmaku suussa sitten lähdettiin kotiin. Oltiin vissiin sitten syyllisiä.

Mitä mietteitä herää kalastajilla?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olikos kalastonhoitomaksu suoritettuna? Virvelöinti on maksunalaista.

Eipä taida minulla olla valtuuksia mennä kyselemään kenenkään kalastusluvista.

ap

Niin. Oliko oma lupasi kunnossa, onko poikasi alaikäinen?

Kalastamisesta saa puhua vain sen jälkeen kun on kertonut lupien olemassaolon palstailijoille? 

Lähinnä kiinnostaa opettaako isä laittomuuksia pojalleen. Kalastus on ihan hyvä harrastus, joka alkaa ihan siitä että jos käytetään virveliä niin kalastonhoitomaksu on kunnossa, edellyttäen että kalastaja täyttää maksun ikärajan.

Tässä nyt kuitenkin puhutaan ihan eri asiasta. 

Vierailija
42/58 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho. Luulin että kalastajat ovat  sopuisaa väkeä. Kurja, että lapsen into näin laantuu.  Olisiko puhe kantanut, että olisi voinut kommunikoida?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran etiketti vaatii niin voin hommata sitä vahvinta kuitusiimaa ja merikalastusvälineet ja lähteä tuttuun paikkaan kalaan. Muita siihen paikkaan ei sitten juuri mahdukaan.

ap

Vierailija
44/58 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho. Luulin että kalastajat ovat  sopuisaa väkeä. Kurja, että lapsen into näin laantuu.  Olisiko puhe kantanut, että olisi voinut kommunikoida?

Ymmärtäisi, jos eläisimme maailmassa, jossa kaikki ruoka on saalistettava itse. Silloin täytyisi kilpailijat ajaa reviiriltä väkisin pois. 

Vierailija
45/58 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joen leveys? 

Mikä merkitys joen leveydellä on asiaan?

Millä joen leveysluvuilla säännöt muuttuu suuntaan tai toiseen?

Jos joki on 8 metriä, niin siimat sotkeutuvat aika helposti, jos taas 80 metriä, niin todennäköisyys ongelmalle on pienempi. 

Vierailija
46/58 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit vetänyt turpaan.

Tuokin on vähän kyseenalaista. Miten olisi sinne joen toiselle puolelle päässyt ja olisi voinut saada itse? Väkivaltaan se on ratkaisu ongelmiin? Mukavammaksellamkorvauksiamjamsaadamtuomio? Palstailijat eivät tietenkään maksaisi mitään, mutta. . .

Vierailija
47/58 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen aina voinut sanoa, että omalla maalla saa kalastaa juuri siinä missä haluaa. Jos se ei sovi muille, niin on vapaa lähtemään.

Vierailija
48/58 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohotin varsijousta kassistani. Vastarannan onkiukolle tulikin kummallinen kiire samankaltaisessa tilanteessa. 

Vierailija
49/58 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalastus on perseestä.

Vierailija
50/58 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et satu tietämään, niin lohikalapitoisissa virtavesissä onkiminen on kielletty. Saitte salakalastajan kohtelun.

Läheskään kaikkia virtavesiä ei ole luokiteltu lohi- ja siikapitoisiksi.

Ei ap ollutkaan kalassa niistä kaikissa.

Vierailija
51/58 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joen leveys? 

Mikä merkitys joen leveydellä on asiaan?

Millä joen leveysluvuilla säännöt muuttuu suuntaan tai toiseen?

Jos joki on 8 metriä, niin siimat sotkeutuvat aika helposti, jos taas 80 metriä, niin todennäköisyys ongelmalle on pienempi. 

Ko. kalastaja heitti vieheen pojan vieheen yli ja aiheutti sotkun tahallaan. Koska hänellä järeämmät välineet.

Tämän takia on ihan sama onko joki leveä vai kapea. Tahallaan kyllä saa sotkun aikaan halutessaan, kuten vastarannan kalastaja halusi.

Vierailija
52/58 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huutelijalle voi käydä työntämässä vavan perseeseen

Jep, leveä joki pelasti tämän huutelijan! Minä en mitään huutelua kuuntele vaan kävisin tinttaamassa turpaan!

Iso-Jussi

Vierailija
53/58 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkkäsin tosiaankin tilanteen, missä päästiin kommunikoimaan. Omana kantanani esitin että ko. henkilö on röyhkein ihminen, joka on koskaan tullut kalareissuilla vastaan. Kysyin myös että mistä maasta henkilö on kotoisin, mutta en saanut vastausta. Kysyin että mistä maasta kotoisin ja voisi palata sinne mistä on tullutkin. Mainitsin myös että ei ole vielä suomalaisia käytöstapoja oppinut.

Siitä olen ylpeä, että en haukkunut häntä vinosilmäksi.

ap

Vierailija
54/58 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalastusta harrastavat ottavat sen harrastuksensa välillä liian vakavasti.

Vierailija
55/58 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkkäsin tosiaankin tilanteen, missä päästiin kommunikoimaan. Omana kantanani esitin että ko. henkilö on röyhkein ihminen, joka on koskaan tullut kalareissuilla vastaan. Kysyin myös että mistä maasta henkilö on kotoisin, mutta en saanut vastausta. Kysyin että mistä maasta kotoisin ja voisi palata sinne mistä on tullutkin. Mainitsin myös että ei ole vielä suomalaisia käytöstapoja oppinut.

Siitä olen ylpeä, että en haukkunut häntä vinosilmäksi.

ap

Ei mikään ihme jos hermostui sinunlaiseesi.

Vierailija
56/58 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en menisi lähelle, jos joku muu paikalla ensin. Mutta mulle ei oo kalat niin tärkeitä, että alkaisin lasta kiusaamaan.

On paikalla ensin? Vastarannalla? 

ap

Jos vastaranta on niin lähellä, että heitot yltää vastarannan lähelle ja toisten siimoihin, niin paikka on sama. Oon vuosikymmeniä kalastanut, ja paljon joilla, perholla ja virvelillä. Kyllä tää on ihan selvä asia. Siitä huolimatta lähtisin itse ennemmin pois kuin alkaisin riidellä, etenkin, kun lapsi kyseessä. Saattaisin ehkä huomauttaa ystävälliseen sävyyn tilanteesta riippuen.

Ok. Sääntöpuoli tuli selväksi.

Tässä on nyt sitten vaan se että tuo kalastuspaikka mikä kyseessä on melko yleinen kuntakeskuksen kyljessä oleva. Noilla säännöillä mitä edustat ei oikein homma toimisi. Tässä taajamakalastuksessa ei ole ollenkaan verenmaku saalis tärkeintä vaan rento itsensä nollaus ja vapaa-aika. Nyt sitten on käynyt niin että "keskuuteemme " on "uinut" kalastaja joka katsoo oikeudekseen omia hänelle sääntöjen mukaan kuuluvan reviirin. Elikkä hänestä itsestään mitattavan  n. 80 metriä suuntaansa ja  ylä ja alavirtaan. Tällä käytännöllä hän varaisi koko alueesta omaan käyttöön n. 70% , että saisi harrastaa mielipuuhaansa mielensä mukaan.

ap

menet lapsesi kanssa mielenne mukaan sinne kalastamaan ja sitä ennen selität lapsellesi, että jotkut aikuiset on tuollaisia ja niistä ei tarvitse välittää.  Teillä on sama oikeus olla siellä kuin hänellä. 

Vierailija
57/58 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huutelijalle voi käydä työntämässä vavan perseeseen

Kuulostaa hienolta tavalta pitää puolensa.

Vierailija
58/58 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalastus on karua hommaa.

Joitain vuosia sitten olin pyydyksillä ja paikalle saapui kortillinen kalastuksenvalvoja. No ei siinä, esitin pyynnöstä valtion kalastonhoitomaksun. 

Sitten alkoi mennä poskelleen, hän alkoi vaatia minulta paikallista kalastuslupaa vai mikä se sitten onkaan. No, minä en vesialueen omistajana ja sen oikeuksien haltijana sellaista tarvitse. 

Vaan tämähän ei tälle mennyt lainkaan kaaliin, koska hänen kartassaan kaikki oli merkitty paikalliselle kalastusseuralle. Sanoin pitkän jänkäämisen jälkeen, että voin piirtää hänen karttaansa kynällä veneen ja siihen viereen kirjoittaa, että "idiootti" ja se on aivan yhtä oikea ja virallinen merkintä, kuin tuo kartan kalastusalueet.

Noo, sitten siirrytiinkin jo puhumaan takavarikoinnista ja ystävällisesti huomautin, että virkamiehen tulee noudattaa toimissaan tarkasti lakia, selvittää viranhoitoon liittyvät asiat huolellisesti ja käyttäydyttävä asemansa vaatimalla tavalla. Ja että soitan nyt poliisin.

Valvojalla kärähti tässä vaiheessa lopullisesti käpy ja uhkauksiahan sielä alkoi tulla ja mitä vielä. Soitin siis poliisit.

Poliisit hieman ihmettelivät tapahtunutta ja sinnehän ne sitten minun pyydykseni ja kalani menivät. Oli kuulemma seitsemän päivää aikaa esittää selvitys asiasta. 

Esitin selvityksen asiasta ja sain pyydykset takaisin ja minua ei syytetty virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta. Mitään seuraamusta en saanut aikaiseksi kalastuksenvalvojalle, sillä häntä oli johdettu harhaan väärin merkatulla kalastusaluekartalla. Selvisi nimittäin, että jokin minulle täysin tuntematon poliittinen "merkkihenkilö" oli vuokrannut vesialueeni paikalliselle kalastusseuralle ihan ilman lupaani.

Soitin "merkkihenkilölle", että mitä ihmettä ja uhkailemaanhan se heti rupesi. Minun kaltaiseni tyypit ajetaan kuulemma kunnasta että heilahtaa. Kun talo ja tontti on pakkolunastettu, niin minä ymmärrän kyllä paikkani.

Sanoin, että hän unohti nyt pakkolunastuksesta tämän mahdollisen petoksen tai lievän petoksen kohteena olleen vesialueen ja että tästä tuli oikein hieno äänitys. Haluaako hän, että asia hoidetaan oikeuden vai julkisuuden kautta? Vaalitkin kun ovat sopivasti juuri tulossa.

Kyllä on uskomattoman raskasta aina välillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi