Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

osittainen hoitovapaa-äitiysloma..miten palkka/työaika jatkossa?

19.05.2007 |

Eli palasin hoitovapaalta töihin ja 4kuukauden päästä jäin äitiyslomalle.

Sovimme työnantajan kanssa että olen osittaisella hoitovapaalla siihen asti kunnes jään kotiin uudestaan.

Tässä ohessa oli firman muutto ja uusi omistaja.

Nyt minulle maksetaan palkka(kesälomarahat) vain sen kuuden tunnin mukaan ja kun tätä kyselin, niin työnantaja vain totesi että olen tehnyt työsopimuksen 6tunnin mukaan.

Minulla on voimassa oleva työsopimus 8tunnin mukaan ja tätä osittaista oli tarkoitus tehdä(suullisen sopimuksen mukaan) vain tämän 4kuukauden ajan.

Onko kellään tietoa/kokemusta vastaavasta, mikä on nyt oikein?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
19.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meidän TES:n mukaan lomaraha maksetaan heinäkuussa ja heinäkuun palkan mukaan. Eli yleistäen, jos olet 6 tunnin sopimuksella silloin kun lomaraha maksetaan, niin silloin se maksetaan 6 tunnin mukaan eikä 8 tunnin mukaan.

Vierailija
2/8 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse onki siitä että kun oli tarkoitus tehdä 6 tunnin työpäivää vainäitiyslomman asti ja sen jälkeen olisi jatkunut normaali 8 tuntia, niin voiko työnantaja muuttaa suullisesti sovitun sopimuksen pysyväksi tosta noin vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tässä ei pitäisi olla työajan suhteen mitään epäselvyyttä. Sinä olet pitänyt osittaista hoitovapaata tuon 4 kuukautta niin kuin olette sopineet ja normaali työaikasi on 8 tuntia.

Olisiko tässä vain vahingossa käytetty väärää sananvalintaa? Kannattaisi ehkä vaikkapa esittää tyhmää ja tiedustella asiaa uudestaan.

Vierailija
4/8 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyin asiaa liitosta ja nyt pitäisi tehdä erimielisyysmuistio jonka perusteella liitot keskenään pohtivat asiaa ja jos ratkaisua ei löydy juttu menee oikeuteen.

ikävintä tässä on nyt se että on vain minun sanani entistä pomoani vastaan, joka taatusti kieltää muistavansa mitä sovimme koska sai itse potkut firman myynnin yhteydessä.

hankalia nämä asiat mutta kyllä minullakin pitäisi olla oikeuteni, on vain nyt vaikea todistaa mitään.

kannattaako lähteä oikeuteen taistelemaan tässä tilanteessa?

Vierailija
5/8 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän asiassa silloin voi olla mitään epäselvää, jos 6 tunnin sopimus on tehty tämän jälkeen suullisesti. Työsopimus täytyisi aina olla kirjallisesti ja jos uudella pomolla ei ole esittää 6 tunnin työsopimusta niin mielestäni sinulla silloin pätee 8 tunnin työsopimus. Jos uusi pomo on v-mäinen niin voi toki vaatia sinua tekemään sitten heti 8 tunnin työpäiviä - toisaalta osittainen hoitovapaa on pakko myöntää eli rikkoo lakia siinäkin, jos ei sitä sinulle suo.

Vierailija
6/8 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" jarkon_mami" olet käsittänyt ihan oikein asian, mulla on paperilla 8tunnin työsopimus ja suullisesti sovin 6tunnin päivästä 4kuukauden ajaksi entisen pomoni kanssa.

uusi pomoni on sitä mieltä että suullinen sopimus on yhtä pitävä kuin paperilla oleva, valitettavasti hän on vain " unohtanut" sen että sen suullisen sopimuksen piti kestää vain tuon 4kk:tta.

eli ei halua maksaa mulle palkkaa yhtään enempää kuin 6tunnilta.

vanha pomoni ei halua ottaa asiaan kantaa ja jos tää oikeuteen menee, niin taatusti hän ei muista mitään, kun ei halua kuulema olla firman eikä kenenkään muunkaan kanssa missään tekemisissä.

onko viellä hyviä neuvoja mitä voisin tehdä vai vienkö asian liiton kautta tutkittavaksi?

kiitos neuvojille!

Vierailija
7/8 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyse siis vain kesälomarahoista, jotka saisit 6 tunnin mukaan? Vai saisitko myös 3 kk palkan 6 tunnin mukaan?

Ilmeisesti kuitenkin äitiyslomasi (ja mahdollisen hoitovapaasi) jälkeen tulisit takaisin töihin jolloin se jatkuisi 8 tuntisena?

Jos kyse olisi vain lomarahoista, niin en varmaankaan itse lähtisi tappelemaan oikeuteen. Rahassa se ei tee varmaan hirveästi, kun ottaa huomioon myös verotuksen. Kannattaa laskea paljonko oikeasti häviää ja miettiä sitten uudelleen.

Tietenkin jos kyse on periaatteesta että olet oikeassa. Mutta silloinkin kannattaa miettiä, onko periaatteen vuoksi syytä lähteä pitkään ja varmaan aika ikäväänkin oikeustaisteluun.

Minulla kävi niin, että ilmoitin tekeväni 6 tuntista päivää ja sitten vasta sain tietää olevani raskaana. Kysyin, voisiko vaihtaa 8 tuntiseksi, mutta ei onnistunut. Minulla on kyllä kirjallinen sopimus vuoden loppuun asti 6 tuntisesta eli siinä ei ole mitään epäselvää kuten sinulla.

Vierailija
8/8 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä kyse on äitiyslomanpalkasta, arkipyhäkorvauksista, sekä viime ja tämän vuoden kesälomarahoista.

kyse on kuitenkin yli 2000 eurosta.

eikös se liiton kautta ole ilmainen minulle tuo oikeudenkäynti?....vai onko olemassa joku mahdollisuus että joutuisinkin itse maksumieheksi?

parasta kai unohtaa koko juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi