Saako Kela takseja vain vammaiset
vai myös pitkäaikaissairaat joilla on monta sairautta? Onko kokemusta.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et edes tuon vertaa osaa katsoa kelan sivuilta?
Pääsitpä taas pätemään paremmuudellasi.
Googlen käyttö onkin tosi haastavaa
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin sellaista harrastuksiin menokyytiä.
Vaikka mitä mie harrastuksilla teen, on varmaan vastauksenne. ap
Jotka eivät siis liity millään tavalla Kela-taksilla kulkemiseen.
Jos minun pitää päästä illallla paikasta A paikkaan B, tilaan (kahden tunnin odotusajalla) kuljetustenohjauskeskuksesta taksin. Yksin en kyseiseen paikkaan löytäisi. Jos olisi sillä hetkellä mukana joku kaveri tai henkilökohtainen avustajani, voisi yhtä hyvin mennä bussilla. Kela-taksia en ole vielä koskaan tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Sairaalat joskus yrittivät järjestää säästöä yhteiskunnalle ja jakoivat tietyltä paikkakunnalta hoitoon tuleville aikoja samaksi aamuksi. No jokainen mummo huristeli yksin omalla kelataksillaan. Ei kelpaa, että kyydissä olisi ollut useampi potilas.
Maaseudulla kun tiedetään, että joku on menossa sairaalaan, niin taksi on täynnä myös Prismaan tai Lidliin huristelijoita.
Menomatkalla lääkäriin olen usein ollut ainoa matkustaja, mutta takaisintullessa olen joutunut odottelemaan, kun tulevat hakemaan useamman samalle suunnalle menevän samaan kyytiin. Siinäkin kai on jokin raja, kaksi tuntia tms. Ei tarvii iltaan asti odotella jos lääkäriaika on aamulla.
Aloittaja on nyt tainnut sekoittaa Kela-taksit joihinkin sotekyyteihin. Eikä ne kelakyyditkään ilmaisia ole, 25e/suunta, enintään.
Kela-taksilla pääsee lääkäriin, sotekyytejä myönnetään (jos myönnetään) sairauden tai vamman perusteella tietty määrä per kuukausi.
Kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä mihinkään harrastuksiin saa tietenkään. Neurokirurgiseen leikkaukseen Jkl-Kuopio-Jkl sain kelakyydin esim. Mutta hiukan eri asia kuin joku harrastusmatka.
Aloittaja tarkoittaa muita kelakyytejä kuin matkoja terveydenhoidon yksiköihin tai kuntoutukseen.
Aloittaja tarkoittaa vammaispalvelulain tai sosiaalihuoltolain perusteella myönnettäviä taksimatkoja. Näitä saa asiointi-, työ-, opiskelu- tai virkistysmatkoihin. Ja määrä on rajallinen per kk.
Eli siis perustuvat vammaispalvelulain tai sosiaalihuoltolain mukaisiin kriteereihin - nykyään nämä myöntää hyvinvointialue hakemuksen perusteella, hakemukseen kuuluu lääkärinlausunto jossa palvelun tarve selvitetään.
Vammaispalvelulain mukainen kuljetuspalvelu: Tarkoitettu henkilöille, joilla on erityisiä vaikeuksia liikkumisessa ja jotka tarvitsevat tukea tasa-arvoiseen elämään.
Sosiaalihuoltolain mukainen kuljetuspalvelu: Harkinnanvarainen palvelu, jota voidaan myöntää esimerkiksi iäkkäille tai sairaille henkilöille jokapäiväisen elämän asiointitarpeisiin.
Kela-taksia ei pidä sekoittaa normaaleihin sote-kyyteihin, joita saa, kun edellytykset täyttyvät. En ole vielä koskaan mennyt Kela-taksilla, mutta sote-kyytejä olen käyttänyt 80-luvulta saakka. Kela-taksi on ymmärtääkseni tarkoitettu kaikille tarvitseville.