Trisykliset masennuslääkkeet lihottavat - mitä tehdä?
Olen huono nukkuja, sukuvika. Söin kipukynnyksen nostoon ja unta tukemaan Triptyliä 10 mg pari vuotta, lihoin lähes 20 kg. Lääke lisäksi ruokahalua ja teki hillittömän makeanhimon iltaisin. Ajoin Triptylin alas ja makeanhimo loppui tyystin, mutta kilot jäivät. Tiukalla kuurilla laihdutin 10 kg. Yöunet menivät todella risaisiksi Triptylin lopettamisen jälkeen. Lääkäri määräsi tilalle doksepiinia pienellä annoksella. Taas ruokahalu on kasvanut ja makeanhimo palannut. En haluaisi enää lihoa ja kun on vielä aiempiakin kiloja karistettavana.
Mitä ihmettä voin tehdä? Tarvitsisin lääkettä unta tukemaan, mutta en halua lihoakaan. Toisaalta tulen hulluksi, jos en saa nukuttua. Ilman lääkettä nukun alle 6 tuntia yössä ja heräilen monta kertaa yön aikana.
Kommentit (26)
Triptyl pitää lopettaa tosi hiljalleen ja tarvittaessa voit helpottaa vähennystä bentsoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso KäypäHoitoa. Lääkehoito on väärä lähtökohta. Hakeudu terapiaan.
Mies, eh? Kokeileppa vaihdevuosia. Mä kävin lääkärin suosituksesta jopa unikoilun terkkarilla, mutta hän ei löytänyt yhtään mitään mun elämäntavoista, mitä olisi pitänyt korjata aamuyön valvomisen vuoksi. Myös yöpolygrafia tehtiin. Syön viidettä vuotta Ketipinoria, tällä mennään jos aion pitää itseni työkuntoisena.
N54
Lähde tästä https://www.mielenterveystalo.fi/fi/unettomuuden-nettiterapian-laheteoh…
Lääkitys on poikkeuksetta huonoin vaihtoehto. Noin pitkä ketiapiinin käyttö on kuitenkin voinut aiheuttaa pysyviä vaurioita mm. suprakiasmaattiseen tumakkeeseesi, eli ehkä et voi ikinä nukkua hyvin.
Itsellä Ketipinor 25mg tuo unen mutta ei aiheuta ylipainoa kun pieni annos kyseessä. Imovane hyvä mutta ei jatkuvaan käyttöön varmaankaan määrätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä:
Olen vasta alle nelikymppinen, joten ei ole kunnon hormonikorvaushoitoa käytössä. Pari vuotta olen käyttänyt vagifemia lääkärin määräyksestä limakalvojen kuivuuteen.
Käypä siis gynellä. Alle nelikymppisten hormoniasiat hoidetaan siellä, yli nelikymppinen voi asioida yleislääkärillä tai työterveydessä.
Gynet tietävät kyllä unettomuudesta ja vaihdevuosista ja siitä, voisiko estrogeenia kokeilla sinulle, kun kerran jo kuivat limakalvotkin ovat. Sulle todennäköisesti siksi tulee vaihtarit ennemmin aikaisin kuin myöhään.
Ap tässä:
Olen käynyt gynellä ja hän juuri tuon vagifemin määräsikin. :) Ulkoisesti ei näy vaihdevuosien merkkejä, limakalvojen kuivuus johtuu eräästä sairaudestani.
Itsellä oli sama ongelma kuin ap:llä. Lääke ei lihota, vaan kun lääke väsyttää niin siitä seuraa sitten automaattisesti himo napostella jotakin energiapitoista. Ihan normaali kropan reaktio väsymykseen.
Itselläni oli edessä kaksi vaihtoehtoa: joko kasvattaa itsehillintää napostelun suhteen, tai sitten kasvattaa lääkeannosta ja ajoittaa se juuri niin, ettei enää jaksa edes napostella, vaan keikahtaa suoraan sänkyyn unten maille. Toteutin jonkinlaisen kompromissin noiden molempien vaihtoehtojen välillä ja lääkitys unettomuuten tehostettiin pienellä annoksella zopinoxia koska triptylin lisäys olisi lisännyt liian paljon seuraavan päivän uneliaisuutta.
Käypä siis gynellä. Alle nelikymppisten hormoniasiat hoidetaan siellä, yli nelikymppinen voi asioida yleislääkärillä tai työterveydessä.
Gynet tietävät kyllä unettomuudesta ja vaihdevuosista ja siitä, voisiko estrogeenia kokeilla sinulle, kun kerran jo kuivat limakalvotkin ovat. Sulle todennäköisesti siksi tulee vaihtarit ennemmin aikaisin kuin myöhään.