Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi uusien ystävien saaminen aikuisena on niin vaikeaa?

Vierailija
29.06.2026 |

Tutustun kyllä ihmisiin helposti, mm. työn, opiskelujen, harrastusten, yms. kautta, mutta nämä ihmissuhteet jäävät aina pinnallisiksi ja hiipuvat heti, kun yhteinen tekeminen loppuu. Kukaan entinen työ-, opiskelu- tai harrastuskaveri ei halua olla missään tekemisissä kanssani.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä ja ajatusmaailma on jo rakennettu tässä vaiheessa kaikilla. Ei jaksa alkaa rakentamaan pitkän aikaa vievää ja siitä mahdollisesti syntyvää kestävää syvällistä ystävyyttä.

Vierailija
22/26 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta suomalainen ystävyys on hyvin erilaista verrattuna vaikkapa välimeren maihin. Suomalainen haluaa tavata kahdestaan, sitoutua voimakkaasti ja velvollisuuden tunne syntyy herkästi. 

Muualla olen kokenut, että ystävyys on joustavampaa, porukkahenkistä, positiivista, ei omistushaluista. Varmaan sitten pinnallistakin. Perhettä ja sukulaisia kohtaan on velvollisuuksia.

Ulkomailla on helpompaa olla ystävä monelle ja matalalla kynnyksellä. Suomessa huolestun, että en halua tehdä raskaita sitoutumuksia ja aiheuttaa mielipahaa ja pettymyksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua tutustua uusiin ystäviin. 

Vierailija
24/26 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä itse ajattelet sen johtuvan, että kaverisuhteet jäävät pinnallisiksi?

Omalla kohdallani olen tätä kovasti reflektoinut. Olen armollinen itselleni. Olen muuttanut useita kertoja ja yhteydenpito on hiipunut, kun välimatkaa on tullut satoja kilometrejä.

Nyt on pienet lapset ja perhe vie tietysti eniten aikaa. Sain lapset vanhempana, joten muilla ikäisilläni on jo isommat lapset ja enemmän omaa aikaa. Usein ihmiset etsii samassa elämäntilanteessa olevia. Mulle kelpaa kyllä kaiken ikäiset kaveriksi.

Nuorempana mulla oli huonot kaveritaidot, nykyään olen niitä opetellut, mutta en vain tapaa samanhenkisiä ihmisiä, että jaksaisin edes panostaa siihen tutustumiseen riittävästi. Ei ole riittävästi puhuttavaa hetkisen päästä, eikä huumorintajut natsaa. Joskus natsaa ja se on parasta, mutta sitten joku muu syy on esteenä kaveruudelle. Hirveän vaikeaa ja raskasta, olen luovuttanut.

Vierailija
25/26 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä voi myös olla hyvää ilman ystäviä. Kaikki ei vaan ole ns. ystävä-ihmisiä.

Vierailija
26/26 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta suomalainen ystävyys on hyvin erilaista verrattuna vaikkapa välimeren maihin. Suomalainen haluaa tavata kahdestaan, sitoutua voimakkaasti ja velvollisuuden tunne syntyy herkästi. 

Muualla olen kokenut, että ystävyys on joustavampaa, porukkahenkistä, positiivista, ei omistushaluista. Varmaan sitten pinnallistakin. Perhettä ja sukulaisia kohtaan on velvollisuuksia.

Ulkomailla on helpompaa olla ystävä monelle ja matalalla kynnyksellä. Suomessa huolestun, että en halua tehdä raskaita sitoutumuksia ja aiheuttaa mielipahaa ja pettymyksiä.

Tää oli hieno näkökulma! Olen samaa mieltä, siksi koen raskaaksi yrittää ystävystyä suomalaisiin näin yli 40-vuotiaana. Olisi ihanaa nähdä mukavalla, vaihtelevalla porukalla, aikaa myöten sitten saattaa syventyä joidenkin kanssa ystävyys tai ei. Olen avoin ja välitön tyyppi, en jaksa mitään draamaa ja selän takana puhumista, mitä jotkut duunikaverit on tehneet.