Rippijuhlatarjoilu "eväsretkiteemalla"?
Tämä on vasta puolikkaan idean tasolla, mutta tarvitsisin mielipiteitä ja neuvoja rippijuhlatarjoiluun, jonka pitäisi olla sellainen, että vieraat voisivat kulkea ruokiensa kanssa syömään kauas tarjoilupöydästä.
Asumme (harraste) maatilalla, ja samalla tilalla asuvat myös vanhempani, tosin n. 100 m päässä. Kumpikaan taloista ei ole kovin suuri, mutta meillä on muita kivoja ruokailupaikkoja pitkin tonttia (kasvihuone, grillikatos, huvimaja jne.) ja tietysti molemmissa taloissa ja niiden terasseilla voi oleskella. Vieraita tulee väkisinkin n. 80, joten ei ole mitenkään mahdollista järjestää kaikille istumapaikkaa samaan tilaan.
Vanhempani haluavat, että juhlat ovat myös heidän talossaan, ja tiedän että harvemmin käyvät sukulaiset ovat aina kiinnostuneita kiertämään kaikki paikat ja tutkimaan mitä ollaan rakennettu ja remontoitu, samoin kuin kaupunkilaiset kaverit. Ja ehkä ihmiset ihan tykkäisivät istua vaikka oman kaveriporukan kesken omassa rauhassa.
Eli ruokien pitäisi olla sellaisia, että ne voisi jotenkin helposti kerätä mukaansa ja kuljettaa. Ehkä voisi olla jopa joku eväsretkiteema. Ei tule lämmintä ruokaa, mutta leipiä, suolaista piirakkaa, salaattia tms. kuitenkin. Grillikatokseen voisi toki järjestää makkaraa? Ja sitten makeat ja kahvit, mutta onko esimerkiksi kakkupalan kanssa kävely 100 m toivoton ajatus?
Onko tämä ihan kuolleena syntynyt idea?
Kommentit (152)
Appiukon maankuulua omenakiljua tarjolle
Minä laittaisin aitat ja navetat lukkoon ja olisi seurusteluteemaiset juhlat. En itse jaksaisi juosta esittelemässä kaikkia paikkoja. Kuitenkin 80 vierasta joiden kanssa jutellla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt kyseessä lap-sen rip-pi-juhl-at vai teidän aikuisten tilaesittely?
Itseasiassa aivan tarkalleen ottaen lapsen protujuhlat. Jotka sattuvat olemaan maalla.
Sillä ei nyt ole merkitystä onko rippi- vai protujuhlat vaan sillä onko pääosassa se nuori vai tiluksienne esittely.
Eri.
Minun sukulaiseni ovat sellaisia että tutkivat taatusti aivan kaiken. Uteliaimmat kurkistavat kaappeihinkin.
Kiertelen kaartelen, en vastaa suoraan suoriin kysymyksiin..
Sinulta kysyttiin (jos olet ap) kumpi sinulle on se juttu, lapsesi juhlat vai paikkojesi esittely?
Ps minä en anna kenenkään tutkia kaappejani vaikka kuinka utelias olisi, sukua tai ei.
Pidätte ne juhlat omassa talossanne, vanhempasi voivat esitellä omaa taloaan myös kahvin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa aivan tarkalleen ottaen lapsen protujuhlat. Jotka sattuvat olemaan maalla.
Sillä ei nyt ole merkitystä onko rippi- vai protujuhlat vaan sillä onko pääosassa se nuori vai tiluksienne esittely.
Eri.
Minun sukulaiseni ovat sellaisia että tutkivat taatusti aivan kaiken. Uteliaimmat kurkistavat kaappeihinkin.
Suurin osa siitäkin huolimatta ymmärtää, että kyse on lapselle tärkeästä päivästä. Joka nyt unohtuu itse isäntäväeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri.
Sinulta kysyttiin (jos olet ap) kumpi sinulle on se juttu, lapsesi juhlat vai paikkojesi esittely?
Ps minä en anna kenenkään tutkia kaappejani vaikka kuinka utelias olisi, sukua tai ei.
En ole ap. Sukulaiseni ovat uteliaita ja juuri liittyen tuohon että onko kyseessä lapsen juhla vai tiluksien esittely, niin lapsen juhlissakin minun sukuni tutkii silti tilukset. En tykkää kaappeihin kurkistelusta, mutta en pysty vahtimaankaan niitä joiden tiedän tekevän sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankitte teltan ja laitatte tarjoilut pihalle. Siitä lienee kohtuullinen kävelymatka eri istumapaikoille. Jos on kaunis päivä, niin laitatte puutarhakalustoja myös taivasalle siihen teltan lähelle. Tarjoilutelttaan voi sitten vaikka tehdä kartan eri kahvittelupaikoista jos ne eivät ole suoraan näköetäisyydellä. Jos teillä on perheessä muita lapsia, valjastatte nämä auttamaan vanhempia ihmisiä ruokien kantamisessa pöytään, tai sitten palkkaat siihen hommaan ja muutenkin tarjoiluavuksi sellaisia nuoren kavereita joilla ei ole samana päivänä omia juhlia. Yksi sitten kiertää kahvipannun kanssa pöydissä kaatamassa santsikupillisia. Ja hän sitten ottaa mukaan myös maidon ja sokerin, koska on todella ärsyttävää kävellä sen täyden kupin kanssa hakemaan maitoa.
Ei ole muita lapsia, eikä palkattavia sukulaisia tai ystäviä, he ovat vieraana. Ruoat ja tarjollepano tulee pitopalvelulta.
Oletko jo keskustellut ko pitopalvelun kanssa suunnitelmistasi? Miksi meiltä kyselet? provohan tämä on, ihan selvästi.
En ole. Juhlat ovat ensi kesänä. Havahduin tähän ongelmaan viikonloppuna, kun miehen puolen sukulaisia oli kylässä vajaa 20 kpl emmekä mahtuneet istumaan yhteen paikkaan.
Jos speksaan tarjoilut, että haluan 100 kpl kinkkukolmioleipiä ja 100 kpl kasvispasteijoita ja 200 leivosta ja salaattibuffetin (huom. tämä oli esimerkki), niin enköhän sen jostain saa tilattua.
Toki perinteinen telttakin on yksi vaihtoehto, mutta vähän tylsä. Joka tapauksessa jos ensi kesänä on isot puutarhajuhlat, niin tänä kesänä jo pitää alkaa valmistella. Siksi pitäisi päättää kohta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri.
Suurin osa siitäkin huolimatta ymmärtää, että kyse on lapselle tärkeästä päivästä. Joka nyt unohtuu itse isäntäväeltä.
En äitinä hyväksyisi omien vanhempien pässämäröintiä asiassa. Tosin en olisi muuttanut hiestä 100m päähän. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri.
En ole ap. Sukulaiseni ovat uteliaita ja juuri liittyen tuohon että onko kyseessä lapsen juhla vai tiluksien esittely, niin lapsen juhlissakin minun sukuni tutkii silti tilukset. En tykkää kaappeihin kurkistelusta, mutta en pysty vahtimaankaan niitä joiden tiedän tekevän sitä.
Miksi vieraille pitäisi varta vasten järjestää ihastelupisteitä jos ovat niin uteliaita että haluavat tutkia joka rakennuksen, koneen, nurkan ja kaapin? Menkööt itsekseen ne keitä niin polttaa urkkia ja udella - paitsi jos ja kun ap vanhempineen tuntuu itse haluavan esitellä istutukset, remontit sun muut joka kerta kun samat ihmiset tulevat kylään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankitte teltan ja laitatte tarjoilut pihalle. Siitä lienee kohtuullinen kävelymatka eri istumapaikoille. Jos on kaunis päivä, niin laitatte puutarhakalustoja myös taivasalle siihen teltan lähelle. Tarjoilutelttaan voi sitten vaikka tehdä kartan eri kahvittelupaikoista jos ne eivät ole suoraan näköetäisyydellä. Jos teillä on perheessä muita lapsia, valjastatte nämä auttamaan vanhempia ihmisiä ruokien kantamisessa pöytään, tai sitten palkkaat siihen hommaan ja muutenkin tarjoiluavuksi sellaisia nuoren kavereita joilla ei ole samana päivänä omia juhlia. Yksi sitten kiertää kahvipannun kanssa pöydissä kaatamassa santsikupillisia. Ja hän sitten ottaa mukaan myös maidon ja sokerin, koska on todella ärsyttävää kävellä sen täyden kupin kanssa hakemaan maitoa.
Ei ole muita lapsia, eikä palkattavia sukulaisia tai ystäviä, he ovat vieraana. Ruoat ja tarjollepano tulee pitopalvelulta.
Oletko jo keskustellut ko pitopalvelun kanssa suunnitelmistasi? Miksi meiltä kyselet? provohan tämä on, ihan selvästi.
En ole. Juhlat ovat ensi kesänä. Havahduin tähän ongelmaan viikonloppuna, kun miehen puolen sukulaisia oli kylässä vajaa 20 kpl emmekä mahtuneet istumaan yhteen paikkaan.
Jos speksaan tarjoilut, että haluan 100 kpl kinkkukolmioleipiä ja 100 kpl kasvispasteijoita ja 200 leivosta ja salaattibuffetin (huom. tämä oli esimerkki), niin enköhän sen jostain saa tilattua.
Toki perinteinen telttakin on yksi vaihtoehto, mutta vähän tylsä. Joka tapauksessa jos ensi kesänä on isot puutarhajuhlat, niin tänä kesänä jo pitää alkaa valmistella. Siksi pitäisi päättää kohta.
Älä nyt kuitenkaan tilaa mitään ennen kun olet saanut vastauksen kuinka moni edes saapuu paikalle. :D
En ymmärrä, miksi kaikki puhuu aiheen vierestä. Ap ei kysynyt vaihtoehtoisia suunnitelmia. Hän kysyi ideaansa sopivia ruokia.
Mulle kyllä tulee mieleen, että tarjoilupaikalla voisi olla tarjottimien sijaan pieniä koreja, joihin voi lastata ruokansa.
Pienet kolmioleivät, pasteijat, valmiisiin kippoihin ja kuppeihin kootut "charcuterie" annokset (juustoa, leikkeleitä, oliiveja, pähkinöitä), dippikupit (pohjalla hummusta tms, ja vihannestikkuja), kakku tai juustokakku myös kuppiin rakennettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri.
Lapsen juhlat tietysti. Mutta lapsi ei viihdy keskipisteenä, ehkä iästäkin johtuen. Hänelle pahin painajainen olisi pönötysjuhla jossain salissa puheita kuuntelemassa. Mielummin tapaa vieraat pienemmissä porukoissa.
Enkä minäkään tykkää jos vieraat penkovat kaappia, mutta puutarhaa saa tutkia ihan mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Korkkarit jalassa sitten sielä nurmikolla kävellään kahvikuppi kädessä?
Eiköhän ap:n sukulaiset ja kaverit tiedä, millaiseen paikkaan ovat menossa ja osaa varautua sopivilla kengillä. Asian voi vielä ilmaista kutsussa varmuuden vuoksi: laitathan jalkaan käytännölliset kengät.
Minusta ap:n idea on kiva! Kerrankin jotain omaperäistä ja oman näköistä. Varaisin tukevia, matalan mallisia paperikasseja (sellaisia, joihin puutarhamyymälöissä kerätään kukantaimia) ja niihin vielä pohjalle ylimääräinen paksu pahvi, ettei varmasti hajoa, joihin vieraat voivat kerätä syömiset. Kolmioleivät on helppo pakata valmiiksi vaikka voipaperiin, samoin suolaiset piirakkapalat. Salaatti kannellisiin rasioihin tai vaikka pahvisiin jäätelökippoihin. Voisiko kakun koota annoksina kannellisiin pahvimukeihin? Vähän enemmän vaivaa, mutta olisi siisti ja pystyisi kuljettamaan helposti kassissa. Muuksi makeaksi pikkuleipiä ja kääreellisiä konvehteja, jotka menevät omassa kipossaan tai ihan sinälläänkin siinä kassissa muiden juttujen päällä. Kahvi kannellisiin pahvimukeihin myös, tai sitten noihin eri istumakohteisiin kaikkiin omat termoskannut, maidot ym.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi kaikki puhuu aiheen vierestä. Ap ei kysynyt vaihtoehtoisia suunnitelmia. Hän kysyi ideaansa sopivia ruokia.
Mulle kyllä tulee mieleen, että tarjoilupaikalla voisi olla tarjottimien sijaan pieniä koreja, joihin voi lastata ruokansa.
Pienet kolmioleivät, pasteijat, valmiisiin kippoihin ja kuppeihin kootut "charcuterie" annokset (juustoa, leikkeleitä, oliiveja, pähkinöitä), dippikupit (pohjalla hummusta tms, ja vihannestikkuja), kakku tai juustokakku myös kuppiin rakennettuna.
Totuus on yleensä lyhyt, valhe pitkää sepusta.
Vierailija kirjoitti:
Ja minä en ymmärrä että jos koko juttu on edes totta miksi ap ei neuvottele asiasta pitopalvelun kanssa.
Kahvi kaadetaan kuppiin kun se on keitetty, ja juodaan kun se on kaadettu kuppiin. Kahvin kanssa EI lähdetä ravaamaan kymmeniä metrejä saati 100 metriä, jolloin se on jäähtynyt, tai läikkynyt rinnuksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minä en ymmärrä että jos koko juttu on edes totta miksi ap ei neuvottele asiasta pitopalvelun kanssa.
Koska halusin kysyä kokemuksia ja mielipiteitä ennen kuin päätän tai tilaan mitään. Pitopalvelu toimittaa sen mitä tilataan, toki varmaan ehdottavat jotain. Juhlat ovat vuoden kuluttua joten tilauksella ei ole kiire.
Mutta tiesin, että täältä saa hyödyllistä kritiikkiä ja kaikki kuviteltavissa olevat ongelmat nostetaan varmasti esiin. :)
Kiitos siitä, ja erityisesti kiitoksia kaikille tarjoiluehdotuksia laittaneille! Esim. juustokakut purkeissa, wrapit ym. on jo laitettu muistiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkkarit jalassa sitten sielä nurmikolla kävellään kahvikuppi kädessä?
Eiköhän ap:n sukulaiset ja kaverit tiedä, millaiseen paikkaan ovat menossa ja osaa varautua sopivilla kengillä. Asian voi vielä ilmaista kutsussa varmuuden vuoksi: laitathan jalkaan käytännölliset kengät.
Minusta ap:n idea on kiva! Kerrankin jotain omaperäistä ja oman näköistä. Varaisin tukevia, matalan mallisia paperikasseja (sellaisia, joihin puutarhamyymälöissä kerätään kukantaimia) ja niihin vielä pohjalle ylimääräinen paksu pahvi, ettei varmasti hajoa, joihin vieraat voivat kerätä syömiset. Kolmioleivät on helppo pakata valmiiksi vaikka voipaperiin, samoin suolaiset piirakkapalat. Salaatti kannellisiin rasioihin tai vaikka pahvisiin jäätelökippoihin. Voisiko kakun koota annoksina kannellisiin pahvimukeihin? Vähän enemmän vaivaa, mutta olisi siisti ja pystyisi kuljettamaan helposti kassissa. Muuksi makeaksi pikkuleipiä ja kääreellisiä konvehteja, jotka menevät omassa kipossaan tai ihan sinälläänkin siinä kassissa muiden juttujen päällä. Kahvi kannellisiin pahvimukeihin myös, tai sitten noihin eri istumakohteisiin kaikkiin omat termoskannut, maidot ym.
Tosi hyvä idea nuo paperikassit! Itse ehdotin koreja, mutta tuohan on paljon taloudellisesti järkevämpi ja käytännöllisempi ehdotus.
Vierailija kirjoitti:
Pidätte ne juhlat omassa talossanne, vanhempasi voivat esitellä omaa taloaan myös kahvin jälkeen.
Ja taas on luettu aloituksesta nippanappa otsikko. Ap sanoo, ettei missään rakennuksessa ole tilaa koko vierasmäärälle. Harvalla sellaista lukaalia onkaan, että 80 ihmistä mahtuu samaan aikaan istumaan kahvin ja kakun ääreen.
Oma sukulainen järjesti syntymäpäivät kotonaan. Isohko paritalo, mutta kolmisenkymmentä vierasta oli ihan maksimi, joka sinne fiksusti mahtui. Ja tietysti jakaantuivat eri huoneisiin, mikä ei eroa mitenkään ap:n tilanteesta, jossa porukka a olisi huvimajassa, porukka b isovanhempien talossa jne.
He tuskin tekevät sitä tarjoilun aikana.