Sopiva häälahjan suuruus?
Olemme menossa häihin vieraaksi. Olin ajatellut, että satanen on ihan normaali ja jopa ihan reilu häälahjaraha. Sitten luin tällä viikolla jotain hääketjua, joka ei ollut häälahjasta vaan häiden kustannuksista vieraille. Ja siellä moni sanoi, että lahjaan varataan 200 €. Olin yllättynyt, että kukaan ei kyseenalaistanut tuota summaa, kun minusta se on todella paljon.
Meidän perheen rippilapsille ja ylioppilaille on valtaosa vieraista tuonut 50 €, kummit ja isovanhemmat enemmän. Ihan myös tältä vuodelta ovat nämä summat. Itse ajattelen, että hääparille kyllä annetaan suurempi lahja, joten 100 € tuntui olevan linjassa tämän kanssa. Mutta olenko jotenkin kovinkin hakoteillä ja pihi? Onko näissä eroja eri puolilla Suomea ja esim. pääkaupunkiseudun ja pienempien paikkakuntien välillä?
Ja vielä se että jos olet itse merkittävästi hääparia köyhempi, heistä saattaa olla jopa kiusallista saada sinulta rahaa. Usein rahaa pyydetään lähinnä siksi että ei haluta tavaraa. Rahalla ei ole tarkoitus maksaa häitä tai niiden tarjoiluja.