Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisilta suorat sanat lääkärikokeilusta: ”Ihan syvältä”

Vierailija
28.06.2026 |

Osa IS:n kyselyn vastaajista osoittaa turhautumisensa siihen, ettei omalta paikkakunnalta löydy kokeiluun osallistuvaa lääkäriasemaa.

 

Palveluita on vain jossakin yli tunnin matkan päässä, ja sinne pitäisi sitten vanhusten lähteä, kolmas pohtii.

 

Suomalaisilta suorat sanat lääkärikokeilusta: ”Ihan syvältä”

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012106238.html

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa suomalaisista asuu kaupungeissa, joista löytyy kokeilun lääkäriasemia ihan kattavasti. Minusta kokeilu on hyvä. Koska lääkärit ovat äänestäneet jaloillaan julkisen terveydenhuollon osalta, tulee potilaita hoidattaa siellä, missä he saavat hoitoa. Tällä saadaan kohtuukuntoiset vanhukset jonoista pois ja julkisen aikaa enemmän työssäkäyville ja monisairaille. 

Toistaiseksihan tää ei edes ole lyhentänyt mitään jonoja. Ilmainen raha toki kelpaa aina!

Niin, kovin montaa kuukautta se ei ole ollut voimassakaan. 

Kohta vuoden, mutta ehkä tääkin vaatii 10 vuotta että alkaa näkyä tuloksia 

Nää on oikeasti hitaita juttuja. Tottakai olisi hyvä, jos voisi tehdä päättelyn vuoden perusteella. Ajattele taksilakia, se tehtiin n 2018 tienoilla. Nyt voidaan sanoa varmuudella, että se on sysipaska. Tosin se selvisi jo nopeamminkin. Nyt siihen sitten tuli hyvä korjaus.

Ei kaikki lait mene kerralla maaliin. Jos niitä ei korjata, niin se on se huono juttu. Samoin tämä lääkärihomma. Jos se osoittautuu huonoksi, se korjataan, tai sen käyttöä ei jatketa.

Vierailija
22/32 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkää Kokkeleiden rahanlappamista kavereille.

Toivottavasti seuraava hallitus lopettaa hölmöilyn ja pistää yksityisille terveyspalveluille täyden ALV-%:n niin oppivat tekemään bisnestä samoilla ehdoilla kuin muutkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä tääkin on varsin mielenkiintoinen ideologinen aivopieru: kokoomus haluaa lakkauttaa julkisen terveydenhuollon mutta haluaa alkaa tuottaa julkisesti verovaroilla tuettua terveydenhuoltoa yksityisillä lääkärikeskuksilla.. 

Anteeks nyt vaan mutta vasemmiston someväitteet siitä mitä "kokoomus", "persut" tai vaikka "porvarit" tai "EK" haluaa on tasan 0% uskottavia.

Lähinnä nuo on joko suoria valeita tai ainakin suoria olkiukkoja joissa ei ole totta puoltakaan väitteistä. 

Vierailija
24/32 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

TULIHAN SE SIELTÄ

Yksi joukko hyötyy muita enemmän, sanotaan jutussa. Eli joku saa enemmän, niin se on itselle ongelma.

 " en käytä periaattesta " sanoo toinen tossa jutussa. Jep jep

Vierailija
25/32 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa suomalaisista asuu kaupungeissa, joista löytyy kokeilun lääkäriasemia ihan kattavasti. Minusta kokeilu on hyvä. Koska lääkärit ovat äänestäneet jaloillaan julkisen terveydenhuollon osalta, tulee potilaita hoidattaa siellä, missä he saavat hoitoa. Tällä saadaan kohtuukuntoiset vanhukset jonoista pois ja julkisen aikaa enemmän työssäkäyville ja monisairaille. 

Toistaiseksihan tää ei edes ole lyhentänyt mitään jonoja. Ilmainen raha toki kelpaa aina!

Niin, kovin montaa kuukautta se ei ole ollut voimassakaan. 

Kohta vuoden, mutta ehkä tääkin vaatii 10 vuotta että alkaa näkyä tuloksia 

Omat vanhempani kuuluvat kohderyhmään. Mielellään käyttäisivät palvelua, mutta ovat olleet nyt terveinä. Kuinka usein sinä käyt lääkärissä? Minä olen käynyt viimeksi kolme vuotta sitten. 

Itse 2017 yhden tulehtuneen ihopaiseen vuoksi. (antibiootit + paiseen puhkaisu ja putsaus). Eipä muuten ole ollut onneksi tarvetta. Aikoja sitten ärsytti kun migreenin kanssa ei saanut aikoja terveyskeskukseen paitsi tasan 8.00 soittamalla jos kävi tuuri. Eipä tuo julkinen palvelu erityisen hyvin toiminut silloin (yli 10v sitten), eikä taida toimia edelleenkään jos juttuja kuuntelee. 

Vierailija
26/32 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei periaatteesta käytä niin voisi kieltää pääsyn julkiselle ja velvoittaa käyttämään vain omalla rahalla ja täydellä hinnalla yksityistä. Oikeasti sairaalle periaate ei ole este. 

Silloin kun on sairas, silloin menee sinne lääkäriin, mikä ottaa heti vastaan, eikä päädy pohtimaan asiaa filosofiselta näkökannalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/32 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkää Kokkeleiden rahanlappamista kavereille.

Toivottavasti seuraava hallitus lopettaa hölmöilyn ja pistää yksityisille terveyspalveluille täyden ALV-%:n niin oppivat tekemään bisnestä samoilla ehdoilla kuin muutkin.

No itse olen oikein tyytyväinen tähän kokeiluun. Toivoin jopa laajentamista, ja hämmästyin kun selvisi että se toteutuu.

Vierailija
28/32 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa suomalaisista asuu kaupungeissa, joista löytyy kokeilun lääkäriasemia ihan kattavasti. Minusta kokeilu on hyvä. Koska lääkärit ovat äänestäneet jaloillaan julkisen terveydenhuollon osalta, tulee potilaita hoidattaa siellä, missä he saavat hoitoa. Tällä saadaan kohtuukuntoiset vanhukset jonoista pois ja julkisen aikaa enemmän työssäkäyville ja monisairaille. 

Toistaiseksihan tää ei edes ole lyhentänyt mitään jonoja. Ilmainen raha toki kelpaa aina!

Niin, kovin montaa kuukautta se ei ole ollut voimassakaan. 

Kohta vuoden, mutta ehkä tääkin vaatii 10 vuotta että alkaa näkyä tuloksia 

Nää on oikeasti hitaita juttuja. Tottakai olisi hyvä, jos voisi tehdä päättelyn vuoden perusteella. Ajattele taksilakia, se tehtiin n 2018 tienoilla. Nyt voidaan sanoa varmuudella, että se on sysipaska. Tosin se selvisi jo nopeamminkin. Nyt siihen sitten tuli hyvä korjaus.

Ei kaikki lait mene kerralla maaliin. Jos niitä ei korjata, niin se on se huono juttu. Samoin tämä lääkärihomma. Jos se osoittautuu huonoksi, se korjataan, tai sen käyttöä ei jatketa.

Ei suomessa tehdä nopeita korjauksia paitsi ideologisista syistä. Esim. rinteen hallituksen pikaiset sipilän hallituksen työllisyyslakien perumiset. Sittenhän nuo väänsi uudelleen tuon turhaakin turhemman aktivointisirkuksen käyntiin ja siitä nautitaan edelleen kun kokoomuksenkin työministerit on täysin turhia broilereita.

Seuraavassa hallituksessa näemme miten nopeasti ay-nassebile-antti poistaa ay-liikkeen lakkorajoitukset liki ekana toimenaan. Muuta nuo ei sitten teekään nopeasti, jos tekee ylipäänsä mitään hyödyllistä kun vasemmistoa ovat.

Kuvaavaa on, että ennen demarien vaalivoittoa, rinne & kiuru & co lupasi korjata vanhustenhoidon tunnissa kunhan pääsee valtaan. Tunnissa nuo lähinnä kertoi että asia lykätään seuraavalle hallitukselle eli neljä vuotta eteenpäin, joten "hienosti korjattu" demarit /s

Sittenhän nuo loi sotesotkun joka lähinnä loi monta porrasta lisää suojatöissä olevia vasemmistolaisia sotebudjeteilla elämään. Hoito ei parantunut yhtään, mutta rahat saatiin menemään tuohon sekoiluun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/32 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni palvelu on n 3 km päässä. Joten asiaan suhtautuu siitä näkökulmasta. Kukaan ei voi myöskään kumota tuota etäisyyttä mitenkään omalla kohdallani. Eli se vaihtoehto on siis hyvä.

Olisi hyvä käsittää, että jokainen katsoo sen omista lähtökohdistaan.

Vierailija
30/32 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa suomalaisista asuu kaupungeissa, joista löytyy kokeilun lääkäriasemia ihan kattavasti. Minusta kokeilu on hyvä. Koska lääkärit ovat äänestäneet jaloillaan julkisen terveydenhuollon osalta, tulee potilaita hoidattaa siellä, missä he saavat hoitoa. Tällä saadaan kohtuukuntoiset vanhukset jonoista pois ja julkisen aikaa enemmän työssäkäyville ja monisairaille. 

Toistaiseksihan tää ei edes ole lyhentänyt mitään jonoja. Ilmainen raha toki kelpaa aina!

Niin, kovin montaa kuukautta se ei ole ollut voimassakaan. 

Kohta vuoden, mutta ehkä tääkin vaatii 10 vuotta että alkaa näkyä tuloksia 

Nää on oikeasti hitaita juttuja. Tottakai olisi hyvä, jos voisi tehdä päättelyn vuoden perusteella. Ajattele taksilakia, se tehtiin n 2018 tienoilla. Nyt voidaan sanoa varmuudella, että se on sysipaska. Tosin se selvisi jo nopeamminkin. Nyt siihen sitten tuli hyvä korjaus.

Ei kaikki lait mene kerralla maaliin. Jos niitä ei korjata, niin se on se huono juttu. Samoin tämä lääkärihomma. Jos se osoittautuu huonoksi, se korjataan, tai sen käyttöä ei jatketa.

Ei suomessa tehdä nopeita korjauksia paitsi ideologisista syistä. Esim. rinteen hallituksen pikaiset sipilän hallituksen työllisyyslakien perumiset. Sittenhän nuo väänsi uudelleen tuon turhaakin turhemman aktivointisirkuksen käyntiin ja siitä nautitaan edelleen kun kokoomuksenkin työministerit on täysin turhia broilereita.

Seuraavassa hallituksessa näemme miten nopeasti ay-nassebile-antti poistaa ay-liikkeen lakkorajoitukset liki ekana toimenaan. Muuta nuo ei sitten teekään nopeasti, jos tekee ylipäänsä mitään hyödyllistä kun vasemmistoa ovat.

Kuvaavaa on, että ennen demarien vaalivoittoa, rinne & kiuru & co lupasi korjata vanhustenhoidon tunnissa kunhan pääsee valtaan. Tunnissa nuo lähinnä kertoi että asia lykätään seuraavalle hallitukselle eli neljä vuotta eteenpäin, joten "hienosti korjattu" demarit /s

Sittenhän nuo loi sotesotkun joka lähinnä loi monta porrasta lisää suojatöissä olevia vasemmistolaisia sotebudjeteilla elämään. Hoito ei parantunut yhtään, mutta rahat saatiin menemään tuohon sekoiluun. 

Osuit naulan kantaan, sanoo tekoäly joskus. Ideologisista syistä korjaukset voi olla nopeitakin, ei juuri muuten. Sote on kaiken huiöppju. Se käärmekeitto keitettiin jo aiemmin, ja mitoitettiin alakanttiin. Jos kerran vasemmisto on vähäosaisten asialla, niin miksi ne ei neljässä vuodessa pannut asioita kuntoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/32 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin eläkkeelle ja kun työterveyshuolto osaltani loppui, niin tartuin heti tuohon mahdollisuuteen. Sain laajat kokeet ja lääkärin sain valita itse ( niistä jotka kuuluvat tähän kokeilun piiriin) . Tavallisen eläkeläisen rahoilla sain sen kustannettua. Seuraavan kerran tarvii mennä vasta kahden vuoden kuluttua jos ei jotain erityistä tule. Olen hyvin tyytyväinen.

Vierailija
32/32 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se voi olla hallituksen vika, jos joku päättää muuttaa korpimetsään, mistä on hieman matkaa lääkäriin. Ja sama henkilö periaatteesta kieltäytyy käyttämästä digitaalisia palveluita. Lisäksi hän periaatteellisista syistä kieltäytyy käyttämästä yksityisen lääkäriaseman palveluita. Kuten huomaamme, suomalaiset ovat liian hyvään tottunutta valittajakansaa. Oikea ratkaisu ei ole myötäillä turhasta valittajia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi