Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruotuväessä väitetään: Todellinen maanpuolustus löytyy Pride-kulkueesta

Vierailija
27.06.2026 |

”Pride sai minut tajuamaan, mistä maanpuolustuksessa on todella kyse.” Näin kirjoittaa Ruotuväen kolumnisti Toivo Aalto tuoreessa kirjoituksessaan, jossa Pride-tapahtuma nostetaan keskeiseen rooliin suomalaisen maanpuolustustahdon selittäjänä.

Tilaa Posi TV – tuellasi riippumaton suomalainen uutisointi jatkuu myös tulevaisuudessa.

Ruotuväessä julkaistun kolumnin mukaan kirjoittaja havahtui pohtimaan, miksi olisi valmis puolustamaan Suomea. Vastaukseksi ei lopulta noussut kotimaa sinänsä eikä edes omat läheiset, vaan Pride.

”Pride sai minut lopulta tajuamaan, mistä maanpuolustuksessa on todella kyse. Emme puolusta ihmisiä, vaan arvoja ja kulttuuria.”, Aalto kirjoittaa.

Kirjoittajan mukaan juuri vapaus, tasa-arvo, ihmisoikeudet ja yhdenvertaisuus muodostavat perustan, jonka vuoksi Suomea kannattaa puolustaa. Hän myös esittää, että maanpuolustustahdon ja tasa-arvon välillä saattaa olla yhteys, koska Suomi sijoittuu korkealle molemmissa kansainvälisissä vertailuissa.

Kolumnissa Aalto kirjoittaa myös, että ”Ulkoisilta uhkilta on aivan turha suojautua, jos maamme sisällä on turvatonta.”

Aallon mukaan todellinen maanpuolustus tarkoittaa ennen kaikkea oikeudenmukaista kohtelua, ihmisoikeuksien vaalimista ja yhteiskunnallisen turvallisuuden rakentamista.

Mainos

 

 

Vaikka kyse on selvästi kirjoittajan omasta mielipidekolumnista eikä toimituksen uutisjutusta, moni saattaa hieraista silmiään ajatukselle, että Pride-kulkueesta löytyy vastaus kysymykseen, miksi Suomea puolustetaan aseellisesti.

 

Kolumnissa kirjoittaja kertoo osallistuvansa lauantain Pride-kulkueeseen läheistensä kanssa ja päättää tekstinsä toteamukseen:

”Muita pitää kohdella oikeudenmukaisesti taustoista riippumatta, ja siten vahvistaa kansallista yhtenäisyyttä ja luottamusta. Sitä on todellinen maanpuolustus.”

Ruotuväki julkaisee sekä uutisia että mielipidekirjoituksia. Kyseessä oleva teksti on kirjoittajan oma näkemys, eikä sitä ole esitetty Puolustusvoimien virallisena kannanottona.

Tilaa Posi TV – tuellasi riippumaton suomalainen uutisointi jatkuu myös tulevaisuudessa.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tjaa. Miettisin kyllä pari kertaa rintamalle lähtöä jos pitäisi sitä nahkaremmissä seisoskelevaa Pentti-Eerikaa mennä puolustamaan.. Tai Mahmudia.

Ei heitä sinne mennäkään puolustamaan, vaan vapautta olla oma itsensä ja vapautta erilaisiin arvoihin (oli se sitten konservatiivisuutta, liberaaliutta tai mitä tahansa muuta). 

Totta. Mutta haluavatko ne puolustajat puolustaa tällaista "vapautta"?

No sitten ei kannata puolustaa. Paras ja nopein tapa saada tänne kielto kaikille muille elämäntavoille kuin peruskristilliselle heteronormatiivisuudelle on avata rajat ja antaa Venäjän marssia tänne ottamaan maa haltuunsa. Jos sitä tänne haluaa, niin miksi ihmeessä puolustaisi tätä maata?

Vierailija
22/28 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellisia maamme urheita puolustajia. Nenärenkaat ja tatuoinnit. Oliko mus limeita sankoin joukoin mukana?

Äläs yleistä, mulla on kaksi näkyvää lävistystä ja tatuointeja, olen vasemmistolainen ja aktiivinen reserviupseeri. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän meidät juuri erottaa autoritaarisesta hallinnosta (esim Venäjästä), että me saamme olla eri mieltä arvoista. Me saamme rukoilla mitä ikinä jumalaa haluammekin tai puolustaa kaikkien vapautta opiskella ja käydä töissä. 

Meillä on ajattelun vapaus. Jos et tätä halua, on loogista että haluat alistua vieraalle vallalle.

Vierailija
24/28 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä maanpuolustuksessa varmaan auttaa jos maa tuntuu kansalaisista puolustamisen arvoiselta.

Meillähä on just siks asevelvollisuus eikä vapaaehtoisarmeija jotta omolla mielipiteillä ei ois mitään merkitystä

Kyllähän Suomessa on mielipiteillä merkitystä. Ei ole pakko mennä armeijaan, jos ei tahdo. Vaihtoehtoja kansalaisvelvollisuuden suorittamiseen on.

Vierailija
25/28 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän meidät juuri erottaa autoritaarisesta hallinnosta (esim Venäjästä), että me saamme olla eri mieltä arvoista. Me saamme rukoilla mitä ikinä jumalaa haluammekin tai puolustaa kaikkien vapautta opiskella ja käydä töissä. 

Meillä on ajattelun vapaus. Jos et tätä halua, on loogista että haluat alistua vieraalle vallalle.

Juuri näin. Halu tehdä Suomesta maa, jossa saa elää vain yhdellä tavalla on äärimmäisen epäisänmaallista, eikä sellainen henkilö kunnioita tippaakaan Suomen perustuslakia. 

Vierailija
26/28 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pride ja ma mutus on saanut minut sekä eroamaan kirkosta, että käymään siviilipalveluksen. Ei tämä maa ole enää itsenäinen eikä puolustamisen arvoinen. Opintojen jälkeen odottaa muutto ulkomaille. 

Iigor haaveilee muutosta ulkomaille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/28 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuossa pride väessä muka on niin vaarallista että on pakko kaikkien alkaa nuolemaan heidän perseitään (kuvainnoillisesti sekä kirjaimellisesti)

 

Hlvetti täällä puolustetaan ja ihaillaan kohta kaikkia muita paitsi tavallisia, suomalaisia heteroita joita saa haukkua ja syrjiä miten haluaa.

Vierailija
28/28 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tjaa. Miettisin kyllä pari kertaa rintamalle lähtöä jos pitäisi sitä nahkaremmissä seisoskelevaa Pentti-Eerikaa mennä puolustamaan.. Tai Mahmudia.

Pentti-Eerikassa on se huono puoli, kun joutuu samaan poteroon ei varmuudella tiedä ketä se ampuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä