Mitä öljyä käyttäisit salaattia kostuttamaan?
Tein ison salaatin, mutta mikä voisi olla sellainen hyvä öljy sitä kostuttamaan?
Kommentit (61)
Kotimaista rypsiä tai rapsia.
Voitte googlettaa kuinka paljon kemikaaleja käytetään oliiviöljyn valmistamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaista salaatti mahtaa olla kun tuo yksi kirjoittaa ettei laita mitään. Minä teen aina vinaigrette kastikkeen, oliiviöljyä, sitruunanmehu, hunajaa,sinappia, suolaa ja pippuria.
Suomessa tehdään jostain syystä maustamattomia salaatteja. Kummallista, eihän mitään muuta ruokaa tehdä kokonaan suolattomana.
Suola tekee salaatista vetisen, koska suola sitoo vettä ja poistaa sitä kasvista. Suola ja öljy lisätään vasta juuri ennen tarjoilua.
Jos on omia vadelmia , niin soseuta ja tee melbakastike.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaista salaatti mahtaa olla kun tuo yksi kirjoittaa ettei laita mitään. Minä teen aina vinaigrette kastikkeen, oliiviöljyä, sitruunanmehu, hunajaa,sinappia, suolaa ja pippuria.
Suomessa tehdään jostain syystä maustamattomia salaatteja. Kummallista, eihän mitään muuta ruokaa tehdä kokonaan suolattomana.
Suola tekee salaatista vetisen, koska suola sitoo vettä ja poistaa sitä kasvista. Suola ja öljy lisätään vasta juuri ennen tarjoilua.
Monessa salaatissa kaikkein parastahan on juuri se pohjalle jäävä ihana neste, mitä voi sitten kaapia leivällä. Esim. kreikkalaisessa salaatissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on omia vadelmia , niin soseuta ja tee melbakastike.
Vadelmavinaigrette on muuten ihan mahtavaa!
Puristettu 1 appelsiini. 1 sitruuna . Mehut ja sipulia pitää olla . Ripaus mustaa pippuria.
Kylmäpuristettu rypsi tai neitsytoliiviöljy. Mutta voi kuulostella tuleeko oireita tai onko ok elimistölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliivi tai rypsi. En kyllä pistäisi pelkkää öljyä, vaan myös etikkaa (balsamico tai punaviinietikka) ja suolaa (ja mahdollisesti ripaus sokeria?
Etikka huonoa hampaille.
Happamat asiat on joo. En kuitenkaan voisi itse elää ilman eri etikoita, ne on niin maailman parasta. Salaatti ilman etikkaa ei oo oikein mitään mulle.
Vierailija kirjoitti:
Puristettu 1 appelsiini. 1 sitruuna . Mehut ja sipulia pitää olla . Ripaus mustaa pippuria.
ja MITEN tämä vastasi mielestäsi KYSYMYKSEEN jossa kysyttiin ÖLJYSTÄ. MIKÄ tuossa täyttää ÖLJYN kriteerin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaista salaatti mahtaa olla kun tuo yksi kirjoittaa ettei laita mitään. Minä teen aina vinaigrette kastikkeen, oliiviöljyä, sitruunanmehu, hunajaa,sinappia, suolaa ja pippuria.
Suomessa tehdään jostain syystä maustamattomia salaatteja. Kummallista, eihän mitään muuta ruokaa tehdä kokonaan suolattomana.
Ravintoloissa on yleensä pöytäsuolaa vai mitä tarkoitat tällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata lisätä öljyä, se muuttaa salaatin koostumusta liikaa. Ei ole enää rapeaa.
Alapeukuttajat: saatte kyllä lisätä öljyä ihan vapaasti, mutta tämä on fakta, että öljy sulattaa kasvin pinnan vahamaisen vettä hylkivän kerroksen, imeytyy kasvin solukkoon ja pehmentää kasvin rakennetta.
Sehän on nimenomaan tarkoituskin monessa salaatissa. Kaalin kanssa toimii tosi hyvin.
Auringonkukkaöljy ois mun valinta.
Fetakuutioista tai palasta tulee nestettä ja puristaa sitruunan. Fetassa on suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata lisätä öljyä, se muuttaa salaatin koostumusta liikaa. Ei ole enää rapeaa.
Alapeukuttajat: saatte kyllä lisätä öljyä ihan vapaasti, mutta tämä on fakta, että öljy sulattaa kasvin pinnan vahamaisen vettä hylkivän kerroksen, imeytyy kasvin solukkoon ja pehmentää kasvin rakennetta.
Joo, mutta salaatti jossa on öljyä syödään heti, eikä viidestoista päivä. Se on aivan rapsakkaa vielä syödessä, jos malttaa käyttää vähän ölyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaista salaatti mahtaa olla kun tuo yksi kirjoittaa ettei laita mitään. Minä teen aina vinaigrette kastikkeen, oliiviöljyä, sitruunanmehu, hunajaa,sinappia, suolaa ja pippuria.
Suomessa tehdään jostain syystä maustamattomia salaatteja. Kummallista, eihän mitään muuta ruokaa tehdä kokonaan suolattomana.
Ravintoloissa on yleensä pöytäsuolaa vai mitä tarkoitat tällä?
Harvemmin se niin menee, että ruoka valmistettais täysin ilman suolaa, ja suola lisättäis vasta pöydässä?
Kylmäpuristettu rypsiöljy tai oliiviöljy, lisäksi hieman sitruunamehua