Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä öljyä käyttäisit salaattia kostuttamaan?

Vierailija
27.06.2026 |

Tein ison salaatin, mutta mikä voisi olla sellainen hyvä öljy sitä kostuttamaan?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmäpuristettu rypsiöljy tai oliiviöljy, lisäksi hieman sitruunamehua 

Vierailija
22/61 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimaista rypsiä tai rapsia.

Voitte googlettaa kuinka paljon kemikaaleja käytetään oliiviöljyn valmistamisessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaista salaatti mahtaa olla kun tuo yksi kirjoittaa ettei laita mitään. Minä teen aina vinaigrette kastikkeen, oliiviöljyä, sitruunanmehu, hunajaa,sinappia, suolaa ja pippuria. 

Suomessa tehdään jostain syystä maustamattomia salaatteja. Kummallista, eihän mitään muuta ruokaa tehdä kokonaan suolattomana. 

Suola tekee salaatista vetisen, koska suola sitoo vettä ja poistaa sitä kasvista. Suola ja öljy lisätään vasta juuri ennen tarjoilua.

Vierailija
24/61 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on omia vadelmia , niin soseuta ja tee melbakastike.  

Vierailija
25/61 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaista salaatti mahtaa olla kun tuo yksi kirjoittaa ettei laita mitään. Minä teen aina vinaigrette kastikkeen, oliiviöljyä, sitruunanmehu, hunajaa,sinappia, suolaa ja pippuria. 

Suomessa tehdään jostain syystä maustamattomia salaatteja. Kummallista, eihän mitään muuta ruokaa tehdä kokonaan suolattomana. 

Suola tekee salaatista vetisen, koska suola sitoo vettä ja poistaa sitä kasvista. Suola ja öljy lisätään vasta juuri ennen tarjoilua.

Monessa salaatissa kaikkein parastahan on juuri se pohjalle jäävä ihana neste, mitä voi sitten kaapia leivällä. Esim. kreikkalaisessa salaatissa. 

Vierailija
26/61 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on omia vadelmia , niin soseuta ja tee melbakastike.  

Vadelmavinaigrette on muuten ihan mahtavaa! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/61 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mobil 1 0w-40. 

Vierailija
28/61 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puristettu 1 appelsiini. 1 sitruuna . Mehut ja sipulia pitää olla .  Ripaus mustaa pippuria.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/61 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmäpuristettu rypsi tai neitsytoliiviöljy. Mutta voi kuulostella tuleeko oireita tai onko ok elimistölle.

Vierailija
30/61 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliivi tai rypsi. En kyllä pistäisi pelkkää öljyä, vaan myös etikkaa (balsamico tai punaviinietikka) ja suolaa (ja mahdollisesti ripaus sokeria? 

Etikka huonoa hampaille. 

Happamat asiat on joo. En kuitenkaan voisi itse elää ilman eri etikoita, ne on niin maailman parasta. Salaatti ilman etikkaa ei oo oikein mitään mulle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/61 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puristettu 1 appelsiini. 1 sitruuna . Mehut ja sipulia pitää olla .  Ripaus mustaa pippuria.  

ja MITEN tämä vastasi mielestäsi KYSYMYKSEEN jossa kysyttiin ÖLJYSTÄ. MIKÄ tuossa täyttää ÖLJYN kriteerin?

Vierailija
32/61 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaista salaatti mahtaa olla kun tuo yksi kirjoittaa ettei laita mitään. Minä teen aina vinaigrette kastikkeen, oliiviöljyä, sitruunanmehu, hunajaa,sinappia, suolaa ja pippuria. 

Suomessa tehdään jostain syystä maustamattomia salaatteja. Kummallista, eihän mitään muuta ruokaa tehdä kokonaan suolattomana. 

Ravintoloissa on yleensä pöytäsuolaa vai mitä tarkoitat tällä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/61 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata lisätä öljyä, se muuttaa salaatin koostumusta liikaa. Ei ole enää rapeaa.

Alapeukuttajat: saatte kyllä lisätä öljyä ihan vapaasti, mutta tämä on fakta, että öljy sulattaa kasvin pinnan vahamaisen vettä hylkivän kerroksen, imeytyy kasvin solukkoon ja pehmentää kasvin rakennetta.

Sehän on nimenomaan tarkoituskin monessa salaatissa. Kaalin kanssa toimii tosi hyvin. 

Vierailija
34/61 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auringonkukkaöljy ois mun valinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/61 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fetakuutioista tai palasta tulee nestettä ja puristaa sitruunan.  Fetassa on suolaa. 

Vierailija
36/61 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valuta siihen pillun nesteesi.

Vierailija
37/61 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajamäen sitruunabalsamicoa.

Vierailija
38/61 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata lisätä öljyä, se muuttaa salaatin koostumusta liikaa. Ei ole enää rapeaa.

Alapeukuttajat: saatte kyllä lisätä öljyä ihan vapaasti, mutta tämä on fakta, että öljy sulattaa kasvin pinnan vahamaisen vettä hylkivän kerroksen, imeytyy kasvin solukkoon ja pehmentää kasvin rakennetta.

Joo, mutta salaatti jossa on öljyä syödään heti, eikä viidestoista päivä. Se on aivan rapsakkaa vielä syödessä, jos malttaa käyttää vähän ölyä.

Vierailija
39/61 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehto öljyille.  

Vierailija
40/61 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaista salaatti mahtaa olla kun tuo yksi kirjoittaa ettei laita mitään. Minä teen aina vinaigrette kastikkeen, oliiviöljyä, sitruunanmehu, hunajaa,sinappia, suolaa ja pippuria. 

Suomessa tehdään jostain syystä maustamattomia salaatteja. Kummallista, eihän mitään muuta ruokaa tehdä kokonaan suolattomana. 

Ravintoloissa on yleensä pöytäsuolaa vai mitä tarkoitat tällä?

Harvemmin se niin menee, että ruoka valmistettais täysin ilman suolaa, ja suola lisättäis vasta pöydässä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi