Ostin lohikalan fileerattuna. Siinä on ruotoja
Kommentit (7)
No ei. Fileoinnissa kala leikataan FILEIKSI. Kyllä ne kylkiruodot yhä siinä kalassa on ellei niitä erikseen nypitä tai leikata pois.
Ei jos kyseessä on A- tai B-leikkaus. Itse ostan aina D-leikatun lohifileen.
1. Fileointi (A-leikkaus)
Kala leikataan pituussuunnassa kahtia selkäruotoa pitkin. Tämän työvaiheen jäljiltä saadaan A-tason filee, jossa:
Selkäranka ja pää on poistettu.
Kala on jaettu kahdeksi kylkipalaksi.
Huom: Fileessä on edelleen tallella vatsarasva, evät, kylkiruodot sekä lihaan uppoutuneet pystyruodot (nyppiruodot).
2. Trimmaus (B- ja C-leikkaus)
Trimmausvaiheessa fileestä siistitään ylimääräiset ja sitkeät osat. Työvaiheen edetessä siirrytään leikkausluokituksissa eteenpäin:
B-leikkaus: Fileestä poistetaan selkäevä, vatsaevät sekä suurin osa vatsarasvasta. Kylkiruodot ja pystyruodot ovat vielä paikoillaan.
C-leikkaus: Selkäruodon lisäksi poistetaan kaikki kylkiruodot leikkaamalla ne irti vatsapuolelta. Myös vatsarasva ja evät poistetaan kokonaan.
3. Ruotiminen (D- ja E-leikkaus)
Ruotiminen on viimeinen, usein käsin tehtävä tarkkuustyö, jossa poistetaan kalafileen keskellä kulkevat ohuet pystyruodot (niin sanotut pinsettiruodot tai nyppiruodot):
D-leikkaus: Fileestä nypitään pystyruodot irti pinseteillä tai pihdeillä (tai leikataan pois pienten kalojen kohdalla V-viillolla). Kala on nyt täysin ruodotonta.
E-leikkaus: Viimeinen mahdollinen vaihe, jossa valmiiksi ruoditusta D-fileestä poistetaan myös nahka kokonaan.
Riippuu kaupasta lohitilanne, toisessa on ruodot ja toisessa kaupassa ei, pitää ottaa selvää tiskillä. Ja riippuu mitä kauppa tilaa.
Lohifileetä kun paistaa, ruodot saa kypsänä helposti pois. Itse paistan lohen kokonaisena.
Vierailija kirjoitti:
Ei jos kyseessä on A- tai B-leikkaus. Itse ostan aina D-leikatun lohifileen.
Meillä harrastetaan C-leikkuuta. D on liian sipisteltyä suomalaiseksi kalaksi ja siitä nyljetään asiakkaalta rahat turhasta.
Mihin ne ruodot nahan poistamisella lähtis?