Kohdun tähystys Oulussa
Hei, missä Oulussa voi käydä tekemässä hysteroskopian eli kohdun tähystyksen? Meillä useita alkion siirtoja takana ja syitä siihen mikseivät kiinnity, ei ole löytynyt. Nyt haluaisinkin varmistaa ettei kohdussani ole mitään poikkeavaa, mutta nyt en vain tiedä mitä kautta pääsisin tutkimuksiin. Olisiko jollain tietoa?
Kommentit (13)
Minä olen myös miettinyt kohdun tähystystä koska takana on jo monta siirtoa...10 siirtoa ja 17 alkiota siirretty. Oyssissa oon hoidossa...lääkärit ei oo itse ehdottanut tuota tähystystä..kummallista...itse pitää näköjään ehdottaa. Niin ja oyssissahan niitä varmaan tehdään, lähetteen saa tk:sta. Ootko sinä oyssissa hoidoissa vai väestöliitolla?
Oys:ssa ollaan hoidossa ja Vl:ssäkin ollaan välissä käyty tekeen pari hoitoa. Meillä alkioita on siirretty yli 20, ovat yleensä aina olleet hyviä yksilöitä. Katsoin Vl:n hinnastoa mutta sielläkään ei ole mainittu hysteroskopiasta mitään, liekö edes tekevät sitä. Harmittaa vaan kun Oys ei koskaan ole ehdottanyt lisätutkimuksia. Tuntuu vaan että mennään koko ajan perse edellä puuhun, kun ei selvitetä missä mättää, siirretään vaan hyviä alkioita minkä ehditään. Jostain naiselle tehtävästä vasta-aine ja hyytymistekijä testeistäkin olen jostain lukenut, missähän sellaisia testejä pääsisi tekemään. Vl:ssä kysyin tässä jonku aikaa sitten mikä voi olla vikana kun alkiot ei kiinnity, niin lääkäri sanoi että kohdussa voi olla jotain joka estää alkion kiinnitymisen tai sitten munasolussa tai siittiössä on jotain poikkeavuutta. Tosin eikö se monesti ole niin että jos kohdussa on jotain polyyppeja tai myomeja niin monesti se ilmoittaa itsestään esim. välivuotoina tai epäsäännöllisenä tai kivuliaina kuukautisina, näin ainakin jostain olen lukenut. Mulla ei vaan ole mitään näistä edellä mainituista, mutta silti olisi hyvä saada varmuus että onhan se kohtu kunnossa ettei tämä kaikki vaan nyt siitä kiikasta.
Minä oon kans täysin kyllästynyt tuohon oyssin toimintaan, kun ei tutkita missä vika. Ne hyytymiskokeethan otetaan vasta siinä vaiheessa kun kolme keskenmenoa on ollu. Oon miettiny kauan tuota että ehdottas lääkärille jos pääsis siihen kohdun tähystykseen, mutta ei oo tullu ehdotettua. Pitääpä ottaa puheeksi syksyllä kun hoidot jatkuu. Meillä on pakkasessa kuusi alkiota ja sitte loppuu hoidot oyssissa. Ollaan mietitty että jos jatkais väestöliiton puolella, on se vaan niin kallista...jospa sais kumminkin parempaa hoitoa.
Täytyypä kysyä nyt maanantaina kun soitan Oys:iin että miten pääsisi kohdun tähystykseen. Meille piti siirtää nyt viimeinen alkio tähän kiertoon, mutta ovulaatio oli ehtinyt mennä eikä keretty siirtoon. Tuo viimeinen alkio siirretään kesäkuussa ja jos sekään ei kiinnity niin jatketaan heti elokuussa Vl:n hoidolla. Ollaan jo käyty suunnittelukäynnillä ja sovittiin lääkärin kanssa, että nyt vaihdetaan kokonaan lääke, koska 3 viimeistä ivf/icsiä ollaan tehty Puregonilla ja kaikista tuli negaa. Ensimmäinen Ivf tehtiin menogonilla ja silloin saatiin aikaiseksi yksi kemiallinen raskaus, joten kokeillaan vielä menogonilla ja pitkää viljelyä. Sitten alkaakin olla jo matti kukkarossa, onhan nämä yksityisen hoidot niin julmetun kalliita että aivan hirvittää! Mutta ei kai se auta, kaikki on tehtävä ettei sitten joskus tarvitse miettiä että olisiko pitänyt vielä sitä pitkää viljelyä kokeilla.
Meillä tehtiin eka IVF menogonilla, josta nyt jo 4-vuotias tyttö, sen jälkeen IVF:t (3kpl) tehty puregonilla mutta en ole enää plussannut. Pakkaskavereitakin siirretty ainakin 6 kertaa, mutta kiinnittymistä ei ole tapahtunut. Ihmetyttää vaan mitähän synnytyksen jälkeen on tapahtunut kun ei enää onnistuta!
Meilläkin eka hoidossa lääkkeenä oli menogon...tuoresiirrosta kemiallinen ja ekasta passista myös. Kahdessa hoidossa sitten ollu puregon eikä plussan plussaa. Ootko muuten oyssin puolella ehdottanu pitkää viljelyä? Minä kerran ehdotin, mutta siitä ei kuulemma heidän mukaan ole hyötyä!!!!Kummasti sitä muualla käytetään paljon. Kenen lääkärin hoidossa ootte ollu väestöliitolla? Minä kävin yksityisellä papa-kokeessa, Karjalaisella, oli kyllä kiva lääkäri ja on myös väestöliitolla.
Laitoin Aarne Koskimiehelle (tunnettu lapsettomuuslääkäri Etelä-Suomessa) kysymyksiä liittyen siihen miksi hyvät alkiot eivät kiinnity ja sain vastauksen tänään. Laitan tännekin tämän vastauksen, jos vaikka näistä olisi teillekin jotain hyötyä:
" 1. Se miksi mikään 24 siirretystä alkiosta ei kiinnittynyt, vaatisi kyllä vielä lisätutkimuksia. Jos ajatellaan ikäänne ja siirrettiin hyvälaatuisia alkoita, niin taustalla voi olla jokin tai joitakin sellaisia tekijöitä, jotka ovat estämässä kiinnittymistä. Näistä tekijöistä tiedetään tänä päivänä enemmän ja niitä voidaan tutkia. Yksi tällainen on äidin puolelta tuleva hylkimistekijä. Näitä ovat tietyt kudosvasta-aineet ja tromboositaipumukseen (tukostaipumukseen) liittyvät vasta-aineet. Nämä kannattaisi tutkia, ja jos niistä löytyy jotain tekijöitä, niin hoitona on kortisonilääkitys ja klexane-lääkitys IVF-hoidon ja raskauden aikana. Vaikkakin vasta-ainetekijät ovat verrattain harvinaisia, niin niitä löytyy tapauksissa, jossa on ollut takana useita epäonnistuneita alkion siirtoja. Sitten on alkion kiinnittymiseen liittyvä tekijä, jossa alkion kuori voi olla sitkeä tai paksu, jolloin se ei pääse kunnolla kiinnittymään. Tällöin on hyötyä alkion kuoren avauksesta ennen siirtoa. Niitä on tehty hyvällä menestyksellä tapauksissa, jossa pari kertaa on siirretty hyvänlaatuisia alkioita ilman tulosta. Sitten on vielä mainitsemanne kromosomitutkimus, joka kyllä kannattaisi tehdä, ellei sitä ole vielä tehty. Eli molemmista kromosomitutkimus verinäytteestä.
Kohdun tähystys tulee kysymykseen epäiltäessä kohdun limakalvolla olevia polyyppeja, myomia tai kiinnikkeitä. Ultraäänitutkimus usein antaa epäilyn ja johtaa hysteroskopiaan eli kohdun tähystykseen. Kun puhuittte pitkästä viljelystä, niin mielestäni alkioiden jakautuminen pitäisi olla kunnossa, jos kerran kolmantena päivänä alkiot ovat 8-soluviheessa. En usko, että pitkä (blastocysti)viljely tuo mitään uutta tilanteeseen. Olisin sitä mieltä, että omilla soluilla kannattaa jatkaa. Jos ajatellaan, että tässä on aika pitkään yritetty raskautta ilman tulosta, niin kotikonstein tulleet raskaudet ovat aika harvinaisia. Olisin rohkaisemassa teitä uuteen hoitoon. Nyt on kuitenkin hetki pysähtyä miettimään ja tutkimaan syitä miksi raskaus ei ole alkanut ja ehdotan em. tutkimusten huomioonottamista ennen eteenpäin menoa. Uskon, että te vielä onnistutte."
Tietääkö kukaan missä noita kromosomitutkimuksia ja kudosvasta-ainekokeita voi Oulussa tehdä? Ihmettelen vaan että kukaan Oulun lääkäri ei ole näitä meille koskaan ehdottaneet, ei edes Vl:ssä (meidän lääkärinä on yleensä ollut Sinikka Nuojua-Huttunen). Samoin Oys:ssa on ollut monta lääkäriä, mutta eivät hekään ole näistä meille puhuneet.
Medieco Oy:n Oulun yliopistollisessa sairaalassa sijaitseva Sai-Invest laboratorio tarjoaa edullisia laboratoriopalveluita yksityisasiakkaille joko lääkärin lähetteellä tai ilman lähetettä. Sai-Invest laboratorion palvelut ovat kenen tahansa käytettävissä. Ilmoitat vain laboratoriossa olevasi yrityksemme asiakas. Maksat haluamasi palvelut vastaanotossa ja saat tulokset postitse suoraan kotiisi.
Sai-Invest laboratorio on avoinna maanantaista perjantaihin kello 7.00¿15.00. Näytteenottoon voit tulla ilman ajanvarausta.
Näytteenotto sijaitsee OYS:n kirurgian klinikan näytteenottopisteessä K3, minne sisäänkäynti on ovesta A2:1.
Soittelimpa sitten sinne ja kyselin, kuinka kalliista tutkimuksesta on kyse ... Olimpa lentää pyllyleni, kun kuulin hinnan Hyytymistutkimus (P-INR) 4,5 euroa!
Miksiköhän tuota tutkimusta ei tehdä automaattisesti?
Kyselitkö oyssista siitä kohdun tähystyksestä? Voishan sitä varata soittoajan lääkärille ja kysellä noista tutkimuksista että voisko tehdä tai sitten lähettää sähköpostia. Itse aion ottaa kyllä puheeksi seuraavalla kerralla kun käyn polilla...toivottavasti sattuu kiva lääkäri jolta uskaltaa kysyäkin jotakin.
En tiedä kirjoitetaanko se noin, mutta kannattaa kysyä ko tutkimusta VL:sta. Sillä selvitetään onko tulehdusta, myomia tms häikkää kohdussa, mutta vaikkei olekaan niin silti jo pelkkä tutkimus voi auttaa kiinnittymisongelmissa. Myös Primaspan auttaa kohdun verenkiertoa ja niin kiinnittymistä. Nämä plus e-vitamiini ja foolihappo ainakin auttoivat yhden raskauden alkuun ja hoitoja takana sitä ennen 7 vuotta!
Kiitos vastauksistanne.
Soittelin Oys:iin ja kysyin voidaanko tehdä kromosomitutkimus ja kertoivat että pitää olla useita keskenmenoja takana ennenkuin aletaan tutkimaan. Ja muutenkin pitäisi olla jotain aihetta tutkimuksiin ja meillä ei kuulemma ole. Samoin kysyin alkion kuoren avauksesta, jota ei Oys:ssa ole tehty aikoihin eivätkä tee enää koska eivät usko siitä olevan apua. Soitin myös VL:ään ja siellä maksaa kromosomitutkimus 79 euroa omavastuulla. Ja se veren hyytymistekijä koe maksaa jotain 80-90 euron pintaa. Soitin myös SAi-Investille ja he eivät tee kromosomitutkimusta, koska se kuuluu genetiikan labran piiriin, mutta tuosta veren hyytymistekijäkokeesta en heiltä vielä kysynyt, kun en ole varma mikä koe pitäisi ottaa. Täytyy siis kääntyä tuonne VL:n puoleen ja tehdä siellä kaiken maailman tutkimukset ennenkuin jatketaan viidenteen Ivc/Icsiin. Mutta hyvä tietää että on tuo SA-invest olemassa, en tosiaan tiennyt että on olemassa tuollainenkin edullinen vaihtoehto yksityisasiakkaille ja sinnehän pääsee ilman lähetettä ja ajanvarausta.
että ei päästä vissiin kohdun tähystykseenkään Oys:iin kun hoitaja sanoi siihenkin pitäisi olla jokin epäilys että on jotain häikkää ja meillä ei siihenkään ole aihetta. Ihmetyttää vaan että eivät millään suostu tarkemmin tutkimaan missä mättää. Ei siis auta muutaku marssia väestöliittoon ja laittaa viimeisetkin roposet likoon että saadaan jotain vastauksia..jos saadaan. Todennäköisesti meidän tuuria on se että mitään vikaa ei löydy ja ollaan ikuisesti selittämättömiä tapauksia, toivottavasti tässä joskus edes onnistutaan kun ollaan jo niin monta vuotta näitä hoitoja käyty läpi.
Tämä kiinnostaa minuakin. Aina on saatu hyvälaatuisia alkioita (tuoressiirrossa ja pakkasessa), mutta kiinnittymistä ei ole vain tapahtunut...