2,5-vuotias vihdoin kuivaksi - vinkkejä
Meillä on 2,5-vuotias poika, jonka kanssa ajattelin ottaa " kuivaksiopetteluharjoitukset" työn alle heti kun kesäloma alkaa. Olen niitä " ylikoulutettuja ensimmäisen lapsen kanssa kaiket päivät olleita" , jotka ovat av:n mukaan järjenvastaisesti istuttaneet lasta potalla jo pienestä pitäen, mutta nyt olisi siis tarkoitus kokeilla vaippojen jättämistä pois kokonaan. Potta on tuttu eikä se ole paha paikka. Kakan tulosta poika jo usein itse ilmoittaakin, tosin yleensä vasta silloin, kun se on jo tulossa.
Onko vinkkejä? Miten kuivaksiopettelu on sujunut? Kertakäyttövaipat on meillä käytössä.
Kommentit (4)
tyttö on iältään 2.5v ja olen jo viime kesästä lähtien kokeillut opettaa potalle..mua alkaa itseäni tuskastuttaan jo kovin..tyttöä kun ei pottailu kiinnosta MITENKÄÄN...kaipailen jo tosissaan vinkkejä..tuntuu,että kaikkea on jo kokeiltu.Kotona ollaan ilman vaippaa oltu taas talven jälkeen ja nyt tyttö menee pissaan piiloon äitiltä...tuntuu tyttö ymmärtävän kuitenkin jo ,että se pissa pitäis pottaan tehdä,mutta...pöntön pienennintä ollaan kokeiltu,sekään ei kiinnosta.kertokaa kokeneemmat,mitä tehdä???
tve1:
tyttö on iältään 2.5v ja olen jo viime kesästä lähtien kokeillut opettaa potalle..mua alkaa itseäni tuskastuttaan jo kovin..tyttöä kun ei pottailu kiinnosta MITENKÄÄN...kaipailen jo tosissaan vinkkejä..tuntuu,että kaikkea on jo kokeiltu.Kotona ollaan ilman vaippaa oltu taas talven jälkeen ja nyt tyttö menee pissaan piiloon äitiltä...tuntuu tyttö ymmärtävän kuitenkin jo ,että se pissa pitäis pottaan tehdä,mutta...pöntön pienennintä ollaan kokeiltu,sekään ei kiinnosta.kertokaa kokeneemmat,mitä tehdä???
...siis en saa tyttöä edes istumaan potalle..en vaatteet päällä,vielä vähemmän ilman vaippaa..
...ja pottailun kanssa on kotioloissa tullut edistystä, vaikkei poika vielä tarhassa halua (uskalla?) pissata pottaan ja ulos ja unille tarvitsee vaipan. Poika oli aikaisemmin sellainen tapaus, ettei olisi millään halunnut pissata/ kakata pottaan, vaan nousi aina pois jos hätä yllätti. Aika pitkään oli myös sellainen kausi, että jo pelkkä potalla istuminen oli kamalaa.
Meillä toimivat seuraavat keinot:
- Ensimmäiset pissat ja kakat pottaan tehtiin unien jälkeen (pissa) tai ruuan jälkeen (kakka), kun poika on niissä aika systemaattinen. Nyt hän tunnistaa hädän itse ja menee potalle, mutta käskystä (esim. ennen ulkoilua) ei osaa vielä pissata.
- Pojalle annetaan aina tarra pottaan tulleesta pissasta tai kakasta. Hänellä on oma vihko, johon tarra liimataan. (Ja pissasta/ kakasta myös kehutaan.)
- Poika on usein kotona ilman housuja. Jos on alushousut ja housut/ jommatkummat (saati sitten vaippa), niin poika ei aina muista mennä potalle.
Nämä ovat varmasti ne isoimmat tekijät. Lisäksi ostin babyidealta anatomisen potan: http://www.babyidea.fi/vauvanhoidosta/potta.html
...poika istuu mieluummin tällä kuin tavallisella, mutta kyllä se peruspottakin kelpaa (meillä on molemmat). Pottien pohjiin ostin samasta paikasta myös pottatarrat, jota aktivoituvat pissan tai kakan tullessa: http://www.babyidea.fi/vauvanhoidosta/myweefriend.html
Mutta tämä taitaa olla jo vähän turhaa välineurheilua... ;)
Muuten en sanoisi, että 2,5-vuotias " vihdoin" kuivaksi, sillä ei tuo minusta vielä kovin myöhäiseltä tunnu esimerkiksi kaverien lapsiin ja tarhakavereihin verrattuna. Ja kysehän ei ole vain opettamisesta vaan myös lapsen omasta hermostollisesta kypsymisesta - ja psykologisesta/ sosiaalisesta myös, esimerkiksi kaverin lapsi osasi jo välillä pottailun ja nyt kieltäytyy siit ilmeisesti pikkusisaruksen esimerkin takia.
Me jätettiin reilu kuukausi sitten 2v4kk vanhalta vaipat pois, päätettiin että nyt ruvataan vaan kokeilemaan ja opettelemaan. Ja täytyy sanoa että yllättävän helposti on mennyt! Alkuun olin jatkuvasti muistuttamassa että täytyy mennä potalle jos tuleee pissa tai kakka ja esim aamulla herätessä tai päiväunilta noustessa lapsi potalle. Lapsesta oli itsestä kaikkein hauskin kun sai vaipan pois ja tilalle hienoja alushousuja :) Ja potalle meno itsenäisesti on ollut mukavaa, välillä sanoo äidille ettei saa tulla mukaan. Ihan vain pari kolme kertaa on tullut pissat ja kakat housuun, nekin yleensä jos olemme olleet ulkoilemassa ja itseltäkin unohtunut pissallakäyttö moneksi tunniksi, tosin nyt tyttö jo ulkonakin muistaa mainita että pissattaa.
Alkuun laitoin vaipan varalle esim jos lähdimme kaupunkiin tai kyläilemään, tosin turhaan, sillä vaippaan tyttö ei ole päivällä sen vaipan poisjätön jälkeen mitään tehnyt. Yövaipan jätin myöskin pois noin viikko sitten, koska lähes aina vaippa oli kuiva. Ja ainakaan vielä ei ole kertaakaan sänkyyn pissannut.
Eli tsemppiä kaikin puolin, mun täytyy myöntää että helpompaan se kuivaksi opettelu oli kuin osasin kuvitella!
Taija