Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyväkuntoiset eläkeläiset ja valitus

Vierailija
24.06.2026 |

Mitä mieltä olette suht nuorina eläkkeelle jääneistä, hyväkuntoisista eläkeläisistä? Tiedän, että osalla on pieni eläke, mutta osalla on suuri. On myös nyttemmin lopetettu perhe-eläke joka nostaa pienituloisen eläkkeen, jos hän on ollut naimisissa. 

Omassa lähipiirissä on paljon näitä hyväkuntoisia eläkeläisiä, joilla on koti, kesäasunto ja rahaa ja terveyttä matkustella. Itse ruuhkavuosia elävänä, työn uuvuttamana ihmettelen. Nämä oman lähipiirin eläkeläiset eivät myöskään tarjoa apuaan vaan moittivat jos esim ei ole heidän standardiensa mukaan tarpeeksi siistiä tai kaunista. Valitetaan, jos nurmikkoa ei ole leikattu, mutta ei tarjoutua auttamaan.. Lapsenlapsia käydään tervehtimässä lyhyesti mutta hoitoapua ei tarjota. Puutarhankin kunnosta valitetaan. 

Eivätkö he näe mitä ruuhkavuosiarki on? Itse olen kolmen lapsen yksinhuoltaja, jolla on 37,5 h työviikko plus matkat joka tarkoittaa että herätys klo 6, lasten ja omat aamutoimet, töihin lähtö 7, kotiin klo 17, sitten läksyissä auttamista, ruuan laittoa, kaupassa käyntiä, lasten harrastushommia (kulkevat pääosin itse) ja oma liikuntaharrastus 2-3 kertaa viikossa jos vain ehtii. Sitten iltatoimet ja rättiväsyneenä nukkumaan klo 22. Arkena en ehdi pahemmin levätä tai rentoutua ja viikonloppuisin yritän tehdä niin että lepäämme koko perhe. Ei ole rahaa ostaa hienoja kalusteita, kaikki on kierrätettyä ja tekee kodista vähän nuhjuisen mutta meille kelpaa.  Eläkeläisille ei, tulee sanomista kun ei ole tätäkään heiluvaa pöydän jalkaa korjattu tai laitettu uusia jalkalistoja. Heille ei kuitenkaan tule mieleen tarjota apuaan missään vaikka heillä on kaiket päivät vapaata. 

 

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heiltä puuttuu pelisilmä. Asun alueella jossa on naapureina tuollaisia. Hehän huomauttelevat ihan ventovieraillekin milloin mistäkin. Rajanaapuriin muutti pariskunta tuollaisia ja kahdessa päivässä rouva oli alkanut meidän pihan hopeapajua, joka höiritsi hänen uutta puutarhaharrastustaan.


Sanoin ihan nätisti että meillä köy jossain vaiheessa metsuri joka tapauksessa, joten katsotaan.


Nyt se meidän pihan hopeapaju on käsitelty jo tuon rivariyhtiön yhtiökokouksessakin ja väliaita samoin jne. Vaikka siiräkin sanoin että just nyt ei ole ykkösprioriteetti. 

Vierailija
22/28 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi jäi eläkkeelle 50-vuotiaana ja kuoli 90-vuotiaana. Viimeiset 30 vuotta valitti, miten kaikki on huonosti ja aivan hirveää. Eristäytyi ja kieltäytyi kaikista tarjotuista virikkeistä. Masennuslääkkeet eivät muuttaneet hänen käytöstään.


Perintöä jätti yli 500 000€:n arvosta. Mieheni ainoa lapsi.

Anoppisi on siis miehesi ainoa lapsi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppi jäi eläkkeelle 50-vuotiaana ja kuoli 90-vuotiaana. Viimeiset 30 vuotta valitti, miten kaikki on huonosti ja aivan hirveää. Eristäytyi ja kieltäytyi kaikista tarjotuista virikkeistä. Masennuslääkkeet eivät muuttaneet hänen käytöstään.


Perintöä jätti yli 500 000€:n arvosta. Mieheni ainoa lapsi.

Anoppisi on siis miehesi ainoa lapsi?

Kyllä. 

Vierailija
24/28 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
25/28 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monille tuntuu jääneen työt kesken ja energiaa riittää fantasiointiin täydellisestä 1900-luvun koneesta, jonka päällikkönä itse toimisi. 

Vierailija
26/28 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ei tiedä miten elämä menee mutta lisääntyminen on OMA ja VAPAAEHTOINEN valinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/28 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toisen terveys ole sinulta pois. Ei toisen rahat ole sinun. Mikset hauku yritysjohtajia. Omistajia. Niilläkin on. Mutta älä varasta.


Ihmetyttää tämä vanhempien haukkuminen. Vissiin aloittajalla ei ole omia, kyttää muita ja kuvittelee. Jollain on, muka, paremmin.

Kaikki tyytymättömyys johtuu johtuu vertailusta sanoo psykoterapeutti. Menetkö kasvamaan

Miksi ihmeessä yritysjohtajia pitäisi haukkua? Työpaikan tarjoajia, ahkeria ihmisiä, jotka pitävät Suomea pystyssä. Vähentäkää mieluummin omia menmosiänne, harrastuksia. Kenenkään ei tarvitse ehtiä kolmena iltana viikossa liikuntaharrastukseen. Se on pois yhteisestä ajasta ja oman arjen hallinnasta. Liikkua voi ilman että se on ”harrastus”. 

Vierailija
28/28 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä yksinhuoltajien lasten isät? Vaiettu kuoliaiksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi