Ostin juuri lapsille ja itselle syksyvaatteet kirpparilta. Loput tilattu Temusta.
Meillä kolme alakouluikäistä lasta. Mukaan tarttui mm. Timberlandia, Adidasta jne..
Asumme Helsingissä ja tienaamme kumpikin n. 4000€/kk, itse vähän yli, mieheni vähän alle tuon. Lisäksi vuokratuloa 800€/kk ja lapsilisät 334€/kk.
Taloutemme yhteenlaskettu nettovarallisuus 1,2milj.€. Ei velkoja, kaksi isoa autoa.
Joko tee muut olette tehneet hankintoja elokuulle?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään tajua mikä provon yritys tämä oli, mutta välitä niiden muksujen terveydestä niin, ettet pue temua päälle, mieluummin se kirpputori.
Muksut tykkää kemikaaleista!
Eivät nuoleskele jalkineita.
Kirppisvaatteet ovat terveellisempiä kuin uudet, koska kirppisvaatteista kemikaalit pesty pois jo moneen kertaan. Kirppisvaatteissa suosin kalliita merkkejä. Laatu kestää.
Ap
Kirppisvaatteet - tervetuloa, luteet! 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään tajua mikä provon yritys tämä oli, mutta välitä niiden muksujen terveydestä niin, ettet pue temua päälle, mieluummin se kirpputori.
Muksut tykkää kemikaaleista!
Kaikissa tekokuituvaatteissa on kemikaaleja, oli ne sitten temusta, hm:ltä tai vaikka marimekolta. Lisäksi luonnonkuituvaatteissakin on usein kemikaaleja, riippuen miten ne on valmistettu.
Vierailija kirjoitti:
Huvittava aloitus. Oma varallisuuteni on noin 7 miljoonaa. Ei tulisi mieleenkään ostaa mitään temusta tms. rojuloista.
Ok, minä olen aloitukseeni erittäin tyytyväinen.
Oletko sinäkin nelikymppinen? Montako alaikäistä lasta?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kirppisvaatteet - tervetuloa, luteet! 😂
Ei ole koskaan tullut luteita. Pesukoneeseen menevät aina ensimmäisenä. Sori.
Ap
En ikinä ostaisi mitään tekstiilejä kirppikseltä. Liian suuri riski syöpäläisinvaasiolle. Enkä muutenkaan halua muiden käytettyjä rättejä.
Vierailija kirjoitti:
En yhtään tajua mikä provon yritys tämä oli, mutta välitä niiden muksujen terveydestä niin, ettet pue temua päälle, mieluummin se kirpputori.
Kirppiksellä on ihan samaa temua, sillä erotuksella ettei ostaja edes tiedä sen olevan temua.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä ostaisi mitään tekstiilejä kirppikseltä. Liian suuri riski syöpäläisinvaasiolle. Enkä muutenkaan halua muiden käytettyjä rättejä.
Ehkä sinulla on varaa valita. Kaikilla ei ole.
Just. Puet lapsetkin homevaatteisiin. Joko tuli tuet tilille?
Vierailija kirjoitti:
En ikinä ostaisi mitään tekstiilejä kirppikseltä. Liian suuri riski syöpäläisinvaasiolle. Enkä muutenkaan halua muiden käytettyjä rättejä.
Ei ihmisten tarvitse haluta samoja asioita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirppisvaatteet - tervetuloa, luteet! 😂
Ei ole koskaan tullut luteita. Pesukoneeseen menevät aina ensimmäisenä. Sori.
Ap
Tämä. Ja voi myös pakastaa vähän aikaa, jos haluaa olla varma että pöpöt kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittava aloitus. Oma varallisuuteni on noin 7 miljoonaa. Ei tulisi mieleenkään ostaa mitään temusta tms. rojuloista.
Ok, minä olen aloitukseeni erittäin tyytyväinen.
Oletko sinäkin nelikymppinen? Montako alaikäistä lasta?
Ap
Olen 51-vuotias kolmen lapsen äiti ja kahden lapsenlapsen mummi. Kun nyt halusit tietää.
Vierailija kirjoitti:
Just. Puet lapsetkin homevaatteisiin. Joko tuli tuet tilille?
Lapsilisä on ainoa tuki jota saamme ja se maksetaan tämän viikon perjantaina. Maksamme paljon tukia kaikenmaailman vuokra-asukkaille. Mutta mielellään sen teemme. Ostavat niillä tuilla merkkivaatteita ja me vastaavasti ne merkkivaatteet kolmella eurolla Kierrätyskeskuksesta 😊.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittava aloitus. Oma varallisuuteni on noin 7 miljoonaa. Ei tulisi mieleenkään ostaa mitään temusta tms. rojuloista.
Ok, minä olen aloitukseeni erittäin tyytyväinen.
Oletko sinäkin nelikymppinen? Montako alaikäistä lasta?
Ap
Olen 51-vuotias kolmen lapsen äiti ja kahden lapsenlapsen mummi. Kun nyt halusit tietää.
Hyvä juttu. Ei siis alaikäisiä lapsia enää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Just. Puet lapsetkin homevaatteisiin. Joko tuli tuet tilille?
Millaisia vaatteita itse käytät? Mistä ostat, mitä merkkiä, mitä materiaalia?
Hirveä narina kun hyvätuloinen kehtaa elää halvalla. Mielummin niin päin kun että köyhä tuhlaa rahansa ja sitten vinkuu kun rahat ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Hirveä narina kun hyvätuloinen kehtaa elää halvalla. Mielummin niin päin kun että köyhä tuhlaa rahansa ja sitten vinkuu kun rahat ei riitä.
No näin minäkin ajattelen. Elämme muutenkin terveellisesti; alkoholia en käytä lainkaan ja minulla on säännöllinen sali- ja juoksuharrastus.
Ap
Viime aikoina halpakauppasovellus Temu on ollut useiden tutkimusten ja viranomaisten syynissä erityisesti vaatteiden ja asusteiden turvallisuuden osalta. Tässä selkeä yhteenveto siitä, mitä tutkimuksissa on oikeasti löydetty:
🧪 Mitä vaatteista on löytynyt?
1. Haitalliset kemikaalit
Useat riippumattomat testit (esim. Euroopassa ja Etelä-Koreassa) ovat löytäneet joistakin Temun tuotteista:
Lyijyä (lead) – raskasmetalli, joka voi vahingoittaa hermostoa
Kadmiumia – myrkyllinen metalli, kertyy elimistöön
Ftalaatteja – käytetään muovien pehmentämiseen, voi häiritä hormonitoimintaa
Formaldehydiä – voi aiheuttaa ihoärsytystä ja on suurina määrinä syöpäriski
Näitä aineita on löytynyt erityisesti:
halvoista koruista
keinonahkatuotteista
painetuista tekstiileistä (printtipaidat)
🧵 Miksi näitä päätyy vaatteisiin?
Syy ei ole yksi yksittäinen asia, vaan yhdistelmä:
Nopea tuotanto (fast fashion) vähemmän laadunvalvontaa
Monimutkaiset alihankintaketjut vaikea seurata kaikkia valmistajia
Eri maiden sääntely kaikki tuotteet eivät täytä EU-standardia ennen myyntiä
Halpa hinta voi tarkoittaa halvempia materiaaleja ja kemikaaleja
Onko tämä vaarallista?
Pitkäaikainen käyttö tai ihokosketus voi olla vaarallista.
Lapset ovat erityisen herkkiä (esim. korut, joita voidaan laittaa suuhun)
EU:ssa on tiukat kemikaalirajat (REACH-asetus), mutta kaikki verkkokaupan tuotteet eivät aina täytä niitä.
Uskoo ken tahtoo.
Eri