Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaana ja uudessa työssä aloittaminen!

18.05.2007 |

Olen aina ollut kova tekemään töitä ja panostanut " uraani" muta silti myös hankkinut lapsia... nyt olen ensimmäistä kertaa tällaisessa tilanteessa. Jos saan työpaikan, otan sen riemusta kiljuen vastaan.

Itse olen mahdollisesti sellaisessa tilanteessa, että aloitan uudessa työpaikassa, jossa koe aika 4 kk.

Eli sitten ollaan lokakuun alussa..raskaushan näkyy erittäin selvästi jo silloin(lokakuun puolessa välissä pitäisi ilmoittaa äitiyslomasta). Työ on vakituinen, pelkään kuitenkin etteivät jatka työsopimustani kun huomaavat minun olevan raskaana. Miten kannattaisi toimia?

Entä jos eivät jatka sopimustani, miten pystyn todistamaan saaneeni ¿potkut¿ raskauden takia?!

Tämä työpaikka olisi juuri minulle se " oikea" näin ainakin uskon ja se tarkoittaa minulle myös uralla etenemistä. Pelkästään ajatus siitä, että teen kovasti töitä 4kk ja sitten raskauteni takia en saakkaan jatkaa saa selkäkarvani pystyyn....

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvisin 80 hakijan joukosta ja psykologisten testien kautta unelmieni työhön. Kun työn aloittamisesta sovittiin, en tiennyt raskaudesta (olimme yrittäneet pitkään, joten epätoivoiselta tuntui), mutta kun sitten aloitin, niin olin viikolla 7.

Kerroin vasta ennen kesälomia pomolleni ensimmäisen ultran jälkeen. Viikkoja silloin varmaan 13. Pomo onnitteli ja suhtautui asiaan hienommin, kuin olin uskaltanut odottaa. Kesäloman jälkeen asia sitten selvisi yleisemmin muille. En tiedä, oliko jotain pahoja puheita selän takana, mutta minä en ainakaan mitään kuullut.

Työstä huolimatta päätin satsata perheeseen sen, mitä halusinkin, jotta ei tarvitsisi myöhemmin katua. Niinpä olen reippaasti ollut vielä hoitovapaalla ja luottanut siihen, että töissä asiat hoituvat sijaisen avulla. Lapsi on 1 v 8 kk, kun menee hoitoon, joten lähes kaksi vuotta olen ollut poissa sitten.

Syksyllä palailen työhön ja se kieltämättä jännittää, mutta sujunee ihan hyvin. Lisää lapsia ei ole enää harkinnassa ja sitten pääsen näyttämään, että töitäkin tehdään eikä vain lapsia :o)

Nyt vaan neuvoisin, että jos sinut kerran valitaan ja raskaus on jo pidemmällä (sydänäänet kuultu, eka ultra käyty), niin kertoisin raskaudesta. Ystäväni teki niin ja sai työn silti. Nimittäin eivät voi muuttaa mieltään, jos ovat ansioittesi takia sinut siihen työhön valinneet.

Ja jos raskaus on kovin alussa (kuten minulla), niin ei ole mitään muuta keinoa, kuin koittaa hoitaa työ esimerkillisesti, jotta ehdottomasti pitävät sinut raskausuutisesta huolimatta.

Olethan kuitenkin jonkun ammattiliiton jäsen, jotta saat lakiapua tarvittaessa? Lakihan on raskaanaolevan puolella näissä asioissa.

Vierailija
2/4 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tulin valituksi toimeen ennen raskautta.

En siis tiennyt raskaudesta ottaessani työtä vastaan. Raskaus ei kuitenkaan ollut yllätys, mutta tärppäsi odotettua aiemmin.

Töiden aloittamisen aikaan tein raskaustestin. Mietin aluksi, että en puhuisi raskaudesta mitään koeaikana (joka minullakin 4kk). Raskaus olisi ollut noin rv 23 kun koeaika loppuisi.

Kerroin kuitenkin pomolle rv 17, kun maha alkoi selvästi pyrkiä näkyviin. Koeaikaa oli vielä jäljellä reilusti.

Pomo otti asian hyvin ja sanoi ettei raskaus ole syy irtisanomiseen ja että kaikilla on firmassa oikeus lapsiin.

Nyt olen rv 31 ja jään kahden viikon päästä kesälomalle ja siitä äitiyslomalle.

Jos irtisanominen olisi käynnyt, niin olisin ottanut yhteyttä liittoon. Olen hyvin naisvaltaisella alalla ja raskaudet on joka päiväisiä asioita työyhteisössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
19.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos että vastasitte!

Tosiaan itselläni on raskaus aivan alussa ja alkuraskauden ultra vasta 1.6 (silloin noin rv 7+2). Koe aika on tosiaan 4 kk, sen jälkeen sopimus on vakituinen.

Olen päättänyt että aloitan työssä aivan normaalisti ja teen parhaani.

Jos ultrassa on kaikki hyvin ja kaikki etenee niin kuin pitäisi kerron raskaudesta kun siltä tuntuu...viimeistään kun se alkaa näkyä.

Jos tiedän että teen hyvää tulosta, työni sujuu täysin yms... eikä sopimustani koe ajan jälkeen jatketa otan yhteyttä liittoon.

Innolla aloitan työssä ja aijon olla täysin rehellinen pomolle, en tiedä olenko vauvan kanssa kotona vuoden vai kolme vuotta. Mutta sen tiedän että tämä on luultavasti viimeinen lapsemme ja sen jälkeen olen " varma" työntekijä eläke-ikään saakka :0)

Vierailija
4/4 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla aivan sama tilanne kun edellisillä kirjoittajilla. Eli heti tärppäsi kun vaihdoin työpaikkaa (6kk yrityksen jälk). Minullakin 4kk koeaika. Pomolle kerroin n rv 14 ja suhtautuivat asiallisesti. Silloin olin ollut töissä 1,5kk. Olen miesvaltaisella alalla ja pelotti aika paljon kertoa.

Semmoisen vinkin sanon, että kun kerrot pomolle niin varmista että siinä on joku muu kuulemassa kun kerrot. Ja minulle neuvottiin myös laittamaan meili asiasta tyyliin " olen tänään ilmoittanut jääväni äitiyslomalle" ja laitat sen myös henkilöstöosastolle. Tämän jälkeen kun on mustaa valkoisella milloin olet asiasta ilmoittanut, on työnantajalla oltava hyvät perusteet irtisanoa sinut koeajalla. Nämä neuvot sain siis liittome lakimieheltä.

Onnea sinulle odotukseen ja paljon levollista mieltä asian suhteen. Kyllä kaikki varmasti järjestyy!