Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Positiivinen luottorekisteri esti minua saamasta 3000 euron lainaa?

Vierailija
22.06.2026 |

Yritin hakea pientä muutaman tonnin lisäystä joustoluottoon, mutta se hylättiin jostain aivan mystisestä syystä. Yhteensä lainoja on ehkä 50000 euroa ja maksukykyä vähintäänkin riittävästi. Tarve rahalle olisi ollut heti.

Mulla on velaton talo arvoalueelta ja 2 sijoitusasuntoa joista on ehkä 28000 euroa enää lainaa jäljellä. Tuloja on 5500 euroa bruttona ja vuokratuloja yli 900 euroa kuussa. Ei yhden ainutta maksuhäiriömerkintää tai edes myöhästynyttä laskua ainakaan 20 vuoteen. 

Mikä virka tuollaisella kyttäysrekisterillä on jossa näkyy joka ainoa euronkin ostos? Miljonäärikö sitä pitää olla, että saa pienen lainan? 

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en saanut s-pankin luottokorttia 800 euron luottorajalla. Kuukausitulot reilu 3 000 e, vakituinen työpaikka, opintolainaa 17 000 e ja yksi lapsi. Vaikeaksi on mennyt.

Vierailija
22/36 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tulot on puolet ap:n tuloista, mutta ei silti ollut mitään vaikeuksia saada saman suuruista luottokorttia. Tilasin sen varuiksi ulkomaan reissua varten, jos toinen kortti vaikka häviäisi. Mulla on myös velaton okt, tosin ei arvoalueelta. 

Jotain ap jättää kertomatta. Ihan hyvä tuo positiivinen luottorekisteri on, hyvä vaan ettei porukka ylivelkaannu.
 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että se riippuu paljolti kokonaisvelan määrästä ja ylivelkaantumisen estämisestä. Ota joku ulkomainen luottokortti, mastercardin saa heittämällä.

Vierailija
24/36 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on juuri näin, tuo uusi rekisteri on muuttanut systeemin ihan täysin ja moni hyvä tuloinenkin saa nykyään automaattisen hylsyn olemattomista asioista. Pankkien järjestelmät tuijottavat pelkkää DTI-suhdetta eli velkojen ja tulojen suhdetta, eivätkä ne robottihaut osaa katsoa reaalista varallisuutta tai sijoitusasuntojen vakuusarvoja ollenkaan. Jos taustalla on jo 50 000 euroa velkaa, niin kone laskee sen suoraan pelkäksi riskiksi riippumatta siitä, kuinka tunnollinen maksaja olet ollut viimeiset 20 vuotta.

Monella muullakin on käynyt samalla tavalla, että jopa pelkkä jatkuvassa käytössä oleva luottokortti tai joku vanha unohdettu luottoraja voi katkaista prosessin heti alkuunsa. Verkkohakemuksissa kannattaa nykyään olla todella tarkkana tai yrittää hakea suoraan manuaalisen käsittelyn kautta, jos se vain on mahdollista. Jos aihe kiinnostaa laajemmin tai haluaa vähän katsoa taustoja näille hylkäyksille, niin luottokortti hylätty -artikkelista löytyy aika hyvin listattuna niitä yleisimpiä teknisiä syitä, joihin nää nykyiset systeemit tyssäävät.

Vierailija
25/36 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että se riippuu paljolti kokonaisvelan määrästä ja ylivelkaantumisen estämisestä. Ota joku ulkomainen luottokortti, mastercardin saa heittämällä.

Eli pankki yrittää estää ihmistä ylivelkaantumiselta, niin sun ohje on ottaa velka ulkomailta? Ei hyvää päivää.

Aloittaja, sun taloudenpito ei ole nyt hyvällä mallilla. Sulla on omaisuutta, joo. Mutta sun kaikki rahat menee eikä riitä, kun ei sulle jää mitään jemmaan. Joku 3 tonnia ei pitäs tollasilla tuloilla ja omaisuudella olla mikään syy hakea lisää lainaa. SIKSI pankki ei sitä myöntänyt. Nyt jalkaa jarrulle ja järki mukaan tuohon touhuun ennen kuin olet kusessa! 

Vierailija
26/36 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei vaan olisi siellä luottokielto päällä?

Itse ihmettelin kun en saanut ostosta Klarnalle, mutta sitten muistin luottokiellon laittaneeni. 
Sen kun kävin ottamassa pois niin seuraavana päivänä onnistui ostos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/36 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja silti tuolla "maksukyvyllä" ja taloustilanteella tarvitset parin tonnin lainaa. 

Ymmärrätkö omaisuuden ja rahan eron?

AP vaikuttaa olevan aika persaukinen, jos rahaa ei ole parin tonnin hankintaan ja omaisuutta ei voi muuttaa rahaksi.

Vierailija
28/36 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan järkevä lainaa rahaa ihmiselle, jolla ei tuollaisilla spekseillä ole yhtään rahaa laittaa yllättävään hätään. 

Englannin aatelisilla on maata ja linnoja muttei välttämättä käteistä rahaa. Etkö antaisi heille lainaa, kun vakuutena on linna tai pari?

Moni aatelinen on sen linnansa joutunut myymään rahapulassa. On opittava suhteuttamaan menonsa todellisiin tuloihinsa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/36 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja silti tuolla "maksukyvyllä" ja taloustilanteella tarvitset parin tonnin lainaa. 

Ymmärrätkö omaisuuden ja rahan eron?

AP vaikuttaa olevan aika persaukinen, jos rahaa ei ole parin tonnin hankintaan ja omaisuutta ei voi muuttaa rahaksi.

Vaikuttaa ettei ap hallitse talouttaan ja osaa käyttää rahaa. Joku muu olisi noista tuloista nopeasti säästänyt sen pari tonnia.

Vierailija
30/36 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla tuloilla olisi pitänyt kevyesti pystyä säästämään ainakin 10000 eur puskurirahasto. Ja luottokorttien saldot 0. Puskurirahasto saattaa tuntua tietysti oudolle ajatukselle, jos on vielä lainoja maksettavana, mutta silloin ei joudu turvautumaan kalliisiin luottokortteihin tai kulutusluottoihin jos jotain sattuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/36 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha on  rikkaiden juttu

Vierailija
32/36 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitusasuntojen lainat 28000 eur. Lainaa yhteensä 50000 eur. 50000-28000=22000.

Mitä varten tuo ilmeisesti vakuudeton 22000 eur on otettu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/36 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole hätävarana kakkostilillä vähintään 50 tonnia, sinulta pitäisi ottaa ainakin äänioikeus pois.

Vierailija
34/36 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa kaikki mennä, mikä tulee, kun muutaman tonnin takia tarvitsee lainaa. Ihan hyvä, että tuollainen "kyttäysrekisteri" on. Siellä ei näy kaikki ostot, vaan kaikki velaksi tehdyt ostot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/36 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin sijoituskämppää varten lainan pankista. Luottokortteja minulla on monta, yhteenlaskettu luottoraja niissä jotain 80k€. Itselläni oli vain parin sadan tonnin asuntolaina aiemmin, mutta silti positiivisen luottorekisterin tarkistus näytti lisäksi 13k€ "muu laina" tiedon. Olen luottokorteille ostetut jutut maksanut aina ennen kuin niistä lähtee kulut juoksemaan.  En jaksanut asiaa kummemmin tutkia kun ei tuo summa lainan myöntämistä estänyt. Jotain hämärää noissa luottorekistereissä on.

Vierailija
36/36 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin sijoituskämppää varten lainan pankista. Luottokortteja minulla on monta, yhteenlaskettu luottoraja niissä jotain 80k€. Itselläni oli vain parin sadan tonnin asuntolaina aiemmin, mutta silti positiivisen luottorekisterin tarkistus näytti lisäksi 13k€ "muu laina" tiedon. Olen luottokorteille ostetut jutut maksanut aina ennen kuin niistä lähtee kulut juoksemaan.  En jaksanut asiaa kummemmin tutkia kun ei tuo summa lainan myöntämistä estänyt. Jotain hämärää noissa luottorekistereissä on.

Positiivisen luottorekisterin voi jokainen tarkistaa itse netistä. Jatkuva luotto -merkintä on hassu, koska siihen riittää, että on höylännyt korttia. Sinun tapauksessa olet käyttänyt korttia kuukauden aikana 13000€, mutta maksanut sen pois normaalisti ennen eräpäivää. Rekisteriin haetaan vain sen hetken lukema kortilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme