Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2000-luvun alkupuolelta muistuttavia asioita

Vierailija
21.06.2026 |

Mulla on vähän ikävä menneisiin, toiveikkaampiin aikoihin. Ei varmaan hirveästi enempää selitystä tarvi, vaikka tietysti on olemassa asioita, jotka ovat paremmin nykyään.

Mutta koska menneeseen ei voi palata ja haluaisin lähestyä tätä asiaa positiivisen kautta, niin aloin miettiä, että mitkä asiat muistuttaisivat 2000-luvun alkupuolelta tai vaikka ajasta 10 vuotta siitä eteenpäin?

Itse olin silloin lapsi (ja ei, lapsuuteni ei ollut kultainen, että siitä se ei ole kiinni, vaikka varmasti lapsen silmin asiat näyttivät eriltä kuin aikuisen), mutta muistan, että yleinen ilmapiiri oli paljon myönteisempi, ei-kyyninen ja jotenkin vähemmän kuplautunut kuin nykyään.
Aloitan listaamalla ekat asiat mitkä keksin (nää ei oo kovin hyviä mutta keksikää te muut lisää!):

(Värinäyttö)puhelin mistä ne näytön pikselit erottui

Emot

Sellaset pörröhiukset ja sivuotsis

Raidalliset ja kirkkaan väriset vaatteet

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori mutta kyllä lapsena yleensä maailma näyttäytyy myönteisempänä ja parempana paikkana aikakaudesta riippumatta. Lapsi yksinkertaisesti kokee maailman eri tavalla kuin itsestään vastuun ottava aikuinen.

Vierailija
2/22 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori mutta kyllä lapsena yleensä maailma näyttäytyy myönteisempänä ja parempana paikkana aikakaudesta riippumatta. Lapsi yksinkertaisesti kokee maailman eri tavalla kuin itsestään vastuun ottava aikuinen.

Varmasti tuo on totta, mutta se ei varsinaisesti ollut tän keskustelun pointti. Olen myös puhunut monen ihmisen kanssa, jotka olivat 2000-luvun alkupuolella jo ihan aikuisia, ja he ovat kaikki olleet samaa mieltä kanssani siitä ajasta vrt. nykyaika.

Aattelin että ois kiva jos tää ketju pysyis positiivisena, jos se on tällä palstalla mahdollista. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eurot tuli käyttöön 2002 alusta

Vierailija
4/22 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000-luvun alusta tulee mieleen kyläilykulttuuri, joka oli vielä voimissaan silloin. Pidettiin perhejuhlia ja illallisia.


Samoin muistan ne loputtomilta tuntuneet kesät, kun veneiltiin saaristossa, matkailtiin eri maakunnissa ja sukuloitiin. Ei ollut älypuhelinta, pelkkä 3310 matopeleineen. Muuten oli tylsistyttävä vai keksittävä itse itselleen tekemistä mielikuvituksen avulla.

Vierailija
5/22 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä 9€/h palkalla ja sillä tuli jotenkuten toimeen.

Oi niitä aikoja.

Vierailija
6/22 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ulkomaalaisia kansoittamassa isoja kaupunkeja. Miehet yleensä, erityisesti lähi-itäläiset ajavat kuin naiset, työntyvät suojateille kuin kokemattomat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/22 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heinikko ja sininen taivas

Hiekkadyyni

Vaalean sininen käynistä-palkki

Vierailija
8/22 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jotain sille aikakaudelle tyypillisiä ruokia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/22 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis tarjoilija

Vierailija
10/22 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shakira pyörittämässä pyllyä 2002 kesällä helsingissä ilmaiskonsertissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justin Timberlake

Timbaland

Vierailija
12/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikaupungin kadut eivät vielä silloin muistuttaneet jotain Afrikan tai Lähi-idän persläpeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotikaupungin kadut eivät vielä silloin muistuttaneet jotain Afrikan tai Lähi-idän persläpeä.

vaan oli persläpi muuten vaan?

Vierailija
14/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomea puhuva henkilökunta ravintoloissa. Ei möliseviä 🧔🏿‍laumoja joka puolella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomea puhuva henkilökunta ravintoloissa. Ei möliseviä 🧔🏿‍laumoja joka puolella. 

miksi sinne suomalaiset ei mene tarjoilijoiksi?

Vierailija
16/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ulkomaalaisia kansoittamassa isoja kaupunkeja. Miehet yleensä, erityisesti lähi-itäläiset ajavat kuin naiset, työntyvät suojateille kuin kokemattomat.

ei olisi kannattanut mennä sotimaan ties minne, nyt on turha enää itkeä mutta hei, eipä ole siellä enää "diktaattoreita". joka asialla on hintansa

Vierailija
17/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotikaupungin kadut eivät vielä silloin muistuttaneet jotain Afrikan tai Lähi-idän persläpeä.

vaan oli persläpi muuten vaan?

Oli yleisesti turvallisempaa ja siistimpää. 
Asioista pystyi puhumaan ilman että katkaistaan välit väärän mielipiteen takia. Nuoret eivät tietenkään tiedä ettei maailman ilmapiiri ole aina ollut näin jakautunut ja vihamielinen. 

Vierailija
18/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomea puhuva henkilökunta ravintoloissa. Ei möliseviä 🧔🏿‍laumoja joka puolella. 

miksi sinne suomalaiset ei mene tarjoilijoiksi?

suomalaiset saa liikaa tukia

Vierailija
19/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jotain sille aikakaudelle tyypillisiä ruokia?

Meillä oli viikonloppuna usein riistakäristystä ja perunamuusia. Joskus meille ostettiin kokonainen sisäfile ja vanhemmat leikkasi sen pihveiksi ja paistoi pannulla. Niitä sai syödä niin monta kuin halusi.

Vierailija
20/22 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille rakennettiin omakotitaloa ja saatiin itse valita millaiset huoneet halutaan. Minulle tuli vaaleanpunaiset seinät. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi