Tänään on kesäpäiväntasaus
Vuoden pisin päivä, mutta alkaa lyhenemään tästä eteenpäin. Tarkka aika klo 11.24
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Jep, kesän ensimmäinen päivä.
Ei vaan viimeinen. Tästä lähtee päivät lyhenemään ja talvi tulla jolkottaa.
Minä olen aina ihmetellyt ihmisiä, joiden mielestä kesä kääntyy loppuaan kohti jo kesäpäivän seisauksesta. Minusta kesä kääntyy loppua kohti, kun keskilämpötila alkaa laskea, mikä tapahtuu vasta heinäkuun loppupuolella.
Astronomically, however, the first day of summer is said to be when the Sun reaches its highest point in the sky, which occurs on the summer solstice (June 20–22). Therefore, the summer solstice is considered to be the first day of summer, astronomically speaking.
Jos on vähänkään somessa, näkee kyllä miten esimerkiksi englantia puhuvissa maissa pidetään seisauksia ja tasauksia uuden vuodenajan aloittajina.
Päivät lyhenee, illat hämärtyy ja yöpakkaset lähestyy.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina ihmetellyt ihmisiä, joiden mielestä kesä kääntyy loppuaan kohti jo kesäpäivän seisauksesta. Minusta kesä kääntyy loppua kohti, kun keskilämpötila alkaa laskea, mikä tapahtuu vasta heinäkuun loppupuolella.
Jep, ennen kesäpäivän seisausta kesä on ns saunan lämmitystä eli kevättä, ja itse kesä alkaa vasta kun se on lämmitetty.
Vierailija kirjoitti:
Jos on vähänkään somessa, näkee kyllä miten esimerkiksi englantia puhuvissa maissa pidetään seisauksia ja tasauksia uuden vuodenajan aloittajina.
No eihän vaan nämä on keskipisteitä. Talvipäivänseisaus on keskellä talveja ja kesäpäivänseisaus on keskellä kesää.
KESKIKESÄ ja nää itkee jo syksyä!
Kas kun ette joulua jo laske!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, ennen kesäpäivän seisausta kesä on ns saunan lämmitystä eli kevättä, ja itse kesä alkaa vasta kun se on lämmitetty.
Terminen kesä Etelä-Suomessa alkaa yleensä toukokuussa ja kestää syyskuun puoliväliin. Joten kyllä kesäkuun loppupuolella ehdottomasti ollaan vahvasti kesässä ja kevät on kaukana takanapäin.
Jännä juttu muuten: Nyt on (muka) keskikesä. Niin on, valoisuuden mukaan. Ne (kirotut) helteet saattavat alkaa vasta heinä-elokuun vaihteessa!
Töissä kun olin, niin työkaverin kanssa sovittiin niin: jommankumman pitää olla päivystämässä, jos firmalta tulee jotain .... bugikorjauspyyntöjä. Hänellä perhe, itse sinkku, niin annoin hänen valita loma-ajan (=pääset svidduun koko tästä ... kucekaan tännepäin :))) .... Itse olin töissä heinäkuun, alkoi ne kaatosateet (ns. naistenviikko). Ns. Kävi munkki: aamulla kävelin töihin, ei satanut. Satoi sitten koko päivän. Ip:llä kävelit töistä kotiin - ei satanut! :)
Ne helteet tuli sitten juuri kun oma loma alkoi.
Vierailija kirjoitti:
Eka vuosi Suomessa, kun olet noin kujalla
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu muuten: Nyt on (muka) keskikesä. Niin on, valoisuuden mukaan. Ne (kirotut) helteet saattavat alkaa vasta heinä-elokuun vaihteessa!
Töissä kun olin, niin työkaverin kanssa sovittiin niin: jommankumman pitää olla päivystämässä, jos firmalta tulee jotain .... bugikorjauspyyntöjä. Hänellä perhe, itse sinkku, niin annoin hänen valita loma-ajan (=pääset svidduun koko tästä ... kucekaan tännepäin :))) .... Itse olin töissä heinäkuun, alkoi ne kaatosateet (ns. naistenviikko). Ns. Kävi munkki: aamulla kävelin töihin, ei satanut. Satoi sitten koko päivän. Ip:llä kävelit töistä kotiin - ei satanut! :)
Ne helteet tuli sitten juuri kun oma loma alkoi.
Kaljakaan ei lämpiä heti kun otat sen jääkaapista eikä kylmene heti kun laitat sen jääkaappiin. Tässä on kyse on samasta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
KESKIKESÄ ja nää itkee jo syksyä!
Kas kun ette joulua jo laske!
Hyvä kun muistutit! Pitää kaivaa ullakolta joulukoristeet valmiiksi esille. Ihanaa kun tulee talvi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tasaus vaan seisaus.
Aika tasaisesti yhtä pitkiä päiviä on ollut jo jonkun aikaa. Ei ole montaa minuuttia eroa.
Ei ole koko vuonna yhtä ainutta päivää joka olisi yhtä pitkä kuin tänään on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tasaus vaan seisaus.
Aika tasaisesti yhtä pitkiä päiviä on ollut jo jonkun aikaa. Ei ole montaa minuuttia eroa.
Ei ole koko vuonna yhtä ainutta päivää joka olisi yhtä pitkä kuin tänään on.
No on tämän päivän pituudessa varmaan muutaman kymmenen sekunnin ero eiliseen ja huomiseen. Mutta sekin vain osassa Suomea.
Joulua odotellessa, alkais nää helteet ja valoisat illat jo riittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eka vuosi Suomessa, kun olet noin kujalla
Väitätkö, ettei juuri näin tapahdu? Missä päin Suomea asut, kun ainakin täällä missä mä asun, se menee vuoden jälkipuoliskolla juuri näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän vaan nämä on keskipisteitä. Talvipäivänseisaus on keskellä talveja ja kesäpäivänseisaus on keskellä kesää.
Näin juuri. Loppukesä alkaa tunnin päästä.
Mää onnellisena täällä alle 20 asteessa luen Euroopan uutisia. Ranskaan on luvattu 40 astetta- Alkoholin myynti on kielletty.
Eipäs kun syksyn ensimmäinen, koska alkaa pimentymään.