Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset tuovat kulkukoiria ulkomailta?

Vierailija
19.06.2026 |

Suomessa riittää kodittomia koiria omastakin takaa.

Kommentit (176)

Vierailija
121/176 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sellainen keskiluokkalaisten naisten harrastus, jossa eläin inhimillistetään. Oikea ratkaisu olisi sterilioida niitä kulkukoiria, jotteivat lisäänny, eikä rahdata niitä lentokoneella pitkin poikin.

Suomeen tuovat koirat yleensä steriloidaan ennen kuin ne adoptoidaan eteenpäin. 

No miksi roudaus Suomeen, vaikka on sterkattu? Eihän sterkattu tai kastroitu lisäännyt siellä lähtömaassakaan enää. 

Ööh, jospa sillä ei ole vaikka kotia siellä?

Sellaiselle sterkatulle tai kastroidulle koiralleko ei löydy kotia Romaniasta tai muusta lähtömaasta, joissa on asukkaita moninkertaisesti Suomen väkilukuun verrattuna? Höpsistä keikkaa taas.

Ei tässä nyt puhuta pelkästään yhdestä ja samasta koirasta, höpsistä keikkaa vaan itsellesi. Sterkatut koirat ilman muuta löytävät koteja omastaan sekä välitysmaista, ei vain jommasta kummasta. Suomalaisetkin vapaaehtoiset sterkkaa siellä myös koiria joilla jo on siellä koti.

Joo kuule ei tietenkään puhuta yhdestä ja samasta koirasta, kun niitä roudataan tänne Suomeen tuhansia vuosittain. Maista, joissa koirilla on tauteja, joita Suomessa ei ole. Tieten tahtoen otetaan riski roudata myös tarttuvia tauteja. Ne terveystutkimukset ei välttämättä pidä paikkaansa. Ja sitten on sellainenkin seikka, että tauti ei näy testissä, mutta myöhemmin Suomessa se näkyy.

 

Kun ne sterkatut/kastroidut löytävät kodin omasta maastaan, niin miksi routaat Suomeen sieltä koiran/koiria?

Ei ne sitä mukaa löydä kaikki tietenkään kotia sieltä omasta maastaan, paremmin toki sterkattuna ja hoidettuna. Mutta koiria on saatava kotiutettua että voi auttaa seuraavia, ei niitä pakotettuna suomalaisillekaan survota. Tauteihin on suhtauduttava vakavasti tietenkin, kuten pääsääntöisesti tehdäänkin. Tuleehan tänne tuontikoiria ja näyttelykoiria muutenkin ympäri maailmaa, joten ei se tautiriski liity yksistään näihin rescue-koiriin, ainahan sen asian kanssa on tarkkana oltava, koronakin läksi liikkeelle ihan muista syistä joten liioitteluunkaan ei ole aihetta.

Mikä se syy sun mielestä oli, että korona tuli Suomeen. Ensimmäinen tapaus löytyi Suomessa Suomeen tulleelta ulkomaalaiselta.

No varmaan se suomeen tullut ulkomaalainen sitten oli se syy. 

Joten taudit leviää siten, että nuohotaan maasta toiseeen.

Kyllä, niinhän siinä juuri kävi, ihmisille.

Tarttuvat taudit leviävät myös koirilla. Lisäksi on tauteja, jotka tarttuvat koirasta ihmiseen.

Tuossa ei nyt varmaan ole mitään uutta tietoa kenellekään.

Edellistä edellinen kirjoitti, että niin kävi ihmisille. Pitää kertoa sille edellisen edellisen kommentin kirjoittajalle tuo tarkennus, että koiralta koirallekin leviää tarttuvat taudit. Ja koiralta ihmiseen tarttuu zoonoosit

Suuremmalla todennäköisyydellä kuolet sydän- ja verisuonitauteihin. Suomalainen luonne on katkera, pahansuopa ja epäempaattinen, vähemmästäkin vitu*tuksesta katkeaa verisuoni päästä. 

Ai niin, minulla on kaksi koiraa. Kyyllä vaan. En ole sairastanut kymmeneen vuoteen edes flunssaa, koska koirataloudessa vastustuskyky on eri luokkaa kuin pöpökammoisen pikkusielun kodissa. Mutta hei, zoonoosia odotellessa. Ehkä iskee myös salama tai jään kaatuvan puun alle. 

Minulla on nyt 3 koiraa. Olen hän, jonka kommenttia lainasit. Minä olen ollut viimeksi kipeänä 15 vuotta sitten. Koiria on ollut 1990 alusta yhtäjaksoisesti usea yhtäaikaa huushollissani.

 

Niin mitä sä tolla sun kommentilla oikein haet? Yhtään koiraa en ole ottanut ulkomailta. Kaksi koiraa olen saanut ilmaiseksi Suomesta muutaman vuoden ikäisinä.

Vierailija
122/176 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnioitan kyllä enemmän niitä, jotka antaa kodin kodittomalle kuin niitä, jotka tukee rodunjalostusta ja pentutehtailua

Holtitonta pennutustahan nää rescuekoirien roudarit just tukee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/176 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuutonta toimintaa tuo tautisten koirien Suomeen tuonti.

Vierailija
124/176 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa on samaa mieltä aloittajan kanssa. Vain yksi on eri mieltä.

Vierailija
125/176 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta hyväntekeväisyyttä olisi katsoa täällä koto-Suomessa ympärilleen. Nähdä se yksinäinen naapurin vanhus, joka ei jaksa pestä ikkunoita, imuroid  huonon selän vuoksi, tai raahata kauppakassia kotiin. Nähdä lapsiperhe, jossa vanhemmat vuorotyössä ja joku yksinkertainen ehdotus lastenvahtina olosta tunnin verran, olisi iso apu arjessa. 

 

Mutta ihmiset haluavat nähdä sädekehän päänsä päällä, ja tuoda Suomeen jonkun kirppuisen piskin, johon hakat  rahansa ja käyttää aikansa; paskat naapurin mummosta. 

Vierailija
126/176 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasta hyväntekeväisyyttä olisi katsoa täällä koto-Suomessa ympärilleen. Nähdä se yksinäinen naapurin vanhus, joka ei jaksa pestä ikkunoita, imuroid  huonon selän vuoksi, tai raahata kauppakassia kotiin. Nähdä lapsiperhe, jossa vanhemmat vuorotyössä ja joku yksinkertainen ehdotus lastenvahtina olosta tunnin verran, olisi iso apu arjessa. 

 

Mutta ihmiset haluavat nähdä sädekehän päänsä päällä, ja tuoda Suomeen jonkun kirppuisen piskin, johon hakat  rahansa ja käyttää aikansa; paskat naapurin mummosta. 

Sit nää rescuekoiran ottajat kuvittelee, että heitä ihannoidaan sen takia, että on roudannut koiran ulkomailta. 😁

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
127/176 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lisää rakkeja tänne! Niitä on jo liikaa täällä. Paskaa ja kusta siellä ja täällä. Joka paikassa. Melusaastetta. 🤬💩

Vierailija
128/176 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne on koirahulluja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
129/176 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuollainen espanjalainen katurakki. Ei kyllä tullut minkään yhdistyksen kautta vaan itse kuskattiin. 8 vuotias ikänsä terve uros.

Vierailija
130/176 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on fiksumpaa kuin ostaa koira kennelistä. Maailmassa on miljoona koditonta koiraa, mutta jokainen kadulta viety lakkaa lisääntymästä. Katso tubesta millaista on kodittoman koiran elämä ääriolosuhteissa (-20>< +40) 8 pennun kanssa vaikka bulgariassa. Tai thaikussa helteessä tai ihan siellä lenpparimaa italiassa, roskiksessa mustassa muovipussissa. Ihmiset on julmia. Jokainen pelastettu eläin saa paremman elämän. 

Itsekin katson kuinka pieni pallero tuhisee tuossa vieressä, eikä enää syö matoja maasta ja tärise kylmästä ja pelosta.

Motiivisi on hyvä olo itsellesi.

Ei. Toki nautin koiran seurasta. En olisi ottanut koiraa ollenkaan. Olen sitä mieltä että koiran paikka ei ole kämpässä  eikä kaupungissa. Mutta koira löysi meidät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
131/176 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on fiksumpaa kuin ostaa koira kennelistä. Maailmassa on miljoona koditonta koiraa, mutta jokainen kadulta viety lakkaa lisääntymästä. Katso tubesta millaista on kodittoman koiran elämä ääriolosuhteissa (-20>< +40) 8 pennun kanssa vaikka bulgariassa. Tai thaikussa helteessä tai ihan siellä lenpparimaa italiassa, roskiksessa mustassa muovipussissa. Ihmiset on julmia. Jokainen pelastettu eläin saa paremman elämän. 

Itsekin katson kuinka pieni pallero tuhisee tuossa vieressä, eikä enää syö matoja maasta ja tärise kylmästä ja pelosta.

Se on business. Moni tekee näillä rahaa, eli tää vaan lisää koiria.

 

Pitäisi olla että yhtä adobtoitua 50 kpl lopeetaan paikanpäällä.

Vierailija
132/176 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska muutkin tuovat. Se on siis merkki itsenäisesti, räväkästi, rohkeasti ja viisaasti ajattelevasta mielestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
133/176 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnioitan kyllä enemmän niitä, jotka antaa kodin kodittomalle kuin niitä, jotka tukee rodunjalostusta ja pentutehtailua

Holtitonta pennutustahan nää rescuekoirien roudarit just tukee.

Mitä? Jokainen koira pois kadulta on pois lisääntymästä. Mitä se sua koskettaa mitä joku kotiinsa ottaa?

Pentutehtailijat teetättää samalla koiralla vuoden välein pentuja, kunnes koira kuolee tuskiinsa.

 

Eihän jokaista koditonta ihmistäkään pysty pelastamaan, varsinkin kun katse pitää kääntää yksinäisiin mummoihin, mutta jokainen autettu lapsi tai aikuinen saa elämän jolla on joku arvo. Sama koskee eläintä. Vähän sydäntä arkeen.

Vierailija
134/176 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaita luonne vikaisia rakkeja rahdataan lento rahtina niitä tehtaillaan lähtö maissa vaan lisää. ei mitään järkee korkeintaan vanhat piiat kostuu. 22 päähän siellä ei maksa kuin 0,07 e paras ratkaisu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
135/176 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on fiksumpaa kuin ostaa koira kennelistä. Maailmassa on miljoona koditonta koiraa, mutta jokainen kadulta viety lakkaa lisääntymästä. Katso tubesta millaista on kodittoman koiran elämä ääriolosuhteissa (-20>< +40) 8 pennun kanssa vaikka bulgariassa. Tai thaikussa helteessä tai ihan siellä lenpparimaa italiassa, roskiksessa mustassa muovipussissa. Ihmiset on julmia. Jokainen pelastettu eläin saa paremman elämän. 

Itsekin katson kuinka pieni pallero tuhisee tuossa vieressä, eikä enää syö matoja maasta ja tärise kylmästä ja pelosta.

Se on business. Moni tekee näillä rahaa, eli tää vaan lisää koiria.

 

Pitäisi olla että yhtä adobtoitua 50 kpl lopeetaan paikanpäällä.

Moni tekee bisnestä. Moni myös pitää eläimistä ihan oikeasti huolen. Ei ole mikään kilvenkiillotus, jos ihminen pitää kahdeksaakin pelastettua koiraa omaksi iloksi. Osa autetuista on esim. Jäänyt rekan alle ja jätetty kuolemaan. Mikä on nyt sitten kamalampaa viedä rekan alle jäänyt lääkäriin  ja antaa koti vai murehtia joteain sädekehää? 

Jos ihminen osataa koiran roudarilta se edelleen  parempi kuin pentutehtailija.  Mutta suurinosa yksinkertaisesti löytää kadulla kuolevan eläimen ja antaa mahdollisuuden. Eläimen kärsimys  on väärin, niin väärin. Lemmikkieläimiä ei edes kuuluisi olla. Se on sama kuin orja pitäminen. Itsekästä. Mutta ihminen on.

Vierailija
136/176 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sairaita luonne vikaisia rakkeja rahdataan lento rahtina niitä tehtaillaan lähtö maissa vaan lisää. ei mitään järkee korkeintaan vanhat piiat kostuu. 22 päähän siellä ei maksa kuin 0,07 e paras ratkaisu.

Huomaa ettet tiedä mitään. Katukoira on usein myös erittäi  hyväluonteinen ja  kiltti. Sekä fiksumpi kuin kennelikoira, no joke. Kennelikoirat ne vasta näkeekin harhoja ja hyökkäilee. 

Vierailija
137/176 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haluta tukea pentutehtailijoita

Vierailija
138/176 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaa maailma. Teepä joku kansalaisaloite jossa kielletään koirien vieminen ja tuominen rajan yli, jos noin korpeaa eläinten auttaminen. Se lopettaisi myös kansainväliset koiranäyttelyt 

Vierailija
139/176 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirien pito tulee säätää laittomaksi. Vain sokeiden apukoirat sallittuja.

Vierailija
140/176 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei haluta tukea pentutehtailijoita

Siellä lähtömaissa niitä vasta tehtaillaankin niitä pentuja. Siks niitä on pilvin pimein katukoirina. Tässä nyt kettutytöt roudaa naiviuttaan näitä katukoiria Suomeen. Eivät tajua tukevansa ulkomaalaista kulttuuria, jossa potkaistaan koira kadulle kun ei enää nappaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi