Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työläisistä käytetään alentavaa "duunari" sanaa?

Vierailija
17.06.2026 |

Halutaanko sillä vähätellä työläisten työn merkitystä, käyttämällä puhekielistä slangisanaa, lääkäreistä ei koskaan kirjoiteta lehdissä "lekureina".

Aivan kuin työläisten työnteko olisi jotain leikkiä, josta ei tarvitse maksaa sen takia kunnolla, eikä se ansaitse kunnollista nimeä edes käytettäväksi.

Kuvitettele, että lekurit duunailisi leikkauksia. Kuulostaa heti siltä, että kuka tahansa voi toimia kirurgina.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutku amikset on kouluttamattomia.

Vierailija
2/25 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon niitä vaa proleiksi tai heikommaksi ainekseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunariammatit pitää erottaa valkokaulus(a.k.a. kermaperse-)ammateista. Keskiluokka tietenkin on porvarien alapuolella, jotka ei halua työtä tehdä ikinä minkäänlaisella tuntipalkkaperiaatteena.

Vierailija
4/25 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei duunari ole alentava! Hieno nimitys minusta, itse olen mielelläni duunari.

Vierailija
5/25 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Duunariammatit pitää erottaa valkokaulus(a.k.a. kermaperse-)ammateista. Keskiluokka tietenkin on porvarien alapuolella, jotka ei halua työtä tehdä ikinä minkäänlaisella tuntipalkkaperiaatteena.

Jaa mikähän on kermaperse ammatti?

Vierailija
6/25 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajia sanotaan lähäreiksi, palomiehiä brankkareiksi ja nuohoojia nokisutareiksi. Lääkäreitä lekureiksi ja sairaanhoitajia saikkareiksi. Opettajia sanotaan opeiksi. Nuo on puhekielen ilmauksia, eikä niiden ole tarkoitus olla vähätteleviä. Duunarihan tekee duunia. Lehdissä kuitenkaan harvoin käytetän puhekieltä. 

Vierailija
7/25 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse duunari ja kutsun itseäni duunariksi enkä koe sitä alentavana

Vierailija
8/25 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työläinen haiseekin pahalle, hyh hyh. Minun mieheni on DI

Vierailija
9/25 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka joku keskiportaan johtaja valtion organisaatiossa. Asiantuntija, konsultti, sparraaja, käsienheiluttelija, tietotyöläinen, etätyöläinen. Tai sitten just joku biologi tai arkeologi.

Vierailija
10/25 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkeat virkamiehet, poliitikot jne

Vierailija
11/25 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka joku keskiportaan johtaja valtion organisaatiossa. Asiantuntija, konsultti, sparraaja, käsienheiluttelija, tietotyöläinen, etätyöläinen. Tai sitten just joku biologi tai arkeologi.

Mielenkiintoinen valinta kutsua konsulttia kermaperseammatiksi. Siinä hommassa pitää olla alan parhaita, että kukaan maksaa sinulle mitään, sekä raportoida puolen tunnin tarkkuudella, mistä laskuttaa. Vuosittain muutosneuvotteluissa siivotaan pois liian alhaisen laskutusprosentin omaavat. Kauheasti ei jää aikaa löhöilyyn.

Vierailija
12/25 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just joku konsultti tai valmentaja. Biologi ei ole turha ammatti. Vaikka Trump ja persut yrittävät väittää muuta, niin me olemme täällä luonnon armoilla. 

Vierailija
13/25 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bonafide duunareita, sinikaulusduunareita niin kuin Usassa jaotellaan.

Vierailija
14/25 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkeat virkamiehet, poliitikot jne

Osa poliitikoista. Suuri osa on äänestetty virkaansa mielikuvien perusteella, eivätkä ne oikeasti tee mitään tärkeää. 

Vierailija
15/25 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku pienipalkkainen hyönteistutkija tai maakuopasta luita suurennuslasilla etsivä arkeologi ovat kermaperseitä, ei kai sentään??

Vierailija
16/25 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ainakin ylpeästi duunari. Nykyään ei akateemisesti koulutetuillakaan ole välttämättä töitä. 

Vierailija
17/25 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei duunari ole mielestäni alentava. aina olen käsittänyt että työ=duuni, ihan vain synonyymi siis.

kuten ennen oli n...hups, siis n- sana yhtä neutraali kuin vaikka "eurooppalainen"

pitääköhän nyt alkaa puhumaan d - sanasta?

Vierailija
18/25 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työläinen haiseekin pahalle, hyh hyh. Minun mieheni on DI

Olen Duunari ja käytän kalliita hajuvesiä. Haisen kuin Homppeli.

Vierailija
19/25 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sanon niitä vaa proleiksi tai heikommaksi ainekseksi.

Nämä valtion ja kuntien touhuissa olevat ylipalkkaiset toimistorotat, jotka eivät ole ikinä oikeita töitä tehneet, pitävät itseään jonakin parempana ihmisryhmänä, oikeasti hyödyttömämpää ihmisryhymää saa hakea, mielessä vaan oma etu ja henkisesti köyhä elämä.

Vierailija
20/25 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana “duunari” syntyi työväen omassa puhekielessä, erityisesti Helsingin slangissa 1900-luvun alkupuolella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän