Nykyään (kesäkuu 2026) Kela maksaa toimeentulotuen suoraan vuokranantajille?
Olen pitkäaikastyötön ja olen aina saanut ttt vuorkaosuuden maksettu omalle tilille, kuten myös asumistuen, mutta nyt kesäkuussa Kela maksoi ttt'sta suoraan vuokranantajille, onko tämä uusi käytäntö Kelan puolesta?
Toki asumituen tuli normalisti minun tilille.
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
On uusi käytäntö.
Tässä sulle vielä linkki asiaan https://yle.fi/a/74-20207169
T. Sihteeri
Minä kummastelin tuota samaa, mutta löysin sitten selityksen:
"Toimeentulotuen vuokraosuus maksetaan suoraan vuokranantajalle pääsääntöisesti silloin, kun vuokravakuus on myönnetty Kelasta osana toimeentulotukea. Lisäksi maksaminen voidaan sopia suoraan vuokranantajalle muista syistä, kuten asiakkaan omasta pyynnöstä tai vuokranmaksuvaikeuksien vuoksi."
Sopisiko sinuun jokin näistä? Vai onnistuitko ruksaamaan väärän vaihtoehdon siinä vuokrakohdassa?
Eikö tuo ole vaan hyvä asia. Paljon tuntuu olevan sellasta porukkaa joilta jää vuokrat maksamatta kun kaikki rahat on samantien juotu.
Vuokranantajana toi ois v-mäistä, ihan riittävästi vahtimista että yksi tilisiirto tulee ajallaan. Vois kela maksaa sen koko vuokran ja tilittää toimeentulotukiaan ja asumistukiaan vähemmän asukkaalle.
Sinänsä ei kosketa, en vuokraa kuin itse maksaville.
Oon pitkä-aikaistyötön ja toimeentulotuki tulee jatkossakin minulle, asumistuen päätin maksettavaksi vuoktanantajalle.
Onko APlla ollut vuokrarästejä.
Minkä ihmeen takia veronmaksajan pitää kustantaa aikuisten ihmisten asuminen? Toiset asuvat vuodesta toiseem ilmaiseksi ja toiset raatavat niska limassa ja makselevat aivan hirveitä vuokria tai lainoja? Ja maksavat koko ajan enemmän koska vuokraloordit nostavat hintoja koska tuet nousevat joka tapauksessa aina samassa suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia veronmaksajan pitää kustantaa aikuisten ihmisten asuminen? Toiset asuvat vuodesta toiseem ilmaiseksi ja toiset raatavat niska limassa ja makselevat aivan hirveitä vuokria tai lainoja? Ja maksavat koko ajan enemmän koska vuokraloordit nostavat hintoja koska tuet nousevat joka tapauksessa aina samassa suhteessa.
Eläkeläisille maksetaan omistusasuntoon asumistukea https://www.ekl.fi/edunvalvonta/sote-palvelut/asumistuki/
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ole vaan hyvä asia. Paljon tuntuu olevan sellasta porukkaa joilta jää vuokrat maksamatta kun kaikki rahat on samantien juotu.
Olisi parempi pitää vuokralaisen itsensä päätettävänä niin että vuokralainen olisi voinut korvata kelalle sen takuuvuokran, jos siitä johtuva siis. Tuollainen menettely johtaa ilman muuta syrjintään, asenteet menneet niin kamaliksi tukien saajia kohtaan.
Onneksi tuli aikoinaan maksettua itse 1500 markan vakuus vuokranantajalle. En luottaisi kelaan minkään laskun maksamisessa, varsinkin kun kela ei maksa mahdollisia myöhästymiskuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisille maksetaan omistusasuntoon asumistukea https://www.ekl.fi/edunvalvonta/sote-palvelut/asumistuki/
Ihan sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Minä kummastelin tuota samaa, mutta löysin sitten selityksen:
"Toimeentulotuen vuokraosuus maksetaan suoraan vuokranantajalle pääsääntöisesti silloin, kun vuokravakuus on myönnetty Kelasta osana toimeentulotukea. Lisäksi maksaminen voidaan sopia suoraan vuokranantajalle muista syistä, kuten asiakkaan omasta pyynnöstä tai vuokranmaksuvaikeuksien vuoksi."
Sopisiko sinuun jokin näistä? Vai onnistuitko ruksaamaan väärän vaihtoehdon siinä vuokrakohdassa?
En ole mitään vuokravakuutta hakenut, joten ajattelin että irkailija taisis erehtnyt, mutta katsotaan kuinka käy heinäkuussa, se jää nyt odottelemaan...
Niin tai sitten joku väärentää Kela tukia ja varastaa rahoja välistä? Olen epäillyt että nettini on hakkeroitu , Kela päätökset väärennyk nimittäin tuntuisi oudolta että 560€ ylimenevä osuu pitäisi maksaa oman ja lasteni perusosasta? En usko että olisi lainmukainen päätös?
Pitäiskö käydä konttorissa asti kysymässä voivatko tehdä noin, että tt-tt-tuen perusosasta on mqksettava vielä vuokraa jopa 560€? Kokonaisvuokra siis 1560€. En usko. Mitä sanoo laki ihan oikea laki siis tuohon? Olenko joutunut taas rikosten ja varkauden kohteeksi?
Jos joku vetää välistä, varastaa aika paljon per kk nimittäin ajattele, jos vuokra maksetaankin kokonaan, mutta en tiedä sitä ja mulle maksetaan vaan tuohon 1000€ asti?
No sehän olisi petos ja varkaus.
Olen kysynyt Kelasta päätösten lainmukaisuutta, mutta eivät vastanneet ja hei entäs jos netti on hakkeroitu? Ja puhelinkin?
Vainoharhaisuutta? Haista paska! Selitä itse miten olen saanut ihan hulluja ja naurettavia Kela päätöksiä. En usko että tuo on mitenkään käytäntö. Ei vvoi olla, joten jotain hämärää tuossa on! En usko että ketään pistetään maksamaan 560€ perusosasta! Puppua, jos väität että noin on kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eläkkeensaajan asumistukea voi saada takautuvasti enintään 6 kalenterikuukauden ajalta ennen sen hakemista."
Miten eläkeläisillä voi olla näin hyvät edut. Eikö muita sosiaalietuuksia juuri leikattu mutta näihin on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eläkkeensaajan asumistukea voi saada takautuvasti enintään 6 kalenterikuukauden ajalta ennen sen hakemista."
Miten eläkeläisillä voi olla näin hyvät edut. Eikö muita sosiaalietuuksia juuri leikattu mutta näihin on varaa.
Kai sä ymmärrät että asumistukea saavat ainoastaan ne köyhimmät eläkeläiset eivätkä kaikki? Et tietenkään ymmärrä.
On uusi käytäntö.